Moi
Olen pannarin(st1100)hankintapuuhissa ja nyt olisinkin vähän helppauksen tarpeessa.
Kukaan ei ihankaan varmaan mee koskaan kenellekkään sanomaan et oma pyörä on ihan huono.
Tästä syystä tarttisin teidän nouhauta et mitä kannattaa tarkistaa/varmistaa ennenkun menen oman pannarin ostaa.
Jollain foorumilla oli valokuva et se ruostuu jostain tukivarren näköisestä?? Onks tää yleinen vika? Paljonks toi osa maksaa ja saako yleensäkkää tollasta uutta? (tarkemmin tutkittuani, löytyihän se osa täältäkin foorumilta. Takaswingi)
Wikissä oli moitittu maalauksen laatua. Onko se sit sellainen mistä on oikeest haittaa vai onko se vaa sit ruman kirjava?
(kirjava ei haittaa)
Nokkahihnan vaihtoajankohta 150tkm. Mitä muuta siin nokkahihnan vaihdon yhteydessä täytyy/ on hyvä vaihtaa/tarkastaa?
Ja mitä vielä?
iso etukäteiskiitti vastauksistanne :)
En juurikaan osaa sanoa ST1100:sta kun itsellä ST1300.
Maalauksesta sen verran: meillä oli Patalahdessa kokoontuminen jossa mukana paljon ST1100:sia, ja maalipinta kuin uusi vaikka ikää oli "paljon". Honda vaan kestää ja toimii.
Nokkahihnan ovat monet vaihtaneet jo aikaisemminkin ja vanha on kuulemma ollut hyvässä kunnossa.
Lainaus käyttäjältä: "serekki"Moi
Jollain foorumilla oli valokuva et se ruostuu jostain tukivarren näköisestä?? Onks tää yleinen vika? Paljonks toi osa maksaa ja saako yleensäkkää tollasta uutta? (tarkemmin tutkittuani, löytyihän se osa täältäkin foorumilta. Takaswingi)
Wikissä oli moitittu maalauksen laatua. Onko se sit sellainen mistä on oikeest haittaa vai onko se vaa sit ruman kirjava?
(kirjava ei haittaa)
Nokkahihnan vaihtoajankohta 150tkm. Mitä muuta siin nokkahihnan vaihdon yhteydessä täytyy/ on hyvä vaihtaa/tarkastaa?
Ja mitä vielä?
iso etukäteiskiitti vastauksistanne :)
Swingi tosiaan kuulemma ruostuu....mutta ei vielä itsellä koskaan tullut vastaan sellaista joka olisi ollut ruosteessa... jostakin luin sen kuitenkin maksavan n.250€ (käytettynä)
Maalauksen laadusta en ole samaa mieltä, mielestäni aivan kelvollista työtä.
Nokkahihnan vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa ohjuri ja kiristin. Toiset vaihtaa vesipumpunkin kuvasarjassa se "isoin rulla" (on siellä hihnan "takana")
(ite vaihdoin viime keväänä (-09) en kilometrien vuoksi vaan vuosien takia, oma mopo -97 ja ajettu silloin n.108000km)
Tuosta ketjusta lisää infoa Kliketi kliks (//http://www.panfun.fi/viewtopic.php?f=67&t=42)
Täällä olisi yksi myynnissä... Vaihdan joka tapauksessa, mutta myyn mieluummin suoralla rahalla, siinä hyötyy molemmat. Jos vien liikkeeseen niin laittavat tonnin ylihintaa... Vm 91 mittarissa noin 92tkm Löytyy kahvanlämmitintä, autocom, 12 v ulos otto. hinta on vajaa viisi tonttua. Sanotaan vaikka 4900 ? Laita yv tai mailaa jos kiinnostaa. marko.jarvinen[ät]dnainternet.net
kauko edit: muutettu emailisoitetta, ettei robotit löydä sitä spämmilistalle
Yksi juttu ruostuvien listalla on pakoputkisto mikäli se on alkuperäinen. Hyvän ruostumattoman korvausputkiston saa ulkomailta noin 300-500 punnan hintaan. CMS:n veroton hinta takahaarukalle on noin 500€, joten se maksaa uutena. Hankalin ja kallein -onneksi harvinainen- "tyyppivika" on kardaanin kulmavaihteen rattaan urien ruostuminen. Ainoa keino asian selvittämiseen on takarenkaan irroittaminen.
