Jäähdytysneste

Aloittaja niksu, 27.02.10 - klo:16:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kun olimme siellä Jyväskylän huoltokurssilla sain käsityksen että huoltopäällikkö ei pitänyt aivan välttämättönä jäähdytysnesteen vaihtoa edes joka toinen vuosi. Autoihin laitetaan nesteeksi jotain ns. silikaattivapaata longlife nestettä jota ei tarvinne vaihtaa kuin  korkeintaan remontin yhteydessä ( vesipumpun tai syylarin vaihto) Opeleissa käytetään punaista nestettä. ONKO OLEMASSA JOTAIN VASTAAVAA NESTETTÄ JOKA TOIMISI VUODESTA TOISEEN PANNAREISSA?

Itse läträän alumiinimoottoriin sopivalla VW:tä ja Audia varten kehitetyllä longlife -nesteellä, Nimi ei nyt vaan tule mieleen, mutta Shelliltä saa. Sen väri on hennon punainen ja jatkan sitä akkuvedellä 50-50 seokseksi. Tietääkseni tärkeintä noissa glykoleissa on sopivuus moottorin materiaaliin ja se ettei sekoittele suinpäin eri nesteitä vaan käyttää yhtä ja samaa. Vaihdoin nesteen moottorinvaihdon yhteydessä ja ei se ollut tummunut ihmeemmin puolessatoista vuodessa.

Viimeksi vaihdoin jäähdytinnesteitä 70-luvulla. Pannarin konehan on aluvalua, niin eikö sinne voi sitten
laittaa mitä tahansa jäähdytinnestettä, syöpyy tms?

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Viimeksi vaihdoin jäähdytinnesteitä 70-luvulla. Pannarin konehan on aluvalua, niin eikö sinne voi sitten
laittaa mitä tahansa jäähdytinnestettä, syöpyy tms?


Ei mielellään... ainakin jäähdytinnestevalmistajat sekä huoltojat puhuvat eri neseiden käytön puolesta ja muistaakseni ST1100:n jäähdytysnesteen vaihtoväli on kolme vuotta joten halvimman nesteen ja kraanaveden käytöstä ei sen kummoisempia kulusäästöjä tule pidemmän päälle. Syöpynyt lohko kun taas aiheuttaa päänvaivaa senkin edestä.

Hämmennetään nyt tälläkin nesteitä vähän.
Joskus aikoinaan jostain luin että ST1100:n jäähdytysneste pitäisi olla silikaattivapaata.
Kuukkeli löytää kaikenlaista vaikka hakusanoilla: st1100 silcate free.
Mm. tämän:
http://www.st-owners.com/forums/showthr ... 84&t=68706

Powered by EzPortal