Biobensa E10 sopivuus pannareihin

Aloittaja FF1pan, 05.10.10 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hetken mielijohteesta tankkasin eka kerran 95:ta  Nesteen asemalta. Yllätyin koneen käyvän "pehmeämmin" ja tasaisemmin. Radioantennin pään värinä on hyvä mittari tyhjäkäynnillä.Kiihtyvyydessä ja väännössä  ei menetetty mitään. Kulutus ekan tankin jälkeen 4,67 ja tokan jälkeen 4,54 ja nyt kolmas menossa. Mitä tässä nyt pitäisi ajatella?! Onko  mopo säädetty Saksanmaalla 95 :lle? Onko yleensä olemassa mitään säätömahdollisuutta? Entä tulevaisuus: O- renkaat ja kumikurkut hapertuvat? Millä aikajänteellä? Alkoholi kerää kondenssivettä herkemmin, vesi ruostuttaa!? Taitaa meikän liki eläke-ukon tiivisteet pettää ja kurkkutorvi hapertua ennenkuin pannarissa tapahtuu mitään dramaattista?! Taidan jatkaa 95.lla ellei korviini kantaudu konkreettista tietoa että ko. bensasta on aiheutunut Pannarille murheita. Mopo on siis Saksan tuontia ST1300A jolla nyt 69500 km taivalta takanaan.

Hmm. Minulla on Soomi-pyörä, ja ajattelin kyllä vanhanaikaisesti pitäytyä 98:ssa tai E5:ssä, mikä hän nyt onkaan. Kuten eri ammattilaistenkin tekemistä testeistä näkyy, on todella vaikea oikeasti tietää, kumpaa kuluu enemmän, koska käytännössä on täysin mahdotonta ajaa samaakaan tienpätkää kahta kertaa peräkkäin tismalleen samalla tavalla samalla kulkuvälineellä, jolloin kulutuslukemat edes periaatteessa olisivat verrattavissa. Kahden eri pyörän ja kuskin tuloksia samalla matkalla on turha vertailla, koska ajotyylit eroavat, rengastus, rengaspaineet, jopa ajajien painot ovat erilaiset.
Näiden lisäksi eroavuutta aiheuttavat tuuli-, sää- ja lämpötilaolosuhteet eri ajokerroilla, jopa ilman kosteudenkin määrä todennäköisesti vaikuttaa, sateesta puhumattakaan.
Ehkä jos sama kuski ajaisi saman reitin Hesasta Nuorgamiin ja takaisin kahten kertaan eri polttoaineilla pyrkien samaan ajotapaan (ja ruiskukoneella), voitaisiin olla lähellä jonkinlaista lopputulosta, mutta silti olen vähän skeptinen.
Tai jos tosiaan otetaan nippu pannareita IBA-ajosta ja tsekataan kulutuksia niin ehkä, kuten Hondamania on tekemässä, mutta silti virhemarginaalia riittää.
Kokonaan oma lukunsa sitten ovat nämä mahdolliset hitaat vauriot, mitkä saattavat aiheutua polttoainejärjestelmälle 95:n käytöstä, mutta aika näyttää. Näillä palstoilla varmaan kuulemme vielä runsaasti kokemuksia asiasta. Ja hyvä niin. Mielenkiintoista nähdä.

Mun pitää mielenkiinnosta ottaa kantaa tähän bensa-asiaan, vaikka ajankin "väärällä" Honda mallilla.
Olen ajanut keväästä lähtien 98 tai 99 V-powerilla. Jossain heinäkuun alussa laitoin tankillisen 95:ttä kun ei sillä huoltiksella ollut tarjota muuta ja tankki oli tyhjä.

Johan muuttui wingi ajokelvottomaksi. Alle 2000 kierroksen ei tapahtunut mitään ja hiukan yli rykäisi kierrokset yht äkkiä ylös! Aivan mahdoton ajaa pikkunopeuksia, kun tuossa on sen verran vääntöä,  että taajamissa ei tarvii konetta juurikaan tuon yli huudattaa.

Ajelin puoli tankillista, ja pistin 98:a sekaan. Toimi vähän paremmin. Sitten ajoin tankin tyhjäksi, jotta sain taas täysin "korkeaoktaanista" koneeseen. Toimi jälleen moitteetta.

Olen ihmetellyt moista, siitä lähtien ??????? Miten tuo voi noin mielettömästi vaikuttaa. Onhan se vanha, vm-89,  mutta eikös se Honda mainosta jotta pitäis 95 käydä joka mopoon jostain 70- luvun lopulta lähtien.

Kun näin vanhemmiten horisko tuo nopeus on riittänyt osapuilleen rajoitusten mukaiseen vauhtiin, niin kaikki mittaamani kulutukset ovat olleet luokkaa 5,9 ltr / 100 km, eli kone on mielestäni erinomaisessa kunnossa, ja säädöissä,
You Only Live Twise

Niin se oleellinen asiahan onkin tuo kumimateriaalien kestävyys. Kulutus on mitä on. Yleensä, kun puhutaan kulutuksista sanotaan lukema, minkä on kerran saavuttanut. kaikki eivät edes osaa laskea kulutusta, saatika olla niin tarkka kun pitäisi jos ruvetaan desiistä puhumaan. En tarkoita tämän foorumin henkilöitä. Esim minun tarkoitukseni on katsoa jonkinaikaa miten alkaa menemään, kestääkö kumit. Kaikki "kumit"ei kestä edes tunnettujakaan liukastusaineita tai liukastinta ei sitten ole riittävästi. Emmä tiärä. :w-)(

aikomukseni ei ole herättää pahennusta eikä leimata yksilöä vaan aiheuttaa keskustelua, joten mä taas hiukkasen sohaisen tätä muurahaispesää:

kaasarikoneiset mopot - vanhempi wing, 1100 pannari, yms- on säädetty tietylle polttoaineelle. jos koneelle juotetaan jotakin muuta juotavaa, ne pitäisi säätää uudelle polttoaineelle optimaalisen suorituskyvyn maksimoimiseksi. mikäli säätöä ei tehdä ja polttoaineen kulutus laskee, tarkoittaa se sitä, että kulkine on alunperin säädetty ko polttoaineelle. mikäli polttoaineen kulutus taas nousee, pitäisi pitäytyä ennen käytetyssä polttoaineessa.

täs on mun mielest syy että Viherkäinen vie enempi 98okt bensaa kun 95okt bensaa, oli alkoholia tai ei. ja kuka sen tietää mille oktaaniluvulle tuontipyörät on säädetty. saksas tai usassa voi oktaaniluku olla jotakin ihan muuta kun ysiviis ee kymppi.

polttoaineen oktaaniluvun muuttuminen on sitten taas eri asia esim. 1300 pannarissa (tai muis koneissa, missä on ruisku), jossa on tietokone säätämässä sytytystä, ruiskuennakkoa yms, joista moottorin käyminen koostuu. toki näissäkin ne säätörajat tulee jossakin kohtaa vastaan, mut ei niin herkästi.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Mää en noista pyöristä tiijä,kun en oo koskaan tankannu. Autoon otan kuitenkin 98:a. Enempi on varmaan sellanen tunneperäinen juttu sellanen mutu tuntuma. Pitää epäillä kaikkea uutta. Hintakaan ei mulla suuria vaikuta tänä vuonna on tullu 4000 km ajettua,joten säästö puolin ja toisin on aika olematon.

Satunnaisesti olen uudella 95 bensalla ajellu. Ei havaittavia muutoksia kulutukseen tai kulkuun. Yleensä kyl laitan 98 bensaa. Ihan vaan sen takia, et kasvihuoneilmiö saisi voimaa ja kesät olis pitempiä ja lämpimämpiä  tonque2

Lainaus käyttäjältä: KORVI - 06.08.11 - klo:22:02
Satunnaisesti olen uudella 95 bensalla ajellu. Ei havaittavia muutoksia kulutukseen tai kulkuun. Yleensä kyl laitan 98 bensaa. Ihan vaan sen takia, et kasvihuoneilmiö saisi voimaa ja kesät olis pitempiä ja lämpimämpiä  tonque2

Käy tuo lämmitys ihan yhtä hyvin ysivitosellakin niin kauan kun etanolikomponentti on Brasiliasta eikä esimerkiksi synteettinen tai biotoppinen maatalousjäte-etanoli. Eikä sellaisia nähdä vähään aikaan kun silloinhan taalat menisivät taas väärään taskuun ja Monacon huvijahtilaivastolta jäis laiturimaksut maksamatta...

Nyt on takana 30 tankkausta ja 13500 km. Maantieajossa (ei ole ollut moottoriteitä) Pannarini kuluttaa 5,1 l/100 km. Pisin ajomatka tankillisella (Inari - Näätämö - Pykeija - Utsjoki - Saariselkä) oli 563 km. Nyt jos kumit kestää, niin on aivan sama käyttääkö 95E10 vai 98E5.  elina

viime kesän Eurooppa-reissulla tuli tankattua vahingossa E85 tankkiin. ST1100 ei tykännyt lainkaan, kone kilisi ja kalisi
niinkuin olisi ollut lähellä loppuaan. Eipä auttanut muu kuin ajaa lähimmälle huoltoasemalle ja bensat vaihtoon.
Kokemuksesta tiedän nyt sanoa E85 ei sovi vanhaan Pannariin.

Lainaus käyttäjältä: haleh99 - 28.08.11 - klo:08:58
viime kesän Eurooppa-reissulla tuli tankattua vahingossa E85 tankkiin. ST1100 ei tykännyt lainkaan, kone kilisi ja kalisi
niinkuin olisi ollut lähellä loppuaan. Eipä auttanut muu kuin ajaa lähimmälle huoltoasemalle ja bensat vaihtoon.
Kokemuksesta tiedän nyt sanoa E85 ei sovi vanhaan Pannariin.

Juu, ei sen pitäisikään sopia Hondan mukaan.

Dodii, nyt se on sitten auto rikottu väärällä bensalla -- pistää miettimään doh1 No, 98 on mennyt tämän kauden vaan tankkiin.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Täältä löytyy virallista tietoa mihin "mopoihin" sopii E10.....


http://www.acem.eu/cms/e10.php
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Kun 95:llä tuli tämä kesä ajeltua niin olen miettinyt jos laittais 98 bensaa vielä tankkiin ja ajais syksyn viimeiset kilometrit sillä . Saattaa vaikuttaa hölmöläisen hommalta kun toi pyörä näyttää nauttivan uudesta bensasta . Tänään Lahden seudulla pyöriä paljon liikkeellä ja itellä 150 km myös lenkki ajettuna .

Powered by EzPortal