PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => PANNARIKESKUSTELUT => Aiheen aloitti: Pan nari - 01.06.17 - klo:09:39

Otsikko: Mustasavu
Kirjoitti: Pan nari - 01.06.17 - klo:09:39
 Terve,

Tuli hankittua Pannari St1100 vm-90 sillä on ajettu 15300thk
kysymys on pyörästä tulee mustaasavua kun lähtee kiihyttämään mistä tämä johtuu?

Toinen kysymys on bensavalosta joka pitäisi ilmoittaa kun bensaa jäljellä 5ltr pyörässäni se palaa kokoajan miisä valon anturi sijaitsee?

T.Uusi pannari kuski
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: IC 77 - 01.06.17 - klo:12:07
Voisi olla "karsta"savuja mitä tulee jos kunnolla kiihdyttelee,ainakin jos on ajettu pintakaasulla edellinen 10 vuotta.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Meesse - 01.06.17 - klo:15:02
Bensamittarin anturi on tankissa,penkki pois niin näkyy keskellä tankkia luukku mihin menee bensaletku ja anturin johto.
-käykö moottori tasaisesti tyhjäkäyntiä?-eihän ole rikastin päällä?-vastaako herkästi kaasuun?
-musta savu bensakoneessa tarkoittaa yleensä liian rikasta seosta.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: FF1pan - 01.06.17 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: Pan nari - 01.06.17 - klo:09:39
Terve,

Tuli hankittua Pannari St1100 vm-90 sillä on ajettu 15300thk
kysymys on pyörästä tulee mustaasavua kun lähtee kiihyttämään mistä tämä johtuu?

Toinen kysymys on bensavalosta joka pitäisi ilmoittaa kun bensaa jäljellä 5ltr pyörässäni se palaa kokoajan miisä valon anturi sijaitsee?

T.Uusi pannari kuski

Noiden kaikkien lisäksi kannattaa tarkista ilmasuodatin,onko koskaan vaihdettu,jos likainen niin vaihda. thumbsup1

FF1pan   rd11
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: sepeteus - 01.06.17 - klo:15:53
Jos tuo 15300 km pitää paikkansa niin mun laskujen mukaan siitä tulee 588 + km /vuosi
eli tuo pyörä ei oo muuta tehny kuin seissy tyhjän panttina, toisin sanoen uskoisin että
kannatta kaikki öljyt,bensat,ilmansuodatin ja tulpat vaihtaa ja sen jälkeen eikun reilua
ajoa vaan.
Noin vähillä kilometreillä mikä tahansa kone/sähköt jumittuu...savuttaa...hapettuu.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: HajaMi - 01.06.17 - klo:17:02
Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 01.06.17 - klo:15:53
Jos tuo 15300 km pitää paikkansa niin mun laskujen mukaan siitä tulee 588 + km /vuosi
eli tuo pyörä ei oo muuta tehny kuin seissy tyhjän panttina, toisin sanoen uskoisin että
kannatta kaikki öljyt,bensat,ilmansuodatin ja tulpat vaihtaa ja sen jälkeen eikun reilua
ajoa vaan.
Noin vähillä kilometreillä mikä tahansa kone/sähköt jumittuu...savuttaa...hapettuu.

Olisko kuitenkin 153000km eli 153tkm tai sitten 15300000km mikä on jo aika paljon pannarillekkin 😎
Kallistuisin myös tuon ryypyn päällä olemiseen.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Timppa - 01.06.17 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 01.06.17 - klo:15:44

Noiden kaikkien lisäksi kannattaa tarkista ilmasuodatin,onko koskaan vaihdettu,jos likainen niin vaihda. thumbsup1

FF1pan   rd11

Ei oikeastaan kuulu asiaan, mutta meillä vaihdetaan ilmanpuhdistin joka kevät oli likainen tai ei.

Kerran kun ajaa pidemmän lenkin sadekelillä, vanhalla puhdistimella joka on täynnä hienoa hiekkapölyä, onkin seuraavana päivänä betonista se putsari.
Eikä mene ilma läpi.
Kokemusta on v.2015 Skandinavia rallissa 8h sateessa vauhti 80-100km/h ja kulutus nousi n.1-1,5L/100km.....
Uusi puhdistin ja kulutus palautui normiin.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pannukakku - 02.06.17 - klo:12:41
Lainaus käyttäjältä: Meesse - 01.06.17 - klo:15:02
Bensamittarin anturi on tankissa,penkki pois niin näkyy keskellä tankkia luukku mihin menee bensaletku ja anturin johto.

Öööh... tuota... Pa-mittarin anturi on tankin vasemmalla sivulla, aika lailla akun korkeudella. Siinä on yksi 2-johtoinen punainen liitin.


Seosasiat on kyllä hyvä tarkastaa.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pannukakku - 02.06.17 - klo:12:42
...ja niin juu, näissä on taipumusta ryypyn asteittaiseen jumittumiseen eli ryyppy ei mene kunnolla pois päältä.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Meesse - 02.06.17 - klo:13:41
Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 02.06.17 - klo:12:41
Lainaus käyttäjältä: Meesse - 01.06.17 - klo:15:02
Bensamittarin anturi on tankissa,penkki pois niin näkyy keskellä tankkia luukku mihin menee bensaletku ja anturin johto.

Öööh... tuota... Pa-mittarin anturi on tankin vasemmalla sivulla, aika lailla akun korkeudella. Siinä on yksi 2-johtoinen punainen liitin.


Seosasiat on kyllä hyvä tarkastaa.



Kattos vaan,onkos 90 luvun alun pannareissa sitten erilainen  tankki,omassa -99 mallissa on keskellä penkin alla luukku mihin menee bensaletku ja johto,onkos anturi sitten vielä eri paikassa?
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pannukakku - 03.06.17 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: Meesse - 02.06.17 - klo:13:41
Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 02.06.17 - klo:12:41
Lainaus käyttäjältä: Meesse - 01.06.17 - klo:15:02
Bensamittarin anturi on tankissa,penkki pois niin näkyy keskellä tankkia luukku mihin menee bensaletku ja anturin johto.

Öööh... tuota... Pa-mittarin anturi on tankin vasemmalla sivulla, aika lailla akun korkeudella. Siinä on yksi 2-johtoinen punainen liitin.


Seosasiat on kyllä hyvä tarkastaa.



Kattos vaan,onkos 90 luvun alun pannareissa sitten erilainen  tankki,omassa -99 mallissa on keskellä penkin alla luukku mihin menee bensaletku ja johto,onkos anturi sitten vielä eri paikassa?

ST1100:ssa taita kaikissa olla sama tankki. Ne satulan alta löytyvät johdot menevät bensiinipumpulle, ruskea-punainen tulee pumpun toiminnan sallivalta/katkaisevalta releeltä eli se on plussa, ruskea-musta kytkee "varatankkianturin" polttoaineen varoitusvaloon ja vihreä maadoittaa koko hauskuuden. Eli tankin mittari ja polttoaineen varoitusvalo ovat eri systeemejä. Jos mittari ei toimi niin sen anturi ja liitännät löytyvät sieltä vasemmalta, punainen liitin johon juoksevat vihreä-musta ja harmaa-musta johto. Jos taas varoitusvalo ei syty niin vikaa kannattaa etsiä ruskea-mustan johdon varrelta.

Mutta siihen savu/seosasiaan:

Tuleeko savua kun moottori on varmasti lämmin ja ryyppy on poissa? Sillä ST:n moottoripyöräksi pitkään ja massiiviseen pakoputkistoon kondensoituu vettä varsin paljon. Ja tietty kun moottori käynnistetään uudelleen niin hetken kuluttua kondensoitunut vesi höyrystyy ja putkista tulee minuutin-pari aikamoinen harmaa höyry. Asia normalisoituu kun vesi on kiehunut h*lvettiin ja mitään haittaahan tästä ei ole.

Olen itse tehnyt paraatityhmyyden kun revin kännipäissäni kannet irti pyörästäni kuviteltuani jäähdytysvesien menevän palotilaan. Tallikaverilla oli hauskaa kun pyörin moottorinoisen ja kaljatölkkien seassa tallin lattialla. On se hyvä että asun samalla kylällä kuin Hondan maahantuoja niin pääsin hakemaan kebabin krapulaan (7,90 €) ja uudet kannentiivisteet (110 €) samalla reissulla.

Sitten jos edelleen mietitään seoksia niin tässä listaa:

-ilmanpuhdistimen vaihto
-ali-ilmansuodattimen vaihto (liittyy lähinnä kaasuun vastaamiseen)
-ryypyn vivuston tarkastus, taisin mainitakin että näissä on taipumusta jumiutuvaan ryyppyyn.

Sitten seuraavaksi pitänee mennä syvemmälle tekniikkaan.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pannukakku - 03.06.17 - klo:13:31
Jahah, mä en lukenutkaan alkuperäistä kysymystä kunnolla. Eli mustaa savua kiihdytettäessä. Syökö öljyä? Minkä verran laite kuluttaa polttoainetta? Tuntuu kuitenkin kiihtyvän, tuleeko ihan tuntuva mutta maltillinen tehopiikki 4000 kierroksen pintaan kun avaat kaasun pienenpuoleisella vaihteella ja alat kiihdyttämään alle 4000 kierroksen?
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: IC 77 - 03.06.17 - klo:20:47
Savuja on 3 erilaista: Valkoinen//harmaa on vesihöyryä,joka haihtuu kun pöntöt lämpeää elikkä nopeasti. 1-2 min. jälkeen alkaa "höyrytä" varsinkun KATti mallit savuaa. KATti autoissa haisi vielä kananmuna.
Sininen/sinertävä savu kertoo kyllä öljyn pääsemisestä palotilaan, palaa siinä samala ja savuaa ja haisee! Varsinkin vanhemmat Datsunit savusi. Moottorijarrutuksen jälkeen kun avaa kaasun sinertävä pöllähdys kertoo monesti kuluneista venttiilin varren kumeista,Sama vaihdetta vaihdettaessa,varsinkin vanhoissa autoissa.
Musta/tumma savumonesti putkistoon,pakosarjaan kertynyttä karstaa joka savuaa kiihdyttäessä.
Rikas seos tekee sen myös.
On myös 4 savu: Kun kansipahvi palaa,kunnolla,tulee vesi glygoli huuria kuin höyryveturista,samalla makea glykoli haisee. Mulla meni suorasta kutosesta(viritetty) kannentiiviste ja oli koko tienoo höyryissä.
Sama todettavissa heti lämpömittarista ja paisarista tai syyläristä.
Ainakin tuo karsta savu on aika yleinen,ainakin 20-80 luvun autoissa kiihdyttäessä.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Timppa - 03.06.17 - klo:21:07
Onkos se vähän niin kuin tämmöstä ?? :D

https://www.youtube.com/watch?v=22b27P9Pk9E
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pan nari - 05.06.17 - klo:09:45
Terve,

suurinpiirtein tuollasta
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pan nari - 05.06.17 - klo:13:04
 Kiitos kaikille vinkeistä tulppienvaihto auttoi tuohon ongelmaan.
Vielä tuosta bensamäärän varoitusvalon toimivuudesta irroitin kaikki piuhat jotka menee bensapumpulle mutta valo ei sammunut?

Tyhmä kysymys mutta mistä sesosta voi säätää?

Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pannukakku - 06.06.17 - klo:08:38
Jos haluat tarkastaa bensanpinnan tunnistimen niin resistanssit ruskea-punan ja maan välillä tulisi olla noin 1350 ohmia kun tankissa on polttoainetta varmasti yli punarajan ja 0 ohmia kun tankissa on alle punarajan. Jos tunnistin on ok ja valo sen kun palaa niin epäilen ruskea-punan lyövän maihin jostain.

Seosta voi säätää ja ei voi säätää. Eli jokaisessa kaasuttimessa on pilottiruuvi, josta säädetään tyhjäkäyntipiirin seosta. ST:n, niin kuin useimpien isojen ysäripyörien, kaasuttimet ovat muuttuvakurkkuisia jolloin ainoa ikään kuin ruuvaussäätö vaikuttaa vain tyhjäkäyntipiiriin. Tyhjäkäyntipiiri syöttää polttoainetta koko ajan ja pääsuutin tulee mukaan kun kahvasta käännetään. Euroopan vientimalleissa tyhjäkäyntisuuttimen koko on 40 ja pääsuuttimen 128, joten pilottiruuvin vaikutus koko pakettiin on pienenpuoleinen.

Mutta tyhjäkäynnin seossäädöllä on vaikutusta koko pyörän toimintaan. Omassani oli ilmeisesti haettu laihempaa seosta kiertelemällä tyhjäkäyntiruuveja kiinni ja seurauksena oli huonosti kaasuun vastaava "traktori" joka myös kulutti enemmän kun luistit aistivat korkeamman alipaineen kurkuissa ja paikkasivat vajaakäyntistä tyhjäkäyntipiiriä.

Jos epäilet seoksissä olevan vikaa niin tehdasasetukset kannattaa palauttaa. Eli uusi ilmanpuhdistin, uusi ali-ilmansuodatin ja (jos siis haluat tehdä tämän itse) pilottiruuvit 1 7/8 - 2 kierrosta ulos sekä kaasuttimien synkronointi. Pilottiruuvit ovat hankalassa paikassa ja vaatisivat erikoistyökalun jotta niihin pääsee hyvin käsiksi ja synkronointi vaatii mittarin.

Joka tapauksessa pääpiirin seos säätyy itsenäisesti kurkuissa olevan alipaineen tai pikemminkin kurkkujen paineen ja ulkoilman paineen eron vaikutuksesta. Joten sellaista pappatunturityylin seossäätelyä näillä ei oikein voi eikä tarvitse harrastaa koska jos vehje käy tasaisesti, vastaa kaasuun kunnolla ja kulutus on luokkaa 5,5 l/100 km niin ollaan ainakin aika lähellä tehdasasetuksia.

Pyörähuoltamo ottaa noin 200 euroa synkkauksesta. Missä päin asut? Voin suositella JL-Bikeä pääkaupunkiseudulta. Persoonallisia, mutta asiantuntevia miehiä kun on kyse isoista japanilaisista.

Edit: Kysymys ei ole mitenkään tyhmä. Näiden kaasutinasioiden kanssa on painittu.
Otsikko: Vs: Mustasavu
Kirjoitti: Pan nari - 07.06.17 - klo:06:42
Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 06.06.17 - klo:08:38
Jos haluat tarkastaa bensanpinnan tunnistimen niin resistanssit ruskea-punan ja maan välillä tulisi olla noin 1350 ohmia kun tankissa on polttoainetta varmasti yli punarajan ja 0 ohmia kun tankissa on alle punarajan. Jos tunnistin on ok ja valo sen kun palaa niin epäilen ruskea-punan lyövän maihin jostain.

Seosta voi säätää ja ei voi säätää. Eli jokaisessa kaasuttimessa on pilottiruuvi, josta säädetään tyhjäkäyntipiirin seosta. ST:n, niin kuin useimpien isojen ysäripyörien, kaasuttimet ovat muuttuvakurkkuisia jolloin ainoa ikään kuin ruuvaussäätö vaikuttaa vain tyhjäkäyntipiiriin. Tyhjäkäyntipiiri syöttää polttoainetta koko ajan ja pääsuutin tulee mukaan kun kahvasta käännetään. Euroopan vientimalleissa tyhjäkäyntisuuttimen koko on 40 ja pääsuuttimen 128, joten pilottiruuvin vaikutus koko pakettiin on pienenpuoleinen.

Mutta tyhjäkäynnin seossäädöllä on vaikutusta koko pyörän toimintaan. Omassani oli ilmeisesti haettu laihempaa seosta kiertelemällä tyhjäkäyntiruuveja kiinni ja seurauksena oli huonosti kaasuun vastaava "traktori" joka myös kulutti enemmän kun luistit aistivat korkeamman alipaineen kurkuissa ja paikkasivat vajaakäyntistä tyhjäkäyntipiiriä.

Jos epäilet seoksissä olevan vikaa niin tehdasasetukset kannattaa palauttaa. Eli uusi ilmanpuhdistin, uusi ali-ilmansuodatin ja (jos siis haluat tehdä tämän itse) pilottiruuvit 1 7/8 - 2 kierrosta ulos sekä kaasuttimien synkronointi. Pilottiruuvit ovat hankalassa paikassa ja vaatisivat erikoistyökalun jotta niihin pääsee hyvin käsiksi ja synkronointi vaatii mittarin.

Joka tapauksessa pääpiirin seos säätyy itsenäisesti kurkuissa olevan alipaineen tai pikemminkin kurkkujen paineen ja ulkoilman paineen eron vaikutuksesta. Joten sellaista pappatunturityylin seossäätelyä näillä ei oikein voi eikä tarvitse harrastaa koska jos vehje käy tasaisesti, vastaa kaasuun kunnolla ja kulutus on luokkaa 5,5 l/100 km niin ollaan ainakin aika lähellä tehdasasetuksia.

Pyörähuoltamo ottaa noin 200 euroa synkkauksesta. Missä päin asut? Voin suositella JL-Bikeä pääkaupunkiseudulta. Persoonallisia, mutta asiantuntevia miehiä kun on kyse isoista japanilaisista.

Edit: Kysymys ei ole mitenkään tyhmä. Näiden kaasutinasioiden kanssa on painittu.

Kiitos vastauksesta Jl-Bike on tuttupaikka käyn siellä