Rautaperse for dummies

Aloittaja kma, 01.06.12 - klo:08:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Moro kaikille,

VFR vaihtui Pannariin tässä välissä, mutta aiemmin elätelty ajatus rautaperseajosta elää yhä. Olen mielenkiinnolla lueskellut täältä ja muualtakin kertomuksia aiheesta ja pidemmästä reissailusta yleisemminkin. Mahtaisiko teiltä kokeneemmistä liietä vinkkejä tällaiselle märkäkorvaiselle wanna-be-rautaperseelle, joka suunnittelee ensimmäistä SS1000:aan?  rd11

Tämän hetken ajatus on lähteä Hangosta, huristella Lohjan ja Turun kautta rantaa pitkin Ouluun, jatkaa sieltä Paltamon kautta Kajaaniin ja edelleen Joensuuhun ja suoriutua sitten Mikkelin ja Lahden kautta Helsinkiin. Onko suunnitelma järjellinen ja onko noilla teillä ihan akuutisti jotain erikoista huomioon otettavaa?

Hieman askarruttaa myös varustepuoli, ennen muuta alusasuvalinta. Ja tietysti tuo käytännön toteutus tankkaamisine, syömisine, juomisine ja taukoiluineen.  h-e-l-p

01.06.12 - klo:09:42 #1 Viimeisin muokkaus: 01.06.12 - klo:09:47 käyttäjältä Maria
no ensin pyörän valinta hyvä onnistumiseen thumbsup1 reitin mitä olet ajatellut on oikean suuntainen "aurinko" pysyy takana.
valitse kulmapisteet mahdollisemman liki reittiäsi ja tarkasta ettei pääse jostain lyhyemmällä matkalla kulmapisteiden väliin ja koita valita huoltoasemat jossa pääset sisälle maksamaan tai on mahdollisuus pyyttää kuitti/korjata kuitin tiedot. tarkista aina kuitin pv/aika. vaatetus vaihtelee keleiden mukaan. lämmintä kun ss1000 on kyllä aikaa lisäillä vaatetusta. tauot alussa ainakin pelkkä tankkaus vaan niin jää pelivaraa yllätäviin aikamenoihin, väsy tai vilu, aikaa kuluu näitä korjatessa.
ruokailu ei mitää raskasta ja paripäivää ennempää jo aloitat kevyellä. tää kyllä on myös yksilöllistä. lähtö ajankohta kannataa ottaa sellaiseksi kuin yleensä aloita aamutoimet koton -1h mut oli ohjeet kuinka hyvät tahansa niin eka kerta aina vaikeeta kun tressi painaa takaraivossa. mut toivottavasti sait edes pienen vinkin.. oikeesti se on hauskaa eikun menox tsemppiä ajoon. kylkylkyl kylkylkyl

ps.tee lekien välit noin 250km ei tuu aikaa kuluttavia stoppeja liikaa? aikaa säästyy lekien välillä 5min veryttelyyn tarvittaessa. eli muutaman kerran.. lue myös ohjeet tarkkaan ja muiden juttuja iba finland ry sivuilta. saat sieltä myös paaaaljon vinkkii.

Kiitos. Hyviä pointteja tossa enemmänkin.

Tuo aloituksen ajankohta on kanssa ollut mietinnässä. Alkuperäinen mietelmä oli, että lähtisi liikkeelle iltapäivällä / alkuillasta (heti päiväunien jälkeen  kylkylkyl), jotta yöosuus ei jäisi ihan loppuun kun väsymys jo painaa. Ja tietty Helsingin sisääntuloteille ei ainakaan kannattane tupata pahimpiin ruuhka-aikoihin. Mutta oliko tämä ajoituslogiikkani sitten huono? Valvominen sinänsä on tuttua, kun teen töissä normaalistikin vuorokausirytmiä.

Pyörävalinnasta sen verran, että tankkausvälit saanee pannarilla jnkv pidemmiksi kuin vfr:llä, mikä säästänee hieman aikaa, mutta samalla tosiaan täytyy re-evaluoida toi plani erityisesti kulmapisteiden suhteen, kuten sanoit.

01.06.12 - klo:10:37 #3 Viimeisin muokkaus: 01.06.12 - klo:10:44 käyttäjältä Maria
Lainaus käyttäjältä: kma - 01.06.12 - klo:08:58
ajatus on lähteä Hangosta, huristella Lohjan ja Turun kautta rantaa pitkin Ouluun, jatkaa sieltä Paltamon kautta Kajaaniin ja edelleen Joensuuhun ja suoriutua sitten Mikkelin ja Lahden kautta Helsinkiin. Onko suunnitelma järjellinen ja onko noilla teillä ihan akuutisti jotain erikoista huomioon otettavaa?

Tietyöt voi tarkistaa ennen lähtöä liikenneviraston sivuilta.
Tee reitti googlemapsilla ja mieti omalle rytmille sopivat tauot ja etsi reitiltä huoltamot, joilta otat tankkauskuitit / käyt veskissä jne, sitten tarkistat huoltsikoiden aukioloajat.
Niin ne tauot kannattaa kokeilla etukäteen, että sujuu. Esimerkiksi käy normisti tankilla ja ostaa vaikka suklaapatukan ja katsoo, kauanko siinä oikeasti menee aikaa.
Mulla tuli välillä kiire, kun yhdellä n.vartin tauolla otin vuoret pois ajoasusta, kävin jonottamassa naisten vessassa, tankkasin, niin kerkesin just ja just hörpätä laukusta yhden kauravellijuoman ja polttaa puolet tupakasta, kun muut jo starttasi.
Yksin en olisi suoriutunut edes puoleen väliin, mutta tämän foorumin jengin mukana ajoin SS1000:n. Ajoin hännän huippuna ja peränpitovastuussa ollut Jussi613 - kuin myös Kaima eli Juha67 - joutui sekä odottelemaan että tsemppaamaan matkan varrella... ashamed Ihan viimeisellä legillä minulle tuntemattomaksi jäänyt pannaristi jättäytyi jälkeeni ja ajoi h****tin hitaasti lopputankkauspisteeseen kanssani.
Ajokunto saattaa vaihdella aika äkkiä, ilman ennakkovaroitusta. Kun nukuttaa, kannattaa jumpata ajaessa, tai vaikka pysähtyä ravistelemaan itseään. Jos kaikki energia kuluu siihen, että saa pidettyä silmiä auki, niin on liian riskialtista pysyä liikenteen seassa. Juominen on tärkeämpää kuin syöminen. Verensokeri ja nestetasapaino a ja o. Kofeiini mieluiten tablettina, nesteenä se vaan hiostaa ja tekee kuplan otsaan. Magnesiumia, niin ei kramppaa. Jotkut otti buranan, kun alkoi perse puutua. Mun piti välillä laittaa kosteuttavia silmätippoja, kun oli piilarit päässä.

"Ruokana" oli mukana Piltti- ja Bona-vellejä ja sosejuomia. Banaaneja. Energiajuomia. Smoothieita. Suklaata.
Vettä pidin termarissa, pysyi kylmänä ja sai huoltsikoilla täyttää.
Toisilla oli mm. energiapatukoita, suolakurkkuja, tomaatteja, rusinoita ja pähkinöitä.

Lainaus käyttäjältä: kma - 01.06.12 - klo:08:58
Hieman askarruttaa myös varustepuoli, ennen muuta alusasuvalinta.  h-e-l-p
Riippuu ilmoista ja ajoasusta, että mitä tarttee olla alla.

Mulla oli tavallinen urheilualusasu, windstopperipaita, vuorellinen ajoasu, villasukat ja ajonilkkurit (en suosittele kenellekään, tuuli sääriin koko matkan)
Sadehaalari laukussa. Villavaatekerta. Varahanskat.
Oli mulla myös tiskihanskat, jotka olisin vetänyt hanskojen päälle, jos olisi alkanut sataa  ajelu.gif
Itse asiassa n.3/4 tavarasta oli turhaan mukana. Mulla tosin oli pesuaineista, kengistä, vaatteista, meikeistä lähtien kaikki mukana,
koska luulin jääväni välille kavereiden/sukulaisten luo.  rinning

Lainaus käyttäjältä: kma - 01.06.12 - klo:10:28
Kiitos. Hyviä pointteja tossa enemmänkin.

