Sadeasu

Aloittaja jatuurila, 01.06.14 - klo:23:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heippa kaikille!
Ollaan lähdössä "passoja" kiertelemään heinäkuussa ja mietittiin sadeasuja matkaan!
Kannattaako ko. vetimiä ottaa mukaan ollenkaan jos asuina on Rukan core tex asut, jotka kestää kyllä päivän sateen jos niikseen (viime reissulla satoi etelä ruotsista kotiin asti, Vaasaan. eikä ongelmaa)? Vai aiheutaako lämpötila ongelmia? kylmyyttä vastaanhan ei sadeasukaan auta.

Moi,

Tekstiiliasut ovat nykyään sen verran hyviä, etten itse ole kokenut tarvetta hankkia sadeasua lainkaan. Ja kuitenkin olen ajanut pitkiä matkoja, jolloin kelit väistämättä vaihtelevat. Yhden ainoan kerran olen kastunut (Lapissa rautaperseajossa), mutta silloinkin vesi valui mm. kauluksesta sisälle rankkasateessa ihan oman töhöilyn takia.
Rukan asua minulla ei ikinä ole ollut, mutta olen ymmärtänyt ne varsin laadukkaiksi. Luulisi pärjäävän. Eri asia sitten on, että joidenkin coretexien kuivuminen voi sateen päätyttyä olla hidasta.

02.06.14 - klo:08:33 #2 Viimeisin muokkaus: 02.06.14 - klo:08:38 käyttäjältä sepeteus
Aikanaan mullakin oli Rukan sadeasu joka oli markkinoiden paras kokopuku lämpö käsitellyt saumat j.n.e.
silloin ei vielä ollu tietoakaan Goretex puvuista joten sadeasu vedettiin nahkapuvun päälle ettei kastuisi,
sillä nahka kun reissulla kastuu niin ei kuivu koko reissulla. thumbsup1
Goretexin myötä en ole katsonu sadeasua tarpeelliseksi.
Jos sulla on hyvä Gore asu niin tuskin tarviit sadeasua. vie laukuista tilaa aika paljon, mä ainakin
ottaisin mielummin esim. jonkun paksumman pitkähihaisen College paidan, koska jos menet ajelemaan jonnekkin
alpeille niin siellä korkealla voi heinäkuussakin lämpötila laskea lähelle nollaa :-\  ja kylmä on pahempi
vihollinen kuin märkä. horisko (Armeijassa jo opittiin että jos jalat tai kädet palelee niin palelee koko äijä.)

Tekstiileillä ollaan siellä pärjätty.

sandis

Vain Rukan asut meillä, aina pärjätty satoi tai paistoi.

Kiitokset hyvistä vastauksista.
Tuli jo käytyä paikallisessa Motonetissä kokeilemassa Richan sadehaalaria...onneksi jätin ko. haalarin kauppaan oli se sen verran työläs pukea core asun päälle jo ihan kuiviltaankin.
Mahtais siinä paikallisella "leederhoosen"-ukolla olla naurussa pitelemistä, kun 100kg suomi-poika alkais sateen alkaessa tunkemaan itseänsä nihkeään sade-asuun... :D

Niinhän net on sareasut monet ett net sit kans hiostaa hemmetisti 18.gif

 horisko Meillä oli Euroopan kevätturneella MP-Asun sadeasut, niin kuin monta kertaa ennenkin. Sellaiset potkupukumalliset siis.
---uttaa ne aamulla päälle pistää, mutta sateella on usein kylmäkin ja kumipuku auttaa siinäkin.
Puvut ovat pitäneet veden ulkopuolella suorastaan pirun hyvin.
Itselläni oli Rukan nahkapuku alla ja kylmä olisi välillä tullut (alle 5 astetta).

Varma konsti saada aurinko paistamaan on laittaa aamulla kuravehkeet päälle, mutta se on vain hyvä juttu.

Ostaisin ainakin itse MP-Asun vehkeet uudestaankin. Niissä on oikeasti vedenpitävät taskutkin, niin ei tarvitse rahoja pestä. thumbsup1
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Ainakin tilanteessa, jossa on päiväkausia kylmää sadetta, myös gorepuku, kun sen pinta kastuu, alkaa välittää sitä kylmyyttä. Itsellä vaan kokemuksia kerran Lapista, kun mikää vaatemäärä ei enää lämmittänyt goren alla. 4 päivää +11 astetta, pohjoistuuli ja kylmä tihku koko ajan. Silloin olisi ollut sadeasu poikaa. Siitä viisastuneena hommasin Scottin pehmeän kaksiosaisen. Tosin on ollut niin hyvää säkää heti sadeasun hankkimisen jälkeen, ettei ole paljoa sattunut satelemaan, joten en ole sitä tarvinnuut  :D

Jos on sellainen Rukan huippupuku, jonka pinta ei kerää vettä, niin tod näk ei tarvi sadeasua.  horisko

Onhan se vähän pyörästäkin kiinni kuinka sade piiskaa. Pannari on mielestäni hyvä sadetta vastaan. Pikku tihku ei tunnu missään ja pitää sataa aika lailla ennenkuin pukemisasetuksia pitää muuttaa.  Kovassa sateessa tietysti käsineen varret pitää laittaa korepuvun alle, muuten vesi valuu koreapitkin hanskaan. kaula-aukko pitää olla kiinni ja alla kauluri, ettei ilmavirta paina vettä kaulasta sisään. Lahkeiden tarrat pitää myös olla kiinni. Kypärästä riippuu myös tiputtaako se niskaan vettä. Välillä voi kohottaa itseään, että vesi joka kertyy istuimelle, housujen etupuolelle, pääsee pois. Kaikki taitaa nämä kyllä tietääkin. Pitkillä matkoilla ei kannata jäädä odottelemaan sateen loppumista vaan ajaa sateen läpi.

Hyvin kiteytetty.
Mäkin kiinnittäisin enemmän huomiota kauluksiin, kaulureihin, hanskoihin ja muihin vastaaviin härpäkkeisiin. Kylmä ja vuodot tuppaavat tulemaan muualta kuin ajoasun läpi. Kaipa tähän soveltuu sama kerrospukeutumisen idea kuin muuallekin. Esimerkiksi merellä kuorikerros pitää tuulen ja veden poissa, mutta alus- ja välikerrokset lämmittävät.
Lisäisin tuohon edellisen kiteytyksen listaan vielä kahvalämppärit. Niitä ei aina kesäaikaan muista käyttää, mutta usein kylmyys alkaa käsistä tai jaloista. Ja itse pidän pitkillä matkoilla mukana useampia hanskoja. Ne kun tahtovat kostua, vaikkei sataisikaan. Kosteat tai märät hanskat kertovat, että kohta tulee kylmä.

Sadepuku..... juu on mullakin se.
Ja sellanen Rukan "huippupuku" jossa kalvo laminoitu pääliskankaaseen.  :D
ja hyvin pitää vettä se sadeasu joka on edelleen kotona pöydän päällä.

Kerran laitoin ajopuvun päälle kaupassa, mielenkiintoinen operaatio.

Osta sadeasu ja pidä mukana, saat aina ajaa Auringon paisteessa.

Koko päivän kestävässä sateessa kannatan kyllä pukeutumista s.asuun, tankki täyteen ja perille.  airrev
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Eipä eilen Hallin Jannessa yhtään tympäissyt vetää sadehaalaria päälle.
Ajoin sadeasu päällä kotiin asti ja tarpeeseen oli.
Vehoniemestä Kuortaneelle asti oli poutaa, mutta siitä ylöspäin Liminkaan asti vettä tuli koko ajan, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Mulla taas ehti puku kuivumaan kokonaan ennenkuin olin Naantalissa (auringon paistetta koko matka) thumbsup1

 Eilen tapahtui seuraavasti. Oli satanut ja tie oli märkä. Ajaessa ei oikeastaan satanut, oli vaan kosteaa. Kengät
kylläkin kastuivat läpimäriksi. Toisin sanoen tiestä lensi vesisuihku jaloille. Onkos tälläiseen probleemaan kukaan
pohtinut helpotusta, muuta kuin parempia ajokenkiä?
Itse ei ajaessa näe miten vesi lentää ja minkälaisella ohjurilla voisi veden lentoa ohjata.
Juu kyllä mullakin on toiset kengät jotka mitää paremmin veden ulkona.

Powered by EzPortal