PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => PANNARIKESKUSTELUT => Aiheen aloitti: jarska - 10.03.09 - klo:22:23

Otsikko: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 10.03.09 - klo:22:23
Miten nuo alustan säädöt vaikuttaa etenemiseen, tuleeko tukevampi/vakaampi kun "kiristelee" vai peräti huonontaa etenemistä?

Mulla on vielä tehdasasetuksissa.

Ilmeisesti etupäätä ei voi säädellä?
Otsikko:
Kirjoitti: hondamania - 10.03.09 - klo:22:37
Mulla on siis 1300. En ole itse asiassa paljoa säädellyt, koska jousen esijännnitys-jutska on jumissa: vaikka hellentää, ei löysty, jo kiristää, ei pysty kiertämään. Minun neuvo onkin että säädelkää aina välillä niin ettei se jumiudu (jotain spayta kai voisi ruiskia siihen jousen yläosassa olevaan "sylinteriin" myös.

Seuraavia ohjeita löytyy St-Owners sivustolta:
- takaiskarin paluuvaimennus: ruuvi ensin kiinni (=kovin), siitä varttikierros aukipäin
- takajousen esijännitys painon mukaan arvioiden:
   * kokonaan auki ensin
   * siitä 7 napsausta kiinnipäin on kuulemma tehdas-asetus (n. 70 kiloiselle kuskille), satakiloinen vaatii jo ainakin 28 napsausta
- takajousen jännistys "ratamiesten" mukaan:
   * pyörä pidetään pystyssä mutta ei istuta päällä ==> mitataan matka akselin keskeltä esim. satulan reunaan
   * sitten kuski kamppeet päällä satulaan => pitäisi laskea vain n. 35 mm
   ==> säädetään esijännistystä niin että vain tuo 35 mm laskee (tiukka rata-asetus on kuulemma 30 mm ja normaali 40 mm !)
Otsikko:
Kirjoitti: jarska - 10.03.09 - klo:22:48
Kiitokset hondamania :bounce:

Täytyy varmaan skruuvata hieman jäykemmälle ja kokeilla _1_v
Otsikko:
Kirjoitti: Obelixxx - 11.03.09 - klo:09:45
Kun olen ollut reissussa kaks päällä ja tavarat mukana, säädetty jousi ja iskari vastaamaan kuormaa, sen jälkeen lähden yksin ajamaan samoilla säädöillä nii pyörä vajeltaa sinnesuntänne.
Pitää löysää säädöt normaaliin nii sit taas menee kuten pitää.
Otsikko:
Kirjoitti: jarska - 11.03.09 - klo:10:00
Lainaus käyttäjältä: "Obelixxx"Kun olen ollut reissussa kaks päällä ja tavarat mukana, säädetty jousi ja iskari vastaamaan kuormaa, sen jälkeen lähden yksin ajamaan samoilla säädöillä nii pyörä vajeltaa sinnesuntänne.
Pitää löysää säädöt normaaliin nii sit taas menee kuten pitää.

Tarkotatko että löysäät yksin ajaessa säädöt tehdasasetuksiin vaikko itelle sopivat napsut?
Otsikko:
Kirjoitti: Obelixxx - 11.03.09 - klo:12:04
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Lainaus käyttäjältä: "Obelixxx"Kun olen ollut reissussa kaks päällä ja tavarat mukana, säädetty jousi ja iskari vastaamaan kuormaa, sen jälkeen lähden yksin ajamaan samoilla säädöillä nii pyörä vajeltaa sinnesuntänne.
Pitää löysää säädöt normaaliin nii sit taas menee kuten pitää.

Tarkotatko että löysäät yksin ajaessa säädöt tehdasasetuksiin vaikko itelle sopivat napsut?

Jaa-a..enpä edes tiedä mitä on tehdasasetukset, laitan ne siihen mikä on koettu hyväksi, mutt muutan aika paljon asetuksia kaksin+kuorma/yksin ajaessa.
Joustahan pääsee kääntelemään ajonaikana ja sillee testaamalla se löyty mikä minuu miellyttää.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Sulka - 26.03.09 - klo:20:45
Olen pitänyt alustassa pääasiassa alkuperäiset säädöt tähän saakka. Takapään kruuvia olen hieman kiristänyt. Olen tottunut siihen, että Pannari elää aikalailla n. 120 vauhdista ylöspäin.
Viime kesänä lähdin Sacsenringin kisoista sunnuntai-iltapäivällä ajamaan kohti Berliiniä. Päästelin keskikaistaa n. 140-150 km/h -vauhtia. Kisojen villitsemiä kyykkypyöräpoikia meni ohi vasenta kaistaa n. 250 km/h lasissa. Pikku hiljaa alkoi omakin vauhti nousta ja oli jonkun ajan kuluttua n. 200. Minulla oli tankkilaukku ja Givin ylälaukku kiinni ja pleksi alhaalla. Tuossa vauhdissa alkoi niin vakava voblaaminen, että suoraan sanoen pyörä ei hetkeen aikaan ollut hanskassani. Liike sai ikään kuin voimaa itsestään. Pudotin naama vakavana nopeutta ja n. 170 km/h:ssa tilanne alkoi olla taas hallinnassa.
Tankkilaukku ja "vääränmallinen" ylälaukku (sekä näille liian suuri nopeus) selittänevät syyn moiseen, mutta olipahan varsinainen kokemus. Voiko alustaa säätämällä todella vaikuttaa tuohon?
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 26.03.09 - klo:20:58
Lainaus käyttäjältä: "Sulka"Olen pitänyt alustassa pääasiassa alkuperäiset säädöt tähän saakka. Takapään kruuvia olen hieman kiristänyt. Olen tottunut siihen, että Pannari elää aikalailla n. 120 vauhdista ylöspäin.
Viime kesänä lähdin Sacsenringin kisoista sunnuntai-iltapäivällä ajamaan kohti Berliiniä. Päästelin keskikaistaa n. 140-150 km/h -vauhtia. Kisojen villitsemiä kyykkypyöräpoikia meni ohi vasenta kaistaa n. 250 km/h lasissa. Pikku hiljaa alkoi omakin vauhti nousta ja oli jonkun ajan kuluttua n. 200. Minulla oli tankkilaukku ja Givin ylälaukku kiinni ja pleksi alhaalla. Tuossa vauhdissa alkoi niin vakava voblaaminen, että suoraan sanoen pyörä ei hetkeen aikaan ollut hanskassani. Liike sai ikään kuin voimaa itsestään. Pudotin naama vakavana nopeutta ja n. 170 km/h:ssa tilanne alkoi olla taas hallinnassa.
Tankkilaukku ja "vääränmallinen" ylälaukku (sekä näille liian suuri nopeus) selittänevät syyn moiseen, mutta olipahan varsinainen kokemus. Voiko alustaa säätämällä todella vaikuttaa tuohon?

Voi hemmetti, olihan varmasti säikäyttävä kokemus.
Mitä minä oon oppinu viisaammilta niin taitaa se voblata suuremmissa nopeuksissa myös originaalilla takalaukulla, tiedä sitten onko kuitenkin vähäisempää?
Jäykempirunkoiset renkaat, ilmanpaineitten nosto tuonne 3,2-3,3 baariin kaikilla renkailla, matkustaja kyydissä ei tuota juuri ilmene, nämä kait ne yleisimmät keinot vai?
Eikös alustan säädöt jotain vaikuta tohon myös.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Sulka - 26.03.09 - klo:21:13
Joo yksi juttu oli, minkä unohdin mainita.
Minulla oli aikaisemmin Metzin 6 -renkaat ja viime kesänä vaihdoin ne juuri ennen tuota matkaa Bridgestonen Battlaxiin, jotka heti tuntuivat vetelämmiltä, kuin Metzit. Niilllä varmaan oli vaikutusta asiaan, vaikka rengaspaineet olivatkin kohdallaan.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 26.03.09 - klo:21:15
Jep, eikös tuossa toisessa testissä jonka postasin tänne  juurikin vaihdettu mezelerin renkaat ja kehuttiin että vakautti huomattavasti menoa.

Edit: Oikeen muistin, vaihtovat mezin 4:set rengasrikon sattuessa tuossa TM:n testissä ja kehuvat menoa paremmaksi.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: uusipanisti05 - 26.03.09 - klo:21:33
Mikäs se tehtaan suositus kattonopeudeksi onkaan ajettaessa takalaukun kanssa?
Muistaisin ST1100:essa olleen 130.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Sulka - 26.03.09 - klo:21:52
Kyllä olet aivan oikeassa, se on 130. Se on myös Giwin laukussa mainittu. Joskus joutuu opettelemaan kantapään kautta. Hyvä varoitus kyllä, joka kannattaa ottaa tosissaan.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Timppa - 26.03.09 - klo:21:59
:compress:  tossa kuvassa näkyy koko (vissiin 46 L??)

Samapa tuo kunhan ovat varoittaneet, eikös sillä siirretä vastuu eteenpäin.  oops2
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 26.03.09 - klo:22:27
Mulla oli joitakin vuosia sitten honda CBR 1000F , kappan 52 litran takalaukku ja isuimmat sivulaukut mitä sai.

Nopeutta tommoset 180km tunnissa ja jopas alkoi yhtäkkii vatkaamaan niin että syrän hypähti kurkkuun, kannattais varmaan kuitenkin noudattaa niitä laukkujen nopeus suosituksia :bounce:
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Timppa - 26.03.09 - klo:22:32
näin, kun yksin ajelee niin pelkkä sivutuuli riepottelee kun on tuo takalaukku paikallaan.
Kahdestaan ei niin huomaa mutta kyllä silloinkin tuuli ottaa..

Sitä vaan että, mihin meillä oikeastaan on lomalla kiire. ?

On paljon kivempaa nauttia sen takapenkkiläisen kanssa sitten illalla kun on yhtenä kappaleena. elina1
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: hondamania - 26.03.09 - klo:22:37
Olen myös sitä mieltä että takalaukut ei ole oikeasti tarkoitettu ajettavaksi yli 150-160 km/h. Tähän Bemarin Gt miehet sanoo että on ne, mutta ei anneta niille puheenvuoroa  headbang
Itse ajan aina ilman takalaukkua kun mahdollista. Firman kannettava ei ole peijakas mahtunut muuhun kuin takalaukkuun => pitää varmaan vaihtaa se sellaiseen "executive" malliin, se mahtuu sivulaukkuun. Joku ehdotti että tee oma takalaukku sellaisesta Pelikan-laukusta, joita myydään jossain Claes Ohlssonilla. Sopivan matala ettei varmaan ota niin tuuleen. Olisiko joku Pannariin tehnhyt ko. virityksen ?  Gessu-miehillä olen ko. virityksen nähnyt.

Sinällään tuohon levottomuuteen: hieman jäykempi alusta, tukevammat renkaat ja enemmän painetta auttaa, mutta ei kokonaan poista ongelmaa.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 26.03.09 - klo:22:48
Olen minä nähnyt jossain testissä bemarin GT 1200:n arvostelussakin maininnan "hieman levoton suurissa nopeuksissa" redtan
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: hyrrä - 28.03.09 - klo:11:17
En ole noita napsautuksia koskaan laskellut kun olen säätänyt takajousen esijännitystä mutta jostain on tarttunut semmoinen tieto että kun siitä säätö systeemistä olevista viivoista on näkyvissä enää kolme niin on sopiva kakspäälle kamojen kanssa. Onko muilla asiasta parempaa tietoa ?
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 28.03.09 - klo:18:23
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Olen myös sitä mieltä että takalaukut ei ole oikeasti tarkoitettu ajettavaksi yli 150-160 km/h. Tähän Bemarin Gt miehet sanoo että on ne, mutta ei anneta niille puheenvuoroa  =D>

Tuo Ibari on silti vielä näppäimistöltään oikea PC eikä miniläppäri, eli minusta sitä on kiva käyttääkin. Näyttö tietysti on mitä on, eli pitää vain miettiä kuinka tärkeää sen PC:n sovittaminen sivulaukkuun on.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 28.03.09 - klo:18:29
Ai niin lisätäsmennys siihen BMW-kritiikilleni on siinä, että vaikka alusta muuten toimiikin, ei vaimennus tunnu aivan riittävän isolle pyörälle ja sen seurauksena hyvän mukavuuden tarjoava alusta jää heitoissa vellomaan vaikka vaimennuksen vetäisi tappiin ja esijännitystäkin hieman enemmän kuin painon vuoksi olisi tarpeen.

Huojunnasta hämmentyneenä kun menee sitten vähentämään kaasua, se Uralista kopioitu vaimitenseoli nyrkkeilymoottori keikauttaa mopoa seuraavaksi sivusuunnassa.

Eli vaikka R-sarjan Bemu kääntyy kokoisekseen todella ketterästi ja pitää suuntansa kohtuuhyvin, se huojuu häiritsevästi vähän joka suuntaan kaasun ja heittojen mukana. Vähän kuten Pannari suoralla tiellä sivutuulessa takalaukun kanssa.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Obelixxx - 29.03.09 - klo:00:28
Lainaus käyttäjältä: "jarska"Olen minä nähnyt jossain testissä bemarin GT 1200:n arvostelussakin maininnan "hieman levoton suurissa nopeuksissa" redtan

Jaaha, mie oon aina vaan vääntänny "näppi tuntumalla". No täytyy kokeilla tota "ohjetta" jos vaikka olis hyvä.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: wage - 29.03.09 - klo:18:27
löysin tällaisen kommentinMP Maailma 7/07
takajousen säädöistä

"Säätöjen vaikutus pyörän käyttäytymiseen"

JOUSEN ESIJÄNNITYS
Liikaa
-helppo kääntyä mutkiin
-takapää tuntuu kovalta
-takarenkaan pito huono
Liian vähän
-etupää tuntuu kevyeltä
-hyvä pito kiihdyttäessä
-aliohjautuu mutkaan mentäessä

PURISTUSVAIMENNUS
Liikaa
-takarengas liukuu kiihdytettäessä
-tuntuu kovalta tienpinnan epätasaisuuksissa
Liian vähän
-kaksin ajettaessa takapää on liian alhaalla,etupää menettää pitoaan

PALUUVAIMENNUS
Liikaa
-takapää on liian kova,"hyppii" tienpinnan epätasaisuuksissa
-takapää aliohjautuu mutkissa
Liian vähän
-pyörä tuntuu liian epävakaalta
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Timppa - 29.03.09 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: "wage"löysin tällaisen kommentinMP Maailma 7/07
takajousen säädöistä

"Säätöjen vaikutus pyörän käyttäytymiseen"

JOUSEN ESIJÄNNITYS
Liikaa
-helppo kääntyä mutkiin
-takapää tuntuu kovalta
-takarenkaan pito huono
Liian vähän
-etupää tuntuu kevyeltä
-hyvä pito kiihdyttäessä
-aliohjautuu mutkaan mentäessä

PURISTUSVAIMENNUS
Liikaa
-takarengas liukuu kiihdytettäessä
-tuntuu kovalta tienpinnan epätasaisuuksissa
Liian vähän
-kaksin ajettaessa takapää on liian alhaalla,etupää menettää pitoaan

PALUUVAIMENNUS
Liikaa
-takapää on liian kova,"hyppii" tienpinnan epätasaisuuksissa
-takapää aliohjautuu mutkissa
Liian vähän
-pyörä tuntuu liian epävakaalta


Tää ei nyt ihan avautunut mulle  hat1
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: wage - 29.03.09 - klo:20:11
tämä oli kait yleismaininta kaikille pyörille säätöjen vaikutuksista pyörän käyttäytymseen
eli rivien välistä,tulkitsemme,mikä mikäkin,voisi olla syy,jos tuntuu ettei ihan kaikki ole ok käyttäytymisessä
hakemallahan se selviää(onkohan itselläkään kaikki kohdalla???heh heh)
siis onko 50 tai 150kg kaveri,boxien sisältö kg,kaksin vai yksin
on totta että ajo/ jousitus mukavuus muuttuu heti kun painoissa on eroa
kirjoitin tän suoraan MP Maailman lehdestä 7/07 sivu 92-93
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 30.03.09 - klo:00:38
Jousituksen säätö merkkien perusteella on arviokauppaa, mutta tuolla on asiantuntevia ohjeita homman perusteista, ratakäyttöön tosin eikä puoliakaan tuossa tarvittavista säätönippeleistä löydy Pannarista: http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm (http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm)

Ja sitten tietysti tämä klassikko: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.2 (http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.2)

Itse mittasin pyörät vapaana roikkuvaan jousitukseen nähden että pelkän pyörän paino upottaa jousitusta edessä ehkä 2-3 senttiä ja takana 1-2 senttiä. Pelkän pyörän painosta etujousitus siis vajoaa hieman enemmän. Kuskin istuessa satulaan vajoaa etupää sentin lisää ja takapää kaksi, eli pyörä on taas vaaterissa.

Ellei ole, niin säädetään. Sitten vain lisätään standardimatkustaja sekä standardikuorma erikseen ja yhdessä ja kirjoitetaan esijännityksen säädön napsut muistiin tulevaa käyttöä varten.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 30.03.09 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"Jousituksen säätö merkkien perusteella on arviokauppaa, mutta tuolla on asiantuntevia ohjeita homman perusteista, ratakäyttöön tosin eikä puoliakaan tuossa tarvittavista säätönippeleistä löydy Pannarista: http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm (http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm)

Ja sitten tietysti tämä klassikko: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.2 (http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.2)

Itse mittasin pyörät vapaana roikkuvaan jousitukseen nähden että pelkän pyörän paino upottaa jousitusta edessä ehkä 2-3 senttiä ja takana 1-2 senttiä. Pelkän pyörän painosta etujousitus siis vajoaa hieman enemmän. Kuskin istuessa satulaan vajoaa etupää sentin lisää ja takapää kaksi, eli pyörä on taas vaaterissa.

Ellei ole, niin säädetään. Sitten vain lisätään standardimatkustaja sekä standardikuorma erikseen ja yhdessä ja kirjoitetaan esijännityksen säädön napsut muistiin tulevaa käyttöä varten.

Jos tätä vertaa hondamanian ST-foorumilta linkitettyyn ohjeeseen missä tiukka rata-asetus kun istuu mopon päällä on 3cm laskua ja tässä taas käsittääkseni moppe laskeutuu 2cm kun istahtaa satulaan vai? withstupid

Mistäs tuo tarkalleen sitten kannattee mitata?
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: wage - 30.03.09 - klo:12:45
noh mutta huh huh tuota hannu59
sinut pitäisi kyllä panna disponibiliteettiin
tuollaisia linkkejä tuot tänne,,,,ilonpilaaja
minä kun luulin että säädöt on omalla kohdalleen ok
istuin ,mittasin,,,ei hyvä,ei sinnepäinkään
yöunet menee
vai pitäiskö ottaa taas maalaisjärki esiin
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 30.03.09 - klo:17:59
Lainaus käyttäjältä: "jarska"Jos tätä vertaa hondamanian ST-foorumilta linkitettyyn ohjeeseen missä tiukka rata-asetus kun istuu mopon päällä on 3cm laskua ja tässä taas käsittääkseni moppe laskeutuu 2cm kun istahtaa satulaan vai? withstupid

Mistäs tuo tarkalleen sitten kannattee mitata?

En käynyt vertaamassa noita, muttaa lukemat kuulostavat sellaisilta, että nuo eivät välttämättä ole edes eri asia.

Nimittäin JOS 3 cm ero on mitattu keskituella jousitus kokonaan kuormittamattomana ja sitten pyörillään kuski satulassa, niin vain 3 cm uppouma on aika tiukka. Se voi silti olla sama asia kuin 2 sentin ero pyörillään seisovan vain pyörän painon kuormittaman jousituksen ja pyörän + kuskin painolla mitatun välillä.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 30.03.09 - klo:18:21
Ilman muuta maalais- tai kaupunkilaisjärkeä saa ja pitää soveltaa. Ohjelukemat ovat viitteellisiä ja mitattujen painumien lisäksi mopon pitää tietysti olla ajettavissa ja käyttäytyä kunnolla. Mutta noista ohjelukemista on hyvä aloittaa säätäminen.

Yksinkertaistetaanpa näille meidän mopoille joista suurin osa tarvittavista säädöistä valitettavasti puuttuu. Omat lukemani ajovarusteissa 75 kg kuskille ja 52 kg matkustajalle ovat seuraavat:

Keskituella jousitus täysin kuormittamattomana mitattuun 0-tasoon verraten jousitus painuu:
pyörä:                                  etu 42 mm             taka 10 mm
pyörä + kuski:                        etu 46 mm            taka 33 mm (*1)
pyörä + kuski + vakiokaveri       etu 47 mm            taka 43 mm (*2)

*1) esijännitys täysin auki, sitten kiinni päin kunnes "kierre" alkaa ja siitä 4 kierrosta = 8 napsausta kiristettynä
*2) esijännitys kohtaan *1) nähden lisää 8 kierrosta = 16 napsausta

Jos mukana on kaverin lisäksi vielä tavaraakin, niin sitten vedän vielä kierroksen = 2 napsausta lisää esijännitystä.

Yksin ajaessa vaimennuksen säätö tehtaan asetuksessa eli puoli kierrosta lopusta takaisinpäin.
Kaksin ja kuorman kanssa ajaessa vaimennuksen säätö pohjaan.

Älkää nyt vain noita mittoja ja kierroksia lähtekö sellaisenaan kopioimaan, sillä pyörät (tässä iässä) ja kuljettajat (tässä iässä) ovat yksilöitä. Mutta periaatteen kopioinnista voi olla apuakin?

Ylläoleva ei omassa pyörässäni mene aivan ortodoksisesti, koska kuski on mopon painoon nähden erittäin kevyt ja ehkäpä viiden kauden ja noin 50.000 km matkalla etujouset ovat jo hieman kuoleentuneet ja niiaavat melkein koko hieman turhankin pitkän matkan pelkällä pyörän painolla?

Katupyörän nyrkkisääntönä voisi ajatella (don't quote me on this, please) karkeasti vaikkapa 4 cm jousto kummassakin päässä. Se voi jakaantua vaikkapa siten, että etupää painuu pelkän pyörän painosta vaikkapa 2.5 cm ja kuskin kanssa sitten 1.5 cm lisää. Takapäässä sen sijaan kuskin paino tuntuu enemmän ja pelkällä pyörän painolla takapää voisi joustaa vaikkapa 1.5 cm ja kuskin kanssa 2.5 cm lisää. Ajokunnossa siis kumpikin pää on painunut yhtä paljon ja pyörä on vaaterissa.

Mutta kuten sanottu, karkeita nyrkkisääntöjä joiden asettaminen ei ole tavoite, vaan karkea ohje mistä aloittaa säätäminen.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 30.03.09 - klo:18:35
No hitto, tästähän saatais oikeesti kunnon sessio tuonne miitinkiin, alustat jokaiselle soppeleihin säätöihin :compress:
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: hondamania - 30.03.09 - klo:19:17
Kun tuosta laskee niin kyllä takajousitus on aika tiukka pelkälle kuskille:
- pelkkä pyörä 10 mm
- kuskilla 33 mm
==> kun kuski istahtaa satulaan, joustoa saa tulla siis vain 23 mm ==> se on vähän eli aika tiukaksi saa esijännityksen kiristää !
==> kuulostaa rata-asetukselta !
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 30.03.09 - klo:20:29
Piti käydä varta vasten mittaamassa.

Eli kun mopo röhnöttää vapaasti omalla painollaan ja istahdan päälle niin painuu 2,5cm-2,9cm ja painoa mulla 105kg 8-[

EDIT: Nuo aiemmat  on mitattu päin p*****ttä, eli tehdasasetuksilla oikea luku on 4,2cm takana :bounce:
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: hondamania - 30.03.09 - klo:22:56
Tässä on vielä sen yhden poliisimiehen säätöehdotus:

A more exacting method

For a base-line set-up you can do the following and then fine-tune from there. (You'll need some friends to help you measure since you'll be on the bike.)

- Put the bike on the center stand to get the rear wheel off the ground and extend the suspension.

- Use a measuring tape to measure from the center axle up vertically to a point on the chassis. Measure in millimeters to make doing the math easier. Record this measurement and label it M1.

- Take the bike off the stand and have a couple of folks help hold the bike up while you get on it in riding position. Have a third friend push the rear down about an inch and let the rear come back up slowly (don't bounce it). When the suspension stops, measure from the center axle to the chasis point you measured to before. Record this measurement and label it M2.

- With you still in the riding position get your third friend to lift up on the rear of the bike about an inch and let it settle slowly (still no bouncing). The measure again from the center axle to the chassis point. Record this measurement and label it M3.

Do the following math:
M1 - [(M2+M3)/2]

This gives you your static spring sag. Ideally your sag should be set somewhere around 28-33% of total travel for street riding (front and rear) which translates to somewhere between 30-35 millimeters. Too much sag means you need more preload while too little sag means you need less preload. If you run out all your adjustment and still have too much sag you'll need stiffer springs. If you run out all your adjustment and have too little sag you'll need shorter or lighter springs
 
Eli pyörä yksinään pystyssä verrattuna kuski päällä ==> 30-35 mm pitäisi takahaarukan liikkua akselin kohdalta. Parissa kohdassa varoitetaan tekemästä liian tiukkaa: perä on ajossa korkeammalla kuin pitäisi, mikä taas muuttaa etupään kulmaa ja huonontaa ajo-ominaisuuksia. Myöskin ehdotellaan että pitäisi käyttää pienempiä paineita, höh. Mihin tässä nyt pitäisi uskoa.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 31.03.09 - klo:18:56
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Kun tuosta laskee niin kyllä takajousitus on aika tiukka pelkälle kuskille:
- pelkkä pyörä 10 mm
- kuskilla 33 mm
==> kun kuski istahtaa satulaan, joustoa saa tulla siis vain 23 mm ==> se on vähän eli aika tiukaksi saa esijännityksen kiristää !
==> kuulostaa rata-asetukselta !
Joo, onhan se. En huomannut mitään syytä muuttaa tuota ratapäivän jälkeen. Takalaukku varikolta kyytiin ja rengaspaineet takaisin ohjelukemiin niin katupyörä on sillä valmis.

Mutta myönnetään, saisi tuota takajoustoa ehkä enemmänkin jättää. Pitääpä kokeilla vaikka kierros auki päin. Tuo matkustajan kanssa mitattu näyttää olevan paremmin vaaterissa.

Liian tiukan esijännityksen riskinä on liian lyhyen joustovaran seurauksena pidon irtoaminen pompuissa.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 31.03.09 - klo:19:12
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Tässä on vielä sen yhden poliisimiehen säätöehdotus:

Aika lailla noinhan minäkin mittasin, mutta otin tosin siinä matkan varrella muistiin ne välitulokset tyhjän pyörän painolla.

Takajousituksen 33 millin painuma näyttää olevan aika lailla sektorissa, mutta minun tapauksessani tuo etupää lepää syvällä jo pelkän mopon painosta.

Ehtisikö joku mitata uudehkosta ja vähän ajetusta tuon etujousituksen vajoaman (sag) pelkän pyörän painolla verrattuna kuormittamattomaan jousitukseen keskituella?

Alkaa epäilyttää etujousen kuoleentuminen entistä enemmän...
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 31.03.09 - klo:19:23
Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Tässä on vielä sen yhden poliisimiehen säätöehdotus:

Aika lailla noinhan minäkin mittasin, mutta otin tosin siinä matkan varrella muistiin ne välitulokset tyhjän pyörän painolla.

Takajousituksen 33 millin painuma näyttää olevan aika lailla sektorissa, mutta minun tapauksessani tuo etupää lepää syvällä jo pelkän mopon painosta.

Ehtisikö joku mitata uudehkosta ja vähän ajetusta tuon etujousituksen vajoaman (sag) pelkän pyörän painolla verrattuna kuormittamattomaan jousitukseen keskituella?

Alkaa epäilyttää etujousen kuoleentuminen entistä enemmän...

2008 ja ajettu 3500km:

Pelkän pyörän painolla etujousen vajoama on 3,8cm (verrattuna siihen, että oli keskituella)
Kuskin päällä istuessa etujousen vajoama on 0,4cm lisää.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 31.03.09 - klo:19:47
Uudet säädöt:

Taakse 28 napsausta jousen esijännitystä ja paluuvaimennusta varttikierros pohjasta aukipäin: Vajoama takana 3,2cm(kuski 105kg)

Kokeillaas tuolla miten käy  largepan
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 02.04.09 - klo:23:32
Lainaus käyttäjältä: "jarska"2008 ja ajettu 3500km:

Pelkän pyörän painolla etujousen vajoama on 3,8cm (verrattuna siihen, että oli keskituella)
Kuskin päällä istuessa etujousen vajoama on 0,4cm lisää.

Kiitokset!

Etuputket käytetään öljynvaihdon vuoksi auki joka tapauksessa, joten pitääpä harkita samalla 4 mm holkkeja jousen alle?

Tai tarkistaa saman tien mitä jouset maksaisivat?
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 14.04.09 - klo:19:22
Tänään kävin heittään taas pienen lenkin ja säätelin alustaa edelleen.

Huomasin etten tykkää ajaa sittenkään alusta liian kovalla ja ei muuta kuin löysemmälle.

Mulla toimii hemmetin hyvin kun laittaa jousen esijännitystä vain 10 naksua sisään(tehdas as.7) ja paluuvaimennusta vartti sisälle tehtaan kohdistusmerkistä _1_v
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Tonzal - 15.04.09 - klo:01:23
Yritän tässä selvitellä itsellenikin sopivia ST13:sta alustan säätöjä , mutta olisi muutama kysymysmerkki. Sorry, jos hämmennän pakkaa, mutta newbienä en oikein pysy kärryillä. Kiitollinen olisin viisaampien vastauksista!

1.) Mitä tuolla iskarin paluuvaimennuksella(rebound damping) oikein säädetään?

Omistajan käsikirjassa sanotaan:
LainaaHyvällä tiellä ja kevyellä kuormalla se säädetään pehmeäksi ja päin vastoin.
Korjausoppaassa taas vapaasti suomennettuna sanotaan näin:
LainaaHUOMIO! Paluuvaimennuksen säätö tapahtuu aina lähtemällä liikkeelle "täyskovasta" eli kääntämällä säätö täysin kiinni myötäpäivää. Älä säädä ruuvia enempää(auki) kuin on sallittu tai säätö voi vahingoittua.
Tehdasasetus on yksi kierros auki täyskovasta.

2.) Mikä on se maksimi määrä, kuinka paljon tuota paluuvaimennusta voi avata?

3.) Vaikuttaako paluuvaimennus pyörän geometriaan ollenkaan?
Ainakin sillä säädetään takapään "kovuus" eli liian kova --> rengas pomppii, ja liian löysä --> epävakaa käytös, lyllerrys ja jousituksen pohjaaminen. Eikö?

4.) Olen aiemmista postauksista ja linkeistä ymmärtänyt, että kaikki säätötoimenpiteet ja mittaukset liittyvät siihen, että etu- ja takapää pitäisi saada vaateriin eri kuormaustilanteissa, jotta geometria ja näin ollen ajettavuus olisi tasapainossa. Onko näin? (etupäätä ei voi Pannarissa säätää, kuin uusilla jousilla ja öljynmäärällä, eli takapää hoitaa kaiken?)

5.) Mitä jousen esijännityksellä säädetään?
Ilmeisestikin tällä säädetään pyörän geometrian tasapaino eri kuormitustilanteissa. Tähän on helppo säätää, kun siihen toiseen tarvitaan työkalu.

Jarska kirjoitti:
LainaaMulla toimii hemmetin hyvin kun laittaa jousen esijännitystä vain 10 naksua sisään(tehdas as.7) ja paluuvaimennusta vartti sisälle tehtaan kohdistusmerkistä g035
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 15.04.09 - klo:06:58
Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"Jarska kirjoitti:
LainaaMulla toimii hemmetin hyvin kun laittaa jousen esijännitystä vain 10 naksua sisään(tehdas as.7) ja paluuvaimennusta vartti sisälle tehtaan kohdistusmerkistä _1_v
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Hannu59 - 26.04.09 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"1.) Mitä tuolla iskarin paluuvaimennuksella(rebound damping) oikein säädetään?

2.) Mikä on se maksimi määrä, kuinka paljon tuota paluuvaimennusta voi avata?

3.) Vaikuttaako paluuvaimennus pyörän geometriaan ollenkaan?
Ainakin sillä säädetään takapään "kovuus" eli liian kova --> rengas pomppii, ja liian löysä --> epävakaa käytös, lyllerrys ja jousituksen pohjaaminen. Eikö?

4.) Olen aiemmista postauksista ja linkeistä ymmärtänyt, että kaikki säätötoimenpiteet ja mittaukset liittyvät siihen, että etu- ja takapää pitäisi saada vaateriin eri kuormaustilanteissa, jotta geometria ja näin ollen ajettavuus olisi tasapainossa. Onko näin? (etupäätä ei voi Pannarissa säätää, kuin uusilla jousilla ja öljynmäärällä, eli takapää hoitaa kaiken?)

5.) Mitä jousen esijännityksellä säädetään?
Ilmeisestikin tällä säädetään pyörän geometrian tasapaino eri kuormitustilanteissa. Tähän on helppo säätää, kun siihen toiseen tarvitaan työkalu.

ps. Perhana, kun lupailevat kylmää ja huonoa säätä, ei ole vieläkään päässyt avaamaan kautta  g035

1. Iskunvaimentimen toimintaa, siis kuinka tiukasti vaimennin vastustaa heilahtelua. Tarkemmin vielä ulosjouston vaimennusta. Hienommissa vehkeissähän sisään- ja ulosjouston vaimennus voidaan säätää erikseenkin.
2. Ei tietoa, ei ole tarvinnut koskaan menna alle tehtaan asetuksen.
3. Ei vaikuta staattisessa kuormituksessa tasapainoon eikä geometriaan. Ajossa joustoliikkeiden aikana sen sijaan vaikuttaa. Koetapa vääntää vaimennusta reilusti pois päin ja lähteä sen jälkeen pujottelemaan keskiviivan pätkiä eri puolilta -> jo 60 km/h jälkeen takapäästä tulee liian vähäisellä vaimennuksella hissi joka ei ehdi yhden käännöksen jälkeen vakiintua ennen seuraavaa.
4. Alkaa mennä oman ekspertiisin ulkopuolelle, mutta ehkä kuitenkin niin, että tuo jousituksen painuman avulla säädettävä tasapaino on lähtökohta ja vaimennuksen säädöt lisätään sen päälle kayttötilanteen mukaan?
5. Ylä- ja alasilmukoiden väliin pingotettua jousta rutataan lisää kasaan sen esijännittämiseksi siten ettei pyörän tasapaino muutu kuorman myötä. Väärä säätö sivuvaikutuksenaan vaikuttaa ajamiseen ohjauskulman ja jätön muuttuessa.

Olen ajatellut tuon siten, että jousien esijännityksellä säädetään ensin staattinen tasapaino siihen mihin valmistaja on sen suunnitellut ja sitten vaimennuksen säädöllä varmistetaan sen myös pysyvän tasapainossa joustoliikkeiden aikana tai ainakin palautuvan mahdollisimman nopeasti niiden jälkeen. Tämän vuoksi ei ole järkevää tavoitella mahdollisimman tiukkaa tai löysää tms. asetusta, vaan sellaista, joka omassa käytössä toimii.

Pahus kun tuli taas työmatkan vuoksi katko hädin tuskin alkaneeseen ajokauteen. Terveisiä kuitenkin Hondan kotisaarilta, tällä kertaa Kiotosta.
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Tonzal - 26.04.09 - klo:20:52
Kiitokset Hannu59:lle vastauksista!
Täytyy tosissaan alkaa testaa tuota jousitusta, kun pääsee taas tien päälle, ja yrittää löytää itselle optimaaliset asetukset. bikeri
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: jarska - 28.04.09 - klo:12:11
Velipojan kans ajellessa(molemmat yli 100kg) isoimmissa montuissa tuntui että "pohjasi", tarkottaako se nyt että on liian löysällä meidän kuormalle vai liian tiukalla joustovara? withstupid
Otsikko: Re: Alustan säädöt st1300/st1100
Kirjoitti: Tonzal - 28.04.09 - klo:17:36
Joo, kyllähän se ton pyörän kantavuus sais enemmän olla. Oman painon ja matkatavaroiden max. painon jälkeen pitää todella säännöstellä kyytiläisen ruokavaliota, jotta ei menisi kantavuuden yli  oops2