Takaiskari

Aloittaja ana, 26.04.11 - klo:08:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Noviisina kyselen, että mikä takaiskari kannattaa laittaa. Alkuperäinen 80000 ajettu ei oikein miellytä enää.

Mielenkiintoista. Kertoisitko vähän mikä siinä on vikana tai mitä siltä odotat?

jos sun mielestä takaiskari on löysä ja veltostunu ni sitte se on. mun mopolla on sata tonnii ajeltu ja takajousi on tietääkseni alkuperäinen. kyllähän sekin varmaan löystynyt on, mutta ei siinä ainakaan mitään päällisin puolin vikaa ole. (ei vuoda, jousessa ei silmin nähden hiushalkeamia) se Pannarin takajousi on vissiin luonnostaan säädetty "mukavuusalueelle", eli pehmeäksi. se paluuvaimennuksen säätö tekee paljon asiaa mopon käyttäytymiseen. kokeile ensin kiristää jousen esijännitystä, tai jos se on kireimmällä jo, kokeile vääntää se löysimmälle ja paluuvaimennus puol kierrosta auki (tehdasasetukset). itselläni on esijännitys löysimmällä ja paluuvaimennus kierroksen auki. jos tulee kyytiläinen, kiristän esijännitystä yhden pykälän ja puol kierrosta paluuvaimennusta.

niit avaimia tuntuu olevan pahuksen vaikea löytää, itseltänikin puuttuu sellainen. papukaijapihdeillä onnistuu jotenkuten, mut ei saa päästää lipeemään niitä.

jos päätät vaihtaa takaiskarin, löytyy mm klikkaamalla etusivun DAVID SILVER -linkkiä. (tai sit tota nimee)

paa raporttii jos vaihtelet jousta
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Paluuvaimennus on heikko, perä loikkaa routaheitoista. Ruuvi on jo melkein kiinni, eli ei oikein säätöalueella. Ajattelin kunnollisen tarvikeiskarin laittaa, mutten tiedä, mikä on hyvä Pannariin.

Antaapa tuohon nyt jotain oikeita vastauksia. Routaheitto taitaa paiskata moottoripyörää, mutta mitä sen jälkeen tapahtuu, rauhoittuuko liike vai jääkö pomppimaan jne. Taidat olla enempi asiantuntija, kuin meistä osa. Kaikki eivät nimittäin ole koskaan säätäneet iskun, eikä paluun vaimennusta. Ehdotankin, että käyt ajamassa jonkun toisen pnia ja vertaat, ettei tule turhia hankintoja. Sitten vielä, tunnetko että paluuvaimennuksen säädössä yleensä mitään tapahtuu sinun pyörässäsi? Anteeksi nämä kysymykset.

29.04.11 - klo:09:40 #5 Viimeisin muokkaus: 29.04.11 - klo:10:14 käyttäjältä serekki
vinkkejä jousenvaihtoon löytyy myäs TUALTA keskustelusta. kokeile nyt kuitenkin kaikki säädöt ennenku ostat mitään, se uus ei välttämättä oo yhtään parempi jos säädöt on persiillään. eipä niit paljoo oo raportoitu niit takapään jousituksen vaihtoja, mut niinku jo sanoin, jos se susta tuntuu vanhalta ja väsyneeltä, ni sitte se sitä on.

myös se jousen esijännityksen säätö vaikuttaa siihen paluuvaimennukseen. ei voi yhtä lisätä taikka vähentää ilman toista.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Takaiskarin säätöohjeet:

Paluuvaimennuksen säädin

-Pyöritä säädinruuvia myötäpäivään pohjaan asti, avaa vastapäivään 1 kierros ja aseta säätimessä oleva merkki ja vastamerkki kohdakkain., nyt säädin on normaaliasennossa.

Jousen ja paluuvaimennuksen säätö:

Ajaja + kuorma ; säädintä 180 astetta myötäpäivään ja jousi kolmos asentoon, itsellä tämä aina minimi säätö.

Ajaja+ kuorma+ matkustaja; säädintä 270-360 astetta myötäpäivään ja jousi 5 asentoon

Yksin ajaessa olen joskus kokeillut pehmeämpiä säätöjä, kuin ajaja + kuorma, mutta iskari on tällöin mielestäni liian pehmeä, varsinkin täällä pohjoisen routavaurio teillä.

Pyörälläni on jäänyt kilsoja taakse, mutta iskari ja pyörä yleensäkään ei osoita vielä miltään osin pehmenemisen merkkejä.

Jos Analla ei oikeat säädöt vaikuta parantavasti ajo-ominaisuuksiin on paluuvaimennus todennäköisesti sökö.

Mulla on muutaman kerran emännän kanssa reissuun lähtiessä unohtunut yksin ajon säädöt iskariin ja olen ihmetellyt sitten miksi meno muistuttaa heitoissa kengurun selässä oloa, tällöin on pysähdyttävä säätämään takaiskaria.

Etupäätä voi myös jämäköittää halutessaan, vaihtamalla jäykemmät öljyt teleskooppeihin, olen käyttänyt Motul Heavy:ä

Tuommoinen ollut pari kesää alla. Pikkuisen pintakovahko, mutta ajeleehan tuolla. Ei kyllä nakkele.


http://www.totaltek.fi/

Tuolla säädätät uudestaan,kyllä pintakovuuden pois saa helposti,samalla tulee uudet öljyt iskariin.

Lainaus käyttäjältä: Meesse - 17.05.11 - klo:18:37
http://www.totaltek.fi/

Tuolla säädätät uudestaan,kyllä pintakovuuden pois saa helposti,samalla tulee uudet öljyt iskariin.

Harrastuksen vuoksi taidan vaihtaa rikat ite. Tokihan saattaa mennä muutama kerta ennenkuin kohillaan.

Purat ensin iskarin prikat eli simmit järjestyksessä johonkin langalle ja sit alat miettimään mitä pitää muuttaa,on ihan funtsittavissa oleva juttu.Sisäänmenopuolella on nopea ja hidas simmitys.
Onks sulla typpitäyttö systeemi WP iskarille?

Lainaus käyttäjältä: Meesse - 17.05.11 - klo:19:06
Purat ensin iskarin prikat eli simmit järjestyksessä johonkin langalle ja sit alat miettimään mitä pitää muuttaa,on ihan funtsittavissa oleva juttu.Sisäänmenopuolella on nopea ja hidas simmitys.
Onks sulla typpitäyttö systeemi WP iskarille?

Kelkan iskareita on tullut värkättyä ja tuokin jo kerran purettu. Kaverilla on pullo ja vehkeet. Ei virallista WP settiä, mutta sellainen TI kitti, jolla saa kaasut sisään.

17.05.11 - klo:19:52 #12 Viimeisin muokkaus: 17.05.11 - klo:19:56 käyttäjältä Retery
 75maa75 HYVÄ SUOMI
Minullakin oli vastaavia ongelmia rento ,kaarrekuopissa jäi ikävästi heivaamaan, kokeilin sekä esijännitystä tiukemalle ja löysemmälle ja paluuvaimennusta kiinni ei apua ,kierros auki ei apua ja viimein heitin showan
nurkkaan ja tilasin bitubon (mielestäni hinta/laatusuhde kohdallaan ja on purettavissa).
Ja sitten säätämään sitä ,yksin kovahko ,kaksin ehkä ok ,vielä säätö kesken.
Mutta heivaaminen hävisi, korkeuden kanssa ehkä vielä tekemistä , hitaassa ajossa tanko tuntuu tosi herkältä puuttuu napakkuus, laskenko vai nostanko perää?
Suosittelen.
Summasaaressa tutkitaan lisää jos jotakuta kiinnostais.
T:Reijo
PS. vielä paripäivää ekaan Panfun kokoontumiseen(vähän  2lkrnd1 olo)

Vitsi, kun jätin kuvaston töihin. Tämä on siis vain hataran muistikuvan tuotosta, mut ALL RIGHTin kuvastossa oli muistaakseni Hangonin takajousi/iskaripaketti 449€. Voi olla et muistan hinnan väärin, mut alle viiden sadan se ainakin oli.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Lainaus käyttäjältä: Retery - 17.05.11 - klo:19:52
75maa75 HYVÄ SUOMI
Minullakin oli vastaavia ongelmia rento ,kaarrekuopissa jäi ikävästi heivaamaan, kokeilin sekä esijännitystä tiukemalle ja löysemmälle ja paluuvaimennusta kiinni ei apua ,kierros auki ei apua ja viimein heitin showan
nurkkaan ja tilasin bitubon (mielestäni hinta/laatusuhde kohdallaan ja on purettavissa).
Ja sitten säätämään sitä ,yksin kovahko ,kaksin ehkä ok ,vielä säätö kesken.
Mutta heivaaminen hävisi, korkeuden kanssa ehkä vielä tekemistä , hitaassa ajossa tanko tuntuu tosi herkältä puuttuu napakkuus, laskenko vai nostanko perää?
Suosittelen.
Summasaaressa tutkitaan lisää jos jotakuta kiinnostais.
T:Reijo
PS. vielä paripäivää ekaan Panfun kokoontumiseen(vähän  2lkrnd1 olo)

Samaa ongelmaa oli mullakin varsinkin 2 päällä. Mutkassa kun oli kuoppia tai talven jälkeen karhukuski vähän mutkitellut, niin ei aina ollut suunnat selvillä eikä oikein luottoa menoon. Tuolla iskarilla tuli huomattavasti rauhallisemmaksi.

Powered by EzPortal