Onnistuin sitten laiskuuttani kuitenkin pilaamaan vanhan akun talven aikana =), vaikka pyörä hörähtikin vielä viikko sitten latauksen jälkeen käyntiin.
Nyt voltit 5,6 ja uuden akun etsintä edessä.
Vanha akku oli Yuasa YTZ14S MF (ilm. 12V & 11,2Ah), mitattu LSK= 15*8,8*11cm
Ko. akun hinta on aika suolaisa, joten ajattelin päästä halvemmalla ja etsiä tilalle jonkin esim. Bilteman tarvikeakun.
Onko kellään kokemuksia muista akuista? Onkohan tuo Yuasa alkuperäinen akku?
Tietääkö joku tuon akkukotelon todelliset mitat, kuinka suuri akku sinne mahtuu? Oma pyörä tallissa toisessa kaupunginosassa, eikä tullut mitattua. Nyt kaikissa netissä eteeni tulleissa akuissa (12Ah) on korkeus vähintään 13cm, kun muut mitat täsmäävät. Riittääkö 10Ah:n akku? Itsellä gepsi ottaa virran akulta ja aikomus on virran ulostuloonkin tökätä puhelimen laturi ja tarvittaessa muutakin kiinni.
t.Tonza
Löysin vielä käynnistysvirtatietoa netistä.
Väittävät, että isot moottorit tarvitsevat paljon käynnistysvirtaa ja seuraavilla mallimerkinnöillä varustetut akut tuottavat sitä näin paljon:
YTZ12S (11Ah) CCA = 210A
YTZ14S (11,2Ah) CCA = 230A
CCA = cold cranking amperes tai CCC = cold cranking current.
Olisin kiitollinen, jos jollakin on tietoa halvasta tarvikeakusta ja mistä sellaisen saisi?
Itsellä taitaa kans olla akun laitto edessä. Melko tyyriitä taitaa akut olla. Nopean etsinnän tuloksena edullisimmat akut oli 150e paikkeilla. Louisilla Deco akku oli 115e + rahti. Ebayssä saksassa oli yuasan akku 117e rahteineen. http://cgi.ebay.de/Yuasa-Motorrad-Batte ... 240%3A1318 (http://cgi.ebay.de/Yuasa-Motorrad-Batterie-YTZ14S-Honda-ST-Pan-European_W0QQitemZ390023961894QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item390023961894&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318)
Geeliakku http://cgi.ebay.de/GEL-BATTERIE-HONDA-S ... 240%3A1318 (http://cgi.ebay.de/GEL-BATTERIE-HONDA-ST-1300-PAN-EUROPEAN-02-08-YTZ14S_W0QQitemZ390023745414QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item390023745414&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318)
Melko arvokkaita taitaa akut olla.
Stormilta passeli akku--->MGM (//http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=MGM-YTX14-BS) 66€
ja vartan akku 122€
Mulla on ollu noita MGM:n akkuja monissa pyörissä ja hyvin toimi.
Osta hyvä mies ylläpitolaturi niin ei tarvii ostaa joka vuos uutta akkua _1_v
Mulla oli kans akun vaihto edessä, ostin samanlasen kuin alkuperäinen akku.
Kiitos vinkeistä! Tiedän, että köyhän ei pitäisi ostaa halpaa, mutta nyt mennään tiukalla budjetilla.
Mitenköhän tuon MGM (//http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=MGM-YTZ14S)-geeliakku eroaa Motonetin tai Aditan akuista, jotka ovat ilmeisesti itse hapotettavia? Motonetissa pitäisi ilm. happo ostaa vielä erikseen. Aditalla happopatruunat tulee akun mukana.
Motonetin akku (//http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0028) 55€
Aditan Energie (//http://www.adita.fi/?3;2;3300;2900.3300;237.html)-akku 39€
Pitääkö tuollainen hapotettava akku pitää pitkään latauksessa, ennen kuin sen pistää pyörään kiinni?
Hapotettavan akun olen saanut hakea kauppiaalta parin tunnin kuluttua ostosta
Katsotaan miten tuon uuden halpa-akun kanssa käy. Tuli siis hankittua Aditalta tuo halvin akkuvaihtoehto. Tosin, akun merkki oli vaihtunut johonkin 3-kirjaimiseen, jota en nyt muista -- oliskos ollut cma? Perhana, kun on lyhyt myisti ja poskikin on jo mopossa kiinni.
Kyseessä oli "lasivilloitettu" ja tehdasladattu täysin huoltovapaa akku.
Paketista otettuna se tarjosi muistaakseni n. 13,4 voltin jännitteen (yli 13 kumminkin).
Latasin sitä kylmiltään CTEKillä pari tuntia, ja laturi meni ylläpitotilaan jo alle ½ tunnissa, ennen kuin pistin sen pyörään kiinni. Valitettavasti en vielä startannut pyörää, mutta kuormitin akkua virrat/valot päällä, niin että jännite putosi pikku hiljaa lähelle 12V. Virtojen poiston jälkeen akun jännite alkoi jälleen nousta, ja oli n. 20 min päästä kun mittasin, niin yli 13,5V.
Kätevä muuten tuon CTEKin akkuun kiinteästi asennettava liitäntäjohto. Ihmetyttää vaan, kun siinä ei ole sulaketta välissä? No, akku jäi kuitenkin ylläpitolataukseen.
Loppuviikosta vois avata oman kauden, jos säät sallivat
CTEK:ssä on muistaakseni sisällä sen verran hyvät virran rajoitukset+sulake ettei tarvii erikseen siinä johdossa enää :compress:
Se suoraan akkuun kytkettävä pikaliittimellä oleva piuha on munkin mielestä kätevä, saapi heitettyä penkin alle piiloon ja tarvittaessa vaan ulos ja naks, taas latauksessa
Lainaus käyttäjältä: "jarska"CTEK:ssä on muistaakseni sisällä sen verran hyvät virran rajoitukset+sulake ettei tarvii erikseen siinä johdossa enää :compress:
Se suoraan akkuun kytkettävä pikaliittimellä oleva piuha on munkin mielestä kätevä, saapi heitettyä penkin alle piiloon ja tarvittaessa vaan ulos ja naks, taas latauksessa idea3
Tässä mun CTEKissä on sellainen musta-oranssi valmistajan oma pikaliitin. Kävi heti mielessä, että mistä saisi kavereille sen saman liitäntäjohdon, mutta täytyy varmaan rakennella ensi talvena siihen jokin perusmallin liitin sulakkeella, jotta saa kavereillekin sellaisen.
Tänään kävin jyräyttämässä Pannun käyntiin. Nyt lähti hyvin käyntiin. Ei taida akun osto olla heti ajankohtainen. Tuo CTEK kyllä kiinnostaa. Onko siitä jokin tietty malli, joka on hyvä pyörän akun lataamiseen?
hyvä laturi varmasti pitkä päälle parempi hankinta, kun ostella uusia akkuja vuoden parin välein.
Piti käydä tarkemmin kattomassa tuota mun laturia ja sen onkin juuri tämä laturi-->Tecmate (//http://www.optimate-sp.com/), hondan logo vaan tungettu lisäksi.
Tuossa on sulake välissä ja kunnollinen hattu tuossa pikaliittimen suojana
Tuolta löytyi juuri se mun ostama hondan paketti--->Honda laturi (//http://www.motari.com/tarjoustuotteet.htm) hintaan 48€
Itselläni on CTEK 3600. Se oli TM:n(tai jonkun vastaavan lehden) testivoittaja jokunen vuosi sitten. Kaverilla on myös sama laite ja on kehunut sitä.
Tuo 3600 on ilm. tehokkain noista eri versioista, joissa tulee mukana tuo akkuun pysyvästi kiinnitettävä pikaliitinkaapeli. Sillä ei tarvitse joka latauskerralla irroitella katteita. Se pienempi 800-malli on ihan riittävä MP-käyttöön, mutta tuolla isommalla voi ladata myös henkilöauton akkuja tarvittaessa. Tuossa omassa 3600:ssa on kolme eri latausmoodia: moto, auto ja pakkasessa oleva akku.
Tosin omaani käytän nyt ensimmäistä kertaa, joten ei kauheasti käyttökokemusta, mutta tuntuu toimivan. Lisäksi sillä on ladattu yhden kaverin TransAlp:n ja toisen kaverin harrasteauton akkut kesäkuntoon, ja olivat tyytyväisiä.
t.Tonza
edit: ps. Nykyään noita älykkäitä latureita on jos jonkin sorttista. Varmasti ovat kaikki ihan hyviä. Ja, mikäs sen parempi, jos saa vielä Honda-logolla ;) Pääasia, että sitä älyä siinä laturissa riittää. Helpottaa elämää, kun ei talvella tarvi käydä joka viikko erikseen lataamassa akkua, vaan tuon CTEK:n pitäisi voida jättää päälle koko talveksi, kuhan se on vaan saavuttanut ylläpitotilan latauksen kolmen ensimmäisen päivän aikana. Aika näyttää käytännön, eo. siis mainospuheita.
Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"Varmasti ovat kaikki ihan hyviä. Ja, mikäs sen parempi, jos saa vielä Honda-logolla ;) Pääasia, että sitä älyä siinä laturissa riittää.
Pääasiahan on juurikin tuo hontan tarra , se takaa että varmasti älyää ladata ja hoitaa mahdollisimman hyvin oikean merkkisen mopon akkua
Käykö tämä MGM akku suoraan ilman tuskailua paikalleen? Akku näköjään uusissa,yhtenä aamuna ei käynnistynyt. taas kun latasin niin käynnistyi.
Lainaus käyttäjältä: "pulukko"Käykö tämä MGM akku suoraan ilman tuskailua paikalleen? Akku näköjään uusissa,yhtenä aamuna ei käynnistynyt. taas kun latasin niin käynnistyi.
Mun käsityksen mukaan, jos akun tyyppi (mulla YTZ14S) on oikein, niin kaikki ne akut käyvät heittämällä oli valmistaja tai merkki mikä tahansa. Tuo tyyppitieto siis määrittelee sen mitkä ovat akun mitat, miten navat sijaitsevat, kummalla puoella on plusnapa ja minkälainen kiinnitys navassa on.
t.Tonza
Mulla pari viikkoa vanha MGM akku.Lauantaina käyty hymyilemässä turussa ja pyörä seissyt siitä saakka . Tänään piti lähteä Ristiinaan kirkkoreissulle , kun akku ei enää pyörittänyt tarpeeksi . Ei kun laturi kiinni ja tunnin päästä kone lähti käyntiin ja tuli reissu tehtyä.Olisiko akussa jotain vikaa , pitää seurailla hetken aikaa ja olla myyjään yhteydessä jos vastaavaa ilmenee.Tuskin halvat akut ei näin onnettomia ole .
Lainaus käyttäjältä: "pertti"Mulla pari viikkoa vanha MGM akku.Lauantaina käyty hymyilemässä turussa ja pyörä seissyt siitä saakka . Tänään piti lähteä Ristiinaan kirkkoreissulle , kun akku ei enää pyörittänyt tarpeeksi . Ei kun laturi kiinni ja tunnin päästä kone lähti käyntiin ja tuli reissu tehtyä.Olisiko akussa jotain vikaa , pitää seurailla hetken aikaa ja olla myyjään yhteydessä jos vastaavaa ilmenee.Tuskin halvat akut ei näin onnettomia ole .
Latasitko akun täyteen ennen käyttöönottoa? Toisaalta sen olisi kyllä pitänyt latautua pyörässäkin täyteen tuolla Turun reissulla, jos et nyt jatkuvasti pysähdelly tauoille ja sammuttanut pyörää. Ei uudessa akussa pitäisi jännitteet/virrat viikossa tai kahdessa mihinkään kadota. Vaikuttaisi minusta vialliselta akulta, tai siten joku laite pyörässäsi kuluttaa virtaa tai on maavuotoja.
t.Tonza
Kyllä latasin niin,että valo meni laturissa vihreälle.Nyt hevosmiesten tietotoimistosta on epäilty onko ko akun käynnistysvirta niin pieni , että HISS valo kuluttaa niin paljon ,ettei potkua viikon päästä riitä.
MGM ei kerro mitään käynnistysvirrasta mutta alkuperäisessä se on 230 A
Olen Stormille viestittänyt , että selvittävät asian.
Taitaa vanha totuus taas olla , hyvää ja halpaa ei ole.
Laitoin Pannariini Bilteman hyytelöakun eikä hinta ollut paha, viiden kympin luokkaa.
Toimii hyvin ja käynnistysvirtaa on riittämiin.
Akku kans sippasi, näköjään kestää pyörässä kuin pyörässä saman 3 ajokautta.
Ostin Exide YTX14-BS:n (ST1100) hinta 65 E. Ei mielestäni paha hinta....
Minullakin ilmeisesti uuden akun osto edessä, kun viime kesänä hankittu Hondan alkuperäisakku aivan mykkä eikä ota mitään virtaa vastaan, vaikka on ollut viikkotolkulla Ctekin laturissa kiinni. Täällä on mainittu MGM geeliakku, jonka hinta näyttäisi olevan 68 € Stormilla. Onko kokemuksia, miten ko. akku on kestänyt käytössä ja onko edullisia vaihtoehtoja?
Ostin ko akun keväällä Stormilta samoilla hinnoilla , kausi meni ongelmitta ja syksystä ollut laturissa kiinni .Hinta on niin kohdallaan alkuperäiseen nähden jos pari kautta kestää voi hankkia jo uuden .
Toivottavasti te vitsailette :albino:
Niin, en ole etsimässä halvinta, vaan edullista akkua, joka kestää. Alkuperäinen Honda-akku ei ole halvin eikä näytä olevan myöskään kestävin -näin ihan huomautuksena vaan.
2004 mallin 1300 ja alkuperäinen akku ainakin vime syksynä pelasi vielä ihan OK eli 6 vuotta ja 125 tkm menty. Ihmettelen noita kommentteja että akku kuin akku kestää vain 2-3 vuotta
Geeliakut voi olla oikein käytettynä ihan hyviä. Niiden huono puoli on se, että jos menee täysin tyhjäksi, se on kerrasta poikki. Ainakin tämän hetken fiiliksellä ostan seuraavaksikin ihan tavallisen Yuasan akun.
Lainaus käyttäjältä: "Nurmela"Minullakin ilmeisesti uuden akun osto edessä, kun viime kesänä hankittu Hondan alkuperäisakku aivan mykkä eikä ota mitään virtaa vastaan, vaikka on ollut viikkotolkulla Ctekin laturissa kiinni. Täällä on mainittu MGM geeliakku, jonka hinta näyttäisi olevan 68 € Stormilla. Onko kokemuksia, miten ko. akku on kestänyt käytössä ja onko edullisia vaihtoehtoja?
Eikös alkuperäisakullakin ole ainakin vuoden takuu jos se on viallinen.
Jos akku on täysin tyhjentynyt ei Ctekin laturi auta. Nämä laturit ovat ns. ylläpitolatureita eivätkä jaksa herättää tyhjää akkua. Kokeile tehokkaammalla laturilla joka työntää enempi ampeereita.
Noissa geeliakuissa on todellakin se hauska puoli, että kun pääsee kerran tyhjentymään tai liki tyhjäksi
niin sitten vaan akkukauppaan ostamaan uutta. Jäi viimetalvena pyörään kiinni ja pääsin vasta keväällä
sitä lataamaan (ei ollut tyhjä, valotkin paloi). Mutta kapasiteetista puolet lopullisesti poissa.
Akkua pitää ladata vähintään 3 kuukauden välein, näin minulle kerrottiin.
Nyt akku on latingissa parin kuukauden välein ja eiköhän tuo keväällä pelita.
Tuosta kalliista Yuasasta: pyörässäni oli ostettaessa kiinni ties kuinka vanha Yuasan alkuperäisakku ja nyt olen veivannut sillä neljä vuottailman ongelmia. En aio ostaa minkään muun merkkistä akkua ikinä.
Nurmelankin orggis-akku alkoi latautumaan, kun annoin ensin vähän alkuvauhtia autolaturilla. Nyt on kiinni ylläpitolaturissa kevääseen asti.
Tuun vaihteeksi taas hämmentämään soppaa
Vieläkään en voi sanoa omaavani mitään henkilökohtaisia ja pitkäikäisiä akkukokemuksia, mutta laitan tähän sen mihin uskoon itse olen tullut, kun olen asiaa tutkiskellut.
IMHO: On aivan sama, minkälainen akku on, kuhan se täyttää riittävät vaatimukset ja sitä käyttää oikein.
- Akun nimellisjännite pitää olla oikea.
- Akusta pitää saada riittävästi hetkellistä käynnistysvirtaa, jotta se jaksa pyörittää starttia ja antaa sytytysvirran.
- Ajoneuvon laturi pitää olla niin iso, että se lataa akun täyteen jo lyhyelläkin, alle 25km (15min) ajolla, kun lähtötilanne on täysi akku ja pyörä startataan laakista.
- Akku pitää pitää aina täynnä, tai se alkaa sulffidoitumaan. Sulffidoituminen laskee akun kapasiteettia, ja näin käyttöikää.
- Pienikin vajaus akun varauksessa käynnistää sulffidoitumisen, ja käytännössä näin tapahtuu ihan normaalissa käytössäkin. Sulffidoitumista ei pysty estämään, eikä täysin peruuttamaan, siksi akku "tuhoutuu" itsekseen ajan kanssa.
- Latauksen pitäisi olla "älykästä", jotta täyttä akkua ei enää ladata täydellä teholla, vaan sille annetaan vain ylläpitojännitettä, joka estää varauksen purkautumisen, ja näin myös sulffadoitumisen.
- Nesteakku on aina parempi kuin geeliakku, mutta moottoripyörässä on syytä sitoa neste geeliin, villaan tai muuhun vastaavaan, jotta kalistuksissa akun toiminta ei muutu. (Geeliakku on alunperin kehitetty sotilaskäyttöön, jolloin akku pitää vielä jonkin aikaan rittävän käynnistystehon, vaikka akku olisi ammuttu täyteen luodinreikiä.)
- Akku(täysi) tulisi säilyttää kylmässä
- Talvella akku tulisi pitää lähes jatkuvasti latauksessa, jotta se olisi koko ajan täysi. Myös kesällä, jos ajojen välissä on pitkiä taukoja, on akku hyvä pitää latauksella täytenä.
- Normaali akun käyttö ja kuormitus ylläpitää akun käynnistyskapasiteetin tasoa.
- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä.
Summa summarum: Pidä akku aina täytenä!
t.Tonza
Lainaus käyttäjältä: "Pannukakku"Tuosta kalliista Yuasasta: pyörässäni oli ostettaessa kiinni ties kuinka vanha Yuasan alkuperäisakku ja nyt olen veivannut sillä neljä vuottailman ongelmia. En aio ostaa minkään muun merkkistä akkua ikinä.
Niin mullakin oli orginaali Yuasan akku, ja yhdessä talvessa meni paskaksi kuten tuossa
aikaisemmin kerroin. Ellei huolla, siis lataa välillä, niin valmista ongelmajätettä syntyy.
Biltemanin geeliakku ollut jo pari vuotta.Ei mitään ongelmia,eikä maksa kun vajaa 60 kymppiä
Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä.
Hinta ei välttämättä korreloi laatua. Meidän kerhossa on "akkumestari"
joka maahantuo akkuja ja niiden kylmäkäynnistysominaisuudet ovat parhaasta päästä.
Ja ovat erityisen edullisia. Häneltä kuulin tänään, Yuasa on se paras ja kallein.
Tietty voi laskea jos Yuasan hinnalla saa useamman akun, niin mikä onkaan käyttöikä.
lainattua: Suljettu akku YTX JA SLA ,YTZ ja geeliakut napajännite 12.6-12.8 niin on akut hyvässä kunnossa, korkeampi napajännite näissä akkutyypeissä johtuu käytettävästä akkuhaposta, joka on 1.32 kun normaali on 1.26. Tällä vahvemmalla hapolla saadaan akusta irti parempi käynnistysvirta. Napajännitehän ei kerro kuin vain jännitteen ei käynnistyvirtaa. On sattunut montaketaa,että napajännite on ok mutta akussa ei ole kuin 10-15% käynnistysvirtaa.
Olen kysynyt meille myös PanFun hintaa. Hyvä tarvikeakku kohtuuhinnalla.
Tulee sitten aikanaan tuonne kimppaostospuolelle.
Oliko ST1100 sama akku kuin ST1300, eli YTZ14S
mun kaveri 2000vuonna uuden pyörän osti ja sama alkuperäinen yasan akku edelleen sillä käytössä mikä minusta aika uskomatonta nyt rupeaa hiipumisen merkkiä näkymään.ite kerran jonku turbo merkkisen halpisakun ostin yhden kauden pelitti ne riitti mulle,yasan akuilla 4-5ajokautta aina päässyt.
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä.
Hinta ei välttämättä korreloi laatua. Meidän kerhossa on "akkumestari"
joka maahantuo akkuja ja niiden kylmäkäynnistysominaisuudet ovat parhaasta päästä.
Ja ovat erityisen edullisia. Häneltä kuulin tänään, Yuasa on se paras ja kallein.
Tietty voi laskea jos Yuasan hinnalla saa useamman akun, niin mikä onkaan käyttöikä.
lainattua: Suljettu akku YTX JA SLA ,YTZ ja geeliakut napajännite 12.6-12.8 niin on akut hyvässä kunnossa, korkeampi napajännite näissä akkutyypeissä johtuu käytettävästä akkuhaposta, joka on 1.32 kun normaali on 1.26. Tällä vahvemmalla hapolla saadaan akusta irti parempi käynnistysvirta. Napajännitehän ei kerro kuin vain jännitteen ei käynnistyvirtaa. On sattunut montaketaa,että napajännite on ok mutta akussa ei ole kuin 10-15% käynnistysvirtaa.
Olen kysynyt meille myös PanFun hintaa. Hyvä tarvikeakku kohtuuhinnalla.
Tulee sitten aikanaan tuonne kimppaostospuolelle.
Kyselepä Kake Sipoon Akkukellarista akun ylläpidosta ja Pannarin ST1100/1300 akkutarjouksista.
Täyteen ladatun akun paras säilytyspaikka on pakastin. On monen vuoden omakohtainen kokemus. Pari - kolme muovipussia ympärille, varoitukset ja suuntanuolet, niin emäntäkään ei sitä pakastinta myllätessään kaada.
Lainaus käyttäjältä: "Pannukakku"Tuosta kalliista Yuasasta: pyörässäni oli ostettaessa kiinni ties kuinka vanha Yuasan alkuperäisakku ja nyt olen veivannut sillä neljä vuottailman ongelmia. En aio ostaa minkään muun merkkistä akkua ikinä.
Se akku onkin Varta. Pitäisiköhän lopettaa tämä juovuksissa tietokoneella nakuttelu. Samassa pöhnässä tilasin näet renkaat jotka eivät sovi Pannuuni ja kauppa on purettu. Voivoivoi...
Vielä akkuasiaa, vaikka siitä on väännetty juttua aika paljon.
