Vaihteisto

Aloittaja Tonzal, 27.05.09 - klo:00:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tämä ei nyt varsinaisesti ole vika, eikä tuolla teknisessä osiossa ollut muuta sopivaa kohtaa, niin pistetään tänne.

Miten teillä muilla tuo Pannarin vaihteisto toimii?
Olen huomannut, että kun moottori on kylmä, niin vaiheisto toimii paremmin. Enkä nyt tarkoita sitä yön yli levänneen Panin päivän ensimmäistä ykköstä ;) , joka tuntuu joka kerta yhtä hienolle -- se vaan kytkeytyy kuin ajatus withstupid

Tämä ominaisuus on kaikissa Paneissa (1*st11 ja 2*st13), joilla olen ajanut. Muista pyöristä mulla ei ole niin paljon kokemuksia, että muistaisin miten niissä.

Omassa pyörässä on Hondan omat öljyt nyt ja viime kesänä saattoi olla jotkut muut öljyt, joten öljy ei tunnu vaikuttavan asiaan. Lisäksi tuskin kaikissa olisi kytkin luistanut, kun yksi oli vielä mallia -08, että sillä olisi osuutta.

t.Tonza

ps. ja tänään ajellessa kiinnitin asiaan erityisesti huomiota, ja käytin kytkintä kunnolla, niin ylös ja alas vaihtaessa. Alasvaihtaminen menee ehkä aina helpommin lämpimällä koneella.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Moi
En nyt ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta eiköhän moottoripyörän vaihteisto aina joskus
kolahtele. Käytän alas vaihtaessa välikaasua ja ylös vaihtaessa kolmosestä lähtien en käytä
kytkintä lainkaan. Minun mielestä toimii hienommin kuin yleensä motukoissa. Kun normalisti ajelee autolla,
niin sen jälkeen noi erilaiset mekaaniset äänet hetken sattuu korvaan...Mutta sehän kuuluu asiaan.
Kyllä Pannarilla tekniikka on muutenkin aika hyvin hanskassa. Joten ei muuta kuin kovaa ajoa

Vedä sitä kytkinvipua vain noin 5-10mm vaihtaessasi isommalle.Mikäli vielä rosahtaa liikaa, kytkinlevyt on pilattu väärällä öljyllä.Tämä on niin kallis harrastus, ettei kannata käyttää muutakuin Hondan omia öljyjä.Kitkapinnat on eräänlaista paperimassaa ja trvitsee siihen sopivan öljyn.Näin sanoi Hondakoulutuksessa ollut huoltaja, tiedä sitten.Jos kolmenkympin pintaan saa Hondan öljyt, jolla ajaa 12000km onko se nyt sitten kallis.Toiselle on toiselle ei.

Eipä tosiaan ole ison Hondan vaihteisto Suskan tai FJR:n tasolla. Tai parhaiden Hondienkaan tasolla.

Hieman auttaa kun vaihtaessa laittaa ensin kevyesti painetta polkimelle ja sitten kytkintä käyttäen napsauttaa uuden numeron kasettiin.

Kypäräpuhelimesta ratijoo kovemmalle. reps1  reps1
Elä kuin viimeistä päivää!

Lainaus käyttäjältä: "pulukko"Kypäräpuhelimesta ratijoo kovemmalle. reps1  :-({|=

t.Tonza
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Lainaus käyttäjältä: "pulukko"Kypäräpuhelimesta ratijoo kovemmalle. reps1 =;

Minun pyörässäni ei kyse ole niinkään arjalaisista äänitehosteista vaihtamisen aikana, vaan takerrellen toimivasta vaihteensiirrosta. Ja siihen tosiaan tuntuu auttavan tuo kevyt paine vaihdepolkimelle ensin ja vasta sitten vaihto normaaliin tapaan.

Pari asiaa heitän tähän keskusteluun:
- vaihdepolkimen asento: on tärkeää että se on sovitettu oikein oman jalan asentoon eli ettei tarvitse pakertaa mitään ylimääräistä saadakseen seuraavan vaihteen pesään
- käytetyllä moottoriöljyllä on merkitystä => voisi kannattaa kokeilla toisenlaista öljyä (vaikka sitä kuuluisaa Delvacia  headbang )

Itse en mitään erityistä huomannut Pannarin vaihteistossa. Mutta kun on ajanut 500.000 km Hondalla, asiaan on ehkä tottunut eikä ole oikein vertailupohjaa .....
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Pannarin vaihteistohan toimii kuin unelma - kuten Hondissa yleensäkin. Harjoittelua...

Minulla on tuossa vielä tallessa CB 350 F-74 ja siinä napsahtelee vaihteet kyllä tosi nätisti päälle.
Parempi tämä 1300:kin on kuin oli 1100, jossa piti oikein sisua kerätä, kun aikoi vaihdetta vaihtaa.
Moto Guzzin tonnisella caferacerilla ajelen omaksi ilokseni lyhyempiä matkoja ja myös silloin tällöin radalla. Siinä on tuo ensimmäinen ykkönen kyllä uskomaton, kun ei minkäänlaista ääntä, se vain menee päälle. Muutenkin vaihteisto siinä toimii kyllä hienosti.

Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"Eipä tosiaan ole ison Hondan vaihteisto Suskan tai FJR:n tasolla. Tai parhaiden Hondienkaan tasolla.

Hieman auttaa kun vaihtaessa laittaa ensin kevyesti painetta polkimelle ja sitten kytkintä käyttäen napsauttaa uuden numeron kasettiin.

Tänään kotiakohti ajellessa tuli tuo hannu59:n ajatus mieleen.kevyesti painetta polkimelle
Sehän toimii, kuuluu vain aavistuksen kuuluva naks ja uusi vaihde pesässä.Kannattaa kokeilla
 elina1
Aikaisemmin varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihtaessa joskus kuului "liian kova ääni" ei enään.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal