Rengaspaineet/Kuluminen.......?

Aloittaja enkku, 21.04.09 - klo:19:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Millaisia rengaspaineta käytätte (pan 1300cc) yksin/kasin ajettaessa? itsellä käytössä Road tech Z6 takarengas kuluu helposti ikään kuin kolmikulmaisesksi...  :cussing:
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

thumbsup1
Nyt painetta 0,3 enemmän ja tuntuu myöskin tukevammalta, edessä paine 2,8  takana 3,2 kohta nähdään "korjaantuuko" kuluminen yhtään.
Ajellaan pääsääntöisesti kaksipäällä.
Etunen kulunut kulmikkaaksi mutta se johtuu varmaankin kanttailuista.

Niin ja tuo mopo 1100

Ps.siirsin tänne "renkaat" osioon täällä enemmänkin tarinaa renkaista.  thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Mä laitoin kauden ekalla ajolla 3,2 eteen ja taakse ST1300:ssa _1_v

Mä laitoin kauden ekoihin ajoihin eteen 3,0 ja taakse 3,1. Kolmen pinnassa pidin viimekesänäkin. Pyörä tuntui kohtuullisen hyvältä noilla, mutta täytyy vielä tutustua jousituksen säätöihin, kun pientä pehmeyttä olin havaitsevinani perässä.

En muista renkaiden merkkiä/mallia, takanakki on uusi(3000km), ja kun ne selvitän, niin täytyy pistää mieleen, jotta tietää sitten myöhemmin miten kuluvat. Edellinen takanen oli melko kulmikas, kun sillä oli kuulema ajettu vain suoraan ;)

Kaikkialta olen kuullut ja lukenut, että lievä "ylipaine" olisi hyvästä, niin renkaan kulumisen, kuin ajo-ominaisuuksien puolesta, mutta toivottavasti täällä kokemus tuo tiedon siitä, mikä käytännössä sopii Pannarille.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Minä olen ajellut 1300:lla  3.2 paineilla (noin arvona, koska eri mittari pelkästää heittelee muutaman kymmenyksen). Minun kokemuksen mukaan tuohon eturenkaan lamellien epätasaisen kulumiseen auttaa paineen nosto. Kokonaan tuota piirrettä ei taida saada pois millään. Erään tutun rengasasiantuntijan mukaan pääsääntöisesti porukka ajaa turhan alhaisilla paineilla (sekä mopot että autot), mikä on heille hyvä koska rengaskauppa käy. Monella on takaraivossa ajatus että pitoa katoaa jos on vähänkin ylipainetta ja päin vastoin ajatellaan että varmuuden välttämisen estämiseksi pidetään hieman alipainetta niin pito riittää. Toinen on se että jos oikein paljon on painetta, rengas tuntuu ehkä kovemmalta mutta tärkein asia tuossa suhteessa on kuitenkin jousitus. Kehotan rohkeasti kokeilemaan kovempia paineita. Renkaan kestävyyskin paranee selvästi.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

3.2 kiloa laitoin eteen ja taaksen eiliseen vappuajeluun tuohon st11:een ja tuntui sopivalta. Mukulakivellä "jyttyytys" on melkoinen, mutta niinhän se on aina ja jos hammaslääkärin kanssa on sen verran välilöissä, ettei ole paha ientulehdus, homma toimii. Ajo maantiellä oli ihan yhtä vakaata kuin se on aina ollut, joten taidan käyttää jatkossa pysyvästi tuollaisia paineita. Ainakin tuossa st11:ssa on tuo eturengas selvästi nopeampi kulumaan matalammilla rengaspaineilla.

Laitoin alle Uuden Bridgestone Battlax 020 R  vahvistetun takarenkaan.
Paineet 3,4 bar, Kaksipäällä reissukamat mukana 2808 km,rengas kului 1,2 mm.
Edellisellä samanlaisella ajoin 18500 km eikä silloinkaan ollut vielä sileä keskeltä.
Metzeler Z6 kesti vaan 11000 km

Powered by EzPortal