Woblaus

Aloittaja Kauko, 26.03.09 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

puuron ja vellin ero,,,,,?????
huojunta ja ravistelu ei ole wobblaus
kun tanko alkaa "vispata" hallitsemattomasti niin silloin alkaa ns.ilmiö wobblaus,,,,voimalla et saa korjattua,,,
aikoinaan 450cc hondalla 70 luvulla en tajunnut mikö ilmiö ,,,siis lisää kaasua kunnes alkoi pelottaa että nyt ei kaikki olekkaan paikkaallaan
liian nopea hidastuvuus (kaasu/jarrutus)paheni,,,no hullun /nuoruus/
voiman tuuri silloin pelasti,,,vauhdista 170km/h
2000-luvulla ennen pannari kautta oli 850 bmw naku ja sama ilmiö alkoi jo 150km/h
3-sen vuotta sitten kroatiassa puolalainen ducati kaveri liukui suoraan kalliota päin wobblauksen takia
suoralla wobblauksen saa helpommin hoidettua,,,mutta
mutkat peli on melkein menetetty
minun konsepti (tilannekohtainen) rauhallinen hidastuvuus/pehmeä jarrutus/kaasu varovasti löysäntäen,,ei missään nimessä täys jarrutus
aivan kuin radalla ajo,katse 50-100m eteen,mihin menet ,ajolinja,
älä missään nimessä katso jotain vauhtimittaria tai muutaepäolennaista,,,,en toivo kellekkään yl.m ilmiötä

Jep, kaks päällä menee kun juna,mut baanalla yksin takalaukulla +150-160 km/h voi olla välillä tutinoita, sen jälkeen tuntuis tasottuvan jos on vielä pystyssä 

Lainaus käyttäjältä: teme - 01.11.12 - klo:13:01
Jep, kaks päällä menee kun juna,mut baanalla yksin takalaukulla +150-160 km/h voi olla välillä tutinoita, sen jälkeen tuntuis tasottuvan jos on vielä pystyssä

Woblaus on tekninen ilmio, eikä siinä kuskin kokemuksella tai taidolla ole mitään merkitystä. Jos kaikki muuttujat on "kohdallaan", niin pyörä lähtee lapasesta alta aikayksikön. Onhan se yksi tapa pelata venäläistä rulettia,  jos ihan oikeat uhkapelit kiinnostavat.

Sattuipa silmääni Rukka Oy:n sivuilta oheinen käyttäjäkokemus. Kuvaus sopii aika hyvin siihen, mitä muissakin yhteyksissä on Pannarin woblauksesta kuvattu.

""
Kaaduttu 200km/h


Hei!

Halusin vain kiittää ja kumartaa syvästi hyvää moottoripyörä pukuani (Rukka ArmaX). Olin menneillä viikoilla jälleen kerran kesän euroopaan kierroksella ja sain kokea jotain aivan uutta. Pyöräni (Honda Pan-European 1300cc) ilmeisesti koki rengasrikon keskellä saksan autobaanaa. Viiden metrin matkalla pyöräni kääntyi päin keskikaidetta, vauhtia oli tuolloin noin 200 kilometriä tunnissa ja aikaa tuohon viiden metrin matkaan kului alle 0.1 sekuntia. Pyörä paiskautui kaiteeseen, minä jatkoin siinä vaiheessa jo suoraan tien suuntaisesti. Putosin tielle oikealle kyljelleni ja pyörin ajokaistaa pitkin yli sata metriä ennen kuin pysähdyin. Missään vaiheessa en tajuntaani menettänyt, pyöriminen tuntui siltä kun olisin ollut mattorullan sisällä. Ensihoito henkilökunta ja sairaalassa minua hoitanut henkilökunta piti pelastumistani todellisena ihmeenä. Oikeassa kämmenessä minulla on kaksi hiusmurtumaa ja vähän asfaltti-ihottumaa. Myös selässäni (kainalon alapuolella keskiselän välimaastossa) on jonkin verran asfaltti-ihottumaa mutta se parani jo alle viikossa, siitä kohdalta pukuni kului puhki. Mutta kaikki nivelet ja raajat toimivat täydellisesti ja se on täysin tämän täydellisen ajopuvun ansiota. Kiitos siitä! Valitsen Rukan ajovarusteet myös jatkossa turvakseni.

Kiittäen Markus Mäki.
""

Eikös tuossa puhuttu rengasrikosta??? Ei liity mitenkään Woblaukseen. Vai ymmärsinkö jotenkin väärin?

Puku on varmaan kyllä hyvä!
-kyllä rautaperse kotiin ajaa-

Hurja tarina ja loppu hyvin, mutta tarinassa ei kaikki täsmää.

Pannarilla jo nelisenkymmentä metriä on hyvä jarrutus satasesta pysähdyksiin. Nopeuden tuplaaminen nelinkertaistaa minimijarrutusmatkan noin 160 metriin.

Tuosta nopeudesta ei kuski ei nutullaan liukuen aiokaan pysähtyä alle 200 metrin, eli jossain kohdassa on arviointivirhe.

Lainaus käyttäjältä: hry - 04.11.12 - klo:11:01
Sattuipa silmääni Rukka Oy:n sivuilta oheinen käyttäjäkokemus.

""
Kaaduttu 200km/h


Hei!

Halusin vain kiittää ja kumartaa syvästi hyvää moottoripyörä pukuani (Rukka ArmaX). Olin menneillä viikoilla jälleen kerran kesän euroopaan kierroksella ja sain kokea jotain aivan uutta. Pyöräni (Honda Pan-European 1300cc) ilmeisesti koki rengasrikon keskellä saksan autobaanaa. Viiden metrin matkalla pyöräni kääntyi päin keskikaidetta, vauhtia oli tuolloin noin 200 kilometriä tunnissa ja aikaa tuohon viiden metrin matkaan kului alle 0.1 sekuntia. Pyörä paiskautui kaiteeseen, minä jatkoin siinä vaiheessa jo suoraan tien suuntaisesti. Putosin tielle oikealle kyljelleni ja pyörin ajokaistaa pitkin yli sata metriä ennen kuin pysähdyin. Missään vaiheessa en tajuntaani menettänyt, pyöriminen tuntui siltä kun olisin ollut mattorullan sisällä. Ensihoito henkilökunta ja sairaalassa minua hoitanut henkilökunta piti pelastumistani todellisena ihmeenä. Oikeassa kämmenessä minulla on kaksi hiusmurtumaa ja vähän asfaltti-ihottumaa. Myös selässäni (kainalon alapuolella keskiselän välimaastossa) on jonkin verran asfaltti-ihottumaa mutta se parani jo alle viikossa, siitä kohdalta pukuni kului puhki. Mutta kaikki nivelet ja raajat toimivat täydellisesti ja se on täysin tämän täydellisen ajopuvun ansiota. Kiitos siitä! Valitsen Rukan ajovarusteet myös jatkossa turvakseni.

Kiittäen Markus Mäki.
""

Eikös tässä ollut kyseessä "käyttäjäkokemus" ? Niitähän aina silloin tällöin väritetään omaan asiaan sopivammaksi.  :w-)(

Oletan että hry ei ollut itse kierimässä saksanmaalla.... Tosin hurjaa kyytiä kun kuljettajasta tulee matkustaja.
RUKAN MP-asuista ei pahaa sanottavaa, hyvältä tuntuu. Eikä tarvitse palella, eikä hikoilla. elina
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: pertza - 05.11.12 - klo:13:15
Eikös tuossa puhuttu rengasrikosta??? Ei liity mitenkään Woblaukseen. Vai ymmärsinkö jotenkin väärin?

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta rengasrikosta moottoripyörällä? Se kun ei ymmärtääkseni vetäise äkisti pyörää poikittain, ainakaan suoralla tiellä. Tähän perustuen kuvaus sopii paremmin woblaukseen kun rengasrikkoon. Luin joskus brittipoliisin kuvauksen poliisipannarin woblauksesta ja sen mukaan ilmiö on niin raju, ettei siinä ehdi kissaa sanomaan kun ollaan jo vapaamatkustaja.

Käyttökokemuksia 1300: sesta. Kaikesta kirjoittamastani huolimatta Pannari on hyvä pyörä, vaikka tuleva teksti onkin sitä toista puolta asiasta. Tässä lyhyesti, niin lyhyesti kuin vain voin. Pyörä on -05 ABS. Hondan kasauksessa emäputken ohjauslaakeri löysällä, takahaarukan laakerit löysällä. Meni kuin vene sivulaineilla, eli jatkuvaa soutamista. Helposti kiristetävissä, mutta sama meno jatkui. Ohjauslaakerin vaihto kartiomalliseen, ei vaikutusta. etuteleskooppien yhdistävä välikappale, mahdollisesti jotain vaikutusta, mutta hutjui kovasti motarilla pyörteissä vaarallinen ajetava. Kampeaa voimakkaasti oikealle, tietenkin onhan tie kallellaan ojaan päin, mutta että pitää oikein istua vastapainoksi vasemmalla. Renkaisiin tuli kuluessaan traktorin renkaita muistuttavia pykäliä, outoa. Viskeli sinne tänne tasaisellakin tiellä, jousituksen säätöä, joko löysä tai liian kova ei poistanut ongelmaa. Vaihdettiin telareihin liukuholkit, tiivisteet ja öljyt. Vähäinen vaikutus, kuten pitääkin. Ajelin kokeeksi jopa etutelarit hieman kierossa ja vasen etutelari ulompana jotta etupyörä hieman oikealla. AUTTOI ?? , mutta soutaa voblaa edelleen. Siirsin takahaarukkaa oikealle. LISÄÄ APUA ??? , mutta voblaa. Eihän tämä näin voi olla! Vika on varmasti kuitenkin edessä. Mp toimii kuten vankkurikärri, jos etupyörä ei ole kohdallaan ja jos se ohjaa hallitsemattomasti takapyörä ylireagoi siihe ja hallitsematon heijaus puolelta toiselle vain kiihtyy. Siitä mm. pykälät renkaissa. Jos vika on edessä niin missä? Purettiin taas kerran etutelarit, josta minulla alkoi olla jo kokemusta. lähempi tarkastelu osoitti, että vasen ulkoputkihan oli väljä suhteessa sisäputkeen. Mitta oli n.0,4mm no niin että sisäputki kolisi ulkoputkessa, siis ilman öljyjä. Laitettiin alimmaisen liukuholkin sisälle suikale juuri juodusta Olvin tölkistä, johan tuli tiukka. Ylemmän holkin ulkopinta knurlattiin, siis pistepuikolla täyteen peiniä kraatereita ja viilaus holkin katkoskohdasta, jotta sopii asennettaessa paikalleen ulkoputkessa. Jousien päälle pari metalliprikkaa niin saatiin etupäätä ylemmäs. NYT alko tapahtua, löysä meno muuttui pompotavaksi etenemiseksi, ei muuta kuin telarit pois ja öljynvaihto. 5W sisälle ja onpa mukava ajaa. Vielä peräpäätä alemmas ja palautuksen säätö hitaalle niin jo on hyvä ajaa myös yksin, kaksinhan se on kulkenut aina paremmin kuin yksin ajaessa. Näiden peruskorjausten myötä ihan hyvä ajettava. Seuraavassa olikin ajomukavuus, eli audio järjestelmä, pleksin uusi asento, oohjaustangon korotus, uusi satulan sisus (matalampi minulle) selkänoja ja jalkojen lepuutus astimet etu- ja takatappien väliin. Minä kun ajan nyt kuin istuisin satulatuolissa, polvet alhaalla ja päkiät näillä astimilla ja selkä suorassa.
Lisää seuraavissa kirjoituksissa Jussi P

Powered by EzPortal