Apukäynnistin

Aloittaja jatuurila, 27.02.15 - klo:17:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Onko kenelläkään apukäynnistimistä kokemusta? meinasin päräyttää pannarin käyntiin tällaisella keväällä, jos on akku tyhjä.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-900-A-mukana-kompressori-37905/
:)

Mitään kokemuksia ei kyseisestä/kyseisistä apuvirtalaatikoista ole, mutta.

Omasta mielestäni jos akku ei lataamalla täyty siihen pisteeseen, ettei normaalilla startilla käynnistä mopoa ilman "lisävirtaa"
Silloin akkukauppaan ja uutta paikoilleen.

Käsittääkseni hieman epämukavaa kanniskella apuvirtalaatikkoa mukanaan ihan varmuuden vuoksi.....
Tosin renkaat sillä kompurapuolella voi ja kannattaa täyttää jos ei muuta peliä siihen tarkoitukseen ole.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Aika hurjalta tuo 400 A tuntuu kun piuhat mopon akkuun laittaa . Varmaan käynnistyy mutta onko se akulle hyväksi sitä en tiedä , epäilisin kyllä itse käynnistää. Laite on tarkoitettu autojen ja työkoneiden käynnistämiseen . Voi olla , että savun hälvetessä tarkistetaan kytkennät .

27.02.15 - klo:19:07 #3 Viimeisin muokkaus: 27.02.15 - klo:19:51 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: pertti - 27.02.15 - klo:18:33
Aika hurjalta tuo 400 A tuntuu kun piuhat mopon akkuun laittaa . Varmaan käynnistyy mutta onko se akulle hyväksi sitä en tiedä , epäilisin kyllä itse käynnistää. Laite on tarkoitettu autojen ja työkoneiden käynnistämiseen . Voi olla , että savun hälvetessä tarkistetaan kytkennät .


Kyl se on niin että,jos ei akku pelitä, ota virtaa vastaan tai ei pidä sitä,niin uutta akkua pyörään vaan.St1300:ssa on
niin paljon mahdollista elektronikkaa,että en kyllä menis millä apukäynnistimellä starttaamaan, voi tehdä "sentin säästöllä satasien eurojen vahingon.

FF1pan rd11

Oon kerran männä keväänä käynnistäny kaapeleilla Audin akusta,
hyvin käynnisty eikä onkelmia tullu, mutta tiedän että voi kyllä
tulla.

27.02.15 - klo:22:00 #5 Viimeisin muokkaus: 27.02.15 - klo:22:01 käyttäjältä jatuurila
Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 27.02.15 - klo:21:34
Oon kerran männä keväänä käynnistäny kaapeleilla Audin akusta,
hyvin käynnisty eikä onkelmia tullu, mutta tiedän että voi kyllä
tulla.
Meinasin kans emännän Tiguanista ottaa virran mutta kun siinä on niin paljo elektroniikkaa niin aattelin että onko ihan terveellistä... veneen starttiin tuo on ihan kelpo peli kuulemma. En ole vene-ihmisiä niin en tiedä miten siellä on virrat. Pannarissa on akku on pelittänyt ihan hyvin viime kesänä. Tahtoo vaan tyhjentyä talven aikana kun ei pääse latailemaan. :)

27.02.15 - klo:22:04 #6 Viimeisin muokkaus: 27.02.15 - klo:22:33 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: jatuurila - 27.02.15 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 27.02.15 - klo:21:34
Oon kerran männä keväänä käynnistäny kaapeleilla Audin akusta,
hyvin käynnisty eikä onkelmia tullu, mutta tiedän että voi kyllä
tulla.
Meinasin kans emännän Tiguanista ottaa virran mutta kun siinä on niin paljo elektroniikkaa niin aattelin että onko ihan terveellistä... veneen starttiin tuo on ihan kelpo peli kuulemma. En ole vene-ihmisiä niin en tiedä miten siellä on virrat. Pannarissa on akku on pelittänyt ihan hyvin viime kesänä. Tahtoo vaan tyhjentyä talven aikana kun ei pääse latailemaan. :)
Loota itessää painaa reilu 7kg, ettei se paljoa paina.


27.02.15 - klo:22:13 #7 Viimeisin muokkaus: 27.02.15 - klo:22:39 käyttäjältä FF1pan
Kannatta hankkia ns älylaturi ja siihen sellainen liitososa joka on liitetty akkuun.Siihen on sitten helppo liittää
laturi tarpeen mukaan.Motonetissa on näitä latureita esim C-tek merkk siihen löytyy liitososat sieltä myös,hintoja en nyt
muista,itelläni on sellaiset vermeet.Laturi saa olla vaikka liitetty akkuun aina,se hoitaa akun talviaikana. thumbsup1

FF1pan  rd11

Jos käynnistettävän ajoneuvon akku on jotakuinkin kunnossa, niin eihän siinä mitään tapahdu, jos siihen rinnalle kytkee toisen akun. Pyörän voi käynnistää normaalisti, eikä sieltä mitään hajoa. Edellytyksenä toki on, että startti on kunnossa ja moottori pyörii vapaasti.

Jos käynnistettävän ajoneuvon akku on täysin tyhjä tai siinä on oikosulku, se hajoaa lopullisesti, koska kytketystä akusta tulee satojen ampeerien virta.

Pyörän sähkölaitteisiin tulee molemmissa tapauksissa 12 V maksimijännite, joten pyörän näkökulmasta se on normaali tilanne.

Lopputulos on kuitenkin jo edellisissä viesteissä todettu, jos pyörä ei käynnisty omalla (laturilla ladatatulla) akulla, niin akun uusiminen on ainoa vaihtoehto.

Tälläsellä vempeleellä oman pyörän käynistin ennen kuin akun latauseen vein (testaus mielessä)

http://www.ebay.com/itm/30000mAh-Multi-Function-Car-Jump-Starter-Mobile-Power-Bank-Battery-Charger-12V-/301542708255?hash=item463558941f&item=301542708255&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

polttelin lamppuja niinkauan ennesku akku tyhjeni ettei starttaa ja kytkin härpäkkeen akkuun ni lähti käyntiin :)

ei kokemusta kuinka monta startausta kestää, valmistaja lupaa 5-6 kertaa, ite veikkaisin että kestää 2-3 hieman pidempää starartaus yritystä jonka normi tilanteessa voisi kuvitella tyhjän akun ollessa riittäisi käynnistämään ehjän/toimivan pyörän.
ei paljon paina ottaa mukaan ja saa myös puhelimen leirinuotiolla ladattua (tai muun USB laitteen)

28.02.15 - klo:16:16 #10 Viimeisin muokkaus: 01.03.15 - klo:18:36 käyttäjältä jatuurila
viime keväänä pannari lähti käyntiin lykkäämällä porukalla pitkän talvehtimisen takia, joten ajattelin helpottaa lyykkyymiesten hommaa...mielestäni tuo on sama kun kytkisi auton akun rinnalle startti vaiheessa. eli ajattelin vaan pitää vaimon kanssa välit kun ei mene auton boxit hajalle startti vaiheessa. Pannarin akussa ei ole mitään eli vikaa starttaa koska vaan...(paitsi keväällä) :)

Olen käynnistänyt samanlaisella Apukäynnistinakulla jossa on komressori mun pyörää syksyllä.
Hyvin käynistyy. Tehoton akku paikalla sain ajettua loppuajot rd11

Ostan uuden nyt keväällä niin saan siihen
ajokaudella takuun.   thumbsup1

Startterilla olen kanssa noita autoja,pyöriä,jne... käynnistelly.
Noissa on normi 12-20 A akku sisällä,muutaman purin töissä.
Varsinkin halvat ei pitkään kestäneet.
Noilla käynnistelee varsinkin autoliikkeet pitempään seisseitä autojaan.
Varsinkin talvella hyytyy akut kun ei ajeta,on sen verran virran kulutusta kuitenkin.
Halvoilla ei kyllä viikon reilussa pakkasessa seissut auto "inahtanutkaa"
Pitkään palvelleen oman startterin avasin,vaikka ei ole tarkoitettu avattavaksi,geeli akku sisällä ja aion ostaa uuden ja laitan kasaan,katsotaan kestääkö taas liki 10 vuotta. Halvat sippasi 1-2 vuodessa.
Laitoin myös suoraan autosta kaapeleilla prätkän käyntiin useasti jos oli tarvis ja ei sähköä saatavissa.
Kaveri ainakin sanoi että liikkeessä jos ei tuolla käynnisty laittaavat toisella autolla kaapeleilla käyntiin uudetkin autot.

Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Olin joitakin vuosia sitten talvella Hangon satamassa autoja siirtelemässä ja kyllä ne kaikki hyytyneet autot käynnistettiin boosterilla. (uc(4
Pakkasta saattoi olla yli -20 ja joskus vain ei auton oma virta riittänyt. :-\

Olen jonkun kerran myös pannarin herättänyt tulille boosterilla, eikä se siitä ole juuri nokkiinsa ottanut.

Mielenkiintoisin kerta oli kun vein mustikoita tukkutorille MB 611 kuorkilla ja hyytyi tuo kuljetusväline sinne torin laitaan ja kello oli 03.00 . Sain kuitenkin lainaksi asiakkaalta boosterin. Pientä pohtimista aiheutti vain, että miten kytketään 12 V:n boosteri 24 v:n systeemiin.( 2x12 V:n akkua kytketty sarjaan) Kävi tuuri, että heti eka yrittämällä kytkin sen boosterin juuri sen hyytyneen akun napoihin ja niin lähti tulille. thumbsup1

Viime syksynä tuli myös oman nelipyöräisen kulkineen akulla tunnit täyteen.  :-\ Hyvin päästiin emännän kanssa liikkeelle kun kaivoin taas boosterin takakontista. Muutaman kerran käynnistin sillä ennen kuin sain hommattua uuden akun.

Eikös nuo härvelit ole tehty sitä varten, että hyytynyt kulkine saadaan liikkeelle ja ongelmat ratkaistua. horisko


Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 27.02.15 - klo:22:13
Kannatta hankkia ns älylaturi ja siihen sellainen liitososa joka on liitetty akkuun.Siihen on sitten helppo liittää
laturi tarpeen mukaan.Motonetissa on näitä latureita esim C-tek merkk siihen löytyy liitososat sieltä myös,hintoja en nyt
muista,itelläni on sellaiset vermeet.Laturi saa olla vaikka liitetty akkuun aina,se hoitaa akun talviaikana. thumbsup1

FF1pan  rd11


Mulle ehkä suomen parhaan (ainakin paras palvelu, joka tunnetaan laajalti) akkuliikkeen omistaja kertoi, että nuo älylaturit ei lataa koskaan akkua ihan täyteen vaan ne menee sille ylläpitolataukselle kun ne älylaturit "haistelee" sitä akkua ja sit luulee (syystä jota tiedä en), että akku on täynnä vaikka se ei ooikeesti täynnä olekkaan. Tämä kuulemma heikentää akun kestävyyttä eli ikää. Liikkeestä sain ohjeen latailla akkua ihan normi mp-laturilla siten, että on itse "älynä" ja seurailee latauksen etenemistä, ettei lataa liikaa. Itselläkin kyllä on tuommonen C-TEK (3,6A) älykäs laturi mutta en ole sitä käyttänyt kuin veneen akun lataukseen kun satamassa virran kulutus on ollut suurta.

Powered by EzPortal