Olen useasti miettinyt mikä vaikutus on kun pyörää pestään esim painepesurilla.
omissa pyörissäni yli kolmenkymmenen vuoden aikana ei ole koskaan tarvinnut esim.laakerivikoja kokea samoin tuo swingi asia kuulostaa erikoiselta varsinkin pannarin kohdalla (säsläsäki voisi olla eri asia)
En siis omista painepesuria.
Aikaisempana timpan pyörän omistajana johon ajoin 85tkm vaihdettiin etupumppujen stefat joissa oli pientä vuotoa.ja kyllä muuttui ajettavuus todella merkittävästi osittain tietysti myös uusien öljyjen ansiosta tämä olikin sitten ainut ns.huoltojen lisäksi tehty korjaus.
Ja maalipinta pysyy kuin uutena kun vahailee autoglymin (ei ole maksettu mainos)kanssa 2-3 kertaa kesässä maalatut osat.
Siis nämä viat mitä luettelette on kaikki käyttäjän aiheuttamia. Älä nyt vain rupee pelkään noita asioita.
Tietysti jos pyörä makaa päivät pitkät ulkona vesisateessa silloin rauta ruostuu. Jos taas sillä ajetaa ja huolletaan ei nämä ole ongelmia. Itse ajelin vuosia ja 90000km ST 1100 panilla eikä siinä ollut missään ruostetta. Pidän luonnollisena, että syksyllä pyörän katteet puretaan niin, että paikat saa pestyä ja öljyrätillä pyyhittyä lopuksi. Eikai se ole pyörän vika jos ajuri ei huolla laitetta. Pani kuljettaa sinua koko kesän ja syksyllä ei meinaa löytyä päivää aikaa huoltaa sitä. Pitäis puhua ennemminkin minkälainen ajuri tuollakin pyörällä on ja on ollut.
Näille pyörille 200000km ei ole mikään, kauppaan. bikeri
Voi hyvän tähden. Positiivinen yllätys et on näin aktiivinen foorumi, kiitti kovasti kaikille. Päivässä tullut paljon arvokasta (ja asiallista!!) tietoo ja yks hyvä tarjouskin. headbang
Turvallista ajokautta. Kyl mä plöröt kiehautan jos joku meilleppäin ehtii joskus.
Itsellä kokemusta ST 1100 -97 abs mallista.
Tuttavuus alkoi v.2004 (48 tkm.mittarissa) ja jatkuu edelleen. Takana kohta 100 000km ks. pyörän satulassa...(tänä kesänä taitaa mennä 150 tkm rikki)
Pyörä on osoittautunut erittäin hyväksi ja varmaksi matkapyöräksi.Bensan kulutus maltillinen (5l/100km) ja iso 28 litran tankki. Ei ole kuluttanut öljyä, mutta silti tarkkailen sitä varsin pitkillä reissuilla (3 viikkoa/9000tkm). Moni uusi matkamopo tankkaa aiemmin! Mukava ajaa varsinkin pitkää
matkaa, mutta toimii myös muualla. Hieman painavahan se on paikallaan työnnellä, mutta ehkäpä tämä
paino tuo vakautta muuhun ajoon. Laukku/ kate järjestelmä hyvät ja toimivat. Jarrut ok ja jos on abs
mallia, niin helpo jarrutella myös sadekelillä (eli jos et satu olemaan taidoiltasi Mika Kallio)...varsinkin
alppiteillä on joskus liukasta...
