Vuoden 2010 Panfun SS1000 ajo

Aloittaja Pankku, 10.05.09 - klo:12:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kopioin tuolta toisesta osiosta oman ilmaan heittämäni ajatuksen:

Pitäisi kai alkaa jo tänä vuonna kehitellä vuodelle 2010 Panfun SS1000 tai joku muu vastaava ajo. Se sopisi hyvin siinäkin mielessä, että vuosi 2010 on IBA Finlandin 10. toimintavuosi ja meidän 1-vuotisjuhlan paikka. SS1000 olisi siitä hyvä, että se on perusajo ja näin osanottajajoukko saataisiin varmaan isommaksi. Ja kaipa siitä saataisiin kohtuullisen helposti uusi joukkueajon ennätys, sen verran paljon täälläkin on jo porukkaa ja vaikka vain osa lähtisi ajamaan ko ajoa, ko porukka olisi varmaan kohtuullisen iso. Heitin nyt ajatuksen ilmaan, ottakaa siitä koppi ja kommentoikaa, aletaanko asiaa kehittämään jo nyt, niin ollaan valmiita kesällä 2010 siihen?

Mukana,

Vetäjä??
Ajankohta? (kenties Juhannus pyhät?)
Ajolenkki?
Lähtöpaikka vai useita lähtöpaikkoja?
(vaatiiko ryhmäajo saman lähtöpaikan?)(vai kelpaako painajan ehdotus niin että kaikki lähtee omalta paikkakunnaltaan ja ajetaan sama lenkki??)

Tuollaisia tuli ensin mieleen.
Vetäjänä kokenut olisi kaikkein paras.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Mukana,

Vetäjä??
Ajankohta? (kenties Juhannus pyhät?)
Ajolenkki?
Lähtöpaikka vai useita lähtöpaikkoja?
(vaatiiko ryhmäajo saman lähtöpaikan?)(vai kelpaako painajan ehdotus niin että kaikki lähtee omalta paikkakunnaltaan ja ajetaan sama lenkki??)

Tuollaisia tuli ensin mieleen.
Vetäjänä kokenut olisi kaikkein paras.

Onhan meillä yksi todella kokenut peppulainen, jos Hondamania vaan suostuu. Sinällään jos kelpaan, voin ottaa järjestelyvastuun asiasta ja tarvittaessa vetääkin tuota, jos kiinnostuneisuutta vaan löytyy porukoista. Omasta mielestäni ajon pitäisi tapahtua juhannuksen ja heinäkuun lopun välisenä aikana, mielellään suhteellisen lähellä juhannusta, niin kesäyön valoisuutta voitaisiin hyödyntää. Lähtöpaikka pitäisi olla kaikille sama, muutenhan kyseessä ei ole porukka-ajo ja kun mahdollisesti iso poppoo lähtee, pitäisi käytännön asiat käydä edellisenä iltana läpi, ettei yllätysmomentteja jäisi turhaan. Luonnolle ja kone/rengasrikoille ei voi mitään, mutta kuitenkin käsittääkseni etukäteisvalmistautuminen on "puoli ruokaa" tässäkin asiassa.

Koska Genimap löytyy jo valmiiksi kotikoneelta, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi reitin suunnittelijaksi. Viisi hyväksyttyä suoritusta olen suunnitellut aiemmin ja kolme niistä ajanut itsekin.

Toisilleen tuntemattoman porukan kanssa on hieman kysymysmerkkejä ajotavan suhteen.

Olisi hyvä jos erilaiset elämäntavat voisi ottaa huomioon, ajonopeuksien, taukojen, ruokavalion, starttiajankohdan ja yöllä ajettavien stinttien pituuden osalta. Noista tulee isossa porukassa väistämättä hieman kompromissi.

Ison ryhmän liikkuminen yhtenä laumana myös tukkii huoltoasemat ja muut taukopisteet, joista välttämättä tarvitaan kuitti, joten jos paljon lähtijöitä aloittaa samasta paikasta, niin sitten kannattaa harkita muutaman pyörän partioiksi jakautumista?

Reitin suunnittelun pohjana olisi hyvä olla jokin idea, mitä ollaan tavoittelemassa. Vaikkapa nyt ensin paikkakunnat, joilla olisi ajatus käydä.

Aloitan ehdottamalla Oulun seudulle yhtä rastia.

Kertokaapa missä haluatte käydä, niin yritän järkeillä minimipysäkeillä ja mahdollisimman vähällä suunnistushärdellillä etenevän reitin joka käy teitä lähellä.

Mahdollisimman vähillä kulmapisteillä tulee helppo reitti, mutta tästä ei taida tulla sellaista...

P.S. älkää käsittäkö väärin, en halua kaapata homman vetovastuuta, vaan tarjoudun hänen alihankkijakseen reitin suunnittelun osalta.

Lainaus käyttäjältä: "Timppa"(vaatiiko ryhmäajo saman lähtöpaikan?)(vai kelpaako painajan ehdotus niin että kaikki lähtee omalta paikkakunnaltaan ja ajetaan sama lenkki??)
Nähtäväksi jää löytyykö meiltä riittävän suurta ryhmää uutiskynnyksen ylittämiseksi ryhmäajona?

Mutta ellei tuosta välitä, niin yksi mahdollisuus yhteisellä reitillä eri paikkakunnilta osallistumiseen on liittyä oman rastin ohi ajavaan seurueeseen silloin kun marssirivistö on kohdalla.

Eli kaikki ajaisivat saman reitin ja suurimman osan siitä jopa yhtä matkaakin. Tällä tavoin myöskään aloitus- ja lopetusajoista todistajanlausuntoineen ei tulisi aivan kauheita jonotuksia, koska ne tapahtuisivat eri paikoissa. Aloituskuittaukset voisi ottaa jo valmiiksi silloin kun karavaani soittaa olevansa 10 minuutin päässä tulossa ja sitten vain tankkaus ja lähtökuitti samaan aikaan muiden saavuttua?

Pori,Rauma,Turku,Vantaa,Lappeenranta,Joensuu,Kajaani,Oulu ja maailman tylsintä 8 tietä takaisin Poriin. Lähtösatama voi olla missäpäin tahansa, kunhan porukka saadaan kokoon edellispäivänä, pelisäännöistä sopimaan.

Lainaus käyttäjältä: "lönni"Pori,Rauma,Turku,Vantaa,Lappeenranta,Joensuu,Kajaani,Oulu ja maailman tylsintä 8 tietä takaisin Poriin. Lähtösatama voi olla missäpäin tahansa, kunhan porukka saadaan kokoon edellispäivänä, pelisäännöistä sopimaan.
Tylsyys vähenee ja aikaa säästyy kun vaihdetaan Oulu - Pori väli jo Limingasta alas Ylivieska - Kaustinen - Vimpeli - Ajajärvi - VT66 Virrat - Tampere jne. Samalla jää 8-tiehen verrattuna pois yli puolet liikennemäärästä ja erittäin monta 60 rajoitettua kylää.

Parempi ajaa, vähemmän liikennettä, mutta toisaalta myös vähemmän yöpalvelua, mikä ajankohdasta riippuen joko haittaa tai ei.

Voisin liittyä pannariletkaan mukaan Oulunseudun välietapilta. rd11.gif

Ensimmäinen reittiprototyyppi lönnin ehdotuksen mukaan, mutta myötäpäivään ajettavaksi käännettynä ettei tarvi ajaa Turku - Lappeenranta väliä eikä Kajaani - Oulu väliä suoraan kohti aurinkoa.

Tässä ovat vain pakolliset tauot mukana. Yksin tai pienessä ryhmässä on mahdollista pitää lyhyitäkin taukoja, mutta lasketaan nyt varalta 30 minuutin tauko joka pysäkille. Näiden lisäksi aikaa jää vielä yli 2 tuntia ja ehdottaisin sen käyttämistä pitkien stinttien jakamiseksi lyhempiin, etenkin yöllä. Mutta katsotaan nyt reitti ensin.

Mulla näkyy Genimap olevan jo vanha versio vuodelta 2003. Se sanoo seuraavaa, 30 minuutin tauot huomioonottaen:

paikka         km     kello
Vantaa          0     6:00
Turku         167     7:36
Pori            301     9:44
Kaustinen    583    13:22
Oulu           795    16:05
Kajaani       972     18:40
Joensuu     1203    21:32
Lpr            1437    00:41
Vantaa       1648    03:30

Tällä ajoituksella ajettuna ei tule Oulusta tai Kajaanista lähtevälle helppoa, mutta katsotaan nyt ensin ilmoittautujien paikkakunnat ja säädetään enemmistön mukaan.

Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"(vaatiiko ryhmäajo saman lähtöpaikan?)(vai kelpaako painajan ehdotus niin että kaikki lähtee omalta paikkakunnaltaan ja ajetaan sama lenkki??)
Nähtäväksi jää löytyykö meiltä riittävän suurta ryhmää uutiskynnyksen ylittämiseksi ryhmäajona?

Mutta ellei tuosta välitä, niin yksi mahdollisuus yhteisellä reitillä eri paikkakunnilta osallistumiseen on liittyä oman rastin ohi ajavaan seurueeseen silloin kun marssirivistö on kohdalla.

Eli kaikki ajaisivat saman reitin ja suurimman osan siitä jopa yhtä matkaakin. Tällä tavoin myöskään aloitus- ja lopetusajoista todistajanlausuntoineen ei tulisi aivan kauheita jonotuksia, koska ne tapahtuisivat eri paikoissa. Aloituskuittaukset voisi ottaa jo valmiiksi silloin kun karavaani soittaa olevansa 10 minuutin päässä tulossa ja sitten vain tankkaus ja lähtökuitti samaan aikaan muiden saavuttua?

Jos tosiaan haluaa rikkoa "uutiskynnyksen" että näin ja näin monella Pannarilla ajettiin kimppaan SS1000, minun mieltä silloin ajetaan koko reitti samalla porukalla ja kaikki lähtee samasta paikasta. Jos vain muuten halutaan ajaa porukassa ja nauttia hyvästä seurasta ja rautaperseajosta, silloin ei ole mitään väliä vaikka porukka tulee matkalta ja häipyy omille teilleen eri aikaan. Olen itse osallistunut kaikkiin kolmeen IBA Finlandin järjestämään kimppa-ajoon ja kyllä se porukassa ajaminen, uusiin ihmisiin tutustuminen ja taukokeskustelut on ollut se juttu. Se jokin kimppa-ajon "suomen ennätys" on siten lisää sen päälle. Mutta, toisaalta noissa ajoissa on ollut hienoa että porukka on ollut kasassa koko ajan ja esim. lähtöä edeltävänä iltana pidetty "kuljettajakokous" on ollut hyvä juttu, varsinkin jos porukassa on niitä jotka ei ole ajaneet vielä koskaan Iron Butt ajoa. Asioilla on puolensa. Tuo samasta paikasta lähtö aiheuttaa toisille aika pitkän matkan pelipaikalle ja toisaalta miettimistä mikä on keskimäärin kaikille paras paikka lähteä ja toisaalta lopettaa ajo.

Tässä linkki 2007 ajoon: TÄSSÄ
Tässä linkki 2008 ajoon: TÄSSÄ
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Pidemmästä kimppa-ajosta ei minulla ole aiempaa kokemusta, mutta nuo Hondamanian linkittämät 2007 - 2008 ajot nostavat pari kysymystä.

Ryhmäajon periaatteilla tuhat mailia kuulostaa aika ahdistavalta, vaikka aikataulun noudattamisen kannalta se taitaa ollakin tarpeen. Kuinka tiukassa muodostelmassa te ajoitte?

Ja sitten se ryhmän koossa pitäminen, joka ei taida aivan vähällä Etelä-Suomessa onnistua. Tampere-Muonio-Tampere tjsp tietysti ratkaisee tämän, mikäli se on ongelma.

 idea3
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"Pidemmästä kimppa-ajosta ei minulla ole aiempaa kokemusta, mutta nuo Hondamanian linkittämät 2007 - 2008 ajot nostavat pari kysymystä.

Ryhmäajon periaatteilla tuhat mailia kuulostaa aika ahdistavalta, vaikka aikataulun noudattamisen kannalta se taitaa ollakin tarpeen. Kuinka tiukassa muodostelmassa te ajoitte?

Ja sitten se ryhmän koossa pitäminen, joka ei taida aivan vähällä Etelä-Suomessa onnistua. Tampere-Muonio-Tampere tjsp tietysti ratkaisee tämän, mikäli se on ongelma.

Me ajoimme aika tiukassa muodostelmassa, mutta se oli meidän tietoinen valinta ja näin nimenomaan haluttiin tehdä eli oli tavoite pysyä muodostelmassa ja harjoitella muodostelma-ajoa. Esim. Englannissa he järjestävät toisenlaisia kimppa-ajoja, joissa on yli 100 osanottajaa, mutta: on vain tietty lähtöikkuna, jonka puitteissa kaikki lähtee ja samoin saapuvat lopetukseen. Matkalla ajetaan omaan tahtiin. 2007 ja 2009 ajoissa muodostelmassa pysyttiin aika hyvin, 2008 oli enemmän vaikeuksia, varsinkin Ruotsissa vaijerikaideosuudella.

Tässä ollaan peruskysymyksen äärellä: halutaanko ajaa muodostelmassa vai vain suurin piirtein samaan aikaan samoissa maisemissa ?
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: "hojare"rd11.gif Olen ollut vetämässä usen kymmenen pyörän letkaa muutaman kerran ja aina jonkinlaista aikataulua vasten.
Aika haastavaa puuhaa, sanoisin. Vetäjä ja perämies ovat paljon vartijana.

Olisiko muuten mahdollista tankata samalta pumpulta monta pyörää, samanlaisia kun ovat ja kulutuskin aika liki toisiaan?
Nopeuttaisi pirusti. Kassa varmaan kirjoittaa kollektiivisen kuitin. idea3

Tuo kimppatankkaus ei onnistu jos aikoo saada IBAn hyväksynnän: jokaisella on oltava omat kuittinsa. Noista IBA ajoista kokemus on että 25 min tankkaa 30 pyörää ==> oikeasti tästä ei tule ongelmaa.
Aikataulussa pysymiseen tärkeä työkalu on ajosuunnitelma, jossa on tarkkaan määritetty kaikki ajat. Huoltoasemalle tuo, tauon pituus ja lähtö. Tauot sen verran pitkiä että jokainen voi niissä pysyä. Ja heti tehdään selväksi että tällä aikatauulla lähdetään ja odotella ei.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Olisihan tässä mahdollisuus, ehkä jos vaan porukat haluaa.
Lähdöt muutamalta paikkakunnalta esim.15-20 pyöräkunnan kokoisina tms. Mutta kaikki ajaisivat kuitenkin saman "lenkin".
Tällöin poistuisi "ongelma" liian pitkästä siirtymästä lähtöpaikalle, tankkaukset helpottuisivat, ryhmä ohittaisi hitaammat tienkäyttäjät helpommin, ryhmä pysyisi koossa paremmin....

Kuitenkaan varsinaista ryhmäajon ennätystä ei tulisi, mutta onko se pääasia?

Kyllähän tuolla saisi "uutiskynnyksen" ylitettyä kun 5 lähtöpaikkaa ja jokaisesta lähtee 20-25 pyörää. vaikkapa samalla kellonajalla. (Max.yhteensä jo 125 pyörää)
Kulmapisteinä voisi käyttää jotakin isoa huoltamoketjua, joiden kanssa voisi jopa sopia jotakin xtraa. Esim huomioisivat kassojensa/tankkauspisteiden kellon ajan että ovatko oikein yms.
Naviin vain huoltamon osoitteet....
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal