Jos on kiinnostusta hankkia peräkärry pyörään, oheisesta linkistä löytyy tekijä.
http://kotisivu.dnainternet.net/rpenttin/index.html (http://kotisivu.dnainternet.net/rpenttin/index.html)
Jenkkilästä löytyy yksipyöräinen versio, samasta paikkaa saa myös Pannariin koukun.
http://www.schoolhousemcacc.com (http://www.schoolhousemcacc.com)
Niiden sivuilla on myös hieno videopätkä. Olin jo tekemässä tavanomaista peräkärryä mutta taitaakin tulla yksipyöräinen. Ai mihin tarvitaan peräkärryä kun on Pannari ? No kun välillä tulee kuljetettua kaikenlaista tilaaviepää. Esimerkiksi 46 kilon painosta klapikonetta olisi ollut mukavampi pistää peräkärryyn kuin poikittain takapenkille. Kyllä, minulla on myös auto mutta käytän mieluummin Pannaria.
Näitä valmistajia on maailmalla muutamia. Tässä kuvat eräästä versiosta sekä Pannarin vetokoukkuraudasta.
Meinaat siis tehdä itse tuon peräkärryn
Tuon takapyörän jousituksen / ripustuksen kanssa joutunee harjoittelemaan enempi, ei taida olla valmiita ratkaisuja olemassa? Kopan teko lasikuidusta lienee helpompi juttu, samalla muotilla tulisi varmaan useampikin.
Laitat varmaan tänne sitten jonkinlaista infoa projektin etenemisestä
Peräkärryn aijon tehdä itse. Olen tehnyt autojen peräkärryjä noin 20 kpl. ja yhden moottoripyörän. Lasikuidusta on tarkoitus väsätä koppa. Nyt täytyy ensin pohtia sitä teenkö muotin vai niin sanotun one off systeemin joka tarkoittaa sitä että spaklaamista ja hiomista on enemmän. Kuvia laitan toki näytille ja jos päädyn muotin tekoon niin sillä voi halukkaat väsätä omat kopat. Takasvingi ei niin vaikea juttu ole jos käyttää esim. Honda Mankin takatsydeemiä hyväksi. Ohessa kuva yhdestä viritelmästä.
Bongasin tuon netistä eikä siitä ollut kuin yksi toinen kuva joka myös on pieni. ATK taitoni ei riitä sen sen suurentamiseen. Lisään myös kuvan toisesta rungosta sekä vaihtoehdon teltalle.
Ei millään pahalla, mutta minun mielestä peräkärry ja moottoripyörä pitäisi pitää mahdollisimman kaukana toisistaan. Vain äärimmäisessä hätätapauksessa ( kun pyörä hajoaa ja se kuljetetaan kärryllä kotiin) niillä on jotain yhteistä. Kyllä moottoripyöräilyn idea katoaa, kun aletaan vetää kärryjä perässä!!!!
Semmoinen kaksipyöräinen halkoperäkärry näyttää ja varmaan tuntuu pahalta,
mutta,
tuollainen yksipyöräinen voisi olla aika näppärä.
Meilläkin oli melkoinen ongelma, kun kissa olisi pitänyt ottaa mukaa ja se ei onnistunut.
Kysyin pariltakin suomalaiselta mp-kärryn tekijältä sellaistä kärryä, jossa olisi ollut kaksi kantta.
Toinen kansi olisi ikkunoitu ja varustettu tuuletusräppänöillä, kyselyn jälkeen valmistajien
mielenkiinto hiipui, pitivät ilmeisesti kylähulluna (oikessa ehkä
)
Jos ja kun meille tulee eläin (koira tai katti) niin peräkärryn hankinta tulee pakolliseksi.
Vaihtoehdot on aika vähissä, eläinhoitopaikat on kaukana ja kalliita. Miksi ei voisi matkustaa
siten kuten haluaa koko porukan kanssa?
Retkeilyyn sitten enempi ilman kärryjä, mutta miksi ajaa autolla?
Kannattaa vilasta tuo videopätkä uni-go sivuilla, ei vaikuta tahmealta
Tuossa Uni-Gossa on aika sopiva mitoitus ja näppärä kiinnitys pyörään.
Jos "joku" täällä tekisi muottia noita mukaillen
Minkälaiset lakipykälät noissa peräkärryissä pätee ja minkälaiset vakuutukset, nopeus ym?
Nopeusrajoitus Suomessa 80km/h
ei vakuutusta tms = ikäänkuin pyörän lisävaruste
ei tarvitse rekisteröidä tai edes katsastaa jos:
Peräkärryn mitat: max leveys 150cm (125cm?), paino kuormattuna max puolet mp:n omapainosta
kiinnitys pyörään pitää olla asiallinen
Valot: jos pyörän omat peittyy, niin sitten pitää olla kärryssäkin
Heijastimet kuten autonkin peräkärryssä?
Kilpi: katsastuskonttorilta pyörän kaksoiskilpi (25+8€) jos pyörän oma peittyy
Osa "määräyksistä" tulkinnanvaraisia, mutta kun laittaa valot/heijastimet ja kilven, niiin ei pitäisi tulla ongelmia.
Meitillä olisi tuo uni-go, jos vaan olisi...
Lainaus käyttäjältä: "pertza"Ei millään pahalla, mutta minun mielestä peräkärry ja moottoripyörä pitäisi pitää mahdollisimman kaukana toisistaan. Vain äärimmäisessä hätätapauksessa ( kun pyörä hajoaa ja se kuljetetaan kärryllä kotiin) niillä on jotain yhteistä. Kyllä moottoripyöräilyn idea katoaa, kun aletaan vetää kärryjä perässä!!!!
Olen pertsan kanssa samaa mieltä, jos mun pitää kuljettaa halkoja tai kenttäsirkeliä hommataan siihen auto ja kärry sen verran kyllä antaudutaan.
Mutta kieltämättä aika vekkulin näköisiä ja saattaa jopa toimiakin, kunhan ei täytä kärryä betonipusseilla ja sokkelilaudoituksilla. reps1
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Kesällä reisuun lähtiessä kyllä tuli mieleen että tarvittais kärry........mutta otin muutamat omat kalsarit pois niin mahtui tärkeemmät mukaan. :compress:
Kiitos vastauksesta.Hyvää tietoa ja helposti.
tuli bongattua keväällä suvirantameetingissä tämmösiä (-09)
huomioi wingin etupyörä/sivuvaunun synkronointi
sisällä vuode+portapotta ym
ja suomirekisteri
"Menokenkä" hän se siinä. Minun kerhon ( Gospel Riders ry:n ) kaverita
. Sivuvaunussa matkustaa yleensä kääpiöpilsneri.
Jos porukalla on tarvetta yksipyöräisestä peräkärrystä niin voin yrittää ehtiä tehdä muotin sellaiselle. Se on hieman hitaampaa kuin "one off" versio mutta ehkä sen talven aikana voisi väsätä.
Olen jo hommannut 10 " vanteen Mopo-Sportista ( 17,70 € ) ja vanha iskari löytyi tallin nurkasta. Nyt vain profiiliputkin ostoon. Tai oikeammin loman jälkeen. Eka syyskuuta kääntyy etupyörä kohti Ranskaa ja Sveitsia.
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Nopeusrajoitus Suomessa 80km/h
Autoliiton sivuilta autoliitto.fi ( matkalla ja liikenteessä/matkustusopas):
Saksa:
Moottoripyörä+perävaunu
Taajama 50 km/h.
Maantie 60 km/h.
Moottoritie 60 km/h.
a) Ajoneuvo, jonka kokonaispaino on 3,5–7,5 t *),
b) Henkilöauto + perävaunu,
c) Paketti- tai kuorma-auto alle 3500 kg + perävaunu ja
d) Linja-auto
Taajama 50 km/h.
Maantie 80 km/h.
Moottoritie 80 km/h.
Mahtaako noita kukaan valvoa. Ainakin peräkärryllä varustettujen henkilöautojen nopeudet näyttää olevan lähempänä 150 km/h kun 80 km/h.
Lainaus käyttäjältä: "Tosikko-vm50"Saksa:
Moottoripyörä+perävaunu
Maantie 60 km/h.
Moottoritie 60 km/h.
Just joo, sittenhän matka joutuu
Muistaakseni sakemanniassa peräkärryssä po jarrut, jotta nopeus voisi olla
järjellisempi.
Tulin juuri takaisin Saksasta ja näin se todella on: 60 km nopeusrajoitus. Juttelin mennessäni Vuosaaren satamassa Saksalaisen poliisin kanssa joka oli liikkeellä sivuvaunupannarilla. Säännös on vanha eikä sitä kuulemma aijota muuttaa koska perävaunuja ei heillä ole pyöräkäytössä kuin muutamia. En tullut kysyneeksi muuttuuko asia jos on jarrut. Pitää selvittää sekin asia.
Ennen lomalle lähtöä sain perävaunun rungon valmiiksi. Seuraavaksi alkaa muotin teko. Laitan kuva näytille kunhan ehdin.
Lainaus käyttäjältä: "Aki61"Jos on kiinnostusta hankkia peräkärry pyörään, oheisesta linkistä löytyy tekijä. redtan )
- nukkumavaunua
- you name it Upeeta!
miten bobin projekti edistyy?
vink: kuvia...
Runko on valmiina. Laitan kuva tänne kunhan ehdin. Nyt valmistaudun Pystymettä reissulle.
Tässä muutama kuva rungosta. Pientä viilaamista on vielä mutta melkein valmis se alkaa olla. Pitää samalla pyytää anteeksi autotallin sotkua. Tajusin vasta kun otin kuvat kuinka siivouksen tarpeessa se on.
Tässä on pari kuvaa yhdestä kärrystä jonka bongasin Pystymettä meetingissä.
näyttäisi tulevan kohtuullisen tilava (lue pitkä) peräkärrystäsi.
Oletko jo puntaroinut rungon painoa?
Laittanet tänne sitten kuvia eri rakennusvaiheista, niin päästään ihailemaan tuota
Joo, pituus minuakin hieman mietityttää. Saattaa olla että lyhennän. Paino on tällä hetkellä noin 15 kiloa. Kuvia tulee sitten kun projekti edistyy.