Mikä akku Pannariin?

Aloittaja Tonzal, 06.04.09 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tuun vaihteeksi taas hämmentämään soppaa  bannana

Vieläkään en voi sanoa omaavani mitään henkilökohtaisia ja pitkäikäisiä akkukokemuksia, mutta laitan tähän sen mihin uskoon itse olen tullut, kun olen asiaa tutkiskellut.

IMHO: On aivan sama, minkälainen akku on, kuhan se täyttää riittävät vaatimukset ja sitä käyttää oikein.

- Akun nimellisjännite pitää olla oikea.
- Akusta pitää saada riittävästi hetkellistä käynnistysvirtaa, jotta se jaksa pyörittää starttia ja antaa sytytysvirran.
- Ajoneuvon laturi pitää olla niin iso, että se lataa akun täyteen jo lyhyelläkin, alle 25km (15min) ajolla, kun lähtötilanne on täysi akku ja pyörä startataan laakista.
- Akku pitää pitää aina täynnä, tai se alkaa sulffidoitumaan. Sulffidoituminen laskee akun kapasiteettia, ja näin käyttöikää.
- Pienikin vajaus akun varauksessa käynnistää sulffidoitumisen, ja käytännössä näin tapahtuu ihan normaalissa käytössäkin. Sulffidoitumista ei pysty estämään, eikä täysin peruuttamaan, siksi akku "tuhoutuu" itsekseen ajan kanssa.
- Latauksen pitäisi olla "älykästä", jotta täyttä akkua ei enää ladata täydellä teholla, vaan sille annetaan vain ylläpitojännitettä, joka estää varauksen purkautumisen, ja näin myös sulffadoitumisen.
- Nesteakku on aina parempi kuin geeliakku, mutta moottoripyörässä on syytä sitoa neste geeliin, villaan tai muuhun vastaavaan, jotta kalistuksissa akun toiminta ei muutu. (Geeliakku on alunperin kehitetty sotilaskäyttöön, jolloin akku pitää vielä jonkin aikaan rittävän käynnistystehon, vaikka akku olisi ammuttu täyteen luodinreikiä.)
- Akku(täysi) tulisi säilyttää kylmässä
- Talvella akku tulisi pitää lähes jatkuvasti latauksessa, jotta se olisi koko ajan täysi. Myös kesällä, jos ajojen välissä on pitkiä taukoja, on akku hyvä pitää latauksella täytenä.
- Normaali akun käyttö ja kuormitus ylläpitää akun käynnistyskapasiteetin tasoa.
- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä.  

Summa summarum: Pidä akku aina täytenä!

t.Tonza
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Lainaus käyttäjältä: "Pannukakku"Tuosta kalliista Yuasasta: pyörässäni oli ostettaessa kiinni ties kuinka vanha Yuasan alkuperäisakku ja nyt olen veivannut sillä neljä vuottailman ongelmia. En aio ostaa minkään muun merkkistä akkua ikinä.
Niin mullakin oli orginaali Yuasan akku, ja yhdessä talvessa meni paskaksi kuten tuossa
aikaisemmin kerroin. Ellei huolla, siis lataa välillä, niin valmista ongelmajätettä syntyy.

Biltemