Tyhjäkäynti

Aloittaja lalli, 06.08.10 - klo:13:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juu taitaa tämä ST 1300 olla enempi kesäkelien motori!! respectii
Samat oireet tyhjäkäynnistä kuin Demseyllä tuntuu olevan nyt minulla.
Alle kymmenen astetta tuntuu olevan kriittinen ilmeisesti vahapatruunalle – mikä lie!
Kierrokset tyhjäkäynnillä huutaa 4000:ssa. Joutokäyntiruuvilla  sain ne nousemaan ja sitten kiersin alas ja 3500 rpm on edelleen varvikellossa. Kun koneen lämpö hetken sammuneena ollessa lämmittää, kierrokset ovat alussa normaalit, mutta kohta  kun kone haukkaa kylmää ilmaa alkaa kierrokset nousta!!!
Ajossa "vakionopeussäädin" on noin 3000 rpm:ssä vaihteesta riippuen ja kytkimellä ja jarruilla on hillittävä mm hitaasti ajossa. Vielä kerran on 10.10.10 kunniaksi yritettävä TuPo porukan mukana kimpassa kurvailla.
Sitten on laitettava talviunille ja odotettava lämpöisempiä kelejä ensi keväänä.
Ajattelin huollattaa tuon suolaisen vahapatruunaremontin seuraavan huollon yhteydessä. Tehtävä se kai on – vai kui?  doh1

Nyt on panikka primakunnossa ja ajettu pilttuuseen talvilepoon. Viimeinen askare oli tyhjänäkäynnin ryyppyanturin vaihto. Osa maksoi 139e ja työtä oli paljon eli 3,6 tiimaa a´ 69 e  eli yhteensä 384 e. Kuvassa ryyppyanturi, jota vahapatruunaksikin on kutsuttu, on samalla vaihdetun pleksin päällä. Joo ja tuo hiukan naarmuisen pleksin vaihto olisi saanut jäädä tekemättä – suolainen 403,10.  Tartteeko joku?

Ja vielä tuo ryyppyanturinkuvatuskin

Voisit vaikka purkaa sen ryyppyanturin. Siinä on lukkorengas sen kumin alla ja jos vaikka kaikki kalut tulee pihalle tuon varren mukana. Arvelisin, että nuo kalut vois vaihtaa irroittamatta tuota ulkokuorta.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 27.10.10 - klo:20:39
Voisit vaikka purkaa sen ryyppyanturin. Siinä on lukkorengas sen kumin alla ja jos vaikka kaikki kalut tulee pihalle tuon varren mukana. Arvelisin, että nuo kalut vois vaihtaa irroittamatta tuota ulkokuorta.

yessir
Luovutan mielelläni ryyppyanturin "oikeuslääketieteelliseen patologian tutkimukseen". Varmaa on, että alan asiantuntija saa "kuolinsyystä" sellaista tietoa, joka auttaa parhaiten ilmeisesti ominaisvian paikantamisessa ja toivottavasti myös ennalta ehkäisyssä.
Laitapa vain YV:nä yhteystiedot niin kusti polkee kunhan lakkoilultaan herkeävät
horisko

Tulossa on.  hyvjou

Ryyppyhärpäke on postitettu "patologi" uusipanisti05:lle.

Saatesanoiksi laitoin sarjassa "kirjeitä joulupukille" näin pikkujoulun alla:

"Tästä voisi kehittää mukavan esimerkin pannareiden huoltamisen "sielunmaailman" syventävälle kurssille.  Muitakin osia voisi sitten jatkossa vastaavasti analysoida asianharrastajien iloksi.  4idi4s

Noin maalaisjärjellä voisin ehdottaa tässä tarkkaa analyysia seuraavaan tyyliin.
Demseyn ja ja Mphessun  tyhjänäkäyntioireiden kuvaamiset aiheessa olivat kutakuinkin yhtäläiset.
Huhuja on kuulunut, että oireyhtymä on jopa ominaista 1300:lle.

Aluksi punnitsisin tarkasti anturin painon vaikka mamman keittiövaakalla ja mittaisin kokonaispituuden mauserilla. Sitten voisi laittaa uuniin 50 asteen lämpöön ja mitata muutokset.
Vasta sitten alkaisin purkaa ja etsiä mahdollista vikaa. Löytyykö esim. hapettumaa, joka estää liikkuvien osien toiminnat tms.? Joka vaiheesta voisi myös ottaa lähikuvia.

Raportin ja johtopäätökset voisi laittaa lausunnolle esim. Brandtin huoltopäällikölle. Kaverihan oli keväällä Patalahdessa.

Mielenkiinnolla odotetaan patologin raporttia."

Mphessu horisko



En tiedä tuleeko oikealle osastolle, mutta tässä tarinaa tyhjäkäyntiongelmista. Pyörä on 2002 STX ja tuotu Saksasta huhtikuussa 2007 vain 15000km ajettuna. Vuosi sitten n. 40000km ajettuna alkoi satunnaiset tyhjäkäyntiongelmat, mutta vain kylmällä moottorilla. Moottori pysyi käynnissä vain  kaasukahvalla avittaen ja sammui heti, kun otteen hellitti. Muutama minuutti väkisinkäyntiä, moottori lämpesi ja oireet hävisivät. Kyselin oireita Vantaan BW'sta ja mainisivat, että koneessa on tuo nopean kylmäkäynnin vahapatruuna, mutta eivät uskoneet siinä olevan vikaa, kun niitä ei aiemmin ole mennyt. Olivat varmoja, että sähköpuolella se vika on. No vähän ihmetytti tuo BW'n tulkinta, mutta vaihdoin uudet tulpat, mittasin sytkyjohdot, ym. mutta häiriö pysyi samana kylmässä koneessa ja aloin kallistua vahapatruunavikaan.
Tilasin kaverini kautta USA'sta (www.babbittsonline.com) "wax unitin"ja se tulikin kirjekuoressa mulle kotiin (maksoi muuten alle 50 taalaa) ja se vaihdettiin PHT-Speedissä, Järvenpäässä. Oireet pysyivätkin jostain syystä poissa pitkään syksyyn, mutta viikonloppureissulla Joutsassa ne aamuviileillä taas palasivat kuvioihin. En jaksanut paneutua siihen sen enempää, kun ajokausikin oli finaalissa. Pyörä seisoi vuodenvaihteen yli kylmässä autotallissa ja käynnistelin talven aikana pyörää säännöllisesti, ilman minkäänlaista kylmäkäyntioiretta. Huhti-/toukokuun vaihteessa 2010 pyörä otettiin ajoon ja oireet pysyivät poissa. Joskus kesäkuun alkupuolella ongelmat palasivat, mutta nyt kuvioon tuli mukaan moottoriohjausjärjestelmän vikakoodi. Onneksi on joskus tullut hommattua toi Pannarin huoltomanuaali, josta sain selville MAP-sensorin (Manifold Absolute Pressure = imusarjan paineanturi) olevan viallinen, alipainevuodot tai huono kontakti sensorin liittimessä. Kävin kuitenkin Vantaan BW'lla ja siellä eivät uskoneet MAP-sensorivikaa, kun niitä ei ole mennyt aiemmin. BW'llä sensori on tilaustavaraa ja olisiko se ollut 320 euroo kipale. Kehoittivat tarkistamaan alipaineletkut ja sanoivat, että jos muuten ei vikaa löydy, niin muutaman viikon jonotuksella BW'lle ja vikaa haetaan sitten niin kauan kuin se löytyy, sillä kaikkea ei voi tehdä itse vaikka haluaisi. Viittasivat tietysti erikoistyökaluun nimeltä testijohtosarja, joka kytketään moottoriohjausyksikön (ECU) ja johtosarjan väliin, jotta saadaan mitattua esim. juuri tuon MAP-sensorin jännite (pitää olla 2,7 – 3,1V) virrat päällä. Jos ei ole, niin sensori on sökö ja jos on, niin ECU vaihtoon. Tiedusteltuani testijohtosarjan hintaa, niin se on niin kallis, ettei sitä kannata itse ostaa...niinpä niin.
Onneksi kaverini oli tulossa USA'sta Suomeen lomalle ja pyynnöstäni tilasi Babbittsilta MAP-sensorin (147,-USD) ja toi sen tullessaan ikään kuin varoiksi tulevaa imusarjaihmettelyä varten.
Ennen remonttia tutkin myös netin kautta vastaavia käyntioireita ja sitten tärppäsi. Olen joskus rekisteröitynyt USA'ssa olevaan Pannarisivustoon (www.st-owners.com) ja siellä oli joillakin samoja oireita, kun mulla; MAP-sensori vikakoodeja ja huono tyhjäkäynti. Vihje tukkeutuneista alipaineletkuista ja löysistä letkunkiristimistä kaasuläppärunkon (Throttle body) ja niiden neljän kumitötterön (Insulators) välillä, johon runko kiinnitetään, osoittautui todeksi. Hain Motonetistä vahvistettua alipaineletkua (tais olla bensaletkua) ja aloitin tutkimisen.
Työvaiheet, jotka tein homman aikana:

- tankki PITÄÄ olla tyhjä (bensavalo kun vilkkuu, niin OK)
- akun piuha irti
- penkki ja penkin korkeussäätömekanismi pois
- tankkeja yhdistävä letku pois.  Ylätankkia ei saa nostaa liikaa, ettei letku murru poikki. Olen sen kerran katkaissut ja n. kolme viikkoa kesti letku tulo BW'lle, prkl...
- ylätankki pois
- ilmansuodatin ja kotelo pois. Sieltä löytyy kahdeksan ristipääruuvia, jolla kotelon pohja on kiinni kaasuläppärungossa (Throttle body). Ruuvari pitää olla täysin oikea siihen ruuvin kantaan, jotta ne aukeaa. Mulla korkkas kuusi ruuvia, jotka sitten irroitin näppärästi porakoneella ja vastakierretapilla. Uusia ruuveja ei tietenkään ollut BW'llä hyllyssä (niitä ei varmaan koskaan mene), joten tilaus kesti pari viikkoa. Mulla on nyt varmaan Suomen ainoat uudet ruuvit, sillä korkattuihin ruuveihin sahasin rautasahalla lovet, jotta sain ne talttapäällä takaisin.
-sitten kotelon alta löytyikin ne alipaineletkut. Ne on yhdistettu viisireikäiseen muoviseen jakajaan, josta yksi alipaineletku on yhteydessä MAP-sensoriin. Tässä jakajassa oli syl. nelosen ja MAP-sensorille menevät reiät tukossa. Se oli jokinmoista hyytynyttä öljytöhnää, joka kylmänä oireili ja antoi MAP-vikakoodit, mutta lämpöisenä kävi kuin enkeli. Puhdistin töhnät pois, vaihdoin uudet alipaineletkut ja MAP-sensorin (ihan vaan siksi, kun oli uusi, edullinen ja siinä sopivasti käsillä).
.
- kiristin samalla ne klemmarit, joilla kumitötteröt (Insulators) ovat kiinni sylinterikannessa ja kaasuläppärungossa (Throttle body). Muutama niistä oli löysällä ja saattaa olla, että niistä on ollut ilmavuotoja. ST-Owners sivuilla oli myös tästä. Tämä työvaihe vaatii jokinmoisen gynegologian peruskoulutuksen ja mielen hallinnan. Mulla oli taipuisa (olisko ollut 8mm) vesiletkuklemmariavain, taipuisa ja kova jatkovarsi, 8mm hylsy ja ihan sikana tahdonvoimaa.
Näitä kun kiristää, arvot ovat seuraavat:
- alempi klemmari (kiinnittää kumitötterön sylinterikanteen) kiristysruuvin ja –mutterin väli on oltava 10 plus/miinus 1mm. Eli 9 – 11mm
- ylempi klemmari (kiinnittää tötsän kaasuläppärunkoon) kiristysruuvin ja mutterin väli 7 plus/miinus 1mm. Eli 6 – 8mm.
Veistelin puusta sopivan mittatikun, jolla sain sopivat mitta-arvot.

Sitten vaan tavarat takaisin päinvastaisessa järjestyksessä ja kovaa ajoa. Mulla häipyi kaikki nuo edellä kuvatut oireet ja pyörä on toiminut loistavasti. Bensankulutuskin putosi vähän. 

Nyt tietysti herää kysymys: mistä lienee töhnä tullut. Öljynä olen käyttänyt täyssynteettista Teboilin moottoripyöräöljyä. Kyllähän kampikammion kautta tulee niitä öljyhöyryjä uudelleen kierrätykseen, mutta en usko, että olisi öljyssä vika. Varmaan auttaisi, jos alipaineletkut ja se muovinen letkuyhdistäjä olisi suuremmilla reijillä, niin ei öljy kondensoituisi niin helposti. Täytyy varmaan ottaa huolto-ohjelmaan alipaineletkujen puhdistus ainakin joskus.

Kiitos valaisevista ohjeista, varsinkin kun pyörä on vielä levällään. Täytyypä tarkistaa nuokin letkut. Vihjeeksi vaan, että älkää nyt enää syvemmältä noitä vikoja etsikö, löytäkö. rinning

No tulipa tarkistettua. Eipä siellä sitten minkään vertaa likaa ollut. Arvelenkin tuota töhnää laitetun asennuksen yhteydessä, että luistaa letkut paremmin.

Moi

Sanonpa sanasen myös mä.

Näyttää näissä meitin lemmikeissä joitain vikoja sitten kuiteski olevan.

Mutta tulipa sitte Kaustiselta semmone pläjäys yksityiskohtasta tietoo että oksat pois, vaikka vasta toinen viesti hemmolta!!

Vaikka itte omistakkaa uudempaa versiota, enkä noita onkelmia, niin sanonpa vaan että tämmöttisiä juttuja tarvitaan ja kaivataan. 

Ittekkin kertosin vastaavia mut ku tuo vanha rouva tuntuu hellällä käsittelyllä naukuvan ihan tyytyväisenä (mitä ny vähän inkontinenssia ilmenee....tuolla iällä)

Ja te muut 504 jäsentä, rohkeasti mukaan keskusteluun ja kokemusten vaihtoon. Me ei kohta olla kaukana Maailman Parhaasta Pan European foorumista!?

T. Kalle

01.11.10 - klo:12:29 #25 Viimeisin muokkaus: 01.11.10 - klo:17:00 käyttäjältä uusipanisti05
Patolooki vastaa mphessulle ja muille kiinnostuneille.
Purkasin tuon tyhjäkäynti vahapatruunan  ja   jaksatteko odottaa........ :w-)(
Koko laitteessa ei ole varsinaista vikaa.
Alareunassa oleva haarake johon kumiputket kuljettaa lämpeävän nesteen oli tukossa.
Vahapatruuna paisui aivan mielestäni normaalisti. 45asteessa pidennystä oli 1,5mm, joten tässä ei ole vikaa.
Lisäksi patruuna ja sisäosat oli aivan puhtaat.
Tuo töhnä oli haarakkeen sisällä josta ei ole muutakuin johtumayhteys patruunapesään.
Korjausehdotus: ottakaa kumiputket irti ja jollain langalla ja paineilmalla rassaamalla ja puhaltamalla putki puhtaaksi.
Putkessa ei ole sisällä mitään muutakuin reikä ja pienenpieni olake johon töhnä oli kerääntynyt ja tukkinut reiän kokonaan. Vahapatruunan paisuntamitta perustuu vain kokemuksiini samankokoisista veden lämpötilatermostaateista. thumbsup1

Ei sen vian näköjään tartte iso olla,kun vaikuttaa jo paljon
pyörän käyntiin!Putket puhtaaks ja eiku airrev

Joo nyt hei kuvia ja ohjeita kehiin niin minäkin "puhdistan" omani talven aikana. Kyllä tällainen foorumi on hieno ja sellaiset kaveri jotka jaksaa syventyä todelliseen vikaan. Huollossahan helposti heitetään vain uutta komponenttia kehiin.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

02.11.10 - klo:21:39 #28 Viimeisin muokkaus: 03.11.10 - klo:14:09 käyttäjältä uusipanisti05
Tuo osa on mphessun kuvassa(pleksinpäällä). Putkenpätkät alaosassa pitää puhdistaa, siinä on suora reikä läpi. Osa taas löytyy kaustisen alimmasta kuvasta, vasemmalla valkoisen nippusiteen vierestä, alta. Erittäin paha ottaa putkia irti.
Toinen putki menee moottoriin ja toinen oikealle puolelle jäähdyttimen taa, jossa on kolmen putken ristikko. Joten takapyöränpuoleinen putki tuosta tyhjäkäyntivahapatruunasta irti ja jäähdyttimen takaa (mikä on hyvin näkyvissä)ristikon putket irti(tai se vahapatruunalta tuleva) Pieni rassaus ja puhallus. Kaasuttimen kurkkuihin paperitollot, ettei mene likaa.
Tuohon putken irroitukseen pitäin kehittää pihdit millä voi irroittaa tuonne päin ja kiinnittää. Kaasuttimen kumikurkkujen ristiruuvit on erittäin pehmoista ainetta, paina erittäin lujaa meisselillä avatessa voi käyttää kitkatahnaa. Jos korkkaa voi terävällä piikillä, jonka koputtelee ruuvinkannan ulkoreunaan, naputella varovasti   ja aukee.


Moi  hat1

Tämä ryyppypatruunacase on oiva esimerkki foorumin hyödyistä ja iloista pannaristeille.  thumbsup1
Patolookin kanssa sovittiin, että ei rasiteta turhaan postilaitosta patruunaan palautuksilla. Varmaan tavataan vaikka kevätmeetissä. Voidaan ottaa case esiin ja laittaa vaikka "kiertopalkinnoksi" huoltomestareiden kesken. Voidaan tehdä vaikka joku leikkimielinen pannarituntemuksen kisa iltanuotiolle.  d065 vrt kuva-albumini Auton osien tunnistaminen.

Muistakin osista varmaan syntyy huoltokeskustelua pitkän talven aikana ajokautta odotellessa.  03Biker
Kiitos mukavasta yhteistyöstä 
horisko

Powered by EzPortal