Yuasan orggisakku sanoi kuitenkin sopimuksen irti, vaikka ensin näytti lupaavalta, mutta ei pidä latausta kuin 1-2 päivää.
Menen viikolla akkukauppaan ja mietin vielä sitä, kumpi kannattaa ostaa perint. happoakku vaiko geeliakku. Ovatko Stormin MGM-geeliakut kestäneet vai kannattaako harkita jotakin muuta.
Se mitä olen kuullut akuista, niin sanoisin että paras on tietty Yuasa, maksaa vaan ihan liikaa (~130eur)
PanFun kimppatarjouksena on tarvikeakku, po noista tarvikeakuista melkoisen laadukas.
(Kerhollamme HMPK noita on käytössä paljon, ja kokemukset hyviä)
Se, onko akku perinteinen, huoltovapaa tai geeli, ei juurikaan ole väliä. Geeli on vaan kaikista herkin
menemään kerralla valmiiksi jos pääsee tyhjentymään. Pannariin voi laittaa minkä vaan, akku on pystyssä.
Lainaus käyttäjältä: "Olli"Toivottavasti te vitsailette :albino:
Kävimpä ostamassa juuri tuollaisen Varta akun 512 014 010. Oli samanlainen entinen, joka kesti 6 vuotta ilman minkäänlaista talvihuoltoa. Akku maksoi 55 ekeä. Minusta tässä akussa hinta/laatu onkohdallaan. Lisäksi akku on ulkomitoiltaan kuin tehty pannarin( ST 1100) akkukoteloon. Täyttää kotelon millilleen,joten ei pääse liikkumaan minnekkään päin.
Näin keväällä on hyvä aloittaa taas akkukeskustelu, kun taitaa olla uuden osto edessä. Vaikka on ollut koko talven ylläpitolaturissa, niin osoittaa hiipumisen merkkejä. On tosin viime kesänä ostettu halpisakku. Muistelen, että Landport-akusta olisi ollut joko Pannari-tarjous. Onko se vielä voimassa ja onko kellään kokemuksia ko. akkumerkistä? horisko
Mulla ollut MGM-akku kaksi ajokautta ja toiminut hyvin . Nyt hankin kelkkaan " jasan " tilalle vastaavan halpisakun . Minkä olen käytössä huomannut niin hereästi ei kyllä pyöritä kun " jasa " , tämä käynnistysteho on erilainen olkoon sitten terminä mikä onkaan. Kyllä se välillä hymyillyttää mikä kymppitonnin koneisiin akun ostossa panee säästämään muutaman kympin , kuitenkin tehdas ei pannariin ole laittanyt kun oletettavasti parhaan akun
mun mielest halvimman ostaminen ei ole ollenkaan huono asia tietys paikassa. onko kuitenkin järkevämpää ostaa kerran laadukas "kallis" vai vähän väliä "halpa" harakiri?
esim: ostin vanhaan eskorttiini raidetangonpään jonka uusein noin vuoden päästä. (n20000 ajettuna) jälleen vuoden päästä uusein saman harakiriosan "merkkiosaan" jolla ajelin loput kolme vuotta.
hinnaneroo näillä n.35mk. nuf said
muoksis: joo, anteeks, tää vuodatus meni taas lujasti ohi aiheen, yritin selittää kantani.
Nostan tätä omaa kommenttiani esiin, kopioimalla sen tänän, jos joku ei ole jaksanut lukea koko ketjua läpi. Mielipiteeni ei ole vielä mihinkään muuttunut, mutta...
Keväällä nähdään miten oma halpisakku toimii, kun on toinen kesä sillä edessä ja ensimmäinen talvi takana. Akku on ollut lähes koko talven ylläpitolaturissa kiinni, ja myös siin pyörässä kiinni, en ole irroitellut mihinkään. Alkuperäisen akun, 4 vuotta vanhan, tuhosin, kun en ladannut sitä kuin vasta lopputalvesta, ja se oli kanssa koko ajan pyörässä kiinni.
t.Tonza
LainaaTuun vaihteeksi taas hämmentämään soppaa bannana
Vieläkään en voi sanoa omaavani mitään henkilökohtaisia ja pitkäikäisiä akkukokemuksia, mutta laitan tähän sen mihin uskoon itse olen tullut, kun olen asiaa tutkiskellut.
IMHO: On aivan sama, minkälainen akku on, kuhan se täyttää riittävät vaatimukset ja sitä käyttää oikein.
- Akun nimellisjännite pitää olla oikea.
- Akusta pitää saada riittävästi hetkellistä käynnistysvirtaa, jotta se jaksa pyörittää starttia ja antaa sytytysvirran.
- Ajoneuvon laturi pitää olla niin iso, että se lataa akun täyteen jo lyhyelläkin, alle 25km (15min) ajolla, kun lähtötilanne on täysi akku ja pyörä startataan laakista.
- Akku pitää pitää aina täynnä, tai se alkaa sulffidoitumaan. Sulffidoituminen laskee akun kapasiteettia, ja näin käyttöikää.
- Pienikin vajaus akun varauksessa käynnistää sulffidoitumisen, ja käytännössä näin tapahtuu ihan normaalissa käytössäkin. Sulffidoitumista ei pysty estämään, eikä täysin peruuttamaan, siksi akku "tuhoutuu" itsekseen ajan kanssa.
- Latauksen pitäisi olla "älykästä", jotta täyttä akkua ei enää ladata täydellä teholla, vaan sille annetaan vain ylläpitojännitettä, joka estää varauksen purkautumisen, ja näin myös sulffadoitumisen.
- Nesteakku on aina parempi kuin geeliakku, mutta moottoripyörässä on syytä sitoa neste geeliin, villaan tai muuhun vastaavaan, jotta kalistuksissa akun toiminta ei muutu. (Geeliakku on alunperin kehitetty sotilaskäyttöön, jolloin akku pitää vielä jonkin aikaan rittävän käynnistystehon, vaikka akku olisi ammuttu täyteen luodinreikiä.)
- Akku(täysi) tulisi säilyttää kylmässä
- Talvella akku tulisi pitää lähes jatkuvasti latauksessa, jotta se olisi koko ajan täysi. Myös kesällä, jos ajojen välissä on pitkiä taukoja, on akku hyvä pitää latauksella täytenä.
- Normaali akun käyttö ja kuormitus ylläpitää akun käynnistyskapasiteetin tasoa.
- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä.
Summa summarum: Pidä akku aina täytenä!
t.Tonza
Landport akku tuli hankittua maaliskuussa 2010 tarjouksesta ( 70,-). Syksyllä ajojen vähetessä käynnistyminen oli nihkeää ja nyt helmikuussa ei ottanut enää virtaa vastaan. Toimitin akun myyjälle, joka totesi akun vialliseksi ja vaihtoi sen uuteen. Toivottavasti tämä nyt kestää paremmin.
Ajattelin ostaa Yasan geeliakun ST1100:aan. Onko kellään kokemuksia ao. akkumerkistä?
Täytyy tässä myös ostaa uusi akku. Mietin tuota geeliakkua:
- huonopuoli on selkeästi se, että jos menee kokonaan tyhjäksi, se on kerrasta selvä
=> onko siinä jotain hyviä puolia ? isompi starttivirta, kestää kauemmin tms.
Mietin vaan että jos ei ole niin pysyn kyllä tavallisessa akussa. Alkuperäinen Yuasa on kestänyt hyvin, 7 kesää ajettu. Taidan ostaa samanlaisen, ei tarvitse 7 vuoteen murehtia sitten akkuasiaa.
Messuilla oli tyyppi esittelemässä Varta-akkuja. Sanoi niiden olevan Yasan tekemiä.
Kehui kovasti, että Yasa tekee maailman parhaat akut. Tilasin itelleni sieltä messutarjouksella uuden akun kevääksi, eikä ollu ees pahan hintanen.
Oma pyöräni (ST1300) liikkui Yuasan akulla 7 kesää. f.i.r.s.t
Vaihdoin viime keväänä uuteen akkuun kun tuntui, että paras potku oli vähän laimea ja olin reissuun lähdössä.
Uudessa akussa oli taas kunnollinen vireä starttipyöritys. 7 vuotta ja 85 tkm alkuperäisellä akulla oli minusta ihan riittävästi. En tykkää hermoilla jos ollaan vieraalla maaperällä, joten kävin sen tuosta Salon Takatalolta hakemassa ja mustaakseni köyhdyin n. 100 €. Pelkästään kotomaassa reissatessa voisin kokeilla muitakin vaihtoehtoja.
Ja eikun pääsiäsenä taas reissun päälle ja suuntana välimeren rannikko, Kroatia ja Split sekä monta muuta paikkaa.
ajelu.gif ajelu.gif ajelu.gif
Kävin eilen auto aditassa kyseleen akkua,poika oli asiallinen ja oli itsekkin pyörä ihmisiä niin se piru möi mulle laturin ja akun 65e.Akulle jäi hintaa 36e+1v takuu.Ei paha hinta musta.Niitten kotisivuilla on lähes kaikkiin pyöriin akku.Siinä laturissa tuli mukana se pikaliitin niin ei tarvii aina ottaa sivukatetta pois kun akun lataa. respectii
Tänään laitoin 6-vuotta vanhan akun paikoilleen
ja niin lähti pannari käyntiin talvisäilytyksestä kun
"PALMUN ALTA" ja voi sitä tunnetta taas kun V-4 vihelteli jalkojen välissä k050k
kylätie tosin on vielä sellaisen jään ja sohjon peitossa ettei ole
maantielle ihan heti asiaa sa_doh
Yasa on ja talvi ylläpitolaturissa. KYLLÄ LÄHTEE!
Eilisen töitä oli asentaa kahvanlämppärit pyörään ja onnistuihan se ja samalla tuli asennettua tupakansytkäri laatikkoon.Mutta MGM ei anna enää virtaa ja pannari on hiljaa.Tällä osastolla reilu vuosi sitten kirjoitin , kun pari kautta kestäis( halpa kun oli ) niin vois ostaa uuden ja pari kesää tämä tuote kesti.Seuraava akku on Yasa ja sillä siisti .
viime syksynä otin Yuasasta johdot irti, akku jäi aloilleen. Tänä keväänä, noin 7kk myöhemmin, iskin akun laturiin siks aikaa kun vaihdoin öljyt (noin puol tuntii- kolme varttii), sitte johdot kiinni ja mopo tulille. ja tosiaa noin 5 min starttaaminen (ei siis jatkuvasti) ennenku hörähti. Ja hörissy siittä asti.
mun "ääneni" menee Yuasalle kyllä
ajelu.gif Ostin viime keskiviikkona Yuasan akun Moto seinäjoesta en edes ruvennu
kokeileen muuta akkua ei toikaan mailmoja maksanu alennuksen jälkeen 119 ekee
Kun laskee käynnistyskertoja ei kerry paljonkaan yhtä käynnistystä kohti.
thumbsup1
Kannattaa lukea viimeisimmän bike lehden testi kolmesta eri akusta ja sen jälkeen ei enää ole epäselvyyttä mikä akku on paras.
köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee jälleen kerran.
onkos pannariin saatavana tehokkaanpaa akkua? ja jos on niin minkä merkkinen?
kun pyörä on sammutettuna muutaman minuutin virta päällä niin ei jaksa enää käynnistyä.....
vai onko kenties akku sökö??? 2lkrnd1
sököhän toi vaikuttas olevan. itsellä samoja oireita viimekesänä. oireet häipy kun "laitto palamaan" 80 euroo noin...
Ei ne valotpäällä kauaa kestä noi akut. Lataa muutamankerran niin kylä se virkistyy, ellei ole yli viitävuotta vanha.
