eturenkaan irroitus

Aloittaja Reko, 29.03.14 - klo:15:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mitä kaikkea pitää purkaa kun iroittaa eturenkaan ja tarvitseeko erikoistyökaluja.

29.03.14 - klo:15:57 #1 Viimeisin muokkaus: 29.03.14 - klo:18:56 käyttäjältä lehtonen
Lainaus käyttäjältä: Reko - 29.03.14 - klo:15:25
Mitä kaikkea pitää purkaa kun iroittaa eturenkaan ja tarvitseeko erikoistyökaluja.
Etulokasuoja pois. Oikea jarrusatula irti. Etuteleskooppien alapäästä 2+2 pulttia löysälle. Akselin päästä mutteri pois, akseli pois. Sitten pientä pujottelua vasemman jarrusatulan kanssa ja rengas on irti.
Iso kuusiokolo avain (olikohan 19mm) on ainut erikoisempi avain mitä tarvii.

Kuusiokoloavaimen koko on 17mm minun pyörässäni.

29.03.14 - klo:16:10 #2 Viimeisin muokkaus: 29.03.14 - klo:16:23 käyttäjältä uusipanisti05
Keskiseisontatuelle, nostat tunkilla moottorin alta etupyörän ilman. Jarrusatulat irti ja nostat ne paikaltaan sekä panet ne roikkumaan jonkun langan varaan sitten taleskoopin alapäästä kaksi pulttia irti ja ruuvailet pyörän akselin irti. Sitten se pyörä taitaakin lähteä. Muista akselilla olevat holkit ja prikat kummallapuolen ne on. Takaisin laitosa kato, että pyörä tulee oikein päin, holkit väliin ja tietysti tärkeää, että tarkistat pyörän laakerit. Sormen päällä pyöritä laakerin sisäkehästä ja kuulia ei saa "tuntua" yhtään. lopuksi satulat paikalleen, pyöruttele ja jarruttele, ettei satulan runko ota jarrulevyyn, siihen on oikein mittakin, mutta sitä on erittäin hankala mitata. Momenttiavain sais olla, mutta sitä alapään kahta pulttia on vaarallista vetää momenttiin mikäli avain on vähänkin väärin säädetty pultit korkkaa. Itse vedän aina pelkällä kädellä, mutta ekakertalainen voi vaikka merkata pultin kantaan kohdan missä se oli alunperin, edellyttäen, että laittaa pultit samaan reikään. Älä kuitenkaan tee näin, mutta minä teen.
Kävin tuossa vielä mittaamassa pyörästä se kuusiokoloruuvi minunpyörässä on 22mm. Sen voi tehdä yhdestä tuumakoon pultista. Kierrä siihen kaksi mutteria päälekäin lujasti kiinni ja hitsaa tai niittaa pultin pää niin siinä on sulle erikoisavain.

29.03.14 - klo:16:28 #3 Viimeisin muokkaus: 29.03.14 - klo:16:32 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 29.03.14 - klo:15:57
Lainaus käyttäjältä: Reko - 29.03.14 - klo:15:25
Mitä kaikkea pitää purkaa kun iroittaa eturenkaan ja tarvitseeko erikoistyökaluja.
Etulokasuojat pois. Oikea jarrusatula irti. Etuteleskooppien alapäästä 2+2 pulttia löysälle. Akselin päästä mutteri pois, akseli pois. Sitten pientä pujottelua vasemman jarrusatulan kanssa ja rengas on irti.
Iso kuusiokolo avain (olikohan 19mm) on ainut erikoisempi avain mitä tarvii.
Ite olen tehnyt juurikin näin. Paitsi EN ole irrottanut lokasuojaa, sekä kuusiokoloavaimen hommasin mutta kertaakaan en ole sitä tarvinnut....
Tunkilla tosin nostan koneen alta palanmatkaa.  thumbsup1

Rengas tulee ABS mallisessa aina oikein päin, kun siinä on se ABS-anturin kehä. Tosin pitää katsoa että anturi ja kehä ovat samalla puolella... :)
Edellyttää tietystikin että rengas on asennettu vanteelle oikein päin. :o
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

29.03.14 - klo:19:44 #4 Viimeisin muokkaus: 29.03.14 - klo:21:19 käyttäjältä Reko
Rengas irti ja ainoastaan oikeanpuoleisen jarrusatulan irroitin, saas nähdä meneekö paikalle samasta reijästä? Venttiili oli huono, millainen pitää olla venttiilin ja mitä pitää siinä huomioida. Onko jokin koko esim. halkaisia , mikä pitää tietää kun kauppaan menee!
Kiitos foorumille avusta, olisi pitänyt kysyä toi takarenkaankin irroitus foorumilta ennen kuin hyppäs laukalle!
t.Reko

Olen aina, mitään ihmettelemättä, irroittanut molemmat jarrusatulat. Kaksi ruuviahan siinä vain on. Jos se näinkin onnistuu, niin hyvä. Joku puuhakas Pannaristi välitti aikoinaan kulmaventtiilejä, ne ovat olleet minulla vuosia ja vielä rulettaa.

Lainaus käyttäjältä: hry - 29.03.14 - klo:21:42
Olen aina, mitään ihmettelemättä, irroittanut molemmat jarrusatulat. Kaksi ruuviahan siinä vain on. Jos se näinkin onnistuu, niin hyvä. Joku puuhakas Pannaristi välitti aikoinaan kulmaventtiilejä, ne ovat olleet minulla vuosia ja vielä rulettaa.
Kaukohan se...
Kulmaventtiiliä on muistaakseni kahta kokoa, se suurempi oli EHKÄ pannarin koko.
Rengasliikkessä pitäisi olla oikea tieto. Viimeksi kun laitatin sellaisen oli muuten kohtalaisen arvokas. (n.10€ !!)
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Tässä Hondan ohjeita (vuodelta 2008) etupyörän ruuvien kiristämisestä.

1. Aseta akselin vasen pää teleskoopin kiinnitysreiän ulkopinnan tasoon. Kiristä puristuspultit 22 Nm
2. Kiristä akselin mutteri 79 Nm
3. Kiristä oikean puolen puristuspultit 22 Nm. Jarrusatulat kiinni.
4. Löysää vasemman puolen kiristyspultit
6. Pyörä pois tuilta, etujarru kiinni ja pumppaa etutelekooppeja useita kertoja alas - ylös.
7. Kiristä vasemman puolen kiristyspultit uudelleen 22 Nm. Jos ABS ratas, välystä anturiin noin 1,5 mm

Tällä varmistetaan telekooppien vapaa liikkuvuus ja pyörän kulkeminen kampeamatta.


Ne, jotka eivät vielä ostaneet akselin päähän isoa kuusioavainta, voivat työntää samaan koloon sopivan kokoisen pultin kanta edellä, hiottuaan ensin saman pultin akselista ulospäin törröttävään kierrepäähän otekohdan halutun kokoiselle työkalulle, jolla pitää kiinni akselipulttia kiristäessään. Tuohon ei tule kovaa vääntöä, joten joku kymppimillinen kantti riittää hyvin.

Lainaus käyttäjältä: Reko - 29.03.14 - klo:19:44
Rengas irti ja ainoastaan oikeanpuoleisen jarrusatulan irroitin, saas nähdä meneekö paikalle samasta reijästä?
[/quot
Paikalleen meni samasta "reijästä", mutta mites näiden Pannarin abs jarrujen pitäisi toimia. Kun paikalla painan etujarrua, pitäisikö sen vaikuttaa myös takajarruun ja sama kääntäen takajarru > etujarruun. Vain toimiiko tämä vain ajaessA. ABS jarruvalo paloi ja moottorin käydessä toimi samalla tavalla , etujarrukahvasta painettuani se ei vaikuttanut takajarruun. Onko joku juttu nyt sanonut sopimuksen irti, vain tarvitseeko ajaa vähän painella jarruja , että alkaisi toimimaan ,vain tarviiko toimia paikallaan? Ajanut en ole vielä pätkääkään. Mikä neuvoksi!

04.04.14 - klo:22:39 #10 Viimeisin muokkaus: 05.04.14 - klo:13:21 käyttäjältä Reko
[

04.04.14 - klo:22:40 #11 Viimeisin muokkaus: 04.04.14 - klo:22:42 käyttäjältä Reko
Lainaus käyttäjältä: Reko - 04.04.14 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: Reko - 04.04.14 - klo:22:38
Lainaus käyttäjältä: Reko - 29.03.14 - klo:19:44
Rengas irti ja ainoastaan oikeanpuoleisen jarrusatulan irroitin, saas nähdä meneekö paikalle samasta reijästä?
Paikalleen meni samasta "reijästä", mutta mites näiden Pannarin abs jarrujen pitäisi toimia. Kun paikalla painan etujarrua, pitäisikö sen vaikuttaa myös takajarruun ja sama kääntäen takajarru > etujarruun. Vain toimiiko tämä vain ajaessa. ABS jarruvalo paloi ja moottorin käydessä toimi samalla tavalla , etujarrukahvasta painettuani se ei vaikuttanut takajarruun. Onko joku juttu nyt sanonut sopimuksen irti, vain tarvitseeko ajaa vähän ja painella jarruja , että alkaisi toimimaan ,vain tarviiko toimia paikallaan olenkaan? Ajanut en ole vielä pätkääkään. Mikä neuvoksi!

04.04.14 - klo:23:33 #12 Viimeisin muokkaus: 05.04.14 - klo:17:06 käyttäjältä jatuurila
Lainaus käyttäjältä: Reko - 04.04.14 - klo:22:40
Lainaus käyttäjältä: Reko - 04.04.14 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: Reko - 04.04.14 - klo:22:38
Lainaus käyttäjältä: Reko - 29.03.14 - klo:19:44
Rengas irti ja ainoastaan oikeanpuoleisen jarrusatulan irroitin, saas nähdä meneekö paikalle samasta reijästä?
Paikalleen meni samasta "reijästä", mutta mites näiden Pannarin abs jarrujen pitäisi toimia. Kun paikalla painan etujarrua, pitäisikö sen vaikuttaa myös takajarruun ja sama kääntäen takajarru > etujarruun. Vain toimiiko tämä vain ajaessa. ABS jarruvalo paloi ja moottorin käydessä toimi samalla tavalla , etujarrukahvasta painettuani se ei vaikuttanut takajarruun. Onko joku juttu nyt sanonut sopimuksen irti, vain tarvitseeko ajaa vähän ja painella jarruja , että alkaisi toimimaan ,vain tarviiko toimia paikallaan olenkaan? Ajanut en ole vielä pätkääkään. Mikä neuvoksi!
eikös 1300 st:ssä yhdistelmä jarrut? (eli jarru vaikuttaa molempiin pyöriin). aja pieni matka nii ABS valo sammuu...

Joopa kyllä pitää ajaa noin 2-3 sek. ja valon pitäisi sammua, jos ei niin sitten on jotain vialla.
luinpa jostain että on sama painatko jalka tai käsi jarrua niin 1300 abs DUAL ottaa molempiin pyöriin
suhteessa etu 60% ja taka 40 %, mutta HUOM! vain DUAL. airrev
Jee 062802jumpie  062802jumpie  rd11  torstaina himaan ja panin kimppuun, otan satuloista kuvan ja yritän löytää jonkun joka osaa siirtää
kuvat läppäriin ja siitä sitte foorumille.

Powered by EzPortal