Akku ja sen kesto

Aloittaja Kauko, 27.04.09 - klo:22:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

 thumbsup1 Pertillä onneksi on Harley tallissa jolla pääse jos pannari ei suostu lähtemään liikkeelle.

Tässä painavaa asiaa akuista ja niiden latauksesta yms.moottoripyörä huolto ammattilaisen kertomana,jaoin varmuuden vuoksi tähäkin osioon sen.
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/2493/Harri-Kuuttila-mekaanikkomestarin-pajasta-painavaa-asiaa-kuumaan-akkukeskusteluun.htm?ref=newest


FF1pan  rd11

Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...

Lainaus käyttäjältä: zayer - 04.05.18 - klo:00:57
Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...

Akkujen suurkuluttajana mittailin eilen yleismittarilla miltä tämä uusi akku näyttää. Kauden ensimmäisen ajelun jälkeen en ole pyörää käynnistänyt niin jännite oli 12,34 V . Pyörä käyntiin niin lataus näytti 14,15 V , kierroksilla ei merkitystä . Kun pyörä oli ns. lämmityskäyntinsä käynyt niin akun jännite oli 12,78 V . Ylimääräinen härpäke on ainoastaan GPS-teline .

Tämä bluethoot akuntarkkailu härpäke herjailee minulle että battery low 12,35v parin päivän seisonnan jälkeen.Starttivirrasta myös mainitsee että käy liian alhaalla 9,38v lataus tyhjäkäynnillä 14,16v ja kierroksilla 14,27v tälläistä tietoa se antaa ulos

Lainaus käyttäjältä: zayer - 04.05.18 - klo:00:57
Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...

Minulla on ko. vaihdenäyttö ja akussa kaapelit kiinni talvellakin. Silti 11. kausi menossa samalla alkuperäisellä akulla.  thumbsup1

Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 04.05.18 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: zayer - 04.05.18 - klo:00:57
Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...

Minulla on ko. vaihdenäyttö ja akussa kaapelit kiinni talvellakin. Silti 11. kausi menossa samalla alkuperäisellä akulla.  thumbsup1
Olisko tehtaalla jääny jotku akun tuhoamisnesteet pois siitä akusta.  :P

Kyllä se Yuasa oli tullut tiensä päähän ei kestänyt pitää virtoja päällä kun jonkun minuutin niin ei jaksanut lähteä käyntiin.
Kävin hakeen varta AGM akun 55€ kokeillaan nyt tuota

Tuli taas harrastettua akkujumppaa, mutta tällä kertaa tuohon Busaan. AGM akku oli talven irti moposta varastoituna n 10 asteiseen ulkovarastoon. Varasin akun ennen varastointia ja kertaalleen vuodenvaihteen jälkeen. Pari viikkoa sitten katsoin napajännitteen, joka oli n 12.7 V, joten laitoin akun Busaan ja kaapelikengät kiinni. Varmuuden vuoksi annoin apuvirtaa ensimmäiseen starttiin ja kaikki meni hyvin. Busa hörähti heti käymään ja lämmityskäytin moottoria muutaman minuutin. Seuraavana päivänä paistoi aurinko, joten päätin lähteä koeajolle. Ajokamat ylle ja Busa pois tallista. Laitoin virrat päälle ja Busa oli täysin mykkä. Edes kello ei toiminut.

Työnsin Busan talliin ja aloin selvittämään mykistymisen syytä. Akku näytti napajännitteeksi n 7,3 V, joten ei ihme, että koeajo jäi haaveeksi. Edes apuvirralla ei Busa lähtenyt käyntiin; ainostaan totesi, että "keevvääämmmääällläää..." Otin vanhan akun pois ja laitoin Pannarin liian korkean vanhan akun Busaan tarkistaakseni kuluttaako jokin virtaa? Tulos oli n 1 mA, joten akkuhan se näköjään nyt nyykähti, koska ei varattaessakaan ottanut virtaa. Ei auttanut, kuin käydä hakemassa uusi Exiden AGM akku. Varasin uuden akun ja laitoin sen Busaan kiinni. Nyt tuntuu kaikki taas toimivan. Tyhjäkäynnillä näytti yleismittari 14,5 V.

AGM akuista ovat mainosmiehet sanoneet, että antavat vahvan käynnistysvirran, mutta ovat ilmeisesti unohtaneet kertoa, että akun loppu tulee sitten täysin yllättäen eli on ns kerrasta poikki, kun tunnit tulevat täyteen. Mopojen akut kun ovat muutenkin alikokoisia, kun niitä vertaa vastaaviin moottorin iskutilavuuksiin autoissa ja niiden akkuihin.

Seurataan tilannetta ja valmistaudutaan ostamaan uusi AGM akku joka toinen vuosi.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Jos akun jännite on 12,35v se vaatii jo latauksen, ainakin akkukkauppiaitten mukaan, eli Pannari pitää ladata joka toinen päivä? Muutenkin on akku kuin moposkootterissa.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Jos minäkin hiukan sekoitan akku keskustelua.
Akku oli kolme päivää irti latauksesta ja mittari näytti 12,33V jännitettä, kun käynnistys nappulaa painoi pyöritti "veltosti" ja toteamus=
Siirryn käyttämään Yuasa merkkistä akkua, ovh.159€ kaupasta sain kantaa akun ulos 135€

Saa nähdä menikö rahat hukkaan vai ei. :o

SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 04.05.18 - klo:20:41
Jos minäkin hiukan sekoitan akku keskustelua.
Akku oli kolme päivää irti latauksesta ja mittari näytti 12,33V jännitettä, kun käynnistys nappulaa painoi pyöritti "veltosti" ja toteamus=
Siirryn käyttämään Yuasa merkkistä akkua, ovh.159€ kaupasta sain kantaa akun ulos 135€

Saa nähdä menikö rahat hukkaan vai ei. :o


Tuo akun osto/valinta rupee olemaan, niinkuin moni muukin hankinta,pistäis "loton vetämään"  :-\

FFipan  honda_sign

Juu, kyllä nyky akut on vaan huonompia kun ennen.
Akun kestoon taitaa vaikuttaa eniten, kuun kiertorata, Venuksen asento, keskioluen hinta ja Väyrysen vaali menestys.
Toiset latailee talvella ja säilyttää pimeässä ja viileässä.
Toiset jättää sen pyörään navat kiinni ja loppu tulos taitaa olla ihan arpapeliä?
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Powered by EzPortal