Mikä akku Pannariin?

Aloittaja Tonzal, 06.04.09 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nostan tätä omaa kommenttiani esiin, kopioimalla sen tänän, jos joku ei ole jaksanut lukea koko ketjua läpi. Mielipiteeni ei ole vielä mihinkään muuttunut, mutta...

Keväällä nähdään miten oma halpisakku toimii, kun on toinen kesä sillä edessä ja ensimmäinen talvi takana. Akku on ollut lähes koko talven ylläpitolaturissa kiinni, ja myös siin pyörässä kiinni, en ole irroitellut mihinkään. Alkuperäisen akun, 4 vuotta vanhan, tuhosin, kun en ladannut sitä kuin vasta lopputalvesta, ja se oli kanssa koko ajan pyörässä kiinni.

t.Tonza

LainaaTuun vaihteeksi taas hämmentämään soppaa  bannana

Vieläkään en voi sanoa omaavani mitään henkilökohtaisia ja pitkäikäisiä akkukokemuksia, mutta laitan tähän sen mihin uskoon itse olen tullut, kun olen asiaa tutkiskellut.

IMHO: On aivan sama, minkälainen akku on, kuhan se täyttää riittävät vaatimukset ja sitä käyttää oikein.

- Akun nimellisjännite pitää olla oikea.
- Akusta pitää saada riittävästi hetkellistä käynnistysvirtaa, jotta se jaksa pyörittää starttia ja antaa sytytysvirran.
- Ajoneuvon laturi pitää olla niin iso, että se lataa akun täyteen jo lyhyelläkin, alle 25km (15min) ajolla, kun lähtötilanne on täysi akku ja pyörä startataan laakista.
- Akku pitää pitää aina täynnä, tai se alkaa sulffidoitumaan. Sulffidoituminen laskee akun kapasiteettia, ja näin käyttöikää.
- Pienikin vajaus akun varauksessa käynnistää sulffidoitumisen, ja käytännössä näin tapahtuu ihan normaalissa käytössäkin. Sulffidoitumista ei pysty estämään, eikä täysin peruuttamaan, siksi akku "tuhoutuu" itsekseen ajan kanssa.
- Latauksen pitäisi olla "älykästä", jotta täyttä akkua ei enää ladata täydellä teholla, vaan sille annetaan vain ylläpitojännitettä, joka estää varauksen purkautumisen, ja näin myös sulffadoitumisen.
- Nesteakku on aina parempi kuin geeliakku, mutta moottoripyörässä on syytä sitoa neste geeliin, villaan tai muuhun vastaavaan, jotta kalistuksissa akun toiminta ei muutu. (Geeliakku on alunperin kehitetty sotilaskäyttöön, jolloin akku pitää vielä jonkin aikaan rittävän käynnistystehon, vaikka akku olisi ammuttu täyteen luodinreikiä.)
- Akku(täysi) tulisi säilyttää kylmässä
- Talvella akku tulisi pitää lähes jatkuvasti latauksessa, jotta se olisi koko ajan täysi. Myös kesällä, jos ajojen välissä on pitkiä taukoja, on akku hyvä pitää latauksella täytenä.
- Normaali akun käyttö ja kuormitus ylläpitää akun käynnistyskapasiteetin tasoa.
- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä. 

Summa summarum: Pidä akku aina täytenä!

t.Tonza
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Landport akku tuli hankittua maaliskuussa 2010 tarjouksesta ( 70,-). Syksyllä ajojen vähetessä käynnistyminen oli nihkeää ja nyt helmikuussa ei ottanut enää virtaa vastaan. Toimitin akun myyjälle, joka totesi akun vialliseksi ja vaihtoi sen uuteen.   Toivottavasti tämä nyt kestää paremmin.

04.03.11 - klo:00:12 #47 Viimeisin muokkaus: 04.03.11 - klo:00:21 käyttäjältä Pannukakku
Ajattelin ostaa Yasan geeliakun ST1100:aan. Onko kellään kokemuksia ao. akkumerkistä?

Täytyy tässä myös ostaa uusi akku. Mietin tuota geeliakkua:
   - huonopuoli on selkeästi se, että jos menee kokonaan tyhjäksi, se on kerrasta selvä
   => onko siinä jotain hyviä puolia ?  isompi starttivirta, kestää kauemmin tms.
Mietin vaan että jos ei ole niin pysyn kyllä tavallisessa akussa. Alkuperäinen Yuasa on kestänyt hyvin, 7 kesää ajettu. Taidan ostaa samanlaisen, ei tarvitse 7 vuoteen murehtia sitten akkuasiaa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Messuilla oli tyyppi esittelemässä Varta-akkuja. Sanoi niiden olevan Yasan tekemiä.
Kehui kovasti, että Yasa tekee maailman parhaat akut. Tilasin itelleni sieltä messutarjouksella uuden akun kevääksi, eikä ollu ees pahan hintanen.


Oma pyöräni (ST1300) liikkui Yuasan akulla 7 kesää.  f.i.r.s.t

Vaihdoin viime keväänä uuteen akkuun kun tuntui, että paras potku oli vähän laimea ja olin reissuun lähdössä.
Uudessa akussa oli taas kunnollinen vireä starttipyöritys.  7 vuotta ja 85 tkm alkuperäisellä akulla oli minusta ihan riittävästi. En tykkää hermoilla jos ollaan vieraalla maaperällä, joten kävin sen tuosta Salon Takatalolta hakemassa ja mustaakseni köyhdyin n. 100 €. Pelkästään kotomaassa reissatessa voisin kokeilla muitakin vaihtoehtoja.
Ja eikun pääsiäsenä taas reissun päälle ja suuntana välimeren rannikko, Kroatia ja Split sekä monta muuta paikkaa.
ajelu.gif ajelu.gif ajelu.gif

Kävin eilen auto aditassa kyseleen akkua,poika oli asiallinen ja oli itsekkin pyörä ihmisiä niin se piru möi mulle laturin ja akun 65e.Akulle jäi hintaa 36e+1v takuu.Ei paha hinta musta.Niitten kotisivuilla on lähes kaikkiin pyöriin akku.Siinä laturissa tuli mukana se pikaliitin niin ei tarvii aina ottaa sivukatetta pois kun akun lataa. respectii

Tänään laitoin 6-vuotta vanhan akun paikoilleen
ja niin lähti pannari käyntiin talvisäilytyksestä kun
"PALMUN ALTA" ja voi sitä tunnetta taas kun V-4 vihelteli jalkojen välissä  k050k
kylätie tosin on vielä sellaisen jään ja sohjon peitossa ettei ole
maantielle ihan heti asiaa  sa_doh

Yasa on ja talvi ylläpitolaturissa. KYLLÄ LÄHTEE!

Eilisen töitä oli asentaa kahvanlämppärit pyörään ja onnistuihan se ja samalla tuli asennettua tupakansytkäri laatikkoon.Mutta MGM ei anna enää virtaa ja pannari on hiljaa.Tällä osastolla reilu vuosi sitten kirjoitin , kun pari kautta kestäis( halpa kun oli ) niin vois ostaa uuden ja pari kesää tämä tuote kesti.Seuraava akku on Yasa ja sillä siisti .

viime syksynä otin Yuasasta johdot irti, akku jäi aloilleen. Tänä keväänä, noin 7kk myöhemmin, iskin akun laturiin siks aikaa kun vaihdoin öljyt (noin puol tuntii- kolme varttii), sitte johdot kiinni ja mopo tulille. ja tosiaa noin 5 min starttaaminen (ei siis jatkuvasti) ennenku hörähti. Ja hörissy siittä asti.

mun "ääneni" menee Yuasalle kyllä
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

 ajelu.gif Ostin viime keskiviikkona Yuasan akun Moto seinäjoesta en edes ruvennu
kokeileen muuta akkua ei toikaan mailmoja maksanu alennuksen jälkeen 119 ekee
Kun laskee käynnistyskertoja ei kerry paljonkaan yhtä käynnistystä kohti.
thumbsup1

Kannattaa lukea viimeisimmän bike lehden testi kolmesta eri akusta ja sen jälkeen ei enää ole epäselvyyttä mikä akku on paras.
köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee jälleen kerran.

onkos pannariin saatavana tehokkaanpaa akkua? ja jos on niin minkä merkkinen?
kun pyörä on sammutettuna muutaman minuutin virta päällä niin ei jaksa enää käynnistyä.....
vai onko kenties akku sökö??? 2lkrnd1

sököhän toi vaikuttas olevan. itsellä samoja oireita viimekesänä. oireet häipy kun "laitto palamaan" 80 euroo noin...
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Powered by EzPortal