Lofootit 17-24.7.2016

Aloittaja AmcRoad, 06.08.16 - klo:07:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

06.08.16 - klo:07:36 Viimeisin muokkaus: 06.08.16 - klo:11:43 käyttäjältä Timppa

Lofootit 17-24.7.2016

17.7 sunnuntaiaamuna kello 9.00 Mäntsälän Shelliltä suuntasimme Maken kanssa pohjoiseen. Alkuun oli tarkoitus ajaa E75 tietä aina Tornioon asti joutuisasti, ihmeemmin emme maisemia jääneet katselemaan ( onhan tuota polkua kolattu ). Sää oli mainio aina Ouluun asti, loppumatkan ajaksi täytyi vetää sadeasut päälle, sen verran rankasti tuli vettä. Torniossa taas paistoi aurinko kun saavuimme E-City B&B:iin  n klo 18. Pieni kävelykierros kaupungilla ja kylmät ohrajuomat, sitten nukkumaan.

18.7 maanantaina heti aamulla pakkasimme tavarat, nautimme " äijä aamiaisen " ja täytimme matkaeväspullot ja teimme eväät tulevalle päivälle. Nämä sai kun maksoi talolle hieman huoneen hinnan päälle. Sää oli aurinkoinen kun lähdimme kohti Ylitorniota jossa kävimme täydentämässä eväsvajausta. Ylitorniossa tuli murettua myytti, ettei pannaria muka saa työntämällä käyntiin. Kyllä saa. Ruotsin raja ylitettiin, ajoimme tietä 98 Överkalixiin rajoitusten mukaan, matka taittui; maisemat olivat erilaisia .
Ensimmäiset porot olivat tiellä kohta rajan ylityksen jälkeen, seuraavat vasta myöhemmin Suomessa. Sitten tietä E10 Jällivaara – Kiiruna, tällä pätkällä sujahti takaoikealta pelastushelikopteri ohi ja näytti, että se törmää tunturin kupeeseen, ei kuitenkaan vaan kääntyi hallitusti ja kaiketi laskeutui taajaman lähelle. Jonkin verran ruotsalaisetkin parsivat teitään, ovat kuitenkin tiet paremmassa kunnossa kuin monet pätkät Suomessa.
Kiirunassa jonkin aikaa jaloiteltiin ja ihmeteltiin malmijunan pituutta, oisko siinä ollut 63 vaunua (?). Matka jatkui E10 tietä lähelle Norjan rajaa. Paikan nimi on Katterjokk Turiststation, jossa puhelinsoiton jälkeen paikan emäntä Annika tuli näyttämään yöpaikan, lämmitti saunan ja selvitti ruokailumahdollisuudet. Purimme kamppeet pienen pieneen koppiin, käytössä oli yhteiskeittiö ja  –oleskelutila. Ruokailimme Ebbes Kök:ssä melko tavanomaiset baariannokset suomalaiseen hintaan.

19.7 tiistaiaamulla nautimme Ylitorniosta hankkimiamme lihapiirakoita, jahtimakkaraa, teetä, jogurttia ym. Kun lähdimme sää vaikutti epävakaiselta ja siltä, että tänään sataa varmasti. Ajoimme Norjaan E 10 Evenskjeriin. Kaukaa erottui " himmeli silta " ja mielessä kävi, että miten tuo selvitetään? Melko korkea rakennelma. Kun saavuimme sillan alkupäähän niin, tuulipussi sojotti vaakasuoraan ja tuulimittarissa oli lukemat 10 m/s. No, ei muuta kuin sillalle ja mahalleen tankin päälle. Silta vaikutti kapealta ja vielä kapeammalta ajokaista jonka keskellä yritimme pysyä. Kunkin pystytolpan kohdalla tuuli sopivasti hellitti mutta ohituksen jälkeen keinunta alkoi taas. Selvittiin kuitenkin ja matka jatkui E10 Lodingenistä Sortlandiin.
Tällä pätkällä oli tietöitä tuhka tiuhaan. 200-300m sorapätkää, kilometri asfalttia. Eräässä kohdin jouduimme pysähtymään pidemmäksi aikaa; siihen oli jo kerros uutta pintaa laitettu n 6-8 cm ja uutta kerrosta vedettiin lisää n 10 cm, oisko tuossa Suomeenkin jonkinlaista vinkkiä? Toisessa kohdassa sitten oli ajettu soraa asfaltin päälle molemmille kaistoille. Onneksi soramattojen väliin oli jäänyt puoli metriä soratonta aluetta jossa pystyi juuri ajamaan. Sortlandiin  jäimme yöksi. Paikka oli Sortland Camping &Motel. Tilava mökki johon saimme varusteet kuivumaan, kastuimme kun emännän ehdotuksesta yritimme ajaa Myren Nyksundiin aivan meren rantaan, n tunti edestakaisin. Emme aivan päässeet perille asti kun oli käännyttävä takaisin, sillä ilmassa oli vettä aivan sikana.
Paluumatkalla poikkesimme paikallisessa pizzeriassa aterioimassa päivän hiilihydraattiannoksemme ja sitten ajoimme campingalueelle. Päivän kunniaksi parit oluet ja parit jaloviinat niin kuin lämmikkeeksi. Maksoimme hoidosta 1300 NOK. Tähän kuului keittiöllä varustettu mökki, oma suihku/WC, olohuone ja aamiainen.

20.7 keskiviikkoaamuna sää oli " kinthaalla" paistaako vai sataako? No nautittuamme varsin runsaan aamupalan, valmistauduimme matkaan ja  päätimme, ettei sadevehkeitä tarvita. Ajoimme Sortlandista Melbuun tietä 82. Lautalla Melbusta Fiskeboliin, maksu 70 NOK ja sitten tietä E10 -  822 – 85 - E 10 – himmeli- sillan ylitys. Näköalapaikalta katsoimme kun harrikkakaveri alapuolellamme olevalla sillalla viihdytti itseään ohittamalla useamman auton sillalla.
Nyt oli tyyni sää, nautinto oli ajaa tuolla korkealla meidänkin. Jatkoimme sillan jälkeen tielle 825 – 829 ( tällä pätkällä livautti kaksi Hornettia takaa yli tunturien välisessä laaksossa melkoisen matalalla ja hyvää vauhtia ) – E10 – E6 Barduun ja Målselviin. Täällä päätimme, ettei yövytä Norjassa vaan ajetaan Kilpisjärvelle. Kilpparille saavuttiin n klo 19.30. Meille kerrottiin, että koko kylässä ei ole ainuttakaan petiä vapaana. No tankit täyteen ja hyvillä mielin suuntasimme Ylläkselle myötä auringossa ja perillä olimme n klo 23. Hieno keli ja fiilis ajella keskiyöllä ja aivan kuin päivällä. Niin valoisaa oli. Make oli saanut loihdittua meille vakimökin. Uni oli kokolailla herkässä.

21.7 torstaina heti aamulla Jounin kauppaan hakemaan aamupalatarpeita ja sen jälkeen sapuskan tekoon. Kiireitä ei ollut, ei myöskään isompia ajohaluja. Käytimme vapaapäivän Jullin baarin harrikkatapahtuman pystytyksen tarkkailuun ja pubin antimien nautiskeluun. Illalla kävimme Joiku-pubin karaokessa ihmettelemässä meininkiä. Kuuma päivä.

22.7 puolen päivän jälkeen ajelimme Leville ja Kittilään. Alkuillasta tapasimme mökkinaapureita jotka olivat Makelle tuttuja jo aikojen takaa. Pyörinä  Triumph Rocketit ja HD:t. Terassikierros piti vielä tehdä. Lämmin ja aurinkoinen keli.

23.7 lauantaiaamuna sää oli hieno kun suuntasimme Kittilään-Rovaniemi – Ranua – Pudasjärvi – Puolanka – Vuokatti. Ranualla oli alkamassa hillasesonki ja siksi otimme pikku rasiat suokultaa mukaan. Ennen Vuokattia Kontiomäellä tankkasimme; minulla mittari vilkutti " 50 km ", tankkiin meni 27 l, joten kutakuinkin pitää paikkansa mittarin  näyttämä. Katinkultaan jäimme yöksi.

24.7 sunnuntaiaamuna ajoimme upeassa säässä  ensin Kajaaniin – Iisalmi – Kuopio – Suonenjoki – Pieksämäki – Kangasniemi – Joutsa – Hartola – Sysmä – Asikkala . Asikkalassa pidettiin tauko ja tehtiin loppumatkan suunnitelma. Make lähtisi Vääksystä mökilleen Luopioisiin ja minä suuntaisin Lahden ja Mäntsälän kautta Pornaisiin. Näin ajeltiin kahdeksan päivää ja 3500 km. Säät olivat suosiolliset.
Make & AmcRoad

Powered by EzPortal