Alustan säädöt st1300/st1100

Aloittaja jarska, 10.03.09 - klo:22:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

10.03.09 - klo:22:23 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä jarska
Miten nuo alustan säädöt vaikuttaa etenemiseen, tuleeko tukevampi/vakaampi kun "kiristelee" vai peräti huonontaa etenemistä?

Mulla on vielä tehdasasetuksissa.

Ilmeisesti etupäätä ei voi säädellä?

10.03.09 - klo:22:37 #1 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä hondamania
Mulla on siis 1300. En ole itse asiassa paljoa säädellyt, koska jousen esijännnitys-jutska on jumissa: vaikka hellentää, ei löysty, jo kiristää, ei pysty kiertämään. Minun neuvo onkin että säädelkää aina välillä niin ettei se jumiudu (jotain spayta kai voisi ruiskia siihen jousen yläosassa olevaan "sylinteriin" myös.

Seuraavia ohjeita löytyy St-Owners sivustolta:
- takaiskarin paluuvaimennus: ruuvi ensin kiinni (=kovin), siitä varttikierros aukipäin
- takajousen esijännitys painon mukaan arvioiden:
   * kokonaan auki ensin
   * siitä 7 napsausta kiinnipäin on kuulemma tehdas-asetus (n. 70 kiloiselle kuskille), satakiloinen vaatii jo ainakin 28 napsausta
- takajousen jännistys "ratamiesten" mukaan:
   * pyörä pidetään pystyssä mutta ei istuta päällä ==> mitataan matka akselin keskeltä esim. satulan reunaan
   * sitten kuski kamppeet päällä satulaan => pitäisi laskea vain n. 35 mm
   ==> säädetään esijännistystä niin että vain tuo 35 mm laskee (tiukka rata-asetus on kuulemma 30 mm ja normaali 40 mm !)
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

10.03.09 - klo:22:48 #2 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä jarska
Kiitokset hondamania :bounce:

Täytyy varmaan skruuvata hieman jäykemmälle ja kokeilla _1_v

11.03.09 - klo:09:45 #3 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Obelixxx
Kun olen ollut reissussa kaks päällä ja tavarat mukana, säädetty jousi ja iskari vastaamaan kuormaa, sen jälkeen lähden yksin ajamaan samoilla säädöillä nii pyörä vajeltaa sinnesuntänne.
Pitää löysää säädöt normaaliin nii sit taas menee kuten pitää.

11.03.09 - klo:10:00 #4 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: "Obelixxx"Kun olen ollut reissussa kaks päällä ja tavarat mukana, säädetty jousi ja iskari vastaamaan kuormaa, sen jälkeen lähden yksin ajamaan samoilla säädöillä nii pyörä vajeltaa sinnesuntänne.
Pitää löysää säädöt normaaliin nii sit taas menee kuten pitää.

Tarkotatko että löysäät yksin ajaessa säädöt tehdasasetuksiin vaikko itelle sopivat napsut?

11.03.09 - klo:12:04 #5 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Obelixxx
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Lainaus käyttäjältä: "Obelixxx"Kun olen ollut reissussa kaks päällä ja tavarat mukana, säädetty jousi ja iskari vastaamaan kuormaa, sen jälkeen lähden yksin ajamaan samoilla säädöillä nii pyörä vajeltaa sinnesuntänne.
Pitää löysää säädöt normaaliin nii sit taas menee kuten pitää.

Tarkotatko että löysäät yksin ajaessa säädöt tehdasasetuksiin vaikko itelle sopivat napsut?

Jaa-a..enpä edes tiedä mitä on tehdasasetukset, laitan ne siihen mikä on koettu hyväksi, mutt muutan aika paljon asetuksia kaksin+kuorma/yksin ajaessa.
Joustahan pääsee kääntelemään ajonaikana ja sillee testaamalla se löyty mikä minuu miellyttää.

Olen pitänyt alustassa pääasiassa alkuperäiset säädöt tähän saakka. Takapään kruuvia olen hieman kiristänyt. Olen tottunut siihen, että Pannari elää aikalailla n. 120 vauhdista ylöspäin.
Viime kesänä lähdin Sacsenringin kisoista sunnuntai-iltapäivällä ajamaan kohti Berliiniä. Päästelin keskikaistaa n. 140-150 km/h -vauhtia. Kisojen villitsemiä kyykkypyöräpoikia meni ohi vasenta kaistaa n. 250 km/h lasissa. Pikku hiljaa alkoi omakin vauhti nousta ja oli jonkun ajan kuluttua n. 200. Minulla oli tankkilaukku ja Givin ylälaukku kiinni ja pleksi alhaalla. Tuossa vauhdissa alkoi niin vakava voblaaminen, että suoraan sanoen pyörä ei hetkeen aikaan ollut hanskassani. Liike sai ikään kuin voimaa itsestään. Pudotin naama vakavana nopeutta ja n. 170 km/h:ssa tilanne alkoi olla taas hallinnassa.
Tankkilaukku ja "vääränmallinen" ylälaukku (sekä näille liian suuri nopeus) selittänevät syyn moiseen, mutta olipahan varsinainen kokemus. Voiko alustaa säätämällä todella vaikuttaa tuohon?

Lainaus käyttäjältä: "Sulka"Olen pitänyt alustassa pääasiassa alkuperäiset säädöt tähän saakka. Takapään kruuvia olen hieman kiristänyt. Olen tottunut siihen, että Pannari elää aikalailla n. 120 vauhdista ylöspäin.
Viime kesänä lähdin Sacsenringin kisoista sunnuntai-iltapäivällä ajamaan kohti Berliiniä. Päästelin keskikaistaa n. 140-150 km/h -vauhtia. Kisojen villitsemiä kyykkypyöräpoikia meni ohi vasenta kaistaa n. 250 km/h lasissa. Pikku hiljaa alkoi omakin vauhti nousta ja oli jonkun ajan kuluttua n. 200. Minulla oli tankkilaukku ja Givin ylälaukku kiinni ja pleksi alhaalla. Tuossa vauhdissa alkoi niin vakava voblaaminen, että suoraan sanoen pyörä ei hetkeen aikaan ollut hanskassani. Liike sai ikään kuin voimaa itsestään. Pudotin naama vakavana nopeutta ja n. 170 km/h:ssa tilanne alkoi olla taas hallinnassa.
Tankkilaukku ja "vääränmallinen" ylälaukku (sekä näille liian suuri nopeus) selittänevät syyn moiseen, mutta olipahan varsinainen kokemus. Voiko alustaa säätämällä todella vaikuttaa tuohon?

Voi hemmetti, olihan varmasti säikäyttävä kokemus.
Mitä minä oon oppinu viisaammilta niin taitaa se voblata suuremmissa nopeuksissa myös originaalilla takalaukulla, tiedä sitten onko kuitenkin vähäisempää?
Jäykempirunkoiset renkaat, ilmanpaineitten nosto tuonne 3,2-3,3 baariin kaikilla renkailla, matkustaja kyydissä ei tuota juuri ilmene, nämä kait ne yleisimmät keinot vai?
Eikös alustan säädöt jotain vaikuta tohon myös.

Joo yksi juttu oli, minkä unohdin mainita.
Minulla oli aikaisemmin Metzin 6 -renkaat ja viime kesänä vaihdoin ne juuri ennen tuota matkaa Bridgestonen Battlaxiin, jotka heti tuntuivat vetelämmiltä, kuin Metzit. Niilllä varmaan oli vaikutusta asiaan, vaikka rengaspaineet olivatkin kohdallaan.

Jep, eikös tuossa toisessa testissä jonka postasin tänne  juurikin vaihdettu mezelerin renkaat ja kehuttiin että vakautti huomattavasti menoa.

Edit: Oikeen muistin, vaihtovat mezin 4:set rengasrikon sattuessa tuossa TM:n testissä ja kehuvat menoa paremmaksi.

Mikäs se tehtaan suositus kattonopeudeksi onkaan ajettaessa takalaukun kanssa?
Muistaisin ST1100:essa olleen 130.

Kyllä olet aivan oikeassa, se on 130. Se on myös Giwin laukussa mainittu. Joskus joutuu opettelemaan kantapään kautta. Hyvä varoitus kyllä, joka kannattaa ottaa tosissaan.

:compress:  tossa kuvassa näkyy koko (vissiin 46 L??)

Samapa tuo kunhan ovat varoittaneet, eikös sillä siirretä vastuu eteenpäin.  oops2
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Mulla oli joitakin vuosia sitten honda CBR 1000F , kappan 52 litran takalaukku ja isuimmat sivulaukut mitä sai.

Nopeutta tommoset 180km tunnissa ja jopas alkoi yhtäkkii vatkaamaan niin että syrän hypähti kurkkuun, kannattais varmaan kuitenkin noudattaa niitä laukkujen nopeus suosituksia :bounce:

näin, kun yksin ajelee niin pelkkä sivutuuli riepottelee kun on tuo takalaukku paikallaan.
Kahdestaan ei niin huomaa mutta kyllä silloinkin tuuli ottaa..

Sitä vaan että, mihin meillä oikeastaan on lomalla kiire. ?

On paljon kivempaa nauttia sen takapenkkiläisen kanssa sitten illalla kun on yhtenä kappaleena. elina1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal