PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => ST 1300 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: EPU - 08.02.15 - klo:20:11

Otsikko: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: EPU - 08.02.15 - klo:20:11
Onko muilla ollut vastaavaa tautia 1300 08  36tajettu.Takalevy lämpiää jo parinkymmenen kilsan ajon jälkeen.Sylinterit ja dual systeemi pelaa, ei jumissa.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: uusipanisti05 - 08.02.15 - klo:21:21
Ei ny muuta keksi, kun että oletko vaihtanut jarrupalat ja jottei oo liikaa nestettä. Ny emsiksi.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: mika.h - 09.02.15 - klo:08:02
Ootko satavarma että dual systeemmi toimii itse painin saman asian kanssa viime kesänä vika korjaantu kun avasin sen pikkumännän etupäästä ja rasvasin sylinterin jarruvaseliinilla sitten vasta palautti paineen takajarrulta pois
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: jussi613 - 09.02.15 - klo:19:37
Lainaus käyttäjältä: EPU - 08.02.15 - klo:20:11
Onko muilla ollut vastaavaa tautia 1300 08  36tajettu.Takalevy lämpiää jo parinkymmenen kilsan ajon jälkeen.Sylinterit ja dual systeemi pelaa, ei jumissa.

duel ei toimi. olen sata varma duel ventiili pois ja puhdistus tai uusi ventiilin korjaussarja. kaikki muu mitä teet on turhaa.. jos olen väärässä niin lopetan ohjeiden antamisen koska et tiedä duel toimii muuten kuin purkamalla se akseli kyl liikkuu mut mäntä ei tuu mukana.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: EPU - 09.02.15 - klo:20:30
Tänään testasin silllai että keskituella ajelin viisi kilsaa .Eli  irrottelin  palat löysälle  dual systeemi heilui sentin ees taas mutta kun painoin takajarrua paine tuli myös tietysti dual sylinteriin ja laahasi taas.Täytyy laittaa korjaussarja.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: jussi613 - 10.02.15 - klo:16:42
 thumbsup1
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: kf9966 - 22.02.15 - klo:09:59
Tuo takajarrun jumiminen voi johtua myös vanhasta jarrunesteestä. Mulla oli vanhat nesteet ja takajarru laahasi ihan reilusti mutta vaiva loppui nesteiden vaihdon myötä. Toinen asia mikä myös aiheuttaa jumia takajarrussa on se akseli jonka varassa jarrupalat liikkuu, siihen pitäs sipasta pikkusen kuparitahnaa, että palat liikkuu jouhevasti. Jarruja pitää myös joskus polkea oikein kunnolla, että männät saa jarrusylinterissä vodetta ja pysyvät liikkeessä paremmin.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: jussi613 - 23.02.15 - klo:18:16
joo nää "voisi" olla vikoja mut jos kuitenkin tekee niin kuin kerroin niin jää harrustu vähempään.. ;)
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: EPU - 05.03.15 - klo:20:35
Nyt on dual korjaussarja vaihdettu, rasvattu  kaikki muu paitsi levy.Ja eikun  kantaa!
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: Timppa - 05.03.15 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: EPU - 05.03.15 - klo:20:35
Nyt on dual korjaussarja vaihdettu, rasvattu  kaikki muu paitsi levy.Ja eikun  kantaa!

Asiasta mitään tiedä, mutta itse kun viimeksi vaihdoin jarrupalat taakse niin otin vain hyllystä uudet......
mutta, mutta ne sattuikin olemaan etupään palikat.
Ei mene heittämällä paikoilleen tarkemmin ottaen ei mene lainkaan.
Eli tarkkana pitää olla, ne palat on erilaiset....
Ainakin orggis jarrupalat.  thumbsup1

Sitä yritin sanoa että ne etupalat ei mene oikeaan asentoon paikoilleen taakse ja varmasti ahistaa. on siellä niin pienet toleranssit.

Jossakin foorumilla on kuvat etupään ja takapään palojen eroista pieni ero mutta riittävä.

Täällähän se kuva on jarrupaloista (http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=1720.msg24741#msg24741)
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: TSR-1 - 06.03.15 - klo:09:47
Onko levy lämmin vai kuuma? Palahan on ihan likipiti kiinni levyssä ja levy lämpenee normaalistikin, polttaa ei saa.
Kun painetaan poljinta, nestepaine painaa mäntää, kun löysätään, paine laskee ja mäntä palautuu männäntiivistekumin
jouston verran.Ei siis kovin paljon.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: uusipanisti05 - 06.03.15 - klo:20:39
Lainaus käyttäjältä: EPU - 05.03.15 - klo:20:35
Nyt on dual korjaussarja vaihdettu, rasvattu  kaikki muu paitsi levy.Ja eikun  kantaa!
Sano nyt vielä mitä se kantaminen tarkoittaa?. Eikö siis pyöri käsin? Ja kuinka tiukka se on, kuvaile.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: EPU - 07.03.15 - klo:10:36
Pyörä keskituella ja ajoin sata lasissa  5 kilsaa, levy menee tulikuumaksi.Kyllä se pyörii mutta ei mielestäni normaalisti.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: mikkokui - 07.03.15 - klo:14:53
Onko männät puhdistettu töhnästä / liasta milloin viimexi ?

Jarrunesteet ?

Eihän ne j-palat ota levyyn muulloin kuin jarruttaessa,,,lika ja hapettuminen aiheuttaa jumin  horisko
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: TSR-1 - 07.03.15 - klo:14:57
Ei kai vaan jarruletkussa ole tukosta joka estää painetta palautumasta säiliöön päin.
Löystyykö jarru jos löysää ilmausroppua.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: IC 77 - 07.03.15 - klo:19:47
Tosiaan tuo kannattaa tarkistaa.
Kyllä levyjarru hässäkkä aina hiukan ottaa/kihnuttaa levyä,polttaa ei tosiaan saa,
Hiukan lämpiää ajossa.
Jos ei pyöri käsin,on jo täysin jumissa,leipoo aivan varmasti kiinni joku paikka jos meinaa ajaa. Levy sininen ynm...

Yleensä aina joko satula/liukutapit tai männät jumissa.

Liikkuuko esim. ruuvarilla kammetessa?
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: jussi613 - 11.03.15 - klo:21:03
no niin.. kerros mitä oikeesti sul ongelmana nyt meet sekasin kun neuvoja tulee ja kaikkea koitat korjata..
lähetä vaikka yksityis viestinä niin helpompi neuvoo.... etkä mee sekasi kaikista neuvoista mitkä on vaan arvailuja!!
tiedän mistä puhun. mitenkään ali arvioimatta kollegojen ohjeita..


Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: JASA - 12.04.15 - klo:20:26
Tervehdys, olisko antaa vinkkiä mistä tuon dual korjaussarjan vois tilata?
omassa pyörässä oli tuo venttiili kans täysin jumissa, ei lähtenyt kuin poraamalla pois.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: jussi613 - 13.04.15 - klo:15:24
david silver englanti. maksaa n.80€ kuluineen. hyvät käytetyt löytyy myös porista mut kannataa tilata uudet kun vielä aikaa hätävarana säilytyksessä porissa kaverilla..
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: JASA - 13.04.15 - klo:16:56
Kiitos vinkistä täytyy ruveta tilaileen osia.
Aikaa tosiaan on, täällä vielä 70cm lunta (Sodankylässä)
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: sammy76 - 14.04.15 - klo:15:38
Onkos tuohon takajarrun laahaamiseen löytynyt mitään syytä vielä?
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: jussi613 - 14.04.15 - klo:18:33
SE ON dual ventiili mut voit edelleen hakee vikoja mut toivotaan et löydät muita ennen syksyy ;)
ajo jatkuu kun ventiilin korjaa...
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: TSR-1 - 04.05.15 - klo:12:36
No niin, nyt laahasi takajarru omassa Pannarissa. En ole vielä ajanut tänä keväänä joten löytyi
kevättarkastuksessa.
Ei pahasti eikä syykään ollut kovin hankala korjata.
Jarrupoljin ei palauttanut kunnolla, joten jäi vähän painetta sylinteriin.
Irroitusöljyä niveleen ja heiluttelua ja toimii.
Kyseessä 1100:n mutta voinee reistata samoin 1300:nenkin.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: leppis - 15.05.15 - klo:13:50
Kuten kuvasta näkyy, purkasin dualin pöydälle. UUden hinta n. 500 €.
Tuota mäntää kun painelee eestaas niin toimii oikein hyvin, mutta kun aikansa ollut vaikka tuossa pöydällä niin ensimmäisen painalluksen jälkeen ei palaudu kokonaan.
Eli varmaan osasyyllinen takajarrun laahaamiseen, eikä viitsisi pestä kaikenlaisilla liuottimilla.
Eli mistä saisi korjaussarjoja? Vai olisiko muita korjaus vinkkejä.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: sammy76 - 15.05.15 - klo:23:13
Lainaus käyttäjältä: leppis - 15.05.15 - klo:13:50
Kuten kuvasta näkyy, purkasin dualin pöydälle. UUden hinta n. 500 €.

Eli mistä saisi korjaussarjoja? Vai olisiko muita korjaus vinkkejä.

Koko dualia ei ole tarvetta vaihtaa, uusi sylinteri dualiin maksaa noin 150€, mutta sen voisi yrittää korjata hiomalla hienolla hiomapaperilla sylinterin yläpäätä johon korroosio yleensä iskee varoen kumitiivistettä. toki uuden sylinterin vaihtaminen on varmempaa.
ohessa kuvia jotka lainattu St-owners.com sivulta käyttäjältä "4jranch" noissa kuvissa näkyy hyvin mihin korroosio on iskenyt sekä uudet osat.
kyseisellä sivustolla suositeltiin myös laittamaan silikooni rasvaa reilusti männän yläpäähän kun vaihtaa sen (estää veden pääsyä sylinteriin)
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: leppis - 15.05.15 - klo:23:46
Kiitos oikein pirun paljon kuvista ja vinkeistä. Oli muuten hyvät ohjeet ja kuvat myös tuolla St-ownersin sivulla. Nyt tilaamaan uudet osat, samahan se on vaihtaa kun purkamaan kuitenkin joutuu. Ja näyttää olevan hyvät kelit purkutyölle, lunta sataa.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: sammy76 - 16.05.15 - klo:00:34
Lainaus käyttäjältä: leppis - 15.05.15 - klo:23:46
Kiitos oikein pirun paljon kuvista ja vinkeistä. Oli muuten hyvät ohjeet ja kuvat myös tuolla St-ownersin sivulla. Nyt tilaamaan uudet osat, samahan se on vaihtaa kun purkamaan kuitenkin joutuu. Ja näyttää olevan hyvät kelit purkutyölle, lunta sataa.

kun purat dual sylinterin niin ottaisitko kuvia purku vaiheesta (missä kunnossa osat) ja laittaisit kuvat tänne jotta tiedettäisiin enennpi "ongelmasta" sekä lopputululoksen korjauksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: sammy76 - 17.05.15 - klo:21:54
Vähän päivitystä asiaan, elikkä tuo osan numero dualin korjaukseen on 45620-MCS-G04  samasta osasta on olemassa myös toinen varaosa numero "45620-MCS-G03" joka on vanhempaa valmistus sarjaa ja tuo uudempi (G04) eroaa hieman männän muotoilultaan sekä jousi on hieman erimuotoinen. olisiko tämä uudempi hiukan varmatoimisempi.?

HUOM !  tämä osa siis käy vuosimalleihin 2003-2007.


Osan saa tilattua englannista toimituskuluineen 84,10€ ja linkki kauppaan  *Klicks* (http://www.cmsnl.com/products/piston-set-mc_45620mcsg04/#.VVjgBvmsWSo)
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: leppis - 15.06.15 - klo:20:58
Nyt on uudet osat paikallaan.
Tilasin POWERSPORTsilta osat 16.5. hinta 45,24$, postikulut 43,99$.
Tulli kyseli 5.6. minkä hintaisia olin tilannu ja laitto 19,90 € laskun.
Tuotteet tuli kotiovelle 11.6. vajaa neljä viikkoan odotusta.
Paljon halvempi kuin 500 tokaisu eräästä liikkeestä, olis varmaan ollut muutakin???
Pöljyyttäni purkaessa kumisuojaa joka oli aika tiukassa, juuressa on kova o-rengas, sain tehtyä reiän.
Seuraavana rengassokka irti ja pallopäinen tappi ulos, oli muuten yllättävän puhdas.
Arvelin että kohta tulee mäntä ulos jousen voimalla, mutta ei, painoin kokeeksi männän meisselillä pohjaan, sen pitäis tulla jousen voimalla ulos.
Meinas vaan jäädä pohjaan, aikani kopisteltua pöytään niin tulihan se ulos.
Suurin syyllinen toimimattomuuteen varmaan jousen kuoleutuminen ja männässä olevien kumisten "o-renkaiden" kovettuminen.
Sylinteri oli puhdas sisältä, yläpäässä missä lukkorengas ja kumisuoja siinä pientä rapaa, kumisuojan sisällä selvästi samanlaista valkoista
silikonitahnaa/rasvaa kuin uudessa.
Sylinterin puunaus ja jarrunesteellä voitelu sisälta ja uuden männän voitelu samalla nesteellä, joka syliterin sisään, tappi paikalleen ilman kumisuojaa, lukkorengas paikalleen.
Amerikan kaveri St-Ownersin sivulla voiteli kumisuojan silikonitahnalla reilulla tyylillä, niin minäkin, ja kumi paikalleen.
Ei vaan meinannu pysyä olleenkaan pohjassa omassa kolossa, pyyhin ylimääräiset silikonit pois ja takasin paikalleen, nyt pelittää.
Käyn vielä isolla kirkolla ostamassa oikeaa silikonitahnaa jolla meinaan voidella kumitutin ulkopuolen, ei ehkä pääse vesi ja rapa varren juureen.
Sitten vain jarrujen ilmaus ja toimii.
Muutama kuva tuli otettua touhutessa.
Suosittelen tilausta ja vaihtoa, alle tunnin homma, on varmaan jossain muuallakin myynnissä ja halvemmalla mutta minä tympäännyin liikkeen tokaisuun ja tein näin.
Ja kyllä muuten toimii, huomattavasti liukkaammin kuin vanha.
Enkä suosittele muun liukastus aineen tai pesuaineen käyttöä sylinterin ja männän puhdistuksessa kuin jarrunesteen.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: leppis - 15.06.15 - klo:21:16
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, vanhat nesteet pois,vanhat osat pois, uudet osat paikoilleen, uusi neste sisään ja ilmaus. Toimii kuin junan vessa.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: leppis - 19.06.15 - klo:20:26
Vielä kun laitoin jussin kunniaksi rasvaa oikeaan paikkaan niin eiköhän matka maita.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: jukkape - 06.07.15 - klo:23:42
Lainaus käyttäjältä: EPU - 08.02.15 - klo:20:11
Onko muilla ollut vastaavaa tautia 1300 08  36tajettu.Takalevy lämpiää jo parinkymmenen kilsan ajon jälkeen.Sylinterit ja dual systeemi pelaa, ei jumissa.

Mulla on sama, mutta se ei ole ongelma vaan itsestään selvyys.
Kyllä ne lämpiää kaikissa pyörissä. Pieni levy.
Uusissakin pyörissä takalevy lämpiää pienenkin jarruttelun jälkeen niin ettei sormia ilkeä kahta sekuntia pidempään pitää levyssä kiinni.
Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: hry - 22.01.16 - klo:16:42
Jarruremppa tulossa minullekin, korjaussarja ja ilmauslaite on jo tilattu. Korjaamokäsikirjassa varoiteltiin purkamasta dual venttiilin työntötankoa (sitä hahlo-osaa). Todennäköisesti kysymys on pituuden muuttumisesta. Uudet osat näyttävät erilaisilta, joten mittasitteko ennen purkua venttiilin kokonaismitan ja sääditte uudet osat samaan mittaan? Muttereiden välissähän se hahlo näyttää molemmissa olevan. Havaitsitteko mitään eroja jarrutustehon jakautumisessa ennen ja jälkeen rempan?

Otsikko: Vs: Takajarrun laahaaminen
Kirjoitti: hry - 31.03.16 - klo:22:34
No niin, eihän siinä mitään pituussäätöjä ole. Honda on kuitenkin tehnyt venttiilin purkamisen hankalaksi. Siellä on sisäpuolinen lukkorengas, jonka avaaminen ei onnistunut, ennen kuin dremelöin avaamista estävään olakkeeseen viisteet. Aiemmin viestiketjussa mainitussa korjaussarjassa on uusi laippa ja lukkorengas, joten olisihan sen vanhan voimaa käyttäen ehkä kunnon lukkorengaspihdeillä saanut irti, mutta ostin ne pihdit vasta asennusta varten.