Woblaus

Aloittaja Kauko, 26.03.09 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ajettu  230 takalaukku paikallaan ja ei hievahdakkaan, :hmph:

Nyt kun on noin 8000 kilsaa takana ST 1100 vm. 2000:lla niin  olen hieman paremmin selvillä mistä tuo huojunta juontaa. Eli se ilmenee noin satasesta ylöspäin ja taitaa johtua plexistä. Plexin taakse jää tyhjiö joka tuntuu siltä kuin iso käsi työntäisi hartioiden kohdalta voimalla eteenpäin. Tämä johtaa siihen että pyörä ikäänkuin vaeltelee alla puolelta toiselle vaikka itse istuu paikalla. Tuntuu siltä kuin kuin etupyörä hakisi koko ajan noin + - pari senttiä. Visuaalisesti ei näy mitään. Vaimo vahvistaa tunteen.

Ilmiö riippuu melkein täysin tuuliolosuhteista. Tyvenessä ei huomaa paljon mitään mutta sopivalla sivutuulella saattaa tunne olla melko ikävä. Ne jotka eivät ole tähän törmänneet voivat kuvitella tunteen kun sitä voi verrata rekan takana ajamiseen liittyvään huojuntaan. Pitää yrittää säätää Laminar Lippia ja katsoa muuttaako se tilanteen. Edellinen omistaja oli lyhentänyt plexin ja ongelma saattaa johtua tästä yhdistelmästä.

Koska tämä ei näköjään ole mikään tyyppivika voin kyllä suositella Pannarin ostoa. Parempaa matkapyörää saa kuitenkin hakea. Ajoimme vaimon kanssa kerran 900 km. suurin piirtein yhtä kyytiä ilman että hän kärsi issiaisvaivastaan. Entisillä pyörillä (mm. CB 750 ja 900 Diversion) pidimme tauon vähintään tunnin välein. - Ja onhan se niin pirun hyvän näköinen.

Tämän huojumisen olen ymmärtänyt olevan ST1300:en ongelma.Aiempi pyöräni ST1100 ei huojunut.Tuolla uudella säädöllä ajettu nyt vaimonkanssa ja parannus on hänen mielestä huomattava.Nykäsin vähän kovempaakin , eikä mitään huojuntaa.Tuo pään ravistaminen takana myös loppui.Vielä noista muutoksista,myös tuulilasin kaarevuutta yläreunastaan muutin.Madalsin keskiosaa n. 10mm, luulen että saa olla enemmänkin.Takalaukku oli myös virheellisesti asennettu liikkeessä, joten korjasin sen.

Ostin keväällä givin bleksin, olen kirjoittsnut aiheesta jo ennenkin. Osallistun kuitenkin keskusteluun kun olen omasta mielestäni saanut parannettua hieman tätä ongelmaa. Oltiin reissussa tässä hiljattain ajettiin 4830 km puoleentoista viikkoon joten asiaan perehdyin. Muutin ennen lähtöä bleksin kulmaa ja korkeutta. eli Muutin kiinnikkeitä että kallistin bleksin ylhäältä taaksepäin. Eli ylhäällä ollessaan ei ole niin pystyasennossa. Minun mielestä tämä korjaus auttoi. Tultuani reissusta porasin bleksiin uudet reijät ja laskin vielä alemmaksi, koska sateella lasi jäi alaasennossakin liian ylös eikä tuuli huudellut visiiristä vesipisaroita pois.givin bleksi on 65mm korkeampi kuin alkuperäinen.


 hat1
Elä kuin viimeistä päivää!

Niinpä olitkin kirjoitellut oli jäänyt huomaamatta.Samanlaisen kulmamuutoksen tein minä myös.Nyt vaan ihmetyttää eikö Hondalla ole tuota huomattu.Heillä tietysti on tehtävä kompromissejä ja ulkonäköön se tietysti vähän vaikuttaa.Nyt kuitenkin tuntuu paljon paremmalta ja tärkeää, myös vaimon mielestä.Kuorma-auton perässä ajettaessa on vielä pientä huojuntaa.Pitää käydä sitä kessua ajamassa, niin tietää mitä se on kun ei huoju ollenkaan.Tietysti jos tuulilasi on kuin pyykkipoika kapea, niin ei huoju eikä suojaa.

Lainaus käyttäjältä: "uusipanisti05"Tämän huojumisen olen ymmärtänyt olevan ST1300:en ongelma.Aiempi pyöräni ST1100 ei huojunut.Tuolla uudella säädöllä ajettu nyt vaimonkanssa ja parannus on hänen mielestä huomattava.Nykäsin vähän kovempaakin , eikä mitään huojuntaa.Tuo pään ravistaminen takana myös loppui.Vielä noista muutoksista,myös tuulilasin kaarevuutta yläreunastaan muutin.Madalsin keskiosaa n. 10mm, luulen että saa olla enemmänkin.Takalaukku oli myös virheellisesti asennettu liikkeessä, joten korjasin sen.
Tuosta takalaukusta.Mitenkä se oli asennettu?
Elä kuin viimeistä päivää!

Siellä on noita prikkoja erilaisia ja niitä oli laitettu kahtakin samanlaista päällekkäin niistä joustavista kumisista oli yksi kadotettu.Kaksi kumista oli laitettu alimmaisiksi, joten se syvennysosa oli murskannu sen kumilaatan pilalle.Siten ylös-alas välystä tuli n. 2mm liikaa ja laatikko vapaji niinkuin horkkatautinen.Sivusuunnassa välykset tuli kyllä oikein.

Lainaus käyttäjältä: "Aki61"en antanut periksi vaan ostin emäputkeen kartiolaakerit (eivät suostuneet vaihtamaan niitä BW:ssä takuuna) ja vaihdatin ne JL-Bikessä.

Sen jälkeen ei ongelmaa ole esiintynyt VAIKKA on kulunut eturengas ja VAIKKA on takalaukku paikoillaan. Että se siitä selityksestä.

Ikivanha postaus uudelleen herätettynä, koska nyt on minullakin omakohtaista kokemusta.

Moponi kävi SpeedHousessa 60.000 km huollossa ja samassa yhteydessä sovittiin että vaihdetaan keulaöljyt ja tarkastetaan ohjauslaakeri joskus jossain tilanteessa tuntuvan pienen kolahduksen vuoksi.

Laakeri väljä, SH ehdotti kartiorullalaakeria ja sovimme että vaihdetaan vain.

Lopputuloksena pyörä oli oikein hyvin huollettu ja jopa pesty huolellisemmin kuin itse ajokaudella kertaakaan jaksan. Lasku tietenkin ammattimiehen työstä, mutta siedettävämpää silti kuin sama hinta hutiloinnista.

Ja kotiin ajaessa mopo ei mene suoraan ei sitten millään. Ohjaus nimittäin kääntyy NIIIIIN herkästi, ettei mitään rajaa. Piti opetella ajamaan kuten Citroen CX:lla, joka on vakaa ellei kuski nyi sitä tunnottomalla ohjauksella puolelta toiselle. Eli kädet korostetusti rennoksi.

Laakerissa selvästi oli vikaa ja NYT se kääntyy kuten pitääkin.

Mutta kun alkujärkytyksen jälkeen oppi olemaan nojaamatta tankoon, ei se minusta yhtään vakaammin tuulessa tai tyynessa kulje kuin ennekään.

Ohjausiskari olisi oma arvaukseni, mikäli asia vaivaisi siinä määrin että sitä lähtisin jahtaamaan.

Ai niin, ongelma tietenkin pahenee matkustajan ja takalaukun kanssa, yksin ilman takalaukkua melko hyvä mutta ei se GT(R) tietenkään ole.

Renkaat juuri nyt edessä yli 20.000 ajettu Michelin Pilot Road 2 joka on jo aika selvästi katuajossa kanttiseksi kulunut ja takana hieman toistakymmentätuhatta rullannut samanlainen.

Anna sille vähän lisää hyrrävoimaa, niin kyllä se rauhaantuu.Tietysti liikeenergia kans rauhoittaa.

Lainaus käyttäjältä: "uusipanisti05"Tämän huojumisen olen ymmärtänyt olevan ST1300:en ongelma.Aiempi pyöräni ST1100 ei huojunut.
Kyllä se vaan vanhaakin huojuttaa, ja selkeästi aerodynaaminen onkelma. Takalaukku yksin ajellessa on kokemukseni mukaan se suurin syyllinen, pleksi antanee oman lisänsä. Tiiviissä moottoritieliikenteessä ja/tai navakahkossa tuulessa keikuttelee. Saksassa ajellessa huomasin, että heiluttelu väheni, esim rekkajonoa ripeästi ohittaessa, kun painautui tiukasti pleksin suojaan. Silloin uskalti antaa vähän hanaakin, suorana istuen oikein ei... En oikein tykkää asiasta, reissussa sitä olisi kiva olla kaikki laukut mukana ja vauhtiakin voi joskus olla, mutta... Hommasin lyhyemmän pleksin, pitää lähteä kokeilemaan motarille. Toivottavasti ei polliisi ole samalla paanalla :hmph: Vaikuttaako St 1300:ssa pleksin asento esim. motarin tuulikeikutteluun?

Peruspleksin eri korkeudet ei minunmielestä kovinkaanpaljon vaikuta.Sivutuulet näihin paneihin tuntuu kyllä vähän ottavan.Ottaahan ne autoihinkin.Tuo mitä näissä puhutaan foblaukseksi olen ymmärtänyt olevan eri asian.Ei minulle tuo sivutuuli aivan mahdottomia tee, annan viedä sen minkä vie, kyllä vartalo automaattisesti korjaa.Aiempi st1100 oli minunmielestä vakiopleksillä vakaampi.

Vappuminen loppui, kun laitoin touring-pleksin tilalle vakion ja otin ylälaukun pois. St-1100 meni viimeinkin kuin se kuuluisa juna... Ajelin motarilla navakassa puuskaisessa tuulessa rekkojen perässä ja autojonossa rekkoja ohitellen ja välillä käänsin minkä sisu salli rd11.gif

Voblaaminen väheni minulla kun muutin Laminar-Lipin asentoa niin että se pakottaa enemmän ilmaa väliin. Minulla on Givin Maxi-laukku ja ajettiin kaksi päällä pitkin Saksaa ja Ranskaa. Voblaus loppui aina noin 140 km. vauhdissa. Sen jälkeen 1100:n kulki kuin juna. Ei uskoisi samaksi pyöräksi. Nää taitaa olla henkimaailman juttuja.

Tämä meidän "kokemus" ei liity mitenkään woblaukseen mutta......

Käytiin jokunen viikko  sitten Raahessa ja kas kummaa yksikään mopo joka siihen talliin on mennyt ei lähde "tuunaamatta"pois. inlove  ja painopiste siirtyi eteenpäin. Myös kuskin ja takapenkkiläisen välissä ajoittain pyörteillyt ilmavirta poistui, myös sivutuulessa ajaminen ei nuljaa enään niin paljoa.
Tuo operaatio ei ainakaan huonontanut ajotuntumaa vaan päinvastoin.

Tuossa avattaressa näkyy nykyinen takalaukun kohta jos tarkkaan katsoo ja muualta sivuilta löytyy "vanhat säädöt" (ja laukku) niin tuo takalaukkukin on vaihtunut sellaiseen johon mahtuu kaksi avattavaa kypärää sisään (toisin kuin vanhaan) hat1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

En tiedä olenko tottunut tuohon tuuliherkkyyteen, mutta nyt tuntuu todella paljon paremmalta. Edessä miseliinin pr3 ja takana kakkonen. Paluuvaimennus yks ja puoli auki ja vähän enemmän. Eli hahlon kärki yhden ja puolen jälkeen H kohdalle. Tietysti mulla on tuo oma tekemä tuulilasi, mutta kuitenkin olen tyytyväinen. Jousenkireyden olen säätänyt kuorman mukaan. airrev

Powered by EzPortal