PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1100 => ST 1100 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: tiies - 07.08.22 - klo:07:24

Otsikko: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: tiies - 07.08.22 - klo:07:24
Lämpimillä öljyillä ilmeisesti kytkimestä kuuluu lähtissä kolaus, kun veto kytkeytyy päälle.
Asentaja arveli, että ääni tulisi ns pönkkäkytkimestä,jossa siis hieman samantapainen vapaakytkin periaate kuin aikoinaan 96 V4 saabissa.
Moottorijarrutuksessa siis vapauttaisi kytkin vetoa osittain, jottei takapyörä esim. märällä tiellä vahingossa lukkiudu.
Tästä tietoa tai muilla kokemusta kolahtelusta?
Muutoin kyllä ollut mahtava pyörä ajella ja yllättävän helppo hallita painostaan huolimatta. 
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: uusipanisti05 - 07.08.22 - klo:16:57
Kytkinlevyt kaivaneet kehälle urat johon levyt takertuu.
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: tonipan - 07.08.22 - klo:19:25
Oire sopisi myös takapyörän vetolevyyn / vetopooritukseen, jos kulunut.
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: Wisa - 08.08.22 - klo:01:00
Pannarissa ei ole luistokytkintä, on enempi sporttipyörien varuste. Voisin myös kallistua ideaan perän poorituksen väljyydestä. Jos kolahdus kuitenkin varmuudella tulee kytkimestä, on se väljistynyt kytkinhäkki. Se taas ei haittaa mitään, ei katkaise menoa.
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: tiies - 08.08.22 - klo:08:55
Varmuutta ei ole ja perää aluksi itsekin epäilin....
Kuuleeko kaveri  jos kävelee vieressä/ kummasta kuuluu.
Mitä vetolevy remotti kustantaa?
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: tiies - 08.08.22 - klo:09:11
Ja kuinka tuo peräongelma näyttäytyy vain kuumilla öljyillä?
Kylmänä minkäänlaista kolausta ei kuulu.
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: tonipan - 08.08.22 - klo:19:43
Voimansiirrossa on kardaanissa ja vaihteiston pääakselissa / kytkinakselissa jousikuormitteinen katkos (mikähän tuon oikea nimi on ?) akseli on tavallaan poikki. Poikki olevassa kohdassa on puolipallon muotoiset pinnat joita jousi puristaa toisiaan vasten.

Nämä on tavallaan sulakkeita voimansiirrossa, jotka suojaa muita voimansiirron osia . Puolipallokatkos "hyppää yli" jos tulee äkillisesti suuria voimia siirtolinjaan (esim. Kone leikkaa kovasta vauhdista kiinni tai paikallaan kovilla kierroksilla pitävällä alustalla kytkin nopeasti ylös.)

Jos sinun pyörässä on nuo pinnat kuluneet ja jarrutat moottorilla esim. risteykseen tultaessa. Kun lähdet liikkeelle välys "siirtyy" toiseen äärilaitaan ja kuuluu kolahdus ?

Samalla periaatteella myös vetopooritus kolahtaa.

Omassa pyörässä kolahdus kuuluu useimmiten 2 päällä ajettaessa kun lähtee risteyksestä tai valoista liikkeelle. On kolahtanut viimeiset 45 tkm. Pooritus on ehjä.

Yksin ajaessa ei kolahdusta juuri koskaan kuulu (pienempi kuormitus).

Se vetopoori kannattaa tarkistaa Voit jäädä pyörän kanssa tienpäälle, jos poorituksen hampaat häviää kokonaan.

Yritän laittaa kuvat kardaanista ja kytkinakselista tuohon alle.
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: tonipan - 08.08.22 - klo:19:45
Kuvat.
Otsikko: Vs: Pönkkäkytkin
Kirjoitti: tiies - 09.08.22 - klo:11:23
No  tämä kuulostaa juurikin  samalle ilmiölle.
Tuo "pönkkäkytkin" mistä asentaja puhui  onkin siis tuossa akselissa.