näkymätön moottoripyörän väri

Aloittaja aki, 26.09.09 - klo:07:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

onko harmaa väri huonosti erottuva liikenteessä,tuntuu että itselle tänä kesänä liian monta kertaa meinattu sivutieltä ja kolmion takaa ajaa eteen.voihan olla ihan sattumaakin mutta aikasemmat pyörät ollut värikkäitä eikä mielestäni näin useasti tällaista tapahtunut.jostain syystä taas turvaväliä pidetään takana pitempänä kun muilla pyörillä ajaessa.

Onneksi rekat eivät ole harmaita! Olen monta kertaa meinannut törmätä autolla toiseen -tienharmaaseen autoon. Motolla ajaessa ei tätä ilmiötä onneksi ole ollut, täytyy  rd11.gif

Joskus luin jonkun tutkimuksen, että keltainen väri olisi paras siihen, että kiinnitetään ihmisen huomio. Esim. jos ilmoitustaululta haluaa erottua muiden ilmoitusten joukosta, niin parhaiten sen tekee kirkkaan keltainen teksti. Ihmissilmä hakeutuu kuin magneetti keltaiseen.

En sitten tiedä varmasti toimiiko tämä myös liikenteessä. Ainakin itse koen huomaamani kirkkaat värit paremmin, ja jo kauempaa. Keltaiset, punaiset ja valkoiset ajoneuvot kyllä näkyvät, kun taas tummat mustat ja harmaat huonommin. Enemmän antaisin kuitenkin painoarvoa ajoneuvon valoille. Entisessä elämässä ammattiautoilijana etsin risteykseen tullessa aina valoja, sillä ne näkyvät, ja mielestäni ihmisten tulisi opetella etsimään niitä, muiden liikkuvien muotojen lisäksi. Muutaman kerran olen pelästynyt ja kokenut läheltäpititilanteen, kun risteävässä ajoneuvossa ei olekaan ollut minkään laisia valoja.

Harmaalla pyörällä ajaessa en ole huomannut värin vaikuttava, tosin mulla ei ole oikein vertailukohtiakaan. Tosin Panin valot ovat niin hyvät ja kirkkaat, että ei sitä muuta pyörää kaukaa edestä edes valojen ohi näe.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Keltaiset valot ja "sopiva" suuntaus voisivat auttaa.

Ainakin tuttavat kertovat minun erottuvan ajaessa hyvin lähivaloillakin.

Oma moponi on tosin tuo 2004 mallinen tummanpunainen ja kypärä tarkoituksella vaalein löytämäni kun en poliisivalkoista siihen hätään mistään saanut kiinni...

Pimeässä ajavilla tosin nuo keltaiset polttimot eivät ole valotehon kannalta kovin hyvät, mutta ei se täällä Oulun yläpuolella haittaa.

Powered by EzPortal