Biobensa E10 sopivuus pannareihin

Aloittaja FF1pan, 05.10.10 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Viime päivinä on uutisena ollut 2011 alusta E95 menoveden muuttuminen ns E 10 väh 5% etanolibensaksi.
heräsi heti kymysys:miten käy pannareihin?
Tutkin netistä tietoa
Teknisen kaupan ja palvelut ry sivuilta löytyi jotain.
Honda.
E10 sopii kaikkiin Honda tuotteisiin,joiden polttoainesuositus on aiemmin ollut E95.
1978 ja sen jälkeen valm. Hondissa o voinut kläyttää lyijytöntä 95E tai 98E polttoainetta.Näissä voidaan 2011 peruspolttoaineeksi tulevaa E10 polttoainetta  jos oktaaniluku on 95E tai
korkeampi.
Omassa ST1100 käyttöohjeessa kerrotaan minimioktaasni arvon olevan 91.Etanolipitoisuus ei saa ylittää 10%
Mutta:polttoaine järjestelmän ja moottorin käyntiin  ja tehoon liittyvät viat eivät kuulu takuun piiriin,mikäli alkoholipitoista polttoainetta on käytetty ???
No takuuasiat ei näitä St 1100 motoja enään koske, muuta miten on ST 1300 laita ??



Pitkästä aikaa FF1pan      rd11

Tuossa ketjussa klik kirjailin ylös elokuisesta Patalahden huoltokoulutuksesta esille tulleita asioita, ja sielläkin huoltopäällikkö sanoi tuon saman, eli E10 bensa sopii kaikkiin Pannareihin.

t.Tonza
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Moto Orgin puolella tätä keskustelua on käyty pitkään. Sen olen ymmättänyt, että ongelma ei niinkään ole oktaaniluku vaan kestääkö polttoainejärjestelmä. E10 "liuottaa" kumia tehokkaasti ja sen seurauksena letkut, O-renkaat, ruiskutusjärjestelmän eräät komponentit yms. on kovilla. Ja tämän takia esim. Kawasaki ei kuulemma takaa laitteiden toimivuutta E10 bensalla.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Ja entistä suurempi kulutus. Testissä, autolla joka vei vanhaa pentsiiniä 6L, pelkälllä alkoholilla 9L. Muutama lusikallinen taas sitten lisää ja kansa m....a. rolley

Tähän on mielestäni helppo ratkaisu ! ? !
Minä ainakin ajattelin ajella ysikasilla
jos hintaero on vaikka 5-10c/l
tekee kymppitonnin/v ajossa lisäkustannuksia about 30-50ece
Eipä vaikuta kovinkaan paljon verrattuna harrastuksen kokonaiskuluihin.  rinning

07.10.10 - klo:22:52 #5 Viimeisin muokkaus: 07.10.10 - klo:22:54 käyttäjältä Tonzal
Toisaalta minullakin on pari tuttua, joiden tutuilla 98 bensan käyttö on laskenut kulutusta. Netissä yleisesti, jos ei ole kaupunkilegendaa, niin väitetään, että 98 bensa verrattuna 95:seen laskee kulutusta ½l / 100km. Tästähän voi laskea, että jos
95:lla mopo vie 7,0l per 100km => 7,0l x 1,359€/l = 9,513€, niin
98:lla mopo vie 6,5l per 100km => 6,5l x 1,399€/l = 9,094€, eli halvemmaksi tulee jo nyt ajaa 98:lla  doh1

Kuka testaa tämän käytännössä, en ole itse tohtinut, kun ajoa niin vähän kuitenkin ollut, ja köyhänä on ajatellut, että ei ole ollut varaa 98 bensaan, vaikka päätelmä tämän legendan mukaan onkin ollut väärä.  22yikes

t.Tonza

edit: niin ja hinnoissa tosiaana 4snt ero, joka tuntuu olevan melko vakio noissa asemilla, kun hintoja seuraa.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

08.10.10 - klo:11:19 #6 Viimeisin muokkaus: 08.10.10 - klo:17:55 käyttäjältä serekki
Lainaus käyttäjältä: Tonzal - 07.10.10 - klo:22:52
Toisaalta minullakin on pari tuttua, joiden tutuilla 98 bensan käyttö on laskenut kulutusta. Netissä yleisesti, jos ei ole kaupunkilegendaa, niin väitetään, että 98 bensa verrattuna 95:seen laskee kulutusta ½l / 100km. Tästähän voi laskea, että jos
95:lla mopo vie 7,0l per 100km => 7,0l x 1,359€/l = 9,513€, niin
98:lla mopo vie 6,5l per 100km => 6,5l x 1,399€/l = 9,094€, eli halvemmaksi tulee jo nyt ajaa 98:lla  doh1

Kuka testaa tämän käytännössä, en ole itse tohtinut, kun ajoa niin vähän kuitenkin ollut, ja köyhänä on ajatellut, että ei ole ollut varaa 98 bensaan, vaikka päätelmä tämän legendan mukaan onkin ollut väärä.  22yikes

t.Tonza

edit: niin ja hinnoissa tosiaana 4snt ero, joka tuntuu olevan melko vakio noissa asemilla, kun hintoja seuraa.

mun pitää nytte heittää eriävä mielipide tosta 95-98 bensavertailusta.
Ajelin alkukesän 95okt bensalla. kuukaus ennen kun laitoin Paniksen seisomaan, ajattelin kanssa kokeilla 98okt bensaa. kerkesin n. 1000km ajelemaan 98lla ja ero oli seuraava:

95 keskikulutus 5.17l/100km
98 keskikulutus 6.27l/100km

tosta biobensasta en tiedä mitään, mut meinasin että jos ajelis tolla ysivitosella ens kesän...

edit: HUOM!!! Viherkäinen on 11-satanen. Voipi olla eri juttu 13-satanen, jossa ruisku, sytkä yms säätyy tietokoneella.
Ja vielä se juttu et tehon ja vääntökäyrän nousu on seuraamus kohonneesta oktaaniluvusta. Säätämällä kaasarit ja sytkään saa varmasti minunkin Panin tohon "säädyllisiin" lukemiin. Miten iso ja mihin suuntaan ero säädettynä on, en tiedä. Mulle kelpaa toi 5,17.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Viime vuosituhannella kun ajelin Yamahan XJ-900:lla
tein saman huomion vaihtaessa 95:n 98:n
että kulutus laski n.1/2-litraa
pidin ensin tätä vitsinä kun joku minulle sitä ehdotti, reps
mutta pakko se oli muutaman tankillisen jälkeen uskoa
huomion arvoista on myös se että kylmällä kelillä kulutus kasvaa verrattuna kesäkeliin.

Itse olen asian huomannut kans joskus aiemmin eri mopolla, että 98-käyttö alentaa polttoaineen kulutusta jonkun verran. Ei kylläkään aivan 1/2l satasella!
Mut kun 98 polttoaine palaa puhtaammin säästyy myös turhilta sytystulppien vaihdoilta. Voi huoletta jättää yhden vaihdon aina välistä pois, verrattuna huoltomanuaaliin.

Itse aion todennäköisesti ajella ainakin aluksi 98:lla vaikka kustannukset todennäköisesti nouseekin, mut ei kai tässä harrastuksessa muutaman kympin lisälasku enää mitään tee f.i.r.s.t
03Biker

Harkitusti muutoksiin; minulle kerrottiin että kun ilmoitin Peugeot 206 -03 sopivan E10 bensan niin ko auton huollossa sanottiin, että sitä et sitten tankkiin laita ( ohjeiden mukaan on ok ) tai voit varautua kansiremonttiin pikapuoliin. Joten annetaan ajan kulua ja tarkkaillaan. E 98 käytän toistaiseksi.

E10 FAQ 10/2010:  Uuden erittäin alkoholipitoisen E10 polttoaineen tulo markkinoille on aiheuttanut runsaasti kysymyksiä sen soveltuvuudesta moottoripyöriin.
-EE-Speed ei suosittele kyseisen polttoaineen käyttöä missään moottoripyörä-, tai mopomallissa.
-Tärkein syy on alkoholien alumiinia syövyttävä taipumus, joka aiheuttaa erinäisiä sakka- ja tukkeumavaivoja pidemmän päälle. Lisäksi alkoholilla on kosteutta imeviä ominaisuuksia ja erityisesti nämä kaksi syytä yhdessä tekevät todennäköiseksi käynti- ja korroosiotyyppisien ongelmien ennenaikaisen esiintymisen. Alkoholi polttoaineessa vaatii lähes poikkeuksetta seoksen rikastamisen ja tämä syö E10 polttoaineen "vihreän idean / imagolobbauksen" tuomat edut.
*Mikäli E10 polttoainetta on joskus pakko tankata etenemisen turvaamiseksi, tulee tankki ajaa mahdollisimman tyhjäksi ja korvata paremmin sopivalla 98E bensiinillä mahdollisimman ripeällä tahdilla. Missään tapauksessa E10 polttoainetta ei tule jättää tankkiin ja polttoainejärjestelmään talvehtimaan edes lisäaineistettuna.

Näin EE-Speed omilla sivuillaan,pistää kyllä miettimään mitä tankkaa :pukeleft

28.12.10 - klo:13:08 #11 Viimeisin muokkaus: 28.12.10 - klo:13:11 käyttäjältä Timppa
Tämä onkin jokaiselle varsin visainen homma päättää mitä tankkaa kesällä.

Toisaalta tuntuu turhalta tankata 98E:tä koska E10 pitäisi sopia, mutta sopiiko?
Ristiriitaisia kommentteja suunnasta jos toisesta.
Kuka haluaisi ruveta koekaniiniksi? Tuskin kukaan.

Entä nuo väitteet kulutuksen pienenemisestä, jos ajaa 98E:llä totta vai tarua?
En kiistä jos jollakin omakohtaista kokemusta kulutuksen laskusta.

Mutta toisaalta mainittu "tupen vääntäminen" kasvattaa yllättävän nopeasti kulutusta varsinkin jos jää nuo pari suurinta vaihdetta ikäänkuin "lepäämään" ja päästellään sydämen kyllyydestä mukavaa mutkapätkää horisonttiin.

Tästä pienen idean aikaansaaneena ajattelinkin keväällä ajaa muutaman kuukauden pelkästään 98E:tä nauttien jolloin saan (ainakin itselleni vastauksen) jonkinmoisen vertailukohdan pariin viimevuoteen jolloin tankattu ainoastaan 95E:tä liitteeksi lätkäisen tämänhetkisen kulutuskäyrän  yms. tiedot josta voitte ite katsoa mihin suuntaan muuttuu jos muuttuu.
Tämänhetkinen kulutus:
kaudelle 2009 oli 5,17L/100km ja
kaudelle 2010 5,12L/100km

Ja tuohon kuvia niin en voi "väittää" muistaneeni väärin. thumbsup1

SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Niin kun varmaa tietoa sopivuudesta ei ole ja varmasti 95E10 tulee kausivehkeisiin (pyörät/kelkat) ongelmia aiheuttamaan,
ihmettelen kannattaako riskiä ottaa.  Itselle ainakin mopoilu on harrastus ja tulen käyttämmän kaikissa harrasteluvehekissä
98:ia.

01.01.11 - klo:11:54 #13 Viimeisin muokkaus: 01.01.11 - klo:19:07 käyttäjältä serekki
joopa joo... ite tässä kans ton bensa-asian kanssa pähkäilen... meil on kotona tollanen nelipyöräinen Nissan Almera. SOVELTUVUUSTAULUKON mukaan toi E10 sopii vm 2000 ja uudempiin, mut meillä kun on vm -99. mikä siinä on erilaista kun vuotta uudemmassa?? miksi se E10 ei sovellu tohon -99 -malliin.

sama Pannarissa -vaikka Viherkäinen onkin jo "huolella hyväks todetun" ikäinen. mikä siinä on erilaista esim auton moottoriin verrattuna etteikö E10 sopisi? lohko (miks ihmees edes vaikuttas)? tiivisteet ja stefat? puristussuhde ainakin on panis maltillinen.

ajetaanha kiihdytysajoissaki etanolilla...
Ja mitä sitten tekee E5 98 okt, jota ainaki Neste alkaa myymää? ajetaanko Viherkäisellä ens kesänä shellin superilla??   wallhead

edit: taitaa olla parempi kun antaa ajan kulua ja varjon venyä
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Eihän siinä muuta ookaan, kuin kumiosat joita alkoholi liottaa. Letkut, stefat, kalvot, o-renkaat jne. Sitten on se ongelma, että kestääkö tarvike-kumiosat niissäkään vuosimalleissa mihin tuo e10 taulukonmukaan käy. Ajan 98:lla ja olen suositellut tenavillenikin, että olkoon muut koekaniineja.
Mahtaakohan muovitankitkaan kaikissa kestää? sa_doh

Powered by EzPortal