Tietääkö kukaan paljonko on casterkulma, eli jättö uudemmassa ja vanhemmassa Panissa? Kiinnostais niiden ero onko siinä kulmaerossa jotain syytä tuohon erilaiseen vakauteen. Sehän tiedetään jos jättö on suuri pyörä on vakaa, mutta pikkuvauhdissa kuin härkä.
Minäkin olen tuota jättöasiaa haeskellut mutta huonolla menestyksellä. Muistelen jonkun pyörämallin (olikohan Yamaha) ilmoittaneen tuon jättöarvon senteissä esim 73 cm.Mitta on kai jonkun pystysuoran ja teleskooppikulman erotus,tai jotain sinnepäin? Ajovakauteen en niinkään kommentoi koska minusta molemmat mallit 1100 ja 1300 ovat vakaat ajettavat meikäläisen vauhdeilla mutta 1300 taipuu allani paremmin ja ketterämmin kuin 1100. U-käännös taipuu tiukemmin eikä sitä "sakkaustunnetta" tule niin herkästi niinkuin tuli tonnisatasessa. Onkohan ansiona juuri tuo etujättö vai alempi painopiste? Minulla on suhtkookas nestetunkki jonka laitoin 1100 alle öljypropun kohdalle ja nostin etupyörän ylös aina pestessäni pyörää. Vannepesu oli helpompaa. Kun yritin samaa 1300 alle,tunkki ei mahtunut alkuunkaan joten moottori on alempana. Mielenkiintoista,eikö. Kommentoikaa. Meikän panit 1100-92, 1100 abs -00 ja nyt 1300abs-05. T: Niksu.
Jättö:emäputken(jossa on se kiristettävä ohjauslaakeri)keskeltä kohtisuoraan maahan ja etupyörän maahankosketuskohdan välinen etäisyys on jättö.Kai se pyörii siinä 100mm tuntumassa, mutta paljonko.Jättöä suurentamalla tulee vakaammaksi.Näin olen ymmärtänyt.Tietysti jos jäykistää etujousia, että nokka on ylempänä silloinhan jättö myös suurenee, vai?
Tuskin jousen jäykkyydellä paljonkaan saa aikaan,kai se rakenteellinen etujättö on määräävä. Kuten sanottu olisi mielenkiintoista tietää etujättöero 1100 / 1300 tai että onko eroa?
Jättö eli casterkulma on ohjausakselin ja pystysuora välinen kulma,siis sivustapäin katsottuna. caster on negatiivinen jos ohjausakseli on yläpäästä
eteenpäin kallistunut,positiivinen jos ohjausakseli on taaksepäin kallistunut.se vaikuttaa vakauttavasti positiivisena, ja esimerkiksi kotilossa auttaa
ja vaikuttaa ohjauksen palautumiseen keskiasentoon.Jouisitus siihen ei juurikaan vaikuta.tuli nuoerempana n 25 v sitten oltua töissä Gm-huollossa.
viimieiset 5v tein ohjauskulmien säätöjä,mutta siitä on jo paljon aikaa. nyt lähden lämmittämään saunaa!
Terv FF1pan
Jos osaan lukea saksankielistä ohjekirjaa ST 1100 abs ks. arvot ovat
27º 30' ( nachtlaufwinkel) ja 101mm (nachlauf).....voisivatko olla nämä?
Kyllä varmaan 100mm epäilin itsekin. Hyvä olispa vielä ST1300
Tuossa sakemannien artikkelissa sanotaan että 98 mm eli 3 mm lyhyempi kuin ST1100.
Bei der Gelegenheit sprangen 98 und damit drei Millimeter weniger Nachlauf heraus. Das sind Werte, die sich auch in Sportlerkreisen ganz gut machen würden und auf eine ausgeprägte Handlichkeit hindeuten. Doch dazu später mehr
Kuinkahan paljon tuo 3 mm oikeasti vaikuttaa ? Voi tietysti olla pienestä kiinni ...
Hhmm, jos se olisi säädettävä, olisi mielenkiintoista kokeilla eri kulmilla. Pitkää matkaa ajavat voisi säätää pidemmäksi ja nurkissa pörrääjät pienemmäksi ... ja vielä napilla kuten Bemun ESA
Se on vähästä kiinni. Siksi sanoinkin tuota jousen jäykistystä.Senhän voi tietysti laskea kuinkapaljon tuo kolmion kanta muuttuisi, jos korkeutta muuttaa 20mm.
Jos oikein tarkasti ajattelee, niin eikö siihen silloin vaikuttaisi myös takajousen säädöt.??
Tarkemmin ajatellen takajousen säätä ei vaikuta jättöön, mutta jos etujousi työntäis teleskoopin pidemmälle se vaikuttaa \:D/
Pannari Petteri kaiva nyt vielä noiden kuuluisien Bemarienkin tuo jättö. Vaikka noiden uudempien K- mallien. On siinä vaan se ongelma, ettei maantiellä enää yhtääkkiä käännytäkään ympäri.Vaatii meinaan isomman aukian, kuten Bemarit.
Vielä tuohon, että kyllä se takajousen lasku vakauteen vaikuttaa, muttei jättöön, ellei nyt aivan hiuksia halota.
"yleisön pyynnöstä" vertailulukuja BMW:n puolelta:
K 1200 LT 2008 26,8º ja 117 mm
K 1200 GT 2008 29,2º ja 120 mm
R 1200 RT 2007 26,6º ja 110 mm
Eikös akselivälikin vaikuta ajo-ominaisuuksiin?
ST1100
akseliväli 1555 mm
maavara 145 mm
Caster 27°30´
Jättö 101 mm
ST1300
akseliväli 1490 mm
maavara 135 mm
Caster 26°00´
Jättö 98 mm
Lainaus käyttäjältä: "Pannari Petteri""yleisön pyynnöstä" vertailulukuja BMW:n puolelta:
K 1200 LT 2008 26,8º ja 117 mm
K 1200 GT 2008 29,2º ja 120 mm
R 1200 RT 2007 26,6º ja 110 mm
Bemuilla on näemmä aika mahtavat jätöt, ilmankos on suoralla vakaita. Pistää miettimään että miksi japsi-insinööri vielä pienensi tuota jättöä uudempaan versioon ? Onko tosiaan ajateltu että matkapyörä pitäisi olla kevyt pyöritellä hitaassa ajossa ja ahtaissa paikoissa ? Itse ajettelisi että pyörän pitäisi olla päätarkoituksessaan eli matka-ajossa mahdollisimman hyvä ...
No, ominaisuuksiin vaikuttaa moni muukin asia kuin jättö, mutta kyllä tuo tietysti kertoo hieman siitä että ei kannata ihmetellä jos välillä tuntuu hieman levottomalta.
Akseliväli, ainakin ketteryyteen. Onhan Panilla kiva kääntyillä ja pujotella autojenkin välissä.Eikai noissa kisapyörissä akselivälit pitkiä ole ja ajoominaisuudet on loistavia.
Joo Timppa ,anteeksi. Kyllä se takapään lasku vaikuttaa jättöön enemmän, kuin hiuksi.Kyselin tuolta veteraaneilta, mutta ei sieltä suomenkielistä selvyyttä tullut.Minun ja kuuklen eklanti on yhtä huonoa.Olihan mulla itelläkin tuollainen säätötaulukko josta lunttasin, kylläkin ratapyörille.Kuulemma isompi etupyörä olis kans yksi jätön suurentaja.Saakohan Paniin mahdutettua isompaa eturengasta?Onkahan tuossa se idea, kun kuluneella etusella on huonompi ajaa, vaikka olis tasainenkin.Ymmärtääkseni paino vaikuttaa hyrrävoimaan ja näinollen vakauteen. Pitää selvittää, nimittäin painoa olis helppo ja turvallinen lisätä.
Kaikki kuulolla!!!
Nyt on tullut Metzeleriltä 120/80/ 18 eturengas.
Sen voi laittaa Paniin(toivottavasti sopii) ja tämä kuuluisa jättö lisääntyy.
Samalla paino hiukan suurenee ja pitäis siten myös vaikuttaa vakauteen.
Kotimaasta saa, mutta jos joku löytää halvemmalla ulkomailta niin hyvä.
Mittari tietysti vähän heittää, mutta kaikillahan on GPS.
Koko siis: 120/80 ZR18 (59W) hinta 204€
Niin malli ME Z6 Roadtec Interact TM
Lainaus käyttäjältä: "uusipanisti05"Mittari tietysti vähän heittää, mutta kaikillahan on GPS.
Koko siis: 120/80 ZR18 (59W) hinta 204€
Ei kai eturengas vaikuta mitenkään mittarinopeuteen, eikös nopeustieto tule Eculta?
Sori en ajatellut mitään.
Kyllä se vaikuttaa nääs. 1100:ssa.
Tuo rengas käy (18") tietysti ST1300:een. Pitää vielä tiedustella mitä tuo suurennus vaikuttaa lukkiutumattomiin jarruihin.Kuinka monta prosenttia renkaissa saa olla eroa.
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Kyllä se vaikuttaa nääs. 1100:ssa. 8-[
juu, en tajunnut että ST1100 ottaa nopeustiedon eturenkaalta, eikä suoraan Eculta.
Milläs sitten tuota nopeusnäyttöä rukkaa, kun speed-o-healer ei voi toimia.
Eipä ole rikkimeneviä elektronisia härpäkkeitä...
Kuinka se nyt sitten Timppa onkaan? Mitä korkeuseroa on renkailla
120/70/18 ja 120/80/18 Eikö tässä korkeus muutukaan? olenkohan minä antanut itseni ymmärtää väärin.
Leveys 120mm josta 70% profiili... laskentaa... 84mm
leveys 120mm josta 80% profiili... laskentaa...96mm
Muuttuu itse asiassa jo 12mm....kai. thumbsup1
Todellakin noin se menee motopyörän renkaissa.Taitaa autoissa olla eri laskenta. Kylläpä pyörän halkaisija suurenee paljon. Sopii kyllä pyörimään, mutta niten irtokivien kanssa.
Saispa Duelilta testirenkaan, vois olla markkinat.
Oli rengas mikä hyvänsä, aina profiili /50,60,65,70 tai jotakin, lasketaan levydestä prosentteina, eihän se sen vaikeampaa ole.
Niin kai sitten.Tuntuu vaan korkealta ajatella auton rengas 205/ 60. olis 123mm korkea.Niin se hämää.Kaikki minkä itese tietää on helppoa.Kun teen näitä kaikille muille helppoja kysymyksiä niin saavutan teitä, vähän.
No eipä tuo kiveen hakattua tietoa ole. #-o
Motorissa se menee ainakin niin.