PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => ST 1300 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: kaipaa - 19.06.12 - klo:15:42

Otsikko: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: kaipaa - 19.06.12 - klo:15:42
Huolto-ohjekirja antaa Pannarin öljynvaihtoväliksi 12000km. Itse olen vaihdellut 5000-6000km välein, mutta öljyt on ollut aika hyvän näköisiä vielä ko kilometreillä, joten ajatus vaihtovälin kasvattamisesta on ollut mielessä.

Öljyinä olen käyttänyt Motulin öljyjä ja Hondan omaa suodatinta. Viimeksi käytin Hondan omaa öljyäkin, mutta paremmaksi en ainakaan sitä todennut ja hinta oli taivainen.

Millä kilometrimäärällä olette öljyjä vaihtaneet??
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 19.06.12 - klo:17:12
12000
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: KORVI - 19.06.12 - klo:19:00
Enimmäkseen olen 6000km välein vaihtanu. Kerran vuodessa ja parhaana kahdesti.
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: MacMotoristi - 19.06.12 - klo:19:01
Lainaus käyttäjältä: kaipaa - 19.06.12 - klo:15:42
Huolto-ohjekirja antaa Pannarin öljynvaihtoväliksi 12000km. Itse olen vaihdellut 5000-6000km välein, mutta öljyt on ollut aika hyvän näköisiä vielä ko kilometreillä, joten ajatus vaihtovälin kasvattamisesta on ollut mielessä.

Öljyinä olen käyttänyt Motulin öljyjä ja Hondan omaa suodatinta. Viimeksi käytin Hondan omaa öljyäkin, mutta paremmaksi en ainakaan sitä todennut ja hinta oli taivainen.

Millä kilometrimäärällä olette öljyjä vaihtaneet??

Tosin vasta eka kerta, mutta 12000. Käytin moponi Kuuttilan Harrilla isossakyrössä huollossa ja kysyin tätä samaa asiaa. Huoltokirjassa väli on 12000, joo mutta suositteli tätä noin 6000 km. Koska hk väli on 12000 , niin siitä ei kuitenkaan tarvi reissun päällä ottaa murhetta, vaan soveltaen. Järkiohje ehkä jos aikoo ajaa pitkälle samalla pyörällä. Mitä mieltä olette?
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: FF1pan - 19.06.12 - klo:20:07
Olen käyttänyt vanhaa omaksumaani sääntöä:10000 km tai 12 kk,sekä motossa että autoissa kun ne on talvellakin lämpimässä tallissa.Jos niistä joku olis jatkuvasti ulkona,vaihtaisin kyllä tiuhemmin.Mulla kun nuo
ajopelit on vanhempia malleja,nistä kannattaa  pitää hyvää huolta ,ne palvelee kyllä pitkään.

Terv FF1pan   horisko
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 19.06.12 - klo:20:57
Öljynvaihdostahan ei ole mitään haittaa moottorille. Voihan sitä vaihtaa aina kun tulee pitemmältä reissulta. :w-)( En ainakaan tiedä syytä miksei ohjekirjan neuvoa voisi noudattaa. Kuplavolkkariin vaihdettiin ennen 3000 välein. Ei oo muuten 12000 jälkeenkään vielä pikiöljyä niinkun ennen olivat.
Tietysti syksyisin pitää vaihtaa öljyt kun laittaa talviteloille.
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: HAKKE - 19.06.12 - klo:21:46
Kerran vuodessa tai tuo n.12000km on ihan sopivasti ja jos enimmäkseen ajelee piiiiitkäää matkaa olen joskus kurvaillu 14tkm. kun on sopivasti osunut kesän kilometrit ja syksyllä vaihto.
onhan jossakin nyky autoissakin 2-vuotta tai 30tkm vaihtoväli. 
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Timppa - 20.06.12 - klo:01:03
Eikös se ole helppoo katella vaihtoväli aina kun tulee tasakymmenet mittariin +-500km.

Eli n.3-4krt/vuosi. ;)

Jaa juu hän tuli talliin 6.5 ja nyt olis kohta öljynvaihto.... n.6550km päästelty ja kyllä ilman rautapersiiajoja. Tämä kesä panostetaan laatuun.
Mut toki kerkee viel.
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kaarle - 25.09.14 - klo:20:07
Ajattelin vaihtaa 1300:seen Hondan Öljyt 10W-30 (JASO-MA) Synteetinen..
Tulee suodatin samaan kaupaan hinta 50ekee

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä öljystä??
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: jussi613 - 25.09.14 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: Kaarle - 25.09.14 - klo:20:07
Ajattelin vaihtaa 1300:seen Hondan Öljyt 10W-30 (JASO-MA) Synteetinen..
Tulee suodatin samaan kaupaan hinta 50ekee

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä öljystä??

en suosittele samalla rahalla saat kunnon öljyt....

tää on vaan mun mielipide...
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: IC 77 - 26.09.14 - klo:22:43
Vaihdan kerran vuodessa öljyt kaikkiin leluihin mitä on,olipa ajo km 700-15000km. vuodessa. 3-4 autoa,pari mp:tä ja kelkka...
Pannarin kohdalla taitaa olla 12000km tai kerran vuoteen.

Kawassa 6000 km/kerran vuoteen

H-D:ssä taisi olla? en muista varmasti ,kone,loota ,kytkin/enska 4000km tai kerran vuoteen

Kelkkaan 4-sroke Yamaha,4000km tai vuosi,eli joka vuosi.