Tuo aloituksen ajankohta on kanssa ollut mietinnässä. Alkuperäinen mietelmä oli, että lähtisi liikkeelle iltapäivällä / alkuillasta (heti päiväunien jälkeen  kylkylkyl), jotta yöosuus ei jäisi ihan loppuun kun väsymys jo painaa. Ja tietty Helsingin sisääntuloteille ei ainakaan kannattane tupata pahimpiin ruuhka-aikoihin. Mutta oliko tämä ajoituslogiikkani sitten huono? Valvominen sinänsä on tuttua, kun teen töissä normaalistikin vuorokausirytmiä.

Pyörävalinnasta sen verran, että tankkausvälit saanee pannarilla jnkv pidemmiksi kuin vfr:llä, mikä säästänee hieman aikaa, mutta samalla tosiaan täytyy re-evaluoida toi plani erityisesti kulmapisteiden suhteen, kuten sanoit.

toi lähtö ajankohta on aikas yksilöllistä, joten tee niin että itsestäsi tuntuisi hyvältä mutta muista jos aurinkoinen keli niin ilmasuunnat aika tärkee kun aurinko laskee tai nousee ja väsynyt niin et nää enään muuta kuin sateenkaaren värejä ja riski monikertaistuu "elukat" ja risteykset tulee liian ÄKKIÄ kokemusta omaavana ei mitenkää ainakaan "helpota"suoritusta. maria tuossa kertoi tyhjentävästi ensi näkemykset ekasta ajosta kysy jos maria lainaisi sulle ajoon
sen "sinnikyyden" rautanen mimmi ajatelee millä pyörällä ajo tuli ajettuu f.i.r.s.t

Lainaus käyttäjältä: kma - 01.06.12 - klo:10:28
Kiitos. Hyviä pointteja tossa enemmänkin.

Tuo aloituksen ajankohta on kanssa ollut mietinnässä. Alkuperäinen mietelmä oli, että lähtisi liikkeelle iltapäivällä / alkuillasta (heti päiväunien jälkeen  kylkylkyl), jotta yöosuus ei jäisi ihan loppuun kun väsymys jo painaa. Ja tietty Helsingin sisääntuloteille ei ainakaan kannattane tupata pahimpiin ruuhka-aikoihin. Mutta oliko tämä ajoituslogiikkani sitten huono? Valvominen sinänsä on tuttua, kun teen töissä normaalistikin vuorokausirytmiä.

Pyörävalinnasta sen verran, että tankkausvälit saanee pannarilla jnkv pidemmiksi kuin vfr:llä, mikä säästänee hieman aikaa, mutta samalla tosiaan täytyy re-evaluoida toi plani erityisesti kulmapisteiden suhteen, kuten sanoit.

Pannarilla tosiaan pystyy heittämään pitkiä tankkausvälejä, mutta täytyy muistaa, että siinäkin on IBA:n sääntöjen mukaan jokin maksimimatka, jota tankkausvälit eivät saa ylittää. Olisko ollut 370 km?

Omat eväät on aika hyvä juttu, ei kulu aikaa jonottamiseen. Ja raskaasti ei kannata syödä, koska se tuo liikaa unta silmään.

tankkausväli max 300 mailia = 483 km . Toi 8 tie on sitten todella tylsä ajettava ,  paljon 60 rajoitusta  butt1 ja aivan suoraa tietä  wallhead.


Juha67
2010 ==>    SS1000   SS1600K   SS2000   BB1500   BB1500G
2011==>     BB3000G   SS1000 Finland  SS1000 PanFun kimppa

Lainaus käyttäjältä: juha67 - 01.06.12 - klo:14:09
tankkausväli max 300 mailia = 483 km . Toi 8 tie on sitten todella tylsä ajettava ,  paljon 60 rajoitusta  butt1 ja aivan suoraa tietä  wallhead.


Juha67

Ai se olikin noin pitkä. Täytyy kokeilla joskus neljällä tankkauksella...  elina

Lainaus käyttäjältä: MacMotoristi - 01.06.12 - klo:15:10







Ai se olikin noin pitkä. Täytyy kokeilla joskus neljällä tankkauksella...  elina
Ei taida onnistua,kun aloitus ja lopetuskuitit pitää olla tankkauksesta,niin tulee vääjäämättä viisi  22yikes

Lainaus käyttäjältä: juha67 - 01.06.12 - klo:14:09
tankkausväli max 300 mailia = 483 km . Toi 8 tie on sitten todella tylsä ajettava ,  paljon 60 rajoitusta  butt1 ja aivan suoraa tietä  wallhead.


Juha67

;)

Lainaus käyttäjältä: juha67 - 01.06.12 - klo:14:09
Toi 8 tie on sitten todella tylsä ajettava ,  paljon 60 rajoitusta  butt1 ja aivan suoraa tietä  wallhead.

Oisko sit järkevämpää modaa reittiä Turku-Oulu väliltä vaik niin, et menis Tampereen ja ehkä Jyskälän kautta ja laskis sit reitin pituuden sen mukaisesti uusiksi?


Lainaus käyttäjältä: kma - 01.06.12 - klo:21:05

Oisko sit järkevämpää modaa reittiä Turku-Oulu väliltä vaik niin, et menis Tampereen ja ehkä Jyskälän kautta ja laskis sit reitin pituuden sen mukaisesti uusiksi?

Tuota sietäis kyllä harkita ja samalla jäis tuo eka Lohjan kulmapistekin pois,jotta pääsis vetämään kunnon legin  heti kärkeen. thumbsup1

01.06.12 - klo:22:17 #12 Viimeisin muokkaus: 01.06.12 - klo:23:29 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: lönni - 01.06.12 - klo:21:15

Tuota sietäis kyllä harkita ja samalla jäis tuo eka Lohjan kulmapistekin pois,jotta pääsis vetämään kunnon legin  heti kärkeen. thumbsup1

Henk.koht. ottaisin ekaan ajoon mahdollisimman paljon moottoriteitä vaikkakin ovat puuduttavia, mutta saisi tavallaan ajoaikaa jemmaan nopeuden ollessa suurempi.
Samalla stressi ajon pituudesta sekä kilometrien riittävyydestä helpottuisi.
Seuraavaan ajoon voisi ottaa jo jotakin maisemallisesti miellyttävämpiä kohteita. (lappi)

Hki-Turku-Hki-Tre-Jkl..........takaisin Tre-Hki.

Ja matkamittariin reilusti kilometrejä. mieluummin 100km yli kuin 2km vajaaksi....matkamittari kuitenkin heittää hieman.

Itse lähtisin aamulla kukonlaulun aikaan ei tulisi parhaassa tapauksessa ollenkaan yö ajoa tai sitten vain muutama tunti.

Ps. paras valmistautuminen on kun lukee ajon säännöt iba Finland:in sivuilta ja sen jälkeen lukee ne vielä uudelleen. Mikään ei harmita enempää kuin pienen sääntö rikkeen takia hylätty ajo. icon_mrgreen

Tuosta klik
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Tein hieman uusia laskelmia varsin hyödyllisten vinkkienne perusteella. Nyt ajatuksena Hanko - Espoo - Tampere - Jyväskylä - Oulu - Joensuu - Lappeenranta - Lahti - Helsinki. Googlemapsin mukaan 1669 km, onko siinä tarpeeksi marginaalia? Tässä on nyt hieman enemmän moottoritiepätkiä, kulmapisteet on määritetty täsmällisemmin ja legitkin ovat ainakin itselle selkeämmän oloisia.


Lähinnä tuota Lappeenranta - Lahti väliä mietin. Muistanko ihan väärin, kun jotenkin mielen syövereissä kummittelee, ettei se olisi ihan maailman nopein tie ajaa? airrev

Kokeile Oulun jälkeen pisto Kusamoon ja 5 tietä alas tai jotakin... icon_mrgreen niin voit jättää sen hitaan Lappeenranta-Lahti välin pois... ja maisemat mukavempia...

Kulmapisteet kannattaa olla tosissaan ihan juuri siinä missä aikoo lähteä toiseen suuntaan ettei vahingossa kuvittele jonkin huoltamon olevan "kauempana" kuin onkaan.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal