Mikä akku Pannariin?

Aloittaja Tonzal, 06.04.09 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tonnisatasen patteri kuoli laakista är äm Heinon pihaan, kun olin varusteostoksilla. Pari kertaa sanoi niu niu ja sitten ei mitään, lykkäämällä piti startata. Oli talven yli lataamatta, kausi alkoi niin yllättäen, ettei ehtinyt välillä ladata...

Yuasa sieltä sivuposken alta löytyi, vaihtoajankohdasta ei varmuutta, mutta ei se montaa vuotta vanha kyllä ollut. Hain Motonetistä boschilaisen, hinnaltaan sopivasti Eurogloben ja Yuasan välistä. Ny lähtee ku hipasee vaan. Kauaa ei viitsi valoja polttaa koneen käymättä, on tuo siks pienen näköinen akku autojen vastaaviin verrattuna, vaikka virrankulutusta on saman verran.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Nonniin!
Huomenna mennään akkukauppaan! Yuasa sanoi sopimuksen irti kun olis pitänyt
lähteä Vappuajelulle. Ei onneksi paljon harmittanut, kun oli niin kylmä ilma; +3 astetta.
Akku on 2 kesää ajettu ja talvella oli kahteen otteeseen ylläpitolaturissa parin viikon
jakson. Pääsiäisenä kävin n.100 km:n lenkin ja silloin jo mietin, että aika laiskasti pyörittää!
Taidan ostaa jonkun halpisakun tällä kertaa. Yuasa maksoi kaksi vuotta sitten 95 ekee.
-kyllä rautaperse kotiin ajaa-

Itse täytyy todeta, että nämä "akku jutut" ovat niitä säkä/tuuri juttuja.
Kallilla hinnallakaan et saa varmuutta siihen, kuinka kauan akku toimii eli
mp lähtee käyntiin ( varmaankin sen akun tärkein tehtävä?)
Ja sitten, kun vielä ei  mp:kin ovat herkkiä/vähemmän herkkiä akun suhteen....tarkoitan
siis tätä "nykyajantekniikka" (st 1300) ja "vanhankansantekniikkaa" (st 1100).
Tämä sama asia on tullut todettua myös auto rintamalla.....jos siis koneessa on
ruisku eikä kaasutin, niin se on sitten "kerrasta poikki" systeemi, kun virta alkaa
loppu. Tosin nykyaikaisissa tuotteissa on noita sähkölaitteita ihan erimalliin kuin
vanhoissa autot/mp;t.
Ja sitten vielä vaikuttaa käyttö.....jos ajaa koko kesän tasaisesti muutaman päivän
välein tai tai kerran kuukaudessa. Talvella välilataus laturilla tekee tunnetusti hyvää
akun kestolle.
Myös akkujen oma tekniikka on kehittynyt...on ns. huoltovapaita (jolle ei siis pysty
tekemään muuta kuin välilataamaan ja pitämään puhtaana) ja perinteisiä "vesiakkuja"
joiden nestetasoa pystyy seuraamaan=huoltamaan. Nämä "halpisakut" taitavat olla juuri
tätä mallia.
Itsellä on mp:ssäni ollut Varta-merkkinen laatuakku, joka piti olla "huoltovapaa".
Tarrojen alta löytyi kuitenkin perinteinen vesikenno+tulppa systeemi, jonne pystyi
lisäämään perinteistä akkuvettä. Ks. akku toimi pyörässäni ainakin 8 vuotta, jonka
jälkeen otin sen pois käytöstä, kun kaveri osti omaan pyörään väärän akun.
Tällä uudella akulla pääsin vain kaksi vuotta....
Kyseisen vanhan Vartan akun "elämä" ei vielä tuolloin ollut loppu, sillä se sai uuden "elämän" lumilingon
akkuna ( ja on toiminut siinä käytössä ainakin 3 talvea)
Eli tämä on sitä tuuria/tsäkää....

Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

Powered by EzPortal