Norjaan kesällä 2010

Aloittaja petrit, 22.10.09 - klo:19:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Moro Honda harrastajille.
Olemme vaimon kanssa suunnitellet reissua ensikesänä heinä-elokuun vaihteelle Norjaan. Tänä kesänä ajelin itsekseni kaverin kanssa tourneen keski-Norjassa. Kyllä täytyy sanoa että uudelleen pitää lähteä, oli maisemat sen verran hienoja. Tarkoituksena olisi kerätä porukkaa lähtemään mukaan. Keski-Suomesta on meidän kavereita lähdössä ainakin kolme pyöräkuntaa tähän tietoon. Muuten meni matka hienosti mutta pyörän vaihto tuli heti kysymykseen kun palasin takaisin kotikonnuille. Tein reissun silloin 93- tonniäffällä. Ongelmia tuli lähinnä siitä että ajoasento ei ihan paras ollut meikämannen kropalle, vasemman jalan puutumista ym... matkaa kertyi kuitenkin n 3500km ja aikaa käytettiin 7 vuorokautta. Matkan tavoitteena oli silloin että käydään Geirangerissa ja nyt olisi suunnitelmissa että ajeltais siitä eteenpäin ylöspäin, reitinsuunnittelu vielä auki. Nyt kuitenkin on sellainen pyörä että nauttii enemmän ajelemisesta. Ostin elokuussa Seinäjoelta -03 1300 ABS Pannarin ja olen siihen todella tyytyväinen. Siis mukaan vaan... T:Pete
 d065

Moi! Josko kelpaa niin voisin vaikka lähteä mukaan..itseäni kiinnostaa kyseinen maa..varsinkin rannikko. reissulla tosin voin olla vain viikon..mutta äkkiähän minä oikasen:)

Kolmella eri reissulla on tullut Norjassa kierrettyä. Karkeasti olen nähnyt välin etelä-kärjestä Tromssaan. Ihan pohjoisin osa on vielä tutkimatta.
Minä tykkäsin eniten Etelä-Norjasta tuonne Oppdalin korkeudelle asti. Siitä ylöspäin oli jotenkin ei ihan niin kiinnostavaa, mutta kyllä tuo Trondheiminkin ympäristö aina kotiolot voittaa.
Täältä kun lähtee, niin aina menee se kaksi päivää suuntaansa siirtymiin. Ruotsin läpiajorangaistus vaan meinaa tympiä, mutta kyllä se unohtuu kun Norjaan pääsee.
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

saisinko ehdottaa:  (itse ajanut 2 eri reittiä)
ajakaa inarin kautta sevettijärvi-näätämö(kaunista ,karua seutua) kirkenesiin
siitä otatte hurtigruten lautta vadsööhön,,,jos innostutte ajatte vardö:hön asti
(paikkakunnat missä meiän kveenit asustelee,kuulee jopa suomensekaista kieltä,ystävällisiä)
eteläisin reitti kulkee teno jokea pitkin (kaunis jokimaisema,sekin mainio reitti)
pohjoinen reitti pääsee nauttimaan "pikkuserpentiineistä"lakselviin asti(hyvää lohta/turskaa/ym tuoreena
myynnissä matkan varrella),viimeks oli vaikeuksia löytää majapaikkoja,mutta hyvä reitti
kohti pohjoista nordkapp,tai altaan päin
kotiin voi tulla kautokeinoon päin tai jatkaa tromssaan ja siitä kilpisjärvelle
pohj.norja on todella kaunista ja nautittavaa seutua,suosittelen
sadevehkeet/lämpökerrasto ym mukaan
(kävin uimassa porsangerin vuonossa,,tärisin 3-4h,,,,,tehkää perässä)
(oli oikein pakko avata karttaa,muistin ,,,,,,,)
tuossa hurahtaa 1-2vkoa ,riippuen kiir/ajotavasta
rahaa palaa min.500€

Itseä kiinnostaa etelä ja keski Norja..siellä pohjosessa on kylmä vaara alkukesästä ja en halua lämpökahvoja ja lämpöliivejä hankkia..muutenkin aika on yksi rajoite näin yksin matkustavalle perheelliselle..ei voi montaa viikkoa olla kesälomalla reissussa..

jos,,tromssaan
pohjoisin yliopisto maapallolla (lääke/kalastus/meribiologia)
pohjoisin panimo (mac)
laskeudut "pitkää siltaa pitkin"tuoksuu kunnon kala"macin panimo ym.(ennen siltaa on camping,vas)
aja lentokenttää kohti.ja uloimmalle niemelle,ks.kartta,mahtavat kalapaikat,virveli ym,mun suosikki paikka,ollut n.30 krt samalla paikalla,suosittelen

Powered by EzPortal