MR autoihin kerran vuoteen,ajoin500-1500km vuoteen

Työ kaveri ajaa Diesel WaivaisWaunulla,öljyn vaihtoväli longlife liemillä 30-40tkm tai VUOSI,mitä lie :P
Eli kerran 7-10 vuoteen,, hat1  kun katsoo sokeasti vain km määrää  wallhead se kuulemma riittää..

Taitaa olla tuo öljyn varmasti,,suodattimen vaihto halvin remonnti ja koneen kestävyyden tae reilusti...

Toki työ kyöneissa esim.pyöräkone,,,myös tärkeää vaihataa hyd.ö.suodattimet,,puhdistaa mangneeeti sauvat ynm,,, kerran vuodessa...










Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: pertti - 29.09.14 - klo:08:00
Vaihdoin öljyt  JASO-MA ( joku voi ajatella valitettavasti nämä ) myös peräöljyt , rasvailin boorit hyvin . Samalla jarrupalat tuli vaihdettua ja takarengas . Paikallinen Honda kauppias myi tarpeet loppuunmyynnissä kylläkin normaaleilla ehdoilla . Kai sitä pitää siirtyä nettikauppojen asiakkaaksi kun lähiseudulta ei enää Hondan osia saa . Sitä voi miettiä myyjät onko heidän hinnoittelu kohdallaan kun asiakkaat ostavat muualta tarvikeosat tai alkuperäiset . Moottoripyöräkauppa on sellaisessa alamäessä ja konkursseja tulee koko ajan . Aika näyttää kuinka moni tästä selviää ja tuleeko aika jolloin esim. autoliike ottaa pyörät myyntiin .
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: KORVI - 09.10.14 - klo:23:57
Pannariin ei kannata laittaa moottoriin synteettisiä. Kytkimen kans saattaa tulla ongelmia. Ei irroita kunnolla. Tästä olikin puhetta muutama vuosi takaperi panfun tapaamisessa, ku Hondan huoltomies oli meille siellä turinoimassa. Mulla oli kerran Castrolin synteeettiset ja 4000km jälkeen alko tuleen ongelmia vaihteen vaihtamisen kans. Hondan öljyllä tilanne korjaantui.
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: HAKKE - 15.10.14 - klo:21:45
JAA ! Itse olen ajanut kilometrivälin 48000-129000km castrol RS öljyillä vaihtovälin ollessa12-13000km eli yksi ajokausi
ilman mitään ongelmia.
Sepeteukselle myös terveisiä että jos öljy maksaa alle 15,-/5l niin ihmettelen että vaihteet vielä ylipäätään toimivat.;D

Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: hondamania - 01.04.15 - klo:10:58
10.000 km välein ja Delvaccia tietysti  horisko    210 tkm on mittarissa ja ei ongelmia.
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: HAKKE - 01.04.15 - klo:21:46
Hondamaniakin herännyt talviunilta ? hieno homma ja vasta 200tkm täynnä.
eli ei tässä sitten vielä ole kiire etsiä uutta pyörää tai edes wingsahtaa airrev
Otsikko: Vs: ST1300 öljynvaihto
Kirjoitti: jukkape - 05.04.15 - klo:19:54
(ST1300)

Nyt minä en käsitä tuota ihmettelyä ?
Kaikki tieto löytyy valmistajan ilmoittamassa huolto-ohjeessa.

-viskositeetiksi sopii tehtaan ilmoituksen mukaan 10W-30  ....20W-50  tai lähes kaikki tuolta väliltä  (ohjekirjassa on taulukko)
-laatuluokka on ilmoituksen mukaan SG -ilman kytkimen lisäaineistuksia, ohjekirjassa maininta
-moottoriöljyn ja suodattimen vaihtoväliksi ilmoitetaan  12000 km (huolto-ohje)
Jostain ihmeellisestä syystä luotan enemmän tehtaan huolto-ohjelmaan kuin "musta tuntuu että..." juttuihin.
Honda on erittäin luotettava ja kestävä laite kaikin puolin, ellei sitä huolleta pilalle.

Uusimpien öljyjen luokka ei voitelua koneessa paranna, uusimmat luokat on öljyn palamisen vuoksi. (www.mobil.fi).
Hyvän brändin käyttö öljyssä ei auta, koska koostumus noudattaa Standardia (standardi löytyy netistä), myös luokituksen noudattamista valvotaan.

"
Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa. Autonvalmistajat haluavat öljyt vaihtoon yleensä viimeistään 30 000 kilometrin jälkeen.
IMT-yhtiön kehittämässä öljydialyysissä moottoriöljy kierrätetään samalla tavalla kuin veri dialyysiin tulevalta munuaispotilaalta.
Menetelmän keksijä ja patentin haltija Markus Kemper sanoo, että suodattamalla halutaan ennen kaikkea säästää öljyä, mutta myös kuluttajan lompakkoa.
–Tähän saakka samaa öljyä on voinut suodattaa neljä kertaa, mutta vielä tänä vuonna on myyntiin tulossa tätä varten ihan oma öljy. Sen jälkeen samalla öljyllä voi ajaa kuusi tai jopa kymmenen öljynvaihtoväliä, Kemper sanoo Ylelle.
Saksassa öljyjätti Shell yritti tuloksetta ostaa IMT-yhtiön patentteineen. Tänä päivänä useiden kaupunkien bussiyritykset ja jopa Nato-joukot käyttävät IMT:n öljynsuodattamista useissa yksiköissään.
– Neljässä vuodessa ei ole koskaan ollut yhtään moottoriongelmaa, Kemper väittää.
Tekniikka ja Talous lehti. "


-jukka-