Netistä löydettyä:
100W H3 valo imee noin 9A tunnissa eli prätkän akku (12Ah) loppuu laskennallisesti noin 75 minuutin paikkeilla. Eli jos laskee yhteen kaikki prätkän valot niin päästään aika lähelle tuota 100wattia. Pitää voida polttaa valoja kauemmin kuin minuutteja ennenkuin ehjä ja täysinäinen akku kyykkää eikä anna virtaa enää trpeeksi startille.
Mahtaakohan startata puolenkaan tunnin päästä? En mä kyllä sähköstä mitään tiedäkään. Oomi kertaa käämi pimeenä koko lääni. Tuossa melkein kaikki. En huomannutkaan, että puhuttiin uudesta akusta.
Kyllä oli jytky tunne kun pannari lähti käyntiin uudella Yuasan akulla.
Jaahas, se olisi hakusessa uusi akku. Vanhan päästin hajoamaan talven aikana, kun se oli vajaa 3kk lataamatta. Tyhmästä päästä kärsii lompakko. wallhead
No, viisi(5) kesää tuolla MGA-merkkisellä 39€ "halpis-akulla mentiin -- Ei huono saavutus bannana
Samaista akkua ei tunnu enää löytyvän, mutta taidan kokeilla tällä kertaa Eurogloben huoltovapaata. Hinnat ovat näemmä viidessä vuodessa tuplaantuneet.
Onko kellään kokemuksia tuosta Euroglobesta tai suosituksia jostain muusta halpamerkistä?
Mä en periaatteessa suostu maksaa Yuasa-brändistä hillitöntä ylihintaa, kun tekniikka 50€ ja 200€ akussa onvat ihan samat.
Mulla on käytössä eurogloben akku YTZ14S-BS 11.2Ah,ostettu motonetista
hintaan 49.90€.Tuolla hinnalla saa jo useamman akun jos vertaa ylihintaiseen
Yuasaan.Alkuperäinen akku kesti kolme vuotta ja nyt on menossa toinen
eurogloben akku,ostettu viime keväänä,saas nähdä miten kestää.
Kyllähän pannarin akku on mielestäni alitehoinen pyörän tarvitsemaan
virtamäärään nähden,sais olla enemmän kuin 11.2Ah ja jos valot vois viellä
sammuttaa kokonaan pois katkaisimesta starttaamisen ajaksi.
Nuo halpis akut tehdään vähän heikommista materiaaleista ja huonommalla tekniikalla,
niillä on taipumus mennä pilalle,kun akun sisällä oleva materiaali hajoaa ja
putoaa akun pohjalle saaden aikaan oikosulun.Tosin hyviä ja kestäviäkin
olen tavannut,se on vähän tuurista kiinni.Ainakin itse aion pitäytyä
toistaiseksi halvemmissa tuotteissa.
Onko muuten kukaan rakennellut pannariin valokatkaisinta,jolla saa valot kokonaan
pois startatessa,niinkuin muinoin oli?
:)
Mulla on vieläkin alkuperäinen akku -06 ja lähti kerrasta taas käymään ei oo ollu ongelmia ???
Halvemmissa akuissa on laatuerot isot, voi saada hyvän tai voi olla saamati!!?
Mun Eurolobe akku kesti vain 2kk. Sain takuuseen uuden se toimi laillisesti.
Pientä vaivaa oli tästä akkuhommasta.
Kerran laitettiin pyörä käymään auton akusta apukaapeleilla. :o
Jos joku "niksinipa" kehitäis toimivan valokatkaisijan ST1300
Olis tosiaan Siistiä saada valot tarpeenmukaan pois!!
Lainaus käyttäjältä: Kaarle - 25.03.14 - klo:20:03
Halvemmissa akuissa on laatuerot isot, voi saada hyvän tai voi olla saamati!!?
Mun Eurolobe akku kesti vain 2kk. Sain takuuseen uuden se toimi laillisesti.
Pientä vaivaa oli tästä akkuhommasta.
Kerran laitettiin pyörä käymään auton akusta apukaapeleilla. :o
Jos joku "niksinipa" kehitäis toimivan valokatkaisijan ST1300
Olis tosiaan Siistiä saada valot tarpeenmukaan pois!!
Onko uudemmissa niin että ajovaloja ja parkkeja ei saa pois päältä?? Mulla ST 1300 02vm, siinä oikean käden peukalolla kaksiasentoinen liukukytkin josta saa valot pois...
Lainaus käyttäjältä: enkku - 25.03.14 - klo:20:18
Onko uudemmissa niin että ajovaloja ja parkkeja ei saa pois päältä?? Mulla ST 1300 02vm, siinä oikean käden peukalolla kaksiasentoinen liukukytkin josta saa valot pois...
Joo, jostain syystä valojen toimintaan on tullut muutos. Omassa 04:ssa ei valoja saa ollenkaan pois, ja taitaa toimia kaikki tuoreimmat samoin.
Noista akuista vielä...
Kaiketi tärkeintä noissa Panin akuissa on se niiden tarjoama kylmäkäynnistysvirta CCA, joka Yuasassa on 230A. Toki noita pyöriä harvemmin käynnistellään -18 asteen pakkasissa. Geeliakuissa tuo käynnistysvirta on huomattavasti pienempi, kuin tavallisissa vesiakuissa sekä AGM-akuissa. AGM-akkujen tehoja nostattaa väkevämpi happo.
Harmi, että noiden halpisakkujen CCA-lukuja ei oikein mistään tunnu löytyvän.
mulla myös motonetin halpis akku testissä (neste) katotaan kauanko pelittää. se valokytkimen puute on iso miinus esm.huoltoa tehdessä valot päällä kokoajan ellei ota sulaketta pois
Minä olen laittanut valojen sammutuskatkaisijan oikeanpuoleiseen, tankin sivussa olevaan lokeroon. Olenkohan minä väärässä, mutta startatessa valot sammuvat. Muutenhan tuota katkaisijaa tarvitaan, kun räpeltää esim. ajotietokoneen kanssa ja kaikenlaisten huoltotoimenpiteiden. Se miten tein tuon, muistaakseni johto poikki, vähän jatkoja, päät laatikkoon ja katkaisijaan.
Valojen poissaannista olen itse sitämieltä että on hyvä kun palavat aina Miettikääpä näitä uusia autoja joissa ns päivävalot Suurin osa niistäkin kulkee sateella ja hämärässä peräpää täysin pimeänä kun ei huomata kääntää katkaisijasta Tulis pannaristakin varmasti jossain vaiheessa turvaton ja vähän vaarallinenkin elleivät valot pala aina Vuodesta 1977 tienpäältä leivän ja muutakin kotiinsa hommanneen mielipide on tämä Huollon ajaksi voi irrottaa vaikka sulakkeen kun sen varmaan muistaa pistää takaisin
motonetin halpis akku testi jäi lyhyeen täänään viety takasin kauppaan ei sillä tehny mitään potku ei riittänyt starttaukseen trippi ja kello nollautuivat joka startissa uusi exsiden akku tuntuu pelaavan pyörä lähtee hyvin käyntiin vaikka polttaa valojakin vähänaikaa
Lainaus käyttäjältä: mika.h - 15.04.14 - klo:12:21
motonetin halpis akku testi jäi lyhyeen täänään viety takasin kauppaan ei sillä tehny mitään potku ei riittänyt starttaukseen trippi ja kello nollautuivat joka startissa uusi exsiden akku tuntuu pelaavan pyörä lähtee hyvin käyntiin vaikka polttaa valojakin vähänaikaa
No, huh huh 22yikes
Täytyyköhän tässä alkaa pelätä omankin Motonetin Eurogloben puolesta. Ainakin viikon se on toiminut ok, ja starttaamisessa ei mitään ongelmia. kop kop wallhead
Kun kaadoin nesteet sisään, niin akku oli heti käyttövalmis, ja näytti reippaasti yli 13 voltin jännitteitä. Viikon käyttämättömänäkin näytti vielä 13.34V
Aika näyttää...
Tonnisatasen patteri kuoli laakista är äm Heinon pihaan, kun olin varusteostoksilla. Pari kertaa sanoi niu niu ja sitten ei mitään, lykkäämällä piti startata. Oli talven yli lataamatta, kausi alkoi niin yllättäen, ettei ehtinyt välillä ladata...
Yuasa sieltä sivuposken alta löytyi, vaihtoajankohdasta ei varmuutta, mutta ei se montaa vuotta vanha kyllä ollut. Hain Motonetistä boschilaisen, hinnaltaan sopivasti Eurogloben ja Yuasan välistä. Ny lähtee ku hipasee vaan. Kauaa ei viitsi valoja polttaa koneen käymättä, on tuo siks pienen näköinen akku autojen vastaaviin verrattuna, vaikka virrankulutusta on saman verran.
Nonniin!
Huomenna mennään akkukauppaan! Yuasa sanoi sopimuksen irti kun olis pitänyt
lähteä Vappuajelulle. Ei onneksi paljon harmittanut, kun oli niin kylmä ilma; +3 astetta.
Akku on 2 kesää ajettu ja talvella oli kahteen otteeseen ylläpitolaturissa parin viikon
jakson. Pääsiäisenä kävin n.100 km:n lenkin ja silloin jo mietin, että aika laiskasti pyörittää!
Taidan ostaa jonkun halpisakun tällä kertaa. Yuasa maksoi kaksi vuotta sitten 95 ekee.
Itse täytyy todeta, että nämä "akku jutut" ovat niitä säkä/tuuri juttuja.
Kallilla hinnallakaan et saa varmuutta siihen, kuinka kauan akku toimii eli
mp lähtee käyntiin ( varmaankin sen akun tärkein tehtävä?)
Ja sitten, kun vielä ei mp:kin ovat herkkiä/vähemmän herkkiä akun suhteen....tarkoitan
siis tätä "nykyajantekniikka" (st 1300) ja "vanhankansantekniikkaa" (st 1100).
Tämä sama asia on tullut todettua myös auto rintamalla.....jos siis koneessa on
ruisku eikä kaasutin, niin se on sitten "kerrasta poikki" systeemi, kun virta alkaa
loppu. Tosin nykyaikaisissa tuotteissa on noita sähkölaitteita ihan erimalliin kuin
vanhoissa autot/mp;t.
Ja sitten vielä vaikuttaa käyttö.....jos ajaa koko kesän tasaisesti muutaman päivän
välein tai tai kerran kuukaudessa. Talvella välilataus laturilla tekee tunnetusti hyvää
akun kestolle.
Myös akkujen oma tekniikka on kehittynyt...on ns. huoltovapaita (jolle ei siis pysty
tekemään muuta kuin välilataamaan ja pitämään puhtaana) ja perinteisiä "vesiakkuja"
joiden nestetasoa pystyy seuraamaan=huoltamaan. Nämä "halpisakut" taitavat olla juuri
tätä mallia.
Itsellä on mp:ssäni ollut Varta-merkkinen laatuakku, joka piti olla "huoltovapaa".
Tarrojen alta löytyi kuitenkin perinteinen vesikenno+tulppa systeemi, jonne pystyi
lisäämään perinteistä akkuvettä. Ks. akku toimi pyörässäni ainakin 8 vuotta, jonka
jälkeen otin sen pois käytöstä, kun kaveri osti omaan pyörään väärän akun.
Tällä uudella akulla pääsin vain kaksi vuotta....
Kyseisen vanhan Vartan akun "elämä" ei vielä tuolloin ollut loppu, sillä se sai uuden "elämän" lumilingon
akkuna ( ja on toiminut siinä käytössä ainakin 3 talvea)
Eli tämä on sitä tuuria/tsäkää....