PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => ST 1300 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: PeeTeeJii - 03.08.15 - klo:13:51

Otsikko: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: PeeTeeJii - 03.08.15 - klo:13:51
Kaipaisin asiantuntijoilta vastausta seuraavaan pulmaan. Pannarini on ST 1300 -08, mittarissa 46 tkm. Ajomäärä on tosin epävarma, koska pyörä on tuotu käytettynä Saksasta. Huoltokirja oli ja siinä merkinnät, mutta eihän sekään aivan varma tae ole. Pyörä on ollut mulla kaksi vuotta. Tänä kesänä se on lähtenyt toisinaan käyntiin hiukan vaivalloisesti. Kone käynnistyy, mutta ei meinaa pysyä käynnissä kun kaasuttelemalla. Liikkeelle lähtiessä tuntuu, kun tehoista puuttuisi osa. Joskus olen ollut kuulevinani jotain rasahdusta käynnistäessä ja joskus pienen metallisen kalauksen, kun olen jo lähtenyt liikkeelle. Kosteudesta ei ole kyse, pyörä on huollettu ajallaan ja öljypinta on kohdallaan. Kun sitten vain lähden ajamaan, ongelma poistuu, en huomaa missä vaiheessa. Pikku taukojen jälkeen ei ilmene mitään häikkää. Ajossa tuntuu olevan normaalit tehot tallella, enkä huomaa muutakaan tavallisuudesta poikkeavaa. Vaiva on pahentunut viime päivinä. Yleensä ongelmia ilmenee, kun käynnistää puolilämpimänä, 2-5 tunnin seisonnan jälkeen, mutta joskus kylmänäkin. Onko kokemuksia vastaavasta ja löytyiskö neuvoja, mistä etsiä vikaa?
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: lehtonen - 03.08.15 - klo:13:59
Oletko tarkistanut 5-haaraisen letkuliittimen ilmanputsarin alta?
Jos et, vika on melko varmasti siinä. Joku pilleistä on tukossa.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: sandis - 03.08.15 - klo:14:01

Samanlaiset vaivat oli mullakin. Tehtiin tuo toimenpide mistä Lehtonen mainitsi. Tuli kuntoon.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: PeeTeeJii - 14.08.15 - klo:22:25
No nyt tuli Pannu huollosta. Letkuliittimen pillit oli puhtaat, mutta ruiskun läppärunkojen synkronoinnit oli kuulemma aika pielesssä. Ehkä se aiheutti häiriöt, aika näyttää.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: PeeTeeJii - 18.08.15 - klo:08:35
Ei korjautunut näillä eväillä. Pyörä kyllä käynnistyy, mutta täytyy alussa pitää kierroksilla käynnissä ettei sammu.
Olisiko muita vinkkejä?
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: karhula - 18.08.15 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: PeeTeeJii - 18.08.15 - klo:08:35
Ei korjautunut näillä eväillä. Pyörä kyllä käynnistyy, mutta täytyy alussa pitää kierroksilla käynnissä ettei sammu.
Olisiko muita vinkkejä?
Käytätkö 98 vai 95:sta tankissa. Olen kuullut että 95 aiheuttaa noita käynthäiriöitä, palaa huonommin kuin 98 ?
Jos käytät 98 nii sitten en tiedä, viisaammat saa neuvoa. 
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: misa - 18.08.15 - klo:12:19
Onko akku missä kunnossa?
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: sepeteus - 18.08.15 - klo:12:47
Entä ootko tulpat zekannu ??? horisko
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: TSR-1 - 18.08.15 - klo:19:57
Kuinkas ns. ryyppy? Kaasariversiossa vivulla mutta ruiskussa joku anturi ilmoittaa lämpötilan ja määrää lisää polttoainetta.
Merkkikorjaamolla luulisi asian selviävän.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: PeeTeeJii - 19.08.15 - klo:14:48
Kiitos taas vinkeistä. Olen käyttänyt vain 98-bensaa. Akku on uusittu keväällä 2014. Tulpat juuri vaihdettu. Ryyppyasiaa en tiedä, pitänee tutkia.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: PeeTeeJii - 19.08.15 - klo:14:50
Juuri sain yhdeltä huoltopäälliköltä vinkin, että vika on todennäköisimmin ns. ilmapumpussa. Onko kokemuksia tai käsityksiä tästä?
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: misa - 20.08.15 - klo:08:10
En huolestuisi.  Itselläni samanlainen oire toisinaan. Eilen ilmeni kun pyörää en ollut käyttänyt muutamaan päivään. Kävi alhaisilla kierroksilla. Pysyi kaasulla käynnussä.Annoin käydä hetken ja sammutin. Käynnisti uudelleen ja kaikki hyvin. Toimii kuin unelma.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: niksu - 20.08.15 - klo:09:20
Tätäkin ketjua seurannut mielenkiinnolla koska omassa pannarissakin alkukäyntivaikeuksia jotka poistuu kun lämmöt kolmessa tolpassa. Tiedän ainakin pumpuista öljy-ja bensa sellaiset mutta missä sijaitsee pannarissa ilmapumppu (kompressori ?) ja mikä sen tehtävä on kylmäkäynnistys vaiheessa ja senjälkeen ? Kaikenkaikkiaan tämä käynnistysongelma liittynee polttoainepuolelle koska huonossa käynnissä ilmenee "raaka bensan haju" ja "pröpötys". Nämä poistuu kun kone on lämmin ja kone käy tasaista 1050 r/min.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: pertti - 20.08.15 - klo:16:09
Oliko tällänen värkki yhdessä kevättapaamisessa arvauksen kohteena se liitty ainakin tyhjäkäyntiin muistelisin . Varmaan löytyy foorumilaisilta siitä tietoa .
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: PeeTeeJii - 21.08.15 - klo:10:57
Korjaamo lähetti tällaisen infon. Osa numero 16740-MCF-013. Osa 12, "säädinkokoonpano, paine."

Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: jatuurila - 21.08.15 - klo:23:55
En kyllä saisi väsättyä minkäänlaista ilmapumppua kuvailemastasi osista... ehkä joku muu saa...  doh1
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: Timppa - 22.08.15 - klo:19:50
Mistään mitään tiedä, mutta jos minulla olisi mopossa kyseinen "ominaisuus". Puhdistaisin kaikki nuo kuvassa olevat liitokset ja putket.

Kuvassa numero 13 on juuri se "haaroitin" joka tukkeentuu, miksei sitten jokin noista muista voisi kokea samaa kohtaloa?

Putkiin tulee käsittääkseni alipaine, jos jokin osa niistä on tukossa jostakin syystä saattaa sekin omalta osaltaan aiheuttaa pröpötystä ja huonon käynnin....

Vaatii hieman kärsivällisyyttä koska ovat kaikki niin ahtaasti asennettuja ja ahtaissa paikoissa....
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: sammy76 - 23.08.15 - klo:23:43
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 22.08.15 - klo:19:50
Mistään mitään tiedä, mutta jos minulla olisi mopossa kyseinen "ominaisuus". Puhdistaisin kaikki nuo kuvassa olevat liitokset ja putket.

Kuvassa numero 13 on juuri se "haaroitin" joka tukkeentuu, miksei sitten jokin noista muista voisi kokea samaa kohtaloa?

Putkiin tulee käsittääkseni alipaine, jos jokin osa niistä on tukossa jostakin syystä saattaa sekin omalta osaltaan aiheuttaa pröpötystä ja huonon käynnin....

Vaatii hieman kärsivällisyyttä koska ovat kaikki niin ahtaasti asennettuja ja ahtaissa paikoissa....


Mulla ei ollut tuo "haaroitin" tukkeessa vaan kahteen letkuun oli kerääntynyt tukosta.

Ja oireet oli kylmällä ei käynyt tyhjäkäyntiä, mutta lämmetessään kolmeen palkkiin kävi kuin uusi.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: hry - 24.08.15 - klo:22:04
Lainaus käyttäjältä: TSR-1 - 18.08.15 - klo:19:57
Kuinkas ns. ryyppy? Kaasariversiossa vivulla mutta ruiskussa joku anturi ilmoittaa lämpötilan ja määrää lisää polttoainetta.
Merkkikorjaamolla luulisi asian selviävän.

Komppaisin tätä. Pannarini käynnistyy yön seisomisen jälkeen (myös kesällä) korotetuilla kierroksilla, jotka laskevat tuhannen nurkille, kun moottorin lämpötila lähentelee "kolmea tolppaa". Ryyppyä säätävästä termostaatista on tällä sivustolla joskus käytetty nimeä vahapatruuna.

Jos katteet ovat irti avaisin KAIKKI sähköjohdinten liittimet, puhdistaisin ja kokoaisin sopivaa crc:tä käyttäen. Onhan sekin vielä mahdollista, että joku sähkökomponenteista antaa lämpöliikkeistä johtuen villejä arvoja.
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: Honikka_65 - 19.05.16 - klo:13:23
Onkohan tähän kylmäkäyntiongelmaan löytynyt kellään muuta ratkaisua kuin tukkeutunut putkihaaroitin tai alipaineputket?
Minun 2008 Pannarissa sama käyntihäiriö ongelma kylmänä, joka toistuu aina vaan useammin, nykyisin lähes joka käynnistyskerta kun pari kesää sitten se oli vain 1 - 3 kertaa. Kone ei käy yhtään alle 2000 rpm, jos käy niin epätasaisesta käynnistä päätellen diagnoosi on että pari pyttyä on täysin pois pelistä. Polttoaineen kulutuslukemat ovat todella korkeat jos lähtee ajamaan. Ongelma poistuu kun kone on lämmennyt 3 tolppaan ja sammuttaa sekä käynnistää koneen uudelleen. FI merkkivalo ei anna mitään signaalia viasta.
Kaikki putket ja haaroittimet olivat täysin puhtaat. Sähköliitokset käyty läpi. Tulpat vaihdettu. Ilmansuodatinkin vaihdettu. Bensana aina ollut 98.
Kylmäkäyntipiirin (Starter Valve) vahapatruuna (SE thermal valve) ainakin toimii, testasin sen toimintaa lämmittämällä sitä hiustenkuivaajalla. Voihan olla että se jää joskus jumiin (luistit tukkivat lisäilmakanavat) moottorin jäähtyessä, sitten seuraavassa kylmäkäynnistyksessä moottori ei saa lisäilmaa ruiskujen työntäessä silti lisää bensaa kylmäkäynnistyksessä, siitä johtuu että putkissä "paukkuu" ja raaka bensa haisee. Äänenvaimentimen alkuosat myös "sinistyvät" näissä ongelmapannareissa enemmän.
Kylmäkäyntipiirin "luistit", joita vahapatruuna liikuttaa, eivät silmämääräisesti ole auki saman verran, mutta en usko että niiden asentoa mikään olisi itsekseen muuttanut. Kylmäkäyntipiirin synkronoinnin voisi tarkistaa alipainemittareilla mutta en ole vielä tehnyt sitä. Se ei ole aivan yksinkertainen toimenpide kerrostalon pihalla tehtäväksi :D
MAP-sensorin Output Line mittauksessa jännite (4.75 - 5.25 V) oli vain 4.25 V!!! Vika voisi periaatteessa olla siinäkin?
Vika voi olla myös vuotavissa imukurkuissa (Insulators), mutta luulisi että vika toistuu silloin jokaisella käynnistyskerralla.
Vika voi olla myös kantavissa venttiileissä, mutta luulisin että kone ei toimi kuumana senkään vertaa ja vika pitäisi olla päällä jokaisella käynnistyskerralla???

Onko kellään tiedossa sellaista Hondan huoltofirmaa, jossa on oikeita ammattilaisia (mielellään suomessa) ja tietää Pan European 1300 mallista edes jotain?
Paikallisessa Hondan huollossa asentaja viime kesänä kysyi että "mikä on Hondan Pan European"? Läksin samantien ulos liikkeestä.
Tänään soittaessani Bike World Vantaan huoltoon mies kysyi että onko se 1300 Pan European ruiskulla???? Heillä ei ollut tiedossa yhtään tällaista tapausta Hondissa!
Otsikko: Vs: Käyntihäiriöitä
Kirjoitti: MacMotoristi - 23.05.16 - klo:09:17
Lainaus käyttäjältä: Honikka_65 - 19.05.16 - klo:13:23
Onkohan tähän kylmäkäyntiongelmaan löytynyt kellään muuta ratkaisua kuin tukkeutunut putkihaaroitin tai alipaineputket?
Minun 2008 Pannarissa sama käyntihäiriö ongelma kylmänä, joka toistuu aina vaan useammin, nykyisin lähes joka käynnistyskerta kun pari kesää sitten se oli vain 1 - 3 kertaa. Kone ei käy yhtään alle 2000 rpm, jos käy niin epätasaisesta käynnistä päätellen diagnoosi on että pari pyttyä on täysin pois pelistä. Polttoaineen kulutuslukemat ovat todella korkeat jos lähtee ajamaan. Ongelma poistuu kun kone on lämmennyt 3 tolppaan ja sammuttaa sekä käynnistää koneen uudelleen. FI merkkivalo ei anna mitään signaalia viasta.
Kaikki putket ja haaroittimet olivat täysin puhtaat. Sähköliitokset käyty läpi. Tulpat vaihdettu. Ilmansuodatinkin vaihdettu. Bensana aina ollut 98.
Kylmäkäyntipiirin (Starter Valve) vahapatruuna (SE thermal valve) ainakin toimii, testasin sen toimintaa lämmittämällä sitä hiustenkuivaajalla. Voihan olla että se jää joskus jumiin (luistit tukkivat lisäilmakanavat) moottorin jäähtyessä, sitten seuraavassa kylmäkäynnistyksessä moottori ei saa lisäilmaa ruiskujen työntäessä silti lisää bensaa kylmäkäynnistyksessä, siitä johtuu että putkissä "paukkuu" ja raaka bensa haisee. Äänenvaimentimen alkuosat myös "sinistyvät" näissä ongelmapannareissa enemmän.
Kylmäkäyntipiirin "luistit", joita vahapatruuna liikuttaa, eivät silmämääräisesti ole auki saman verran, mutta en usko että niiden asentoa mikään olisi itsekseen muuttanut. Kylmäkäyntipiirin synkronoinnin voisi tarkistaa alipainemittareilla mutta en ole vielä tehnyt sitä. Se ei ole aivan yksinkertainen toimenpide kerrostalon pihalla tehtäväksi :D
MAP-sensorin Output Line mittauksessa jännite (4.75 - 5.25 V) oli vain 4.25 V!!! Vika voisi periaatteessa olla siinäkin?
Vika voi olla myös vuotavissa imukurkuissa (Insulators), mutta luulisi että vika toistuu silloin jokaisella käynnistyskerralla.
Vika voi olla myös kantavissa venttiileissä, mutta luulisin että kone ei toimi kuumana senkään vertaa ja vika pitäisi olla päällä jokaisella käynnistyskerralla???

Onko kellään tiedossa sellaista Hondan huoltofirmaa, jossa on oikeita ammattilaisia (mielellään suomessa) ja tietää Pan European 1300 mallista edes jotain?
Paikallisessa Hondan huollossa asentaja viime kesänä kysyi että "mikä on Hondan Pan European"? Läksin samantien ulos liikkeestä.
Tänään soittaessani Bike World Vantaan huoltoon mies kysyi että onko se 1300 Pan European ruiskulla???? Heillä ei ollut tiedossa yhtään tällaista tapausta Hondissa!

Kuuttilan Harri Isossakyrössä on huippumekaanikko, joka tietää "kaiken" Hondista. Jollei pysty löytämään ongelmaa, niin huolestuisin vakavissani:
Tmi. Harri Kuuttila, Harrinkuja 3, 61500 Isokyrö, puhelin: +358 400-865588