Mikä akku Pannariin?

Aloittaja Tonzal, 06.04.09 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Onnistuin sitten laiskuuttani kuitenkin pilaamaan vanhan akun talven aikana =), vaikka pyörä hörähtikin vielä viikko sitten latauksen jälkeen käyntiin.
Nyt voltit 5,6 ja uuden akun etsintä edessä.

Vanha akku oli Yuasa YTZ14S MF (ilm. 12V & 11,2Ah), mitattu LSK= 15*8,8*11cm
Ko. akun hinta on aika suolaisa, joten ajattelin päästä halvemmalla ja etsiä tilalle jonkin esim. Bilteman tarvikeakun.

Onko kellään kokemuksia muista akuista? Onkohan tuo Yuasa alkuperäinen akku?

Tietääkö joku tuon akkukotelon todelliset mitat, kuinka suuri akku sinne mahtuu? Oma pyörä tallissa toisessa kaupunginosassa, eikä tullut mitattua. Nyt kaikissa netissä eteeni tulleissa akuissa (12Ah) on korkeus vähintään 13cm, kun muut mitat täsmäävät. Riittääkö 10Ah:n akku? Itsellä gepsi ottaa virran akulta ja aikomus on virran ulostuloonkin tökätä puhelimen laturi ja tarvittaessa muutakin kiinni.

t.Tonza
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Löysin vielä käynnistysvirtatietoa netistä.

Väittävät, että isot moottorit tarvitsevat paljon käynnistysvirtaa ja seuraavilla mallimerkinnöillä varustetut akut tuottavat sitä näin paljon:
YTZ12S (11Ah) CCA = 210A
YTZ14S (11,2Ah) CCA = 230A

CCA = cold cranking amperes tai CCC = cold cranking current.

Olisin kiitollinen, jos jollakin on tietoa halvasta tarvikeakusta ja mistä sellaisen saisi? boing
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Itsellä taitaa kans olla akun laitto edessä. Melko tyyriitä taitaa akut olla. Nopean etsinnän tuloksena edullisimmat akut oli 150e paikkeilla. Louisilla Deco akku oli 115e + rahti. Ebayssä saksassa oli yuasan akku 117e rahteineen. http://cgi.ebay.de/Yuasa-Motorrad-Batte ... 240%3A1318

Geeliakku  http://cgi.ebay.de/GEL-BATTERIE-HONDA-S ... 240%3A1318

Melko arvokkaita taitaa akut olla.

Stormilta passeli akku--->MGM 66€

ja vartan akku 122€

Mulla on ollu noita MGM:n akkuja monissa pyörissä ja hyvin toimi.

Osta hyvä mies ylläpitolaturi niin ei tarvii ostaa joka vuos uutta akkua _1_v

Mulla oli kans akun vaihto edessä, ostin samanlasen kuin alkuperäinen akku.

Kiitos vinkeistä! Tiedän, että köyhän ei pitäisi ostaa halpaa, mutta nyt mennään tiukalla budjetilla.

Mitenköhän tuon MGM-geeliakku eroaa Motonetin tai Aditan akuista, jotka ovat ilmeisesti itse hapotettavia? Motonetissa pitäisi ilm. happo ostaa vielä erikseen. Aditalla happopatruunat tulee akun mukana.
Motonetin akku 55€
Aditan Energie-akku 39€

Pitääkö tuollainen hapotettava akku pitää pitkään latauksessa, ennen kuin sen pistää pyörään kiinni?
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Hapotettavan akun olen saanut hakea kauppiaalta parin tunnin kuluttua ostosta _1_v

Katsotaan miten tuon uuden halpa-akun kanssa käy. Tuli siis hankittua Aditalta tuo halvin akkuvaihtoehto. Tosin, akun merkki oli vaihtunut johonkin 3-kirjaimiseen, jota en nyt muista -- oliskos ollut cma? Perhana, kun on lyhyt myisti ja poskikin on jo mopossa kiinni.

Kyseessä oli "lasivilloitettu" ja tehdasladattu täysin huoltovapaa akku.
Paketista otettuna se tarjosi muistaakseni n. 13,4 voltin jännitteen (yli 13 kumminkin).

Latasin sitä kylmiltään CTEKillä pari tuntia, ja laturi meni ylläpitotilaan jo alle ½ tunnissa, ennen kuin pistin sen pyörään kiinni. Valitettavasti en vielä startannut pyörää, mutta kuormitin akkua virrat/valot päällä, niin että jännite putosi pikku hiljaa lähelle 12V. Virtojen poiston jälkeen akun jännite alkoi jälleen nousta, ja oli n. 20 min päästä kun mittasin, niin yli 13,5V.

Kätevä muuten tuon CTEKin akkuun kiinteästi asennettava liitäntäjohto. Ihmetyttää vaan, kun siinä ei ole sulaketta välissä? No, akku jäi kuitenkin ylläpitolataukseen.

Loppuviikosta vois avata oman kauden, jos säät sallivat  bikeri
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

CTEK:ssä on muistaakseni sisällä sen verran hyvät virran rajoitukset+sulake ettei tarvii erikseen siinä johdossa enää :compress:

Se suoraan akkuun kytkettävä pikaliittimellä oleva piuha on munkin mielestä kätevä, saapi heitettyä penkin alle piiloon ja tarvittaessa vaan ulos ja naks, taas latauksessa _1_v

Lainaus käyttäjältä: "jarska"CTEK:ssä on muistaakseni sisällä sen verran hyvät virran rajoitukset+sulake ettei tarvii erikseen siinä johdossa enää :compress:

Se suoraan akkuun kytkettävä pikaliittimellä oleva piuha on munkin mielestä kätevä, saapi heitettyä penkin alle piiloon ja tarvittaessa vaan ulos ja naks, taas latauksessa idea3

Tässä mun CTEKissä on sellainen musta-oranssi valmistajan oma pikaliitin. Kävi heti mielessä, että mistä saisi kavereille sen saman liitäntäjohdon, mutta täytyy varmaan rakennella ensi talvena siihen jokin perusmallin liitin sulakkeella, jotta saa kavereillekin sellaisen.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Tänään kävin jyräyttämässä Pannun käyntiin. Nyt lähti hyvin käyntiin. Ei taida akun osto olla heti ajankohtainen. Tuo CTEK kyllä kiinnostaa. Onko siitä jokin tietty malli, joka on hyvä pyörän akun lataamiseen?
hyvä laturi varmasti pitkä päälle parempi hankinta, kun ostella uusia akkuja vuoden parin välein.

Piti käydä tarkemmin kattomassa tuota mun laturia ja sen onkin juuri tämä laturi-->Tecmate, hondan logo vaan tungettu lisäksi.

Tuossa on sulake välissä ja kunnollinen hattu tuossa pikaliittimen suojana idea3


Tuolta löytyi juuri se mun ostama hondan paketti--->Honda laturi hintaan 48€

Itselläni on CTEK 3600. Se oli TM:n(tai jonkun vastaavan lehden) testivoittaja jokunen vuosi sitten. Kaverilla on myös sama laite ja on kehunut sitä.

Tuo 3600 on ilm. tehokkain noista eri versioista, joissa tulee mukana tuo akkuun pysyvästi kiinnitettävä pikaliitinkaapeli. Sillä ei tarvitse joka latauskerralla irroitella katteita. Se pienempi 800-malli on ihan riittävä MP-käyttöön, mutta tuolla isommalla voi ladata myös henkilöauton akkuja tarvittaessa. Tuossa omassa 3600:ssa on kolme eri latausmoodia: moto, auto ja pakkasessa oleva akku.

Tosin omaani käytän nyt ensimmäistä kertaa, joten ei kauheasti käyttökokemusta, mutta tuntuu toimivan. Lisäksi sillä on ladattu yhden kaverin TransAlp:n ja toisen kaverin harrasteauton akkut kesäkuntoon, ja olivat tyytyväisiä.

t.Tonza

edit: ps. Nykyään noita älykkäitä latureita on jos jonkin sorttista. Varmasti ovat kaikki ihan hyviä. Ja, mikäs sen parempi, jos saa vielä Honda-logolla ;) Pääasia, että sitä älyä siinä laturissa riittää. Helpottaa elämää, kun ei talvella tarvi käydä joka viikko erikseen lataamassa akkua, vaan tuon CTEK:n pitäisi voida jättää päälle koko talveksi, kuhan se on vaan saavuttanut ylläpitotilan latauksen kolmen ensimmäisen päivän aikana. Aika näyttää käytännön, eo. siis mainospuheita.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"Varmasti ovat kaikki ihan hyviä. Ja, mikäs sen parempi, jos saa vielä Honda-logolla ;) Pääasia, että sitä älyä siinä laturissa riittää.

Pääasiahan on juurikin tuo hontan tarra , se takaa että varmasti älyää ladata ja hoitaa mahdollisimman hyvin oikean merkkisen mopon akkua redtan

Käykö tämä MGM akku suoraan ilman tuskailua paikalleen? Akku näköjään uusissa,yhtenä aamuna ei käynnistynyt. taas kun latasin niin käynnistyi.
Elä kuin viimeistä päivää!

Powered by EzPortal