ST1300 pleksi

Aloittaja Kauko, 04.06.09 - klo:21:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Mistä tuollaisen pleksin saa ostaa ja mitä maksaa? Olisi varmaan hyödyllinen hankinta tuulen takia. Vaikkakin minulla on nyt 1000 km ajettu Pannari -09/-10 ja entinen oli -04 ja 42000 km ajettu, niin ajo-ominaisuudet tässä uudessa ovat aivan erilaiset, eli paljon paremmat. Entinenkin oli tosi hyväkuntoinen, mutta jotain on muutettu  parempaan suuntaan. Tuulessa vatkaaminen on aika pientä.
jauhis


Viime kesänä teimme Epocan kanssa vertailevan koeajon. Minulla oli Givistä sahailtu proto, jonka takana oli toinen polykarbonaatista tehty pleksi. Tavoitteena oli lisätä kypärän yli nousevaa ilmavirtaa. Tähän protoon verrattuna Epocan pyörä oli selvästi hiljaisempi alle satasen nopeuksissa. Toisaalta protoni tuntui paremmalta yli satasen nopeuksissa, sen vähän mitäs sitä nyt uskalsi kokeilla.

Tilasin vielä syksyllä Aeroflow:n touring tuulilsin, kun sitä jenkeissä niin kehuttiin. Ranskalainen jälleenmyyjä suositteli kokoa tall, mutta on se minulle liian suuri. Nyt se olisi kaupan 350 eken hintaan. Elikkä jos joku miehen mittainen Pannaristi on parempaa tuulisuojaa vailla, niin heitähän viestillä. Tässä alla on nettiosoite, josta voi katsella lisää tietoja.   

http://www.aeroflowscreens.com/Honda_St1300.htm

Tähänastisella kokemuksella sanoisin, että tuulilasien paremmuudessa on kysymys pitkälti makuasioista. Jos haluatte syventyä aiheeseen enemmän, kirjoittakaa youtubeen hakusana "fluid mechanics" tai "fluid dynamics"  ja katselkaa virtauksia.

Satasen vauhdissa moottoripyörän näköisen kappaleen ympärillä on aina turbulentti virtaus. Tuulilasin etu- ja takapintojen välillä on paine-ero ja paljon siitä aiheutuvia pyörteitä ympärillä. Pyörteilyyn vaikuttaa nopeus, tuulilasin koko, pyörän ja tuulilasin muoto sekä matkustajien määrä ja koko.

Direct Line Parts jenkkilässä myy VStream-pleksiä hintaan 170,96 taalaa plus posti- , alv-, tullimaksu päälle, mutta ei kovin paha, kun taalan kurssi on alhaalla.  Ostin samasta paikasta viime talvena levikesarjat ja tulivat viikossa.
http://www.directlineparts.com/byProduct.asp?prd=Windshield&str=10.   horisko

Lainaus käyttäjältä: PANNARI1300 - 13.01.11 - klo:09:32
Täällä ainakin:
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycle/N20001?mv_session_id=ct6p2Kq5&search_model=hd-102   03Biker

Muistatteko tai löydättekö jostain paljonko oli toimitus ( shipping ) kulut Vstream-pleksille ?
Ehdottelevat National Cyclestä FedEx:llä "additional shipping price" 68,63 USD.
Tilausvahvistuksessa oli "estimated shipping price" 42,74 USD.
Siis yhteensä: 68,63 + 42,74 = 111,37 USD -> n. 82 €.


Jos tilaa DirectLine Parts-firmasta ei tule ainakaan mitään lisä- (additional) postimaksuja !?!  horisko

Moi! Hondan pleksihän nousee kaarevasti ylös, jolloin sen ilmanvastus huomattavasti kasvaa, toisin kum Bemarin pleksi, joka kulkee suoraa rataa. Ehkä Hondan suunnittelijat ovat olleet sitä mirltä, että se ei saa tulla liian lähelle kuljettajaa. Itse irroitin koko telineen , siis sähkömoottoreineen päivineen katteen rungosta ja käänsin telineen loivempaan kulmaan. siitä seurasi että alas laskiessa pleksin kiinnitystangot ottivat kiinni katteen yläreunaan. siirtämällä alimmaista mikrokytkintä ylemmäs pleksi ei mene ihan alas, vaan juuri siihen asti kun pleksin kiinnitystangot ottavat lähes kiinni katteeseen. Pleksi yläreunahan on tällöin lähes samalla korkeudella kuin ennen muutosta vaakatasossa, mutta n.4-5 cm pidemmällä. Lpeksi on siinä ylemmässä lovessa. Pleksin kallistuksen seurauksena ilmavirran turbulenssi laski huomattavasti ja siirtyi taaemmas. Vastaavasti pleksin alareunan ja katteen välinen rako kasvoi, josta tuli aivan liian paljon ilmaa haitaksi asti. Siihen sitten asensin ylimääräiseksi jääneestä auton tuulilasin spoileripyyhkijästä sen spoilerin. Spoileri sijaitsee nyt katteen ylimmässä kohdassa. juuri mittariston ja sen etu-yläpuolella olevan mustan muovisen osan liitoskohdassa. Spoileri kääntää muutoin valtoimenaan virtaavan ilmavirran kulkemaan juohevasti pitkin pleksin alapintaa ja näin myös kuljettajan pään yli, koska molemmin puolin pleksiä kulkee samansuuntainen ilmavirta. 
Ratkaisuhan ei ole Hondan suosittelema taikka hyväksymä, joten moinen muutostyö on tekijän omalla vastuulla eikä sovellu ainakaan takuunalaisiin pyöriin.
Korkeat pleksit ovat jokatapauksessa kaikenlaisille turbulensseille alttiita.

LainaaVastaavasti pleksin alareunan ja katteen välinen rako kasvoi, josta tuli aivan liian paljon ilmaa haitaksi asti.

Olisiko kokemusta tai villiä arvausta, jos tonnisatasessa tuon lasin alareunassa olevan raon panisi kokonaan umpeen? Sateessa ajaessa syytää vettä sieltä puhelimelle, naville ja kuskin lärville.

Taikka virittäisikö tuollaisen spoilerin...
Oli niin kaunis kesä, että ei ehtinyt kokeilla virityksiä.

Lainaus käyttäjältä: jussip - 26.01.11 - klo:14:12
Vastaavasti pleksin alareunan ja katteen välinen rako kasvoi, josta tuli aivan liian paljon ilmaa haitaksi asti. Siihen sitten asensin ylimääräiseksi jääneestä auton tuulilasin spoileripyyhkijästä sen spoilerin. Spoileri sijaitsee nyt katteen ylimmässä kohdassa. juuri mittariston ja sen etu-yläpuolella olevan mustan muovisen osan liitoskohdassa. Spoileri kääntää muutoin valtoimenaan virtaavan ilmavirran kulkemaan juohevasti pitkin pleksin alapintaa ja näin myös kuljettajan pään yli, koska molemmin puolin pleksiä kulkee samansuuntainen ilmavirta. 

Sattuisiko Sinulla olemaan yhtään kuvaa kokeiluistasi? Samansuuntaisia tavoitteita on ollut minunkin pleksiprotoilussa. Pleksiähän tarvitaan lähinnä rankassa vesisateessa, alle 15 asteen lämpötilossa tai yli satasen ajonopeuksissa. Pleksistä on taas haittaa kruisaillessa kesähelteellä.

Näillä reunehdoilla ihannekate ja -pleksi olisi vähän niinkuin avoauton katto, viikataan piiloon kun ei tarvita.  No, kun tätä ei vielä ole tehty, niin minulle sopivin pleksi on pienokoinen, eikä välttämättä umpitiivis, ei veden eikä tuulen suhteen.  Myrkkyä taas on päätä ravisteleva pyörteily ja muut kypärämelut sekä kuskia eteenpäin työntävä paine-ero.

Sehän on tosiasia, että ajonopeudella liikkuvan pleksin (ja kuskin) taakse virtaa ilmaa aiheuttaen haitallista pyörteilyä. Aeroflow pleksi on iso ja he hakevat alakautta pleksin taakse ilmaa, tasaavat virtausta apupleksillä ja näin pienentävät paine-eroa. Niin Sinun kuin minunkin tavoitteeni oli vähän sama kuin oviverhokojeissa, saada pleksin yläosaan niin vahva puhallus, että se työntää pahimman turbulenssin yli kypärän. Sain ravistelevan turbulenssin eliminoitua, mutta muu melutaso on varsin korkea.

Tulevan ajokauden pleksi on vielä mietintämyssyn alla, mutta olisihan se hauskaa, jos saataisiin aikaan pleksinrakentajien tapaaminen tulevan kesän aikana.



Otin parikesää sitten ostamani Kappan bleksin pois ja laitoin alkuperäisen. Oli mennyt sameaksi eikä enää ollut hyvä näkyvyys. Ja kallistumat ja korkeuden alkuperäiseksi. Saas nähä millainen on ajaa. Täällä sataa vettä kuin esterinperseestä enkä kehtaa lähteä kokeilemaan.
grrrrrr
Elä kuin viimeistä päivää!

moro. onko kukaan madaltanu 1300 vakio pleksiä,elikkä leikannu yläosasta siivun pois ja jos on, niin miten kävi?

Hiukan oikaisin sitä. Ei tullut parempaa.

Joko tääl tiedetään mikä pleksi on paras takamatkustajan kannalt tapasin tänään turun stormin pihall pannaristiin
jolla oli st 1300 tais olla vm -10 musta "oli muuten hiano väri olisko ollu metallihohtookin joukos" hän sanos et
rouvakin olis mielellään kyydis mut siäl takaa on semmone pyärre et pahaa tekke sii oli semmone alkuperäne
muavi edes, olisko kellä kokemust tommoset jutust? mää kertosin täst foorumist  ja vähä lupasinkin et täält
saa varmaa appuu.


Lainaus käyttäjältä: tapasa - 31.05.11 - klo:23:34
Joko tääl tiedetään mikä pleksi on paras takamatkustajan kannalt tapasin tänään turun stormin pihall pannaristiin
jolla oli st 1300 tais olla vm -10 musta "oli muuten hiano väri olisko ollu metallihohtookin joukos" hän sanos et
rouvakin olis mielellään kyydis mut siäl takaa on semmone pyärre et pahaa tekke sii oli semmone alkuperäne
muavi edes, olisko kellä kokemust tommoset jutust? mää kertosin täst foorumist  ja vähä lupasinkin et täält
saa varmaa appuu.

Moikka vain Tapasa

Meillä on tälläinen kokemus: ostin Cee Bailisin pleksin 2tuumaa leveämmän ja 4tuumaa korkeamman. Rva takana istujana kertoi etta tuuli pyörteet jotka "veivaa" päätä pienenivät oleellisesti. Pyörä STX 1300, kuskin pituus 1,8m rva 1,72m.
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Powered by EzPortal