Moikka! Kirjoittelin jo aikaisemmin miten huono on ensiasennusrengas, Mutta ei se vatkaaminen loppunut vaikka vaihdettiin eteen Metzelerin 880 rengas. Kertokaapa kuinka monella esiintyy Pannarissa vatkaamista, kun pitää ohjaustangosta silleen vaan hellävaraisesti kiinni. Ilmiö tullee esille, kun nopeuden antaa tippua vapaasti esim. 90:stä 80:n. Uudella renkaalla vatkaamista ilmenee lisäksi, kun ajaa tasaisesti 80:ä. Tasapainoitettu on, meni vaan 14g:aa painoja. Tähänkö loppui minun kehumiset Pannari hienoista ajo-ominaisuuksista, vai mitä tämä merkitsee. Pyörällä ajettu 5000 km, ei pitäisi olla kulunut eikä ole vannetta kolhittu. Kokemuksia kaivataan!!!!!!!!
Moikka! Eka epäilisin kuitenkin rengasta ja tasapainoitusta. Onko vatkaamista esiintynyt uutena kun ensiasennus rengas ei ollut kulunnut "laikuille"?
Sulla on kuitenkin hyvä tilanne kun on takuu pyörässä vielä, eikö he jotain lääkettä siihen löydä.
Mites paineet ? Pienillä paineilla vyörengas tekee kaikenlaista. 1300 pannari on hieman selainen "huinija" niinkuin meillä päin sanotaan. Mutta tuo vatkaaminen on eri juttu, minulla ei ainakaan ole ollut tuota tautia. 9/10 johtuu rengaasta mutta jos on ollut uudesta asti, epäillä voiu myös vannetta. EI muuta kuin takuuseen pyörä korjaukseen, varsinkin jos vatkaaminen on sitä luokkaa että sitä ei voi olla koeajossa huomaamatta.
morjens Jauhis
sulla on ihan uus 13-satanen, mulla ekoja 11-satasia. niissä oli kumminki jotakin yhteistä. ravistava etupää. mulla oli myös eturenkaana ME880 ja se ravisti heti kun vähän hellitti sarvista. kunnes vaihdettiin etunen. sitte loppu vapinat. valitettavasti en osaa sanoa miten paljon sillä eturenkaalla oli ajettu, uusi se ei kuitenkaan ollut. itse ajoin sillä n.8400km. siinä oli 2mm pintaa kun vaihdatin sen uuteen Metzeler Z6 roadtec interactiin.
Mulla kans keula vatkas me 880 renkaalla mutta loppuhan se saa..na kun misukka laitettiin alle nyt ei ranteita pakota pitkilläkään matkoilla.
No niin, aurinko paistaa vaikka Ukkonen taitaa tulla. Ei ravista enää! Kyllä se uusi Metzeler oli viallinen ja oli laitettu Vingin koko minun Pannariin. Menin tänä aamuna Bike Worldin Espoon pisteeseen ja kerroin tämän vian heille. Asentaja Jussi lähti koeajolle ja tuli takaisin, sanoi heti, että kudosvika. Vaihtoi uuden oikeankokoisen Metzeler 880 renkaan, niin johan loppui vatkaaminen. Huomenna ajetaan hyvillä mielin Poriin. Kiitos kaikille kommenteista ja tiedoista!!!! On tämä tosi hyvä porukka. Hyvä me!!!! rd11
Minä olen ajanut koko panarikauteni ME 880 renkailla. Yksi viallinen eturengas on mullekin sattunut; se ei vatkannut kovassa vauhdissa vaan kävely vauhdissa asfaltilla tuntui selvästi heitto. Vein vanteineen takaisin rengasliikkeeseen ja aikansa tutkittuaan hekin huomasivat kudosvian ja asensivat uuden takuuseen. Olenkin miettinyt, että mitä jos olisin tilannut kyseisen renkaan netistä, miten silloin olisi käynyt. Pelaako takuut ja millä aikataululla?
Pertza heittikin hyvän. Miten mahtaakaan olla takuut noissa "nettiostoissa"
Kuvitelkaa tilanne matkalla lähdössä ja tyypillisesti sitä rengasta pihistelty vaihtaa "kyllä mä nyt vielä nämä viimeset ilta-ajot ajelen tällä vanhalla"
Tuleekin jauhiksen tilanne ja pitäisi lähteä matkalle ja renkaisiin tulee juuri tuollainen odottamaton tilanne..voi kerpiili lautta lähtee ylihuomenna klo7.30 ja rengas vispaa????
Saattaa tulla halvasta nettirenkaasta kallis kun joutuukin ostaman vielä sen "paikallisen yrittäjän tuotteen"
Kun kuitenkin onkin ostettu rengas "kotimaasta" jostakin rengaspajalta joilla on kuitenkin noita kiekkoja hyllyssä niin sitten vaan uutta alle ja homma toimii ja matkalle lähdetään kunnon renkailla silloin kuin pitikin.
Itse tässä asiassa yrittänyt hoitaa nuo rengas asiat ajoissa pari-kolme viikkoa ennakoiden ja rengas alle viimeistään viikkoa ennen reissuja jotta saadaan hiukan kilometriä alle ennen lähtöä. Suosin siis paikallisia rengas kauppiaita.
Saa niiltä sitten jotakin muutakin kun tarvitsee kun eivät ole tehneet konkurssia asiakkaiden puutteeseen. thumbsup1
Kuuluu tuo sanontoja topiccin:ei mikään ole niin varmaan kuin epävarma.Elikä jos on lähdössä vähänkin pidemmälle reissulle ,kannattaa kyllä tehdä/teettää kaikki merkittävämmät korjaus/huoltotyöt hyvissä ajoin ennen Jopa merkkihuolloissa tehtävät hommat
että pääsee edes vähän testaamaan että Pannari tai mikä hyvännsä kulkupeli toimii niinkuin sen kuuluu.
No kokemushan viimeistään opettaa. icon_mrgreen
Terv FF1pan
Tuli vaan mieleen tuosta vatkaamisesta, että mulla on takanen kokoa 170/70 17 elikkä pykälää korkeampi. Ei vatkaa eikä mutkittele, menee kun juna. Luulen, että muutenkin parempia jaa kun alkuperäisellä rengaskoolla.
jep...tuttu juttu 11oo ,oli kylläkin eturengas ajettu lähes loppuun. Kun piteli höllästi tangosta ja hiljensi moottorilla jarruttaen mahdoton vispaus.
Muutaman kerran olen kokeillut 1300.lla :edestakainen liike sarvista ja seuraus------vispausta,joka kuitenkin rauhoittuu,jos ei "auta" liikettä.
t. jore
Syksyllä huollossa alle Pirellit, eteen Diablo Strada. Nyt ajettu n 5000 km yksin ja paine 2,8 bar.
Oikeapuoli renkaasta aivan kunnossa mutta vasen puoli kulunut viisteelle ja pitkin engasta kulkee sahanterä-kuvio. Rekkamies Kuhmossa epäili siinä olevan runkovian ?. Lapin reissu tuli kuitenkin tehtyä. Tiedustelin vaihtopaikkaa ajatuksella " niin nopeasti kuin mahdollista " . Lahdesta sain haluamani renkaan ja vaihtoajan ensi viikolle, muista ilmoitettiin, että rengas pitää tilata, vie 2-3 viikkoa ja ym.
Mitenkään liity ohjauksen vatkaamiseen, mutta eturenkaaseen kylläkin.
Ostaessani nykyisen ystäväni n.10000km sitten eturenkaassa aivan liian pieni paine ohjaus raskas, kulunut "viisteelle" vasemmasta reunastaan huomattavasti enemmän kuin oikea puolisko. doh1
Suoraan kaupoilta Huoltamolle ja paineet sinne mihin ne kuuluukin (3,0-3,2bar) katos perhana sama rengas yhä alla ja kuluma tasoittunut hieman.
Eikä vispaa eikä vatkaa mihinkään suuntaan. thumbsup1
Tuo vasen reuna kuluu aina enemmän tiedä sitten syytä, mutta näin se on ollut jokaisessa renkaassa merkistä riippumatta.
Tärkein asia joka pitää renkaan pitkään toimintakuntoisena on ILMANPAINE joka pitää olla ohjekirjan arvoja huomattavasti suurempi.
Toinen asia on renkaan kantavuus joka täytyisi olla suurempi kuin mikä noissa renkaissa yleisesti ottaen on.
(pitäisi olla väh.59W. esim michelin PR2 on muistaakseni "vain" 53W)
Tuo vasen reuna kuluu aina enemmän tiedä sitten syytä, mutta näin se on ollut jokaisessa renkaassa merkistä riippumatta.
Tärkein asia joka pitää renkaan pitkään toimintakuntoisena on ILMANPAINE joka pitää olla ohjekirjan arvoja huomattavasti suurempi.
Liekö teiden kallistuksella reunoihin päin vaikutusta kulumiseen ja myös nämä nykykunnossa olevat tiet urineen saattaa osaltaan vaikuttaa. 4idi4s
Taas muummiälestä maapallon pyärimisellä on tekemistä tuan kulumisen kans. redtan
Mä en nyt ymmärtäny mut ei tää ainoa asia ole mitä en ymmärrä. icon_mrgreen
Mopo tallissa ja maapallo pyörii......mut mut. Rengas ei kulu ??? onko mun rengas viallinen. knuppel2 cool_smil
Ei kyl nyt pitää lähtee liikkeelle. 03Biker
moi mulla 1100 vm 94 ajettu 160tkm ohjaus alkoi vatkaan noin 100tkm kohal oon vaihtanu ohjauslaakerin etuputkien liuku holkit ym useemat renkaat ajettu loppuun aina vispaa 70kmh nyt stormin jäykemmpien jousien asennus kesken onko kellään kokemusta noista jousista? isomilla nopeuksilla en oo huomannu vispausta
Taivas varjele, että mää oon ollutkin pitkään täältä poissa! Täällähän on tapahtunu vaikka mitä...
Asiaan:
Mulla myös 1100 ja sellaisen huomasin tossa eturenkaassa asian, että:
-vanha, loppuunajettu ME 880 ravisti 60 kmh korvilla kun irrotti kädet sarvista.
-Metzeler z6 interact ei ravistanut kun hiukan viimisellä 500km matkalla. (ajoin sen vielä huonommaks kun ME880:n)
-Michelin PR3 ravistanut uudesta asti samalla tavalla
ottostnyselkoo. hyvää uuttavuotta kaikille