Öljykeskustelu

Aloittaja Kauko, 05.03.09 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

05.03.09 - klo:18:50 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Kauko
Tästä voitaisiin saada foorumin pisin aihe, mutta jos nyt unohdetaan öljy nimeltään Delvac, niin mahtuu asiaakin.
Öljynvaihto on seuraavaksi edessä ja myyjän huolto (ainut vaihtoehto, jos haluaa säilyttää 4/5 vuoden takuun) suostuu käyttämään vain Honda GN-4 mineraaliöljyä. Kerhollamme oli öljyilta, jossa Shellin kaverit kertoivat monta tuntia öljyistä, ennenkaikkea tekniikkapuolta. Tulin vakuuttuneeksi, että synteettistä sen olla pitää. Pannarin vaihtoväli 12.000km.
Mitä öljyä olette käyttäneet? ja miksi?

05.03.09 - klo:20:10 #1 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Meesse
Kyllä se paras öljy on just tota GN-4:sta,toimii vaihteet ja kytkin parhaiten ainakin 1100:ssa.Ja vaihtovälinä olen pitänyt n. 6000 km

05.03.09 - klo:20:21 #2 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Pannari Petteri
Itse olen viime aikoina öljyt vaihdellut. Ja olen käyttänyt Gulfin 10-40 W osasynteettistä moottoripyöräöljyä.
Isommat pojat ovat kertoneet, että mineraalipohjaiset öljyt ovat edullisempia ja varmempia valintoja vanhempaan mp:n. Sopivat myös paremmin mp:n kytkimille (märkäkytkin).
Gulf öljy ei ole edes kallista (hieman yli 3 €/litra) ja niinpä olen vaihtanut sen 6 tkm. välein vaikka ohjekirja ilmoittaa 12 tkm.
Kustannus erä ei ole kovin suuri , kun litrahinta on pieni ja itse vaihtaa!

Itse en todellakaan ole mikään "öljyalan ammattilainen", mutta luulisin että synteettisien öljyen paremmuus tulee esille varsinkin matalissa lämpötiloissa. Siksi niitä käytetään varsinkin autoissa.
Mp:ssä tämä ominaisuus menee tavallaan hukkaan, koska pyörillä ajetaan kevät-kesä-syksyllä.
Mutta totta on varmaankin kyllä se, että täyssynteettisten mp-öljyjen voiteluominaisuudet kestävät pidemmän vaihtovälin kuin mineraaliöljyjen.
Itse olen siis yrittänyt kompensoida tämän eron vaihtovälin puolittamisella.
Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

05.03.09 - klo:20:42 #3 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Obelixxx
Mie oon käyttänyt huollossa ton pannarin ja joka kerta vaihdatan öljyt, syssyllä oli ajettu vaikka kuinka vähän niin silti vaihdatan öljyt sekä peräöljyt ja bensan iän pidentäjät tankkiin ja kotiin sit odottamaan kevättä.

Mitä öljyä siellä vaihdetaan...hmm..empä tiedä?  :-k

05.03.09 - klo:20:45 #4 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä jarska
GN-4:sta on laitettu pannariin sekä lukuisiin muihin mopoihin tuossa paikallisessa huollossa ja hyvin pelaa :fart:

05.03.09 - klo:21:53 #5 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Pankku
Tuota GN-4:sta on tullut käytettyä ja hyvin tuntuu Hondassa pelittävän.

05.03.09 - klo:21:57 #6 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä Kauko
En yhtään epäile, etteikö tuo Hondan GN-4 toimisi, mutta voisiko jokin muu olla parempaa? Synteettisen öljyn "leikkaantuminen" on huomattavasti hitaanpaa kuin mineraaliöljyn. Ts synteettinen säilyy kauemmin arvoissaan. Muistaakseni lämpö ja paine huonontavat öljyä. Pannarissa on aika pitkä vaihtoväli, joten varmaan parasta olisi puolittaa vaihtoväli, jos pysyy mineraalissa.
Nämä Shellin öljygurut vaan liputtivat niin kovasti synteettisen puolesta ja kumpikin oli enemmän tekniikan mies kuin kauppahemmo. Joten jonkinlainen luottamus tuli heidän lausuntoihin. Ja tietty haluaisi tuohon "parasta", ajatuksena kun on pitää sitä monta monta vuotta.
Pannarin öljyvaatimus:
Viskoteetti SAE 10W-30, API-luokka SG, JASO MA, ei ''energy conserving''
GN-4 taitaa nykyään olla 10W-40 ja API-luokka SG/SH (=korkeampi).
Maahantuoja ei vaadi öljyltä muuta, kuin se täyttää manuaalin vaatimukset, mutta jotta lisätakuu olisi voimassa, olen tuon huoltopaikan liekassa.

06.03.09 - klo:12:25 #7 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä hondamania
Tuossa kyllä alussa heti kiellettiin mainitsemasta sana Delvac, mutta kerronpa nyt kuitenkin että itse ajan Delvac 1400:lla => 93 tkm ja olen tyytyväinen. Vaihdan 10 tkm välein.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

06.03.09 - klo:13:36 #8 Viimeisin muokkaus: 01.01.70 - klo:02:00 käyttäjältä jarska
Iiiik, delvac mainittu 22yikes   crackup

Laitoin Shell Advance 10w-40 puolisynteettisen motskariöljyn vanhan motulin tilalle ja oli kuin olisi vaihteisto uusittu! Ei ole pannarista paljoa kokemusta (joku 4000km), mutta eka 50 km uusilla oljyillä oli kyllä valaiseva. Eli öljyillä on väliä!

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"En yhtään epäile, etteikö tuo Hondan GN-4 toimisi, mutta voisiko jokin muu olla parempaa? Synteettisen öljyn "leikkaantuminen" on huomattavasti hitaanpaa kuin mineraaliöljyn. Ts synteettinen säilyy kauemmin arvoissaan. Muistaakseni lämpö ja paine huonontavat öljyä. Pannarissa on aika pitkä vaihtoväli, joten varmaan parasta olisi puolittaa vaihtoväli, jos pysyy mineraalissa.
Nämä Shellin öljygurut vaan liputtivat niin kovasti synteettisen puolesta ja kumpikin oli enemmän tekniikan mies kuin kauppahemmo. Joten jonkinlainen luottamus tuli heidän lausuntoihin. Ja tietty haluaisi tuohon "parasta", ajatuksena kun on pitää sitä monta monta vuotta.
Pannarin öljyvaatimus:
Viskoteetti SAE 10W-30, API-luokka SG, JASO MA, ei ''energy conserving''
GN-4 taitaa nykyään olla 10W-40 ja API-luokka SG/SH (=korkeampi).
Maahantuoja ei vaadi öljyltä muuta, kuin se täyttää manuaalin vaatimukset, mutta jotta lisätakuu olisi voimassa, olen tuon huoltopaikan liekassa.

Sattui aihe joskus kiinnostamaan ja kysäisin asiaa yhdeltä kaverilta ja sieltä missä asiasta oikeasti tiedetään eli exxonin tuotekehitysosastolta.
Sanoivat että synteettiset oljyt sellaisenaan ovat liian liukkaita märälle kytkimelle mutta nimenomaan mineraalipohjainen delvacci kelpaa ja toimii hyvin prätkissä. Pakkasominaisuuksilla ei mopossa ole väliä ja nuo diiseliöljyt täyttävät kaikki bensamoottorienkin vaatimukset. Virallisesti suositelevat toki juuri sitä öljyä mopoon mitä valmistajatkin.

Ehkäpä se paras puoli delvacissa on että kustannuksia ajatellen vaihtovälin voi helposti puolittaa.

Ajattelin laittaa tilaukseen GN-4 öljyä, mutta:
GN4 OIL 10W-40
This part has been discontinued and can no longer be ordered from Honda
(david silver)
mielenkiintoista...

David Silver vastaa:
Hello,
Thank you for your e-mail.
Sorry, yes Honda has completely discontinyed this oil.


Mitähän öljyä nyt sitten laitetaan, kun bikeworld ei suostu käyttämään
muuta kuin GN-4:sta - muut eivät kuulemma toimi.
Ja takuun kanssa voi tulla ongelmia, jos on muuta...

Pankku, kysäiseppäs Pasilta

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"David Silver vastaa:
Hello,
Thank you for your e-mail.
Sorry, yes Honda has completely discontinyed this oil.


Mitähän öljyä nyt sitten laitetaan, kun bikeworld ei suostu käyttämään
muuta kuin GN-4:sta - muut eivät kuulemma toimi.
Ja takuun kanssa voi tulla ongelmia, jos on muuta...

Pankku, kysäiseppäs Pasilta

Eikös tuota GN4 öljyä saa Suomessa ihan Hondan liikkeestä?Ainakin täällä sitä löytyy EMC:ltä (myös postimyynnin kautta) ja jopa meidän pieni huoltoasema pitää sitä varastovalikoimissaan?

Siis sain tiedon, että toimitukset ovat loppuneet, eli uutta ei enää saa

Powered by EzPortal