Woblaus

Aloittaja Kauko, 26.03.09 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: "Olli"Noiden välillä taakse vaihtui Michelin Pilot road 2 rengas ja eteen uudet öljyt teleskooppeihin.
Aivan älytön muutos ajo-ominaisuuksissa lähes ilman mitään syytä.

Tarkoittaako tuo, että Pilot ei olisikaan hyvä. Olen ajatellut vaihtaa seuraavaksi juuri nuo Pilotit. Mulla ei ole tullut Woblausta vaikka mittari on enimmillään näyttänyt 220 laukkujen kans. Renkaat molemmissa päissä Metzelerin Marathon ja pyörä st1100. Mikä rengas sulla Olli oli se entinen?
-kyllä rautaperse kotiin ajaa-

En minulla ainakaan ole pahaa sanottavaa Misukan Pilot Road:sta, päin vastoin. Tuossa oli kajottu myös jousitukseen ja renkaan vaihto sinällään voi aiheuttaa jotain eli pyörä ei olekaan enää samassa asennossa kiinni. Tässä pitää aina muistaa että itse olosuhteet vaikuttaa myös tosi paljon. Illalla tuulettomassa ilmassa luotisuoralla tiellä ilman liikennettä kaikki pyörät varmaan menee hienosti. Hieman epätasaisella pinnalla, puuskaisessa tuulessa, muun liikenteen seassa helposti heittelee. Sinällään ymmärrän woblaukseksi sen, että pyörä alkaa vempoloida puolelta toiselle aika taajaan kiihtyvään tahtiin. Ja se on todella pelottava kokemus, jota minulla onneksi ei ole ollut. Minusta hieman toinen asia on se, että pyörä on ajokäytökseltään hieman epämääräinen ja niinkuin meilläpäin sanotaan "huinija". Tätä taipumusta 1300:lla helposti on, jos kaikki asiat ei ole ihan paikallaan (renkaat, paineet, jousitus jne.). Minulla aiemmin ollut Blackbird oli tässä suhteessa luotijuna.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: "pertza"Tarkoittaako tuo, että Pilot ei olisikaan hyvä. Olen ajatellut vaihtaa seuraavaksi juuri nuo Pilotit. Mulla ei ole tullut Woblausta vaikka mittari on enimmillään näyttänyt 220 laukkujen kans. Renkaat molemmissa päissä Metzelerin Marathon ja pyörä st1100. Mikä rengas sulla Olli oli se entinen?

No ei varmaan johtunut renkaasta, vaan jostain muusta. Aiemmin oli ME880 takana ja vaihdoin ennen aikojaan pois sadekelin ominaisuuksien takia. Alpeilla oli välillä märkääkin ja Latvian läpi tultiin kaatosateessa. Oli varmaan yksi elämäni viisaimmista teoista vaihtaa pois tuo umpikumi metzelleri.
Edessä on toinen PR2 menossa ja takana ensimmäinen, mutta ei varmaan viimeinen. Jos haluaa jotain ominaisuuksiakin renkaalta niin Pilottia kannattaa kyllä kokeilla. Tuskin se ihan sattumalta sitä Biken testiä voitti.

Minun pannarilla on ajettu tähän mennessä 139 000 km. On siellä varmaan väljää jossain se ylimääräinen millin sadasosa. Pitää vaan löytää se.
Myös rengaspaineilla on varmaan vaikutusta käytökseen. Eri huoltoasemilla on aina hieman eri suuntaan pielessä nuo painemittarit, joten paras olisi olla oma mittari mukana, jolla sitten tarkistaisi paineet kohdalleen kunhan on löytänyt hyvän tason ( 2,9 / 3,5 ??? ).

Tuo hondamanian huomio tuuli / muu liikenne on ihan hyvä. Siellä baanalla oli muitakin ja tulivat hetkittäin perävalot edeltä vastaan. Tie ei ollut myöskään luotisuora, kuten tuo keväinen lentokenttä.
Yksi vaikuttava asia voi hyvinkin olla myös Laminar lip tuulenohjain joka on omilla tarroillaan kiinni ja pystyy olemaan siten hyvinkin hieman vinossa. Siihen kun lisätään 200 kmh nopeus niin ihme on jos ei ala jossain tutisemaan.
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

[No ei varmaan johtunut renkaasta, vaan jostain muusta. Aiemmin oli ME880 takana ja vaihdoin ennen aikojaan pois sadekelin ominaisuuksien takia. Alpeilla oli välillä märkääkin ja Latvian läpi tultiin kaatosateessa. Oli varmaan yksi elämäni viisaimmista teoista vaihtaa pois tuo umpikumi metzelleri.
Edessä on toinen PR2 menossa ja takana ensimmäinen, mutta ei varmaan viimeinen. Jos haluaa jotain ominaisuuksiakin renkaalta niin Pilottia kannattaa kyllä kokeilla. Tuskin se ihan sattumalta sitä Biken testiä voitti.[/quote]


Okei. Tämä selventää asiaa. Pysytään alkuperäisessä suunnitelmassa. Eli laitetaan PR2 tilaukseen.

Ps. Ei mulla ole kyllä Metzeleristäkään pahaa sanottavaa.
-kyllä rautaperse kotiin ajaa-

Banditin tuhosin lunastuskuntoon kun takapyörän luisto oikeni vähän töksähtäen ja jännitti runkoon mannertenvälisen tankslapperin aineosat, mutta Pannarissa en ole yhtä pahaa ongelmaa havainnut ennen Juhannuksen ratakeikkaa.

Onhan se huojakka takalaukun kanssa sopivassa tuulessa, mutta tuo on lähinnä häiritsevä, ei niinkään vaarallinen ominaisuus. Tarpeeton silti.

Mutta ainakin minun pyörälläni tehojarrutus parinsadan mittarinopeudesta aloittaa sellaisen huojunnan, että muutaman kokeilun ja aina saman havainnon jälkeen siirsin Kemoran pääsuoran lopussa suosiolla jarrutusmerkkiä hieman aiemmaksi.

Tehojarrutus jostain 150+ nopeudesta ei aiheuta samaa vellomista eikä myöskään rauhallisempi jarrutus paristasadasta, mutta ankkurin heittäminen 200 taulussa vaatii jarrutuksen jälkeen suoranpätkän vellomisen lopettamiseksi ennen kuin uskaltaa kääntää mutkaan.

Positiivista asiassa on tietenkin se, että sain raskaalla matkajaavalla maagisen 2 euroa tauluun. Aiemmin Bandit 1200S:lla 200 jarrumerkillä tiesi pitkäksi menevällä jarrutuksella pilattua kierrosta, mutta Pan kiihtyy suurissa nopeuksissa hieman paremmin.

Nyt lähtevät ainakin keulaöljyt vaihtoon ensin ja ellei se auta, niin sitten voisi harkita jousien vaihtoa. Vähän köpö systeemi kun ei alustaa saa säätää  :tongue:

entä se Jarskan esittelemä tukihela etuputkien väliin?
putkien taipumisesta voisi olla kyse
http://www.pashnit.com/product/superbrace.html

Olen täysin hölmistynyt ??????????? Pistin eilen nimeni kauppasopimukseen -94 Pannarista. Vaihdan pyörän viikon päästä kun saan välirahan kasaan. Olen ajellut 80-luvulta customi - kyykky - customi rataa, kaikilla japsimerkeillä. Nyt ajattelin päätyväni ns. kunnon matkapyörämalliin, koska tähänastisista en ole löytänyt sellaista, jolla ajaisi rasittumatta 100 km pitempään.

Tämän litanian luettuani, tuntuu siltä, että Honda osaakin tehdä täyttä sutta 10 vuoden ajan, oppimatta mitään. Minä hain pyörää, jossa on tehoa tarpeeksi, hyvä ajoasento lyhyelle, värinätön kone, hyvä tuuli / sadesuoja, asialliset laukut valmiina.

Tähän asti en ole millään vehkeellä kokenut tällaista ongelmaa. Kun puhutaan vielä nopeuksista 70 - 80, olen sanaton. Olen luullut näiden ongelmien liittyvän vain rata-ajoon, ja parinsadan nopeuksiin. Jos ajo-ominaisuudet ovat näin vaaralliset suomen nopeusrajoituksilla, eikä uskalla ohittaa motarilla ketään,
niin sitten 1100 Shadouwin ominaisuudet ovat loistavat.

Eli saanko repiä kauppasopimuksen, ennenkuin teen taas elämäni virheen ???
You Only Live Twise

ensiksi welcome foorumille pannam

Woblauksesta on kirjoiteltu enempi kuin ehkä olisi syytä. Tämän foorumin käyttäjístä vain pari on kokenut omakohtaisesti woblauksen.
Ja jos en väärin muista niin isoissa nopeuksissa. Ja tuota woblausta on muissakin pyörissä. Ilmeisesti pannarin "woblaus-hysteria" juontaa alkunsa brittipoliisien 2002 mallisesta ST1300 pannarista, johon sitten tehtiin muutoksia.
Pannari vaan on niin hyvä pyörä, että joka viasta tulee sitten iso haloo. Ja sillä ajetaan aika paljon per vuosi, eli jos woblaus olisi todella iso ongelma, niin kyllä siitä enempi juttua olisi.
Alustan säädöt, laakerit, takalaukku yksinajettaessa, renkaat, rengaspaineet, tässä lista aiheuttajista.

Lainaus käyttäjältä: "pannam"Eli saanko repiä kauppasopimuksen, ennenkuin teen taas elämäni virheen ???

 En tiedä saatko repiä, mutta ei kannata repiä.

Minulla oli 1100 Shadowi ennen nykyistä pannaria (-93). Shadowi oli hyvä kruisailupyörä, mutta en silti vaihtaisi takaisin.
Alle 200 nopeuksissa en ole Pannarissa havainnut mitään ongelmia. Jokin muuttui alkukesästä etupään huollossa tai renkaanvaihdossa siten, että pyörä oli rauhaton 200 vauhdissa. Todennäköisemmin syynä on kuitenkin täysi kuorma eli kolme laukkua täynnä tavaraa. Ja vauhtia siis oikeasti se 200 jossain Kasselin ja Frankfurtin välillä.
Suomen nopeusrajoituksilla voit vaikka kasata palapeliä pannarin tankin päällä ajaessasi ja toisella kädellä täyttää ristikoita.

Uudemmasta 1300 mallista minulla ei ole kokemuksia, mutta tuskin se paljon huonompi on kuin tuo vanhakaan  hat1
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

Kiitos toivotuksista. Ajattelinkin että tämä aihe on lievästi saanut turhan isot mittasuhteet. Nyt tuntuu jo vähän tältä elina1. Ensikokemuksen perusteella ainakin minulle jäi tosi hyvä tuntuma ko. pyörästä.

Ja nuo mainitut; renkaat, laakerit, jousitus, kuormitus, tuuli ym. vaikuttavat kaikkien pyörien ominaisuuksiin, jos eivät ole kondiksessa.

Mahtava juttu tämmönen oman pyörämallin foorumi, saa tosissaan täsmätietoa, eikä tule kaikenmaailman häiriköitä sekoilemaan.

Olet oikeassa, en voi sitä sopimusta repiä, ainakaan ilman korvausta ja uskonkin että vaakakupissa on huomattavasti enemmän plussia kuin miinuksia.
You Only Live Twise

:-k
Tuntuu aiheuttavan paniikinomaisia reaktioita toisissa tuo sana woblaus.
Taitaakin olla viisainta vain ajaa omalla mopolla eikä edes lue noita woblaukseen liittyviä juttuja koska ne aiheuttaa vain hysteriaa.

Kaikki jotka ovat kokeneet kyseistä huojuntaa niin se on ilmennyt aina jonkin "vian"/kuluneisuuden ja liian isojen välysten aikaansaannoksina joihin aina liittyy kova ajonopeus (+200)
Sitäpaitsi miksi pitää ajaa noin lujaa??  rd11.gif

Ps.Pannam osta huoletta kyseinen mopo et tule katumaan. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Nyt muutin tuulilasin kulmaa. Tein säädön kulman muuttamiseksi ja ajo parani huomattavasti.Ajoin Saksassa yksin kolmella takalaukulla 180 jonkajälkeen alkoi pieni huojunta.Laukut oli tyhjiä.Ilman takalaukkua +200, eikä mitään huojumista.Mainittakoon vielä, että oli sivutuuli, viistosti oikealta ja kohtalainen.Tuulilasin korkeus oli 20m katse yli tuulilasin.Tuulilasin takaosa ei saa ilmaa riittävästi ja se imee sitä vuoroin molemmilta puolilta.Sivutuuli pahentaa asiaa.Nyt pitää keksiä vielä jotain tuon takalaukun suhteen.Onkohan tuo laukun liikkuminen tarpeen, liikkuuko kaikissa pyörissä näin paljon? Pyörä 1300.Mainitkaa aina mikä pyörä, kun puhutte teknisistä asioista.Noin kovaahan ei tarvitse välttämättä ajaa, mutta kun on kallis pyörä on oltava hyvä.

En woblauksesta sano mitään, kun en ole sitä kokenut,mutta itsellä tuntuu tuo ylä-takalaukku olevan varsinainen purje. Ajelen yleensä yksin, ja olen huomannut, että ilman sitä (keskikokoista Giwiä), menee st-1100 kuin juna, en tosin ole yli 180 uskaltanut kokeilla... Mutta laukku jotenkin huojuttelee ,motarilla rekkojen kanssa ja tuulisella säällä varsinkin. Ei se tosin ajoa haittaa, mutta tuntuupa kumminkin. Varsinkin sateella autobahnilla 500 km päivämarssia ajaessa. Kynnys on jo jonkinmoinen ottaa laukku mukaan, jos ripeämpää menoa on tiedossa. Miten on, paraneeko ajo kaksipäällä? Kun ei ole vielä kokemusta :-)

eikös noissa kaikissa (ei pyöräkohtainen) takalaukuissa ole varotustarra max nopeus 120km/h.
Bemarin alkuperäisissä on, givin laukuissa jne.
On ilmeisen tunnettu tosiasia, että tuo takalaukku toimii huonona spoilerina

Kyllä vaan niissä on varoitusteksti max speed 120km/h

Eihän se mikään ihme ole jos/kun huojuu kun ajaa 200km/h
taitaa olla pikkasen eri tuulen vastus noissa kahdessa em. nopeudessa. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal