Kuvalliset huolto-ohjeet

Aloittaja Kauko, 09.04.09 - klo:18:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Olisi ihan hieno juttu, jos ME viitsisimme tehdä perushuoltotöistä yksityiskohtaisia
kuvallisia ohjeistuksia. Samoin voisi joidenkin modauksien työvaiheista olla
samankaltaiset ohjeet. Varsinkin muutama vinkki, miten homma menee helposti jne.

Ja jotta homma näyttäisi jotenkin pro:lta, niin kuvat voisivat olla tässä foorumissa (ei jossain
muussa kuvapankissa) ja kuvien koko "järjellinen". Nykyiset 12 miljoonan pikselin kuvat ovat
turhankin tarkkoja ja turhan raskaita.

Miksi: Kun täällä on tämmöisiä tumpeloita, joilla on haluja tehdä itse jotakin, mutta ei pyörätekniikka
ei ole niin kovin hallussa. Toiseksi monen homman oikein tekeminen on helpompaa kuin ei pura
kaikkia kuttaperkkoja pois, kun riitti vain yhden muovin irrotus. Ja että työ tulisi tehtyä oikein.

Kuviin on helppo lisätä tekstiä, nuolia ym ihan ilmaisohjelmilla. Samoin kuvan rajaaminen ja koon
muuttaminen on todella helppoa. Esim paint.net on tuollainen (suomenkielinen)

tuo service manual on a ja o meikäläiselle
siinä on räjäytyskuvat ja ohjeet miten menetellään
(viim.tänään printtasin sivun,ja vein talliin,ihan varmuuden vuoksi,noh olihan siinä kirrausmomentit)
ladatkaa se ihmeessä,säästyy viimesetkin haivenet p......
loput onkin maalaisjärjellä,loogisesti edeten
jos hiukan epäilyttää niin amm.kaveri mukaan

jos läppäri on mukana reissussa niinkun mulla on
niin ladatkaa se,sitä ei koskaan tiedä

09.04.09 - klo:19:57 #3 Viimeisin muokkaus: 09.04.09 - klo:20:13 käyttäjältä Kauko
Huoltomanuaali on tuossa miniläppärissä, miniläppärihän tuli hankittua juuri sopivan koon ja
yleishyödyllisyyden takia. Manuaalin kuvat ei vaan ole kovin hyviä, ja toiseksi käytännön
vinkit eri jutuista puuttuu. Työ yleensä opettaa.

Service manual on kullan arvoinen juttu näitä roplatessa, mutta olen panmanin kanssa samaa mieltä että omin käsin tehdyt ja yksityiskohtaiset huollot/korjaukset kuvineen ja sepustuksineen ovat todella tarpeeseen meille jotka harjottelevat ja tahtovat oppia jumpie

oma lehmä tietty ojassa. Otetaan esimerkki:
En tiedä edes mistä kohtaan aloitan ration asennuksen:
pleksi kai ensiksi pois, sitten katteet jne. Mutta miten nuo katteet saa irroitettua rikkomatta mitään.
Sähköhommat onnistunee, mutta tuo kuttaperkka aina arveluttaa irrottamisineen.

toinen esimerkki: autoon sisäpaneelin irrotus rikkoo helposti ne kiinnikkeet, huomasin sen ja korjattiin
takuuseen kun oli peräkoukun asennuksessa hajonnut (myyjä itse...)

Välillä tuntuu, että kaikki on tehty nopeasti (lue halvalla) kasattavaksi, mutta huolto/korjaus-jutut
ovat sitten sivuseikka noilla insijööreillä.

Tuskin kovin helpolla pääsen jonnekin huoltoon katsomaan, viimeksikin kun omalle pyörälle tehtiin eka
huolto, niin katsoin viisaammaksi poistua takavasemmalle. Työrauha pitää antaa tekijöille, niin minäkin
kaipaan omassa työssäni.

+1 kuvallisille huolto-ohjeille.

Mikään ei voita kunnollista itse tehtyä kuvallista huolto-ohjetta, jossa selkeiden ohjeiden kera on kohta kohdalta kerrottu mitä tehdään. Lisäksi, kun siinä yhdistetään kokemus, niksit, itse tehdyt työkalut ja suositus jostakin tökötistä ja mistä sitä saa, niin se manuaali jää toiseksi.

Itsellä on tuo huoltomanuaali myös, mutta ei se ensikertalaista autuaaksi tee. En ole mopoille koskaan aikaisemmin mitään tehnyt, mutta halu oppia on kova. Monessa kohtaa menee huuli pyöreäksi, kun kuvat manuaalissa eivät ole kunnollisia. Suurimmaksi osaksi siinä on sama piirretty mopon kuva joka sivulla, josta ei oikein mitään saa selvää. Toki siinä on paljon hyvääkin ja hyviä räjäytyskuvia. Ensikertalaisella on myös vaikea tulkita kuvia. Pyörän ed. omistaja oli koonnut pleksin suojamuovit väärin päin, ja se pisaramuoto oli ylöspäin. Manuaallista en heti tajunnut, että miten päin siinä ohjeistetaan, kun pääkuva on epäselvä. Piti soitella kaverit läpi, että katsokaa kuvahaulla netistä, että miten päin ne on. No, itse olen tulostanut koko manuaalin paperille. Tietokoneelta on tietty helpompi katsoa, kun kuvia voi zoomata.

Yhtä kaikki, IMHO, itse kaipaisin tänne sivustolle ohjeita, ja olen valmis niitä itse tekemään, kun jotain rävellän. Niissä voi myös kertoa, että mikä voi mennä vikaan, ja miten ei pidä tehdä, kuten omassa jarruvalospoilerin asennuksessa.

t.Tonza

ps. yhdyn panmanin sanoihin, että työ opettaa, ja sen opin kun siirtää niiden DIY-ohjeiden muodossa toisille, niin  hat1
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

noh senverran,tuosta kajari asennuksesta(ei vielä asennettu,mutta purettu)
aja plexi yläasentoon,ja irroitus
sivupeilit irti (on painettu,ei ruuvikiinnitystä)kevyesti voimaa käyttäen,(siinäkin on ruuvit piilossa)
sen jälkeen pika"nipat" mustat muovikatteet ,hankalaa mutta lähtee ne ehjänäkin
kaikki ruuvit joka pitää must.katteen paikoillaan irti (pieni fikkari on hyvä olla mukana)
varovasti käännät edestakaisin katetta,varmistaen onko jossain vielä kiinni
(honda tekee laatutyötä,ei turhia toleransseja)
etummainen must.muovi(plexin alla) varovasti irti siinä on kumi"mantteli joka seuraa mukana,jonka tarkoitus on suojata sähkö /näyttöpaneeli ym
senjälkeen sisäpaneeli joka on mittaritaulu ,liittimistä irti,siinäon paketti kajariasennusta varten
voit ottaa sen vaikka kotiin ja sovitella
(kerrattakoon että en ole amm.mies,vaan harrastanut kaiken maailman koneita ja laitteita,mobilismia ym
japsi ja saxan vehkeet on kaikkein helpoimmat,ne on loogisesti suunniteltu/toteutettu,tarkkaa työtä
on kuin tekun oppikirjoista
ranssmanni/englantilainen/ ihan niinkuin ne haluais keksiä pyörän uudestaan,mulla ei taho tuo haima ja maksa oikein kestää niitten kanssa

Moro.
Ohessa vanhan mallin pannarin omistajan käsikirja,jossa muutamia vinkkejä,jos jollakin ei satu olemaan alkuperäistä tallessa.[attachment=0:366ft96g]ST1100 1990-1998.pdf[/attachment:366ft96g]

Powered by EzPortal