Öljyntarkistusikkuna

Aloittaja BeeNalle, 27.06.16 - klo:20:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

27.06.16 - klo:20:32 Viimeisin muokkaus: 23.07.16 - klo:20:52 käyttäjältä BeeNalle
Uudehko pannarikuski (1300, vm 2003, 38tkm) ihmettelee: Olen yrittänyt tiirailla öljyntarkistusikkunaa varmistaakseni moottoriöljyn määrän. Öljyä pitäisi olla, koska myyjäliike teki öljyn ja suodattimen vaihdon alkukeväällä kun pyörän ostin. Öljynpaineen merkkivalo myös sammuu normaalisti. Öljyä siis lienee on vaikkei sitä näy? Tarkistusikkuna heijastelee myös ikävästi, jos taskulampulla yrittää valaista. Öljyvuotoja ei näy, mutta kuluttaako moottori öljyä? Tätä ei nyt voi tarkistaa! Millaisia kokemuksia muilla on asiasta?
-----------------

Laitoin oheisen kysymyksen joku aika sitten öljypinnan näkymisestä tarkistusikkunassa. Tiedän kyllä kuinka öljyn pinta tulee tarkistaa, mutta kiitos kuitenkin kaikille hyvistä neuvoista ja kannanotoista. Nyt sitten selvisi se miksei öljyntarkistysikkunasta näkynyt öljyn pintaa. Siellä oli sitä niin paljon, että ikkuna oli piripintaan asti öljyä. Keväällä ostamaani pyörään oli tehty "öljynvaihto" (jotain Gulfin öljyä?) ennen kaupan tekoa. Sitä olikin sitten lorahtanut sinne reipaasti! Huomasin tämän kun tein itse varmuuden vuoksi öljynvaihdon ennen pitkää lomareissua. Laitoin Hondan omat öljyt ja suodattimen. Määrä oli ohjekirjan mukainen. Ja kas - siellähän se öljyn pinta näkyy aivan kirkkaasti! En tiedä kuvittelenko, mutta mielestäni samalla myös moottorin käyntiääni sivistyi jonkin verran.

27.06.16 - klo:21:01 #1 Viimeisin muokkaus: 27.06.16 - klo:21:07 käyttäjältä Mphessu
  En tiedä voinko asiassa auttaa, mutta kokemuksia laiskalla miehellä jotain on. Olen aina luottanut huoltoon ja öljynvaihtoväliin noin 5000 km välein. En ole siis seurannut öljyikkunaa, kun vasta pari viikkoa sitten. Ystäväni Make kertoi havainneensa ikkunassa vajausta- lisäsi hän öljyä ja yli viivojenhan se heti meni.

Laitoin oman pyöräni keskijalalle ja hiukan kiilaa etupyörän alle, jotta varmaan on vaaterissa. Öljyn pinnan olin erottavinani aivan ikkunan pohjalla. Onneksi oli sopivaa moniasteöljyä hyllyssä poikani jäljiltä noin puoli litraa. Lisäsin sen ja havainto oli ainakin se, että kovin kauan kesti valua ja nyt öljypinta asettui 1/3 haarukan alalaitaan. Oli myös ajettu kohta 5000 tuhatta.

Onhan tuon ikkunan läpi aika hankala erottaa öljyn pinta.
Olen kyllä sitä mieltä, että ei nykymoottorit juuri öljyä syö. Enempikin epäilen jatkossa -onkohan varmasti oikea määrä laitettu ja tarkistan heti huollosta noutaessani.

P.s Jos kaikki uudetkin jäsenet laittaisivat tuohon profiiliinsa tietoja mm. pyörästään ja kuskistakin niin helpottaisi :D

Öljyn pinta pitäisi tarkistaa kun kone on lämmin, siis kolme palkkia mittarissa.
Odottelua 10 minuuttia ja sitten lasinen "silmä" puhtaaksi ja kuten Hessu sanoi pyörä keskijalalle ja suoraan.
Mitta asteikon väli on aika pieni 2-3dl joten Öljynvaihdossa pitää olla tarkkana ettei mene liikaa.

Itselläni jää vaihdossa aina kannun pohjalle se 2cm öljyä joka sitten laitetaan seuraavilla kerroilla .....
jokaisella kerralla Vaihdan myös suodattimen.

Vaihtovälinä 10000km/sen kaksi kolmekertaa kesässä jos hyvin sattuu.
Öljynä Motul 5100ester 15w50 4T ....
Öljyn pinnan laitan millin vajaaksi ylämerkistä ja kertaakaan ei ole ollut keskiosan alapuolella kun ajettu se vaihtoväli.

Syökö öljyä ??
Ei honda ei syö öljyä... :) (ainakaan vielä, ajettu nyt n.99000)

Eli kone kuumaksi ja odotat, siellä sitä on.  hat1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22



Kiitos vastauksista! Uskomme siis, että öljyä on, kun sitä on sinne laitettu.

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 27.06.16 - klo:21:38
Itselläni jää vaihdossa aina kannun pohjalle se 2cm öljyä joka sitten laitetaan seuraavilla kerroilla .....
jokaisella kerralla Vaihdan myös suodattimen.

On  siis laitettu määrä noin 3,5 litraa eli 4 litran "gallonan kannusta" kaadat.


Lainaus käyttäjältä: BeeNalle - 27.06.16 - klo:22:49
Kiitos vastauksista! Uskomme siis, että öljyä on, kun sitä on sinne laitettu.

Ja kun tuo noin 3,5 litraa on laitettu - I suppose- kyllä pitäisi pelittää thumbsup1

P.s ja Kiitos BeeNalle profiilista  :)   

28.06.16 - klo:10:47 #5 Viimeisin muokkaus: 28.06.16 - klo:10:51 käyttäjältä Timppa
Pikkasen pitää vielä antaa käsikirjan lukemia.

Öljynvaihto 3,6l
Öljyn ja Suodattimen vaihto 3,9l
Tuollaisia lukemia Omistajan käsikirjasta.

Koska Öljynvaihdossa on vaihdettu suodatinkin ja laitettu ehkä vain se 3,6l niin en kyllä usko että öljyä näkyisi tarkistus ikkunassa.
Laittaisin sen 2,5-3dl lisää ......

Eikun paanalle.  airrev
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

1300:sta en tunne, mutta eikös öljypinnan pitäisi löytyä, jos tasaisella alustalla varovasti kallistelee pyörää puolelta toiselle ja kyykyttää kaverin vierelle tähystyspuuhiin?
Itse ainakin tykkään tietää, että öljyä on koneessa sopivasti...

Sitä juur....
Jos kallistelemalla löytyy öljypinta niin sitä on silloin aivan liian vähän...

Tuo "silmä" on tilavuudeltaan aika vaatimaton ja jos se on täynnä niin  silloin sitä on jo liikaa.....
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: J.R. Jr. - 28.06.16 - klo:16:01
1300:sta en tunne, mutta eikös öljypinnan pitäisi löytyä, jos tasaisella alustalla varovasti kallistelee pyörää puolelta toiselle ja kyykyttää kaverin vierelle tähystyspuuhiin?
Itse ainakin tykkään tietää, että öljyä on koneessa sopivasti...
kyllä minusta keskijalla pitäis öljyn näkyä jos sitä on riittävästi.

Oma St1300 ei ainakaan syö öljyä. Nyt ajettu n.83tkm.
Kyllä pyörää kallistamalla öljynpinta löytyy.
Omaan laitan aina ylärajaan noin.
Siitä kun pyörää kallistaa oikealle,öljynpinta nousee ja kun kallistaa vasemmalle öljyn pinta laskee. Näin siis kun on öljynpinta n.ylärajassa.
Uskoisin kyllä vaikka olisi laitettu juuri tuo tarkstus "ikkuna" täyteen eli hieman liikaa,niin
pinta kyllä laskee kun pyörää kallistaa vasemmalle.

Olen yleensä tarkastanut öljyn pinnan ilman keskiseisonta tukea.
Ottaa kiinni oikeastasarvesta ja painaa samaala jarrua.
Vasemmalla kädellä jostain takamatkaajan jalkatapin tienoilta.
Siitä kyllä kumartuen öljynpinnan näkee,jos on ylärajassa,näkyy jo yksin pyörää hieman vasemmalle ja oikealle heiluttaen öljyn pinna muutos kun se heiluu yli,ylärajan merkin ja ali ylärajanmerkin.

Pitäisi kyllä tuosta tarkistus "ikkunasta" hahmottaa onko öljyä vai ei.

Joissain 30-35 vuotiaissa pyörissä on kyllä ollut ikkuna niin samea ettei siitä näe.
Töissä oli myös järeän luokan kompura n.200litran säiliö. yli 25-30 vuotias.
Siihen vaihdoin monesti öljyt,mutta tuo tarkistus Ikkuna oli niin sakkainen,paskainen ettei siitä mitään nähnyt.

Jenkki gallona on tuon 3,785litraa ja ainakin vanha Britti gallona on 4,54 litraa,tullut tutuksi noista vanhoista britti autoista.


Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

29.06.16 - klo:10:05 #10 Viimeisin muokkaus: 30.06.16 - klo:09:18 käyttäjältä hojare
 horisko
Olen ihmetellyt joskus, miksi öljyä ei näy ja seuraavalla kerralla taas näkyy. Varsinkin, jos
laittaa koneen hetkeksi käymään eikä se ehdi lämmetä kunnolla ei öljyä näy lainkaan. Kylmänä
vaikuttaa olevan sama tilanne. Joskus olen meinannut reissussa huolestua asiasta.

Lienee siis oikea tapa käyttää/ajaa kone kuumaksi ja seisoa pyörän vieressä odottamassa muutama minuutti?

Yksin tarkistaminen on lievästi sanottuna hankalaa ja kaatokin on mahdollinen.

Itselläni ei vielä syö öljyä (ST 1300 -05/kilometrejä 158 t).  wallhead

Hojare

tee se nyt, huomenna voi olla.....

Itse oman 15 vuoden Honda kokemuksella...
Honda ei vie/syö moottoriöljyä!
Mutta silti itse välillä kurkkailen öljysilmästä öljyn määrää.
Itselläni "vanhan kansan versio", mutta koskaan ei ole tarvinnut
öljyä lisäillä....(=tylsä pyörä toisin kuin BMW tai Guzzi)
Mutta totta on, että ohjekirjaa kannattaa lukea=uskoa.
Eli katso öljymääräärä, kun mp on ollut hetken paikallaan...keskijalalla.
...niin ei tule liikatäytettyä turhaan !
Mutta, mutta taskulappu on välttämätön varuste ks. asian tarkistukseen,
niin ei tule virhearviointia.
Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

Eipä vienny mun -06 ja 173000 km ajettu panikaan öljyä. thumbsup1
vaihdoin öljyt 10000 km välein. 03Biker

Muutama minuutti kannattaa tosiaan odotella ennenkuin öljynmäärän tarkastaa.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Lainaus käyttäjältä: BeeNalle - 27.06.16 - klo:20:32
Uudehko pannarikuski (1300, vm 2003, 38tkm) ihmettelee: Olen yrittänyt tiirailla öljyntarkistusikkunaa varmistaakseni moottoriöljyn määrän. Öljyä pitäisi olla, koska myyjäliike teki öljyn ja suodattimen vaihdon alkukeväällä kun pyörän ostin. Öljynpaineen merkkivalo myös sammuu normaalisti. Öljyä siis lienee on vaikkei sitä näy? Tarkistusikkuna heijastelee myös ikävästi, jos taskulampulla yrittää valaista. Öljyvuotoja ei näy, mutta kuluttaako moottori öljyä? Tätä ei nyt voi tarkistaa! Millaisia kokemuksia muilla on asiasta?
-----------------
Kannattaa lukea se mukana tullut ohjekirja ! 
-kuumana pukkijalalle
-aamulla hyvällä taskulampulla katso onko öljyä kahden viivana välissä. Jos öljy on uutta ja kirkasta, vertaa öljysilmän alaosan ja yläosan värieroa ensin.
-vaihda samalla peräöljyt/vuosi ellei liike vaihtanut. Sinne menee 1.55 dl kulmavaihdeöljyä ja on kuitenkin mustaksi vatkaantunutta.

Veikkaan kirkasta öljyä mitä ei huomaa

Powered by EzPortal