Vuosimallierot.

Aloittaja putteone, 26.05.09 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Pannarin vuosimalli kohtaiset erot?
Mistä erottaa onko pyörässä absit?

97lähtien on tuulilasissa imuaukot.Eiköhän tuosta pyörässä olevasta rataskehästä ainakin jotain tunnista.Uudemmissa paneissa, varmaan 2001vuoden puolella tahdyssä on vain 118hv.Niinja 2004 asti taisi olla se ajovalojen katkaisija.

Ensimmäisissä vuosimalleissa katteiden Pan European logot on teipattuna, 2004 alkaen logo on prameampi.

ABSillisessa on pyörimistunnistin etuhaarukan oikealla puolella ja hammaskehä oikean puoleisen jarrulevyn yhteydessä.

Värivalikoima on vaihtunut jossain välissä ja ainakaan 2008 punainen ei ole enää samanvärinen kuin 2004 punainen.

Ähtärin miitissä hokattiin että -08 vuosimallissa on tullut sivuille mustat muovilärpäkkeet rungon keskiosan tietämille. idea3

Ja onko tekniikka muuttunut pannarissa, 2002 ja sitä tuoremmat.
Entäs katteet etc?
Katsoin tuolta maahantuojan sivuilta että ainaskin käsikirjat
ovat vuosilta  2002-2003, 2004-2005 ja 2006-2007. En selannut
niitä sen tarkemmin läpi mutta jotain on vuosien varrella tapahtunut.
Mutta mitä?
Terv, putteone. signyesmaster

Muistaakseni  -96 tuli tehokkaampi laturi.
Monet, varsinkin amerikkalaiset "hilavitkutin friikit", ovat päivittäneet tehokkaamman laturin vanhempiinkin. Tuolla on kai lisää ST1100.org

Lainaus käyttäjältä: "jarska"Ähtärin miitissä hokattiin että -08 vuosimallissa on tullut sivuille mustat muovilärpäkkeet rungon keskiosan tietämille. bikeri

Isoin muutos on tietysti tapahtunut 2002, jolloin tuli tämä 1300 malli. Tässä 1300 on loppujen lopuksi tapahtunut erittäin vähän muutoksia, itse tiedän kolme:
- 2002 jälkeen alustalle/jousitukselle tehtiin jotain (lähinnä Englannin poliiseille sattuneiden onnettomuuksien jälkeen)
- 2003 poistui valokatkaisija => jäljella vain automatiikka eli valot on aina päällä
- 2008 tuli tuo "kurasuoja" vasemmalle puolelle sen takajousen esijännityksensäätönupin ympärille
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Tehtiinkö 2002 sekä 1100 että 1300 mallia rinnan vai vaihtuiko malli kesken vuoden?

Euroopan vuosikerrat '91 -'95 jakautuvat ABS-TCS ja normaalimalleihin, käsittääkseni ainoat merkittävät erot ovat jarrujärjestelmässä eli absissa on anturit ja ABS -pumput. Pumppujen tähden jäähdytysnesteen paisuntasäiliö on eri paikassa ja erilainen kuin normaalijarruisessa. Sitten '96 tuli 28 -ampeerisen öljyjäähdytteisen laturin tilalle 40 -ampeerinen ilmajäähdytteinen (OVH Brandtilla 1050€, muuten) sisäisellä regulaattorilla varustettu laturi ja öljyjäähdytin jäi koneesta pois. Ennen '96 ja jälkeen '96 valmistettujen moottorien lohkoparit, jakopään pohjalevy sekä jäähdytysnesteen putki ovat erilaiset em. syystä.
'96 tuli myös vanhan ABS:n korvaava ABS-TCS-DCBS -järjestelmä (huh huh) jota kutsutaan myös kavereiden kesken ABS II:seksi. Käsittääkseni siinä on yhdistelmäjarrut ja kolmimäntäiset satulat, joten vanhan kanssa samoja jarruosia ovat enää banjopulttien tiivisteet jos nekään. Myös pleksi on korkeampi ja rei'itetty sekä pienet kumit sivukatteiden aukoissa pitenivät useilla senteillä. Näin mentiin vuoteen '02, joka on viimeinen siviili-ST1100:n mallivuosi. ST1100Pamputtajaa eli poliisipyörää on tehty vuoteen -04.
Jenkkimalleissa on pikku eroja brittimallieihin, mm. kaasuttimien suuttimet ovat erilaiset Californian tiukkojen päästönormien tähden, mutta yli 99% osista ovat samoja.
ST1100:n eri alamalleja löytyy pirusti riippuen myynnin kohdealueesta, vuosimallista, jarruista ynnä muista jutuista. Erot ovat useimmiten minimaalisia, mm. tarroituksen muuttuessa malli onkin ihan "toinen". Esimerkiksi mulla on ST1100 ABS '92, joka on hondaksi käännettynä ST1100AN ja tarkemmin ST1100AN 1992 AR/KPH. Muita saman vuoden AN:iä löytyy yhdeksää sorttia.

ST1300:sesta en tiedä mitään.

[
Lainaa'96 tuli myös vanhan ABS:n korvaava ABS-TCS-DCBS -järjestelmä (huh huh) jota kutsutaan myös kavereiden kesken ABS II:seksi. Käsittääkseni siinä on yhdistelmäjarrut ja kolmimäntäiset satulat, joten vanhan kanssa samoja jarruosia ovat enää banjopulttien tiivisteet jos nekään.
[/color]


Jäi vielä tuo TCS "avaamatta" muuten täydellisessä vastauksessa - kirjaimet taisivat tulla Traction-Control-System'stä, eli pyörässä oli luistonesto, joka käytti hyväkseen absin antureilta tulevia viestejä.   En ole muuten törmännyt siihen tonni kolmesatasissa.

             BR  Matti

Just niin. En ole muuten saanut sitä koskaan ajossa päälle, en tiedä että onko se nyt sitten tarpeellisin viritelmä mitä pyörissä onkaan... Aika varma keino erottaa vanhempi ABS-TCS normaalista on katteen vasemmassa "harmaassa" paneelissa olevat kaksi kytkintä. Toisessa lukee TCS ja toisessa ABS WARNING tai jotain sinnepäin.

Niin, ja myytiinhän Pannaria jo vuosimallia 90, mulla on muuten eka Suomessa julkastu Pannun arvostelu kirjahyllyssä. Hämmästyttävän samanlaiset arviot kuin nykyään saa lukea ST1300 -sesta, ainoastaan painoa kauhisteltiin. "...Saa nähdä, että saavuttaako tämä Gold Wingiä hieman pienempi malli samanlaisen kulttistatuksen kuin isosiskonsa uskollisine kannattajineen ja merkkikerhoineen sekä vuodesta toiseen jatkuvine suurine myyntimäärineen..." vapaasti MP-Ykköstä lainaten.

Paas Pannukakku linkittäen se ensimmäinen Pannari "arvostelu" tänne muidenkin ihmeteltäväksi. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

juu, kunhan löydän sen muuton jäljiltä... :-k

Powered by EzPortal