Venttiilien välysten mittaus ja säätö

Aloittaja hry, 17.01.13 - klo:09:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Liitteenä on st-owner.com sivuilta poimittu kaavio (Valve Worksheet.pdf) mittauksen suorittamisesta. Avaa kampiakselin ja ajoitusmerkin tulpat.

1) Kierrä kampiakselia vastapäivään kaavion pikkukuvan no.1 asentoon, jolloin pakoventtiilin nokka on liitteenä olevan kuvan: Mäntä no. 1 yläkuolokohdassa mukaisessa asennossa ja ajoitusmerkki näkyy: Kampiakselin ajoitusmerkki T1.JPG kuvan mukaisesti. Nokka-akselin ajoitusmerkki L-EX on kaavion pikkukuvan no. 1 mukaisessa asennossa.  Mittaa sylinterin 1 (vasen etu) välykset.

2) Kierrä kampiakselia vastapäivään 1/4 kierrosta, ajoitusmerkki T2 kohdalle, jolloin oikean puolen nokka-akseleiden ajoitusmerkit ovat kaavion pikkukuvan no. 2 mukaisessa asennossa. Mittaa sylinterin no. 4 (oikea taka) välykset.

3) Kierrä kampiakselia vastapäivään 3/4 kierrosta, ajoitusmerkki T1 kohdalle, jolloin vasemman puolen nokka-akseleiden ajoitusmerkit L-EX & L-IN ovat kaavion pikkukuvan no. 3 mukaisessa asennossa. Mittaa sylinterin no. 3 (vasen taka) välykset.

4) Kierrä kampiakselia vastapäivään 1/4 kierrosta, ajoitusmerkki T2 kohdalle, jolloin oikean puolen nokka-akselin ajoitusmerkki on kaavion pikkukuvan no. 4 mukaisessa asennossa. Mittaa sylinterin no. 2 (oikea etu) välykset.

Lyhyesti sanottuna: välykset mitataan männän ollessa yläkuolokohdassa.



Ja sitten palojen vaihtoon.

Palojen vaihtoa varten tarvitaan nokkaketjun kiristimen vapautustyökalu. Ohessa Pannarin korjaamokäsikirjasta napattu piirustus: Nokkaketjun vapautin, piirustus. Piirustuksesta poiketen lätkä voi olla koko matkalta 8,5 mm leveä ja selvästi pidempi, niin on helpompi kiertää. Ruuvimeisseli ja sen lukitus lukkopihdeillä ajaa saman asian.

Vasemman puolen nokka-akseleiden irrotusta varten kierrä mäntä no. 1 yläkuolokohtaan, Valve Worksheetin pikkuva no. 1 mukaisesti. Vedä vielä ketjupyörien ja ketjun yli näkyvä tussiviiva. Jos nokkaketju ei putoa kampiakselin puolelta, niin pikakohdistuksen voi tehdä tussiviivojen mukaan.

Oikean puolen nokka-akseleiden irrotusta varten kierrä mäntä no. 2 yläkuolokohtaan, ajoitusmerkki T2 näkyviin ja nokka-akseleiden ajoitusmerkit näkyy kuvassa: Nokka-akseleiden ajoitus, oikea puoli tai Valve Worksheetin pikkuvassa no. 4.

Löysää nokkaketjun kiristin. Vasemman puolen kiristin on näkyvissä ulkopuolella, mutta oikean puolen kiristin on sylintereiden välissä, näkyy kuvassa: Nokkaketjun kiristin, oikea. Vapautinta kierretään myötäpäivään niin pitkälle kuin kiertyy ja lukitaan painamalla uriin kuvan: Nokkaketjun vapautin käytössä mukaisesti.

Irrota isomman pidikkeen ruuvit pienin askelin, ettei kiinnike ei väänny. Irrota ketjun ohjain ja pienempi kiinnike asteittain kuten edellinenkin. Pidikkeissä on tiukahkot putkisokat, älä käytä liikaa voimaa.

Asennus päinvastaisessa järjestyksessä, kansien kiristysmomentit 12 Nm.

Katso www.youtube.com sivustolta hakusanalla: ST 1300 valve adjustment, siellä on useita englanninkielisiä videoita tästä aiheesta.

Onko tuossa kiristimen vapautusruuvin päällä ensin joku pultti? ja sen alapuolellako kiristinruuvi joka kierretään pohjaan? mikä siinä sitten lukitaan jos kierre on kerran pohjassa, vai vieläkö sitä painetaan? Huom! puutteellinen englantini ja ilmeisesti huono kuva minun tietokoneessani.grrrrrr

20.01.13 - klo:13:02 #3 Viimeisin muokkaus: 20.01.13 - klo:13:07 käyttäjältä hry
Siinä on tulppana ruuvi ja alumiiniprikka, jotka ensin poistetaan. Reiästä näkyy uraruuvi, jota myötäpäivään kiertäen jousen paine ketjuun vähenee, mutta ilman lukitusta ruuvi kiertyy jousivoiman takia itsestään takaisin. Lukitusta varten työkalun leveämpi osa painetaan alaspäin hahloon. Tein itse työkalun rakotulkkisarjan paksuimmasta levystä. Valokuvissa se peilaa pahasti, eikä ne hahlot (90 ast jako) näy. Kevyenä se pysyy jousivoimallakin hahlossa eikä kiristimen vapautumista tarvitse pelätä.


Yksi kysymys?
Mitkä ovat ventiilivälysten arvot? ST1300

Pako kylmänä
Imu kylmänä

En löytänyt näitä varmasti. Puusilmä??   :o

Välykset kylmänä:
Imu:0,16mm
Pako:0,25mm

Aiempana viestiketjussa on liite: Valve Worksheet.pdf, jossa on toleranssialue välyksille.

Onko pitänyt säätää venttiiliä kun olette mitannu välyksiä?minun pyörällä ajettu 56000.

1100 ja 1300 ventiilit ei tarvitse säätö jos haluut tarkastaa niin tee se... mut 200tkm enkä vielä ole yhtään pannaria itse tavannut et olisi tarvinnut säätöä!! mut saadaan kerättyy ;)  rahaa huollon yhteydessä. UGH olen puhunut.

Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 11.03.15 - klo:21:12
1100 ja 1300 ventiilit ei tarvitse säätö jos haluut tarkastaa niin tee se... mut 200tkm enkä vielä ole yhtään pannaria itse tavannut et olisi tarvinnut säätöä!! mut saadaan kerättyy ;)  rahaa huollon yhteydessä. UGH olen puhunut.

Itse en ainakaan olisi asiasta ihan niin varma, juuri saatu venttiilien säätöurakka valmiiksi ja kone hyrskyttää mukavasti.
Panikalla ajettu 41 tkm, 3 venttiiliä jätin entiselleen, osaan sai paloja vaihtamalla ja 8 uutta säätöpalaa ostin. 4 venttiiliä oli ihan valmistajan toleranssien alarajassa. Ajaisihan tuolla tietysti, vaikka alarajalla välykset olisivatkin, sehän riittää kun välystä on, mutta kyllä se valmistaja on jotain ajatellut kun on välysmitat ja toleranssit niille ilmoittanut. Nyt on ainakin huolettomia kilometrejä paljon edessä.

Ilmanputsarin koteloa irrottaessa löytyi linnun tai hiiren pesä ilmanputsarin kotelon alta. Pyörä on näköjään joskus ollut paikoillaan jonkin aikaa kun pesäkin on ehditty rakentamaan.
Liitteessä kuva pesästä.

Huollettu pyörä on huoleton pyörä!

Ohjekirjan mukaan tarkistetaan 24 tkm välein. Eri maiden erilaisista polttoaineista johtuen seetin ja venttiililautasen kuluminen voi vaihdella, josta arvelisin suosituksen syntyneen. Eikä se näköjään tee pahaa noiden pesienkään poistaminen ;) , vuotavien letkuliitosten tiivistäminen tai syylärin putsaus. Aina sitä jotakin löytyy kun on talvi aikaa katsella.

Lainaus käyttäjältä: Timpve - 27.03.15 - klo:21:47
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 11.03.15 - klo:21:12
1100 ja 1300 ventiilit ei tarvitse säätö jos haluut tarkastaa niin tee se... mut 200tkm enkä vielä ole yhtään pannaria itse tavannut et olisi tarvinnut säätöä!! mut saadaan kerättyy ;)  rahaa huollon yhteydessä. UGH olen puhunut.

Itse en ainakaan olisi asiasta ihan niin varma, juuri saatu venttiilien säätöurakka valmiiksi ja kone hyrskyttää mukavasti.
Panikalla ajettu 41 tkm, 3 venttiiliä jätin entiselleen, osaan sai paloja vaihtamalla ja 8 uutta säätöpalaa ostin. 4 venttiiliä oli ihan valmistajan toleranssien alarajassa. Ajaisihan tuolla tietysti, vaikka alarajalla välykset olisivatkin, sehän riittää kun välystä on, mutta kyllä se valmistaja on jotain ajatellut kun on välysmitat ja toleranssit niille ilmoittanut. Nyt on ainakin huolettomia kilometrejä paljon edessä.

Ilmanputsarin koteloa irrottaessa löytyi linnun tai hiiren pesä ilmanputsarin kotelon alta. Pyörä on näköjään joskus ollut paikoillaan jonkin aikaa kun pesäkin on ehditty rakentamaan.
Liitteessä kuva pesästä.

olisin kyllä holestunut jos noilla kilometreillä jouduit säätö hommiin... mut ihmeiden aika ei ole ohi edes pannarin osalta. uskoisin kyllä et tehtaalla jo jäänyt välykset "kohdalleen"....

Lainaus käyttäjältä: Timpve - 27.03.15 - klo:21:47
Itse en ainakaan olisi asiasta ihan niin varma, juuri saatu venttiilien säätöurakka valmiiksi ja kone hyrskyttää mukavasti.
Panikalla ajettu 41 tkm, 3 venttiiliä jätin entiselleen, osaan sai paloja vaihtamalla ja 8 uutta säätöpalaa ostin. 4 venttiiliä oli ihan valmistajan toleranssien alarajassa.

Ostin 1100 -94 Pannarin talvella -00. Mittarissa oli n. 40 tkm. Tarkistin ja säädin venttiilit -01 talvella. En muista tarkkaan enkä viitsi dokuja kaivella, mutta muutama välys oli toleranssin ulkopuolella tai juuri reunalla. Vaihtelin paloja ja aivan epäortodoksisesti hioin vesihiomapaperilla yhden palan sopivaksi. Välyksiä olen mittaillut tuon jälkeen talvisin kun on niin helppo homma. Varsinkin tuo hiottu pala on erityisesti kiinnostanut sikäli, että olisiko palan pinnassa ollut joku karkaisu joka mahdollisesti poistui hiottaessa. Nyt on mittarissa >222222 km. Ei ole n.60 tkm mittarilukeman jälkeen tarvinnut vaihdella palikoita.

Powered by EzPortal