Pyörässäni ei ole vielä ole ollut mitään vikoja eli aina on toiminut ja kukkunut.
Yhden kerran on jättänyt tien päälle....vika ei pyörässä vaan ajajassa (bensaloppui).
Huoltohommia pyörään on tietenkin tehty, mutta nämäkin on ajateltu tehtaalla/suunniteluvaiheessa
tarkkaan eli huoltaminen onnistuu hyvin (huoltoluukut jne.) Huolto-osat kohtuu hintaisia ja tarvikkeenakin
löytyy, mutta hinta vertailua kannattaa tehdä.
Huollossa on vaihdettu normaaleja kulutus osia...renkaita,jarrupaloja,keulastefoja, mutta esim. akkua ei ole
vielä vaihdettu minun aikanani. Pyörän huolto-ohjelma on mielestäni laadittu varsin "varman päälle". Tämä näkyy
mm. nokkahihnan kohdalla ja tulppien vaihtovälinä. Mutta hyvä näin !
Jos nyt olisin ostamassa ST 1100 niin :
Tarkista pyörän yleinen siisteys/huoltohistoria. Jos maalipinta on hyvin hoidettu ja siisti, on pyörää
pesty ja vahattu riittävän usein. Jos ks. ns. tuontipyörä tarkista silloin "kollektori" ja swingi päällisin
puolin, ettei ole ruosteessa (meren läheisyys+vähäinen pesu=mahdollinen ruostuminen). Itse en ole
vielä yhtään tälläistä pyörää kylläkään tavannut/nähnyt !
Lisävarusteiden kunto ja määrä. Esim. kahvanlämmittimet ovat oiva varuste. Korkeampi touring pleksi on
myös iso plussa (riippuen ajajan pituudesta) ja kolmaslaukku/tavararitsi+sisäkasseille on varmaankin käyt-
töä. Ajokilometrejä ei mielestäni kannata hirveästi säikähtää, jos huollot on tehty ajallaan...vanha pyörä
kärsii varmaankin enemmän ajamattomuudesta.
Uudemmassa faceflit on hieman isompi laturi 480w vs. 520w (voi olla hyvä jos on laitettu "sähköextraa")
sekä uudempi jarrujärjestelmä. Lähes kaikki abs-versiot ovat uitettuja pyöriä, joiden huoltohistoria voi olla
hämärän peitossa....
Mutta näin lopuksi sanoisin, että jos ostat hyvän Pannarin niin et tule sitä katumaan! Hyvästä joutuu
maksamaa ehkä "kovan hinnan" mutta se kannattaa...
En minäkään ole katunut.....(ja tällä palstalla on varmaan monta muutakin samoin ajattelevaa)
Sillä nimittäin ajetaan vuodesta toiseen....
Aiheesta vähän sivuun...pyöräilyyn liittyen kuitenkis.
Tarttis hommata kans ajopuku vaimolle ja ittelle mut mut... nahka vai goretex?
okei gore kestää vissii vettä paremmin, mut mites vahingon sattuessa? paljonko gorepuku kestää "asfaltii"?
MP-messuilla Lahdessa oli Rukan osastolla kaaduttuja gorepukuja
olivat kestäneet hyvin. Laatueroja noissa tixtexeissä on paljon.
Hommasin just rukan housut ja testattu nyt viikon verran, jopa pienessä helteessä: ei hiosta liikaa, vedenpitävyyttä ei vielä testattu.
Rukan takki ollut 3-4 vuotta, pitää edelleen vettä, mukava, ei kuuma, ei kylmä.
Kokemuksia Sweepin, IXS:n tixtexeistä. Sweeppi kumipuku, joka ei pitänyt vettä. IXSin aito gore oli pirun hyvä, kävi vaan pieneksi...
Lainaus käyttäjältä: "serekki"Aiheesta vähän sivuun...pyöräilyyn liittyen kuitenkis.
Tarttis hommata kans ajopuku vaimolle ja ittelle mut mut... nahka vai goretex?
okei gore kestää vissii vettä paremmin, mut mites vahingon sattuessa? paljonko gorepuku kestää "asfaltii"?
idea3
kauko edit: ja sitten katso mitä syöt ajokausien välissä
kiitos, täytyy ottaa vinkistä vaari!!!
Pari kappaletta tonnisatasia on tullut omistettua eli vuodesta 2002 olen ollut pannaristi. Vain kaksi asiaa olisin tehnyt toisin.Vasemman hanskalokeron kannen roiskeläpän tilalle kovakansi ja ajovalo vain vasemmassa umpiossa tilalle molemmat palamaan yhtä aikaa (kuten 1300). Muutaman kerran sain huomautuksen "siviileiltä" että sun toinen lamppus on pimee. Rupee siinä sitten näyttämään rek.otteesta että ajovalo onkin vain vasemmalla. Muiltaosin parasta PANNARILAATUA !!
Muuttomyynti näkyi lukevan suitzamanin ikkunoissa. Eli sieltä voi tehdä löytöjä. Tosin itse liputan enemmän top-motorin puolesta, siellä kun saa myös palvelua...
Niin... ajovarustevinkkejä antelen, kun kaupat tuli, huomenna pani vaihtaa omistajaa :-k
Lainaus käyttäjältä: "painaja"Tosin itse liputan enemmän top-motorin puolesta, siellä kun saa myös palvelua...
Tämä on niiiin totta. Ehkä osasyynä juuri tuohon "muuttomyyntiin".
Juu, kävin Top Motorista eilen ostamas potan ja TODELLA sain hyvää palvelua. (ei ollu julle ku sellane pitkänhuiskee, Jullen tiedän jostakin, en vaan saa päähäni mistä) Ja siellä tunsin tervetulleeks jopa meidän 2 ja 6 vuotiaat tytöt.
Tuli katseltuu kypärii (rovvalle ihku vaaleenpunanen! :( ) ja ajoasuja ynnä muita tilpehöörejä. Taidan kyl käydä toisenkin kerran. Juu ja kävin myös siel Suitsamanilla. Siel ei ollu kakskyt yli kymmenen viel ovet auki...
Voitasko hypätä tää päivä ylitte ja siirtyy suoraan Perjantaihin.
Ajovarusteiden valintaa eivät muut voi puolestasi tehdä, mutta kysytäänpä muutama kysymys.
Hyvä tekstiilipuku pitää kuivana ilman sadepukuakin. Oma sadeasuni on ollut pelkät sadehanskat jo Banditista lähtien. Mutta viileämpi siitä märästä tekstiilipuvusta tulee, joten alle pitää varata enemmän vaatetta.
Nahka hengittää paremmin kuin huonot Goret. Mutta hyvissäpä onkin tuuletusvetskareita siellä täällä.
Tekstiili on joustavampi ja niitä saa irrotettavalla vuorella. Nahoissa on mukavampi ajaa. Tämä on monille yllätys. Ero tulee siitä, ettei tarvi pitää mistään kiinni vaan voi tempaista tehojarrutuksen ABSin rajoille vasen käsi irti tangosta kun pöksyt tarttuvat mopoon kiinni kuin tarra.
Nahka jää laillisista nopeuksista kaadettuna ajokelpoiseksi, vain katu-uskottavuus paranee. Huono tekstiilipuku alkaa hajota jo ensimmäisessä kaadossa satasen tienoolta, nopeammasta puhumattakaan. Hyvä puku kestää nipussa vaikka ratalipat. Omani oli Clover ja olisi ollut käyttökelpoinenkin, muttei enää siisti. Toisaalta kaskovakuutus ostaa ajokamat lippojen jälkeen, joten ei niitä toiste tarvikaan käyttää.
Jos on vain yhdet varusteet, jää tekstiilipuvun käyttäjälle yhden fleece-kerroksen ja sadepuvun verran enemmän matkatavaratilaa. Itsellä on molemmat ja nahoissa mennään aina kun tarkenee.
Tilasta puheen ollen, tekstiilitakkiin on helppo neuloa tarvittava määrä taskuja. Nahkaa ei mieluusti puhkota seulaksi, joten taskuja on yleensä niukemmin.
Pannarilla (1300) ei sade ole ongelma hyvin rasvatuissa nahoissa niin kauan kuin pysyy liikkeellä. Eihän siinä kastu kuitenkaan kuin käsivarret. Ellei perille ole kuin tunti - pari valtatietä, niin en viitsi alkaa tempomaan sadekamppeita päälle. Näkyvyyttä ajamisen kannalta haittaava kaatosade alkaa sitten kaatua koskena kojetaulun ja pleksin ylitse suoraan syliin ja ellei muista välillä nousta seisomaan ja kaataa syliin kertyvää lätäkköä tyhjäksi, niin sitten se tulee kyllä vetoketjun läpi kalsareille.
Ota tästä nyt sitten selvää? Yksi outo kompromissi voisi olla nahkahousut ajomukavuuden kannalta ja goretakki jolla tarkenee aina?
Noihin kun vastaa itselleen, niin sitten alkaa olla valinta selvä. Ja eikun
Pari asiaa unohtui edellisestä vastauksesta.
Kysyttiin nahka vs. gore sateen kannalta, mutta ainakaan minulla sade ei ole valintaa määräävä kriteeri vaikka molemmat kaapista löytyykin. Jos tarkenee, niin nahat. Pannarin kuskin pitää joka tapauksessa käydä ulkona koettamassa että sataaks täällä, joten vasta todella kova sade on kastelee kuljettajan. Huom. puhun nyt nimenomaan etupenkiltä. Takapenkillä on meillä rouvalla aina goret eikä muuta kuulemma kaivata.
Hankittepa kummat vain, niin kunnon iso selkäsuoja sitten myös. Ellei tykkää pitää henkselimallista kilpeä, niin sitten pitää jo takkia ostaessa katsoa että takissa on iso selkätasku suojalle joka yltää takamuksesta harteisiin.
Henkselimallinen suoja tarjoaa samalla tukivyön, mutta jotkut umpinaiset mallit hiostavat. Ei tässäkään ole yhtä ainoaa oikeaa, vaan eri näkökulmia ja omia mieltymyksiä. Olennaista on kuitenkin, että jos selkä on rikki, on koko elämä rikki.
Sen yhden kerran kun lähti lapasista oikein kunnolla säikähdin tietenkin oikein hirveästi. En edes tiedä miten poistuin mopon päältä, koska se vei tajun hetkeksi, mutta tointuessani radalla selälläni kelkkaillessa sinitaivasta katsellessani ensimmäinen mieleentullut ajatus oli: juma, mä selvisin siitä! Kirjaimellisesti ei tuntunut missään. Sitten tuli mieleen että mitähän vaimo mahtaa sanoa
TÄNÄÄN SE SITTEN TAPAHTUI!!!!!!!!!
Musta tuli ylen onnellinen Pannukakun omistaja. :-s
Ensitöikseni kastelin tulpat konttorin pihalla kun en huomannut laittaa sitä nappulaa "run" -asentoon.
Vahvast menee! Mut eipä oo ku yks suunta.
Lämmin kiitos kaikille jotka patistitte/kannustitte Pannarin hankintaan.
Timo Grönman, Pori
Onnea uudelle perheenjäsenellle ja rutosti ilometrejä! Seuraavan osto onkin jo vaikeampi juttu... Ei tahdo löytyä parempaa pakettia hinta/laatu/ajonautinto kriteereillä...
Onneksi olkoon, yksi pannaristi löysi uuden onnen vai yksi pannari löysi uuden kodin.
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Onneksi olkoon, yksi pannaristi löysi uuden onnen vai yksi pannari löysi uuden kodin.
molemmat kelpaa! :D
kiitti
:albino:
Seuraan kuitenkin foorumia ja osallistun, jos sallitte. On tää NIIN hieno foorumi ja hyvää porukkaa täynnä!!
Ei voi ajatellakaan vingiä, kun siinä ei oo sähköpleksiä. _1_v
Ei sen tarvi toimia sähköllä, kun suojaa jo muutenkin... nimim. vantaalta poriin "naama auki osin sateella".
Ja rokki soi...
Mutta on se möhkö silti, kun mennään ihan hipihiljaa. Siitä pisteet panille.
Ehkä uutuuden viehätystä, mutta kiva hiace joka tapauksessa. Autolla halusin pitää taukoa välissä, mutta takastullessa v----ti vaan asia, että teki tupakkia mieli.
EI KUITENKAAN ole tarkoitus käännyttää porukkaa , enkä hauku mennyttä mopoa. Mutta MINULLE tää on se oikea.
Missähän kerhossa on eniten wingejä jäsenmäärään suhteutettuna???
Ei taida ykkös pokaali kauas mennä. thumbsup1
Matkamopoilua jo vuodesta 1981 bannana
Ja panilla mä ilmoitin itseni siihen konepyöräklubin rautaperseeseen... Mutta nyt meni uusiks suunnitelma, en tiwdä, ehdinkö vaihtamaan kumit siihen mennessä. Varmaan muuten ehtis, muttakun olen töissä joka hellluntainpäivän ennen tuota jamboreeta. Pitää yrittää. Tulossa olen jos vaan voin. Ja serekki jo tietääkin, olen ilmoittautunut jo ennen pyörän myyntiä, eli matkaa vaan...
Mopo kerholle ja porukalla renkaat irti. Kyllä joku ne pajalle kantaa kunhan päätät mihin.
Pääset mukaan jamborehen, eihän kaveria jätetä.....
onnea Painajalle minunki puolesta. kaverilla on nys sitte "sataheppane sohva"!
leikki leikkinä. kävin tänää vähä reenaas kanssa. ahlasten maisematietä merikarvian kautta kankaanpäähän kahville. alkaa jo nauttii ajosta vaik vieläkin jännittää -huomaa seläs.
tiistaina sit nähdään.
Joo, tiistaina serekki nähdään. Tule ajoissa, apaut 17.30 paikalle, niin saadaan jäsenasiat kuntoon. Paikan varmaan tiedät.
Lainaus käyttäjältä: "painaja"Joo, tiistaina serekki nähdään. Tule ajoissa, apaut 17.30 paikalle, niin saadaan jäsenasiat kuntoon. Paikan varmaan tiedät.
juu, kävin "vakoiluretkellä" la-illalla. Oon siel mielummin paljon ajoissa kun vähän myöhässä.
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Lainaus käyttäjältä: "painaja"Tosin itse liputan enemmän top-motorin puolesta, siellä kun saa myös palvelua...
Tämä on niiiin totta. Ehkä osasyynä juuri tuohon "muuttomyyntiin".
No juu, tulipa käytyä siel Suizamanilla. Oli muute nuiva mies tiskin takana. Siel oli Gorepuku (mp-asu?) ja saappaat yht xxx €. (no sit siel oli halvemmat ja sit siel oli paremmat) Julle myi mulle ja Tualle (tua = vaimoni) takin ja housut (ixs?) +100€
Kukin saa itse valita kummas käy.
Ostin pyöräni Suizamanilta. Ja se osoittautui täysin paskaksi. Talven rakkinetta rempattuani elämä alkoi taas sujumaan, mutta sinne minulla ei ole enää mitään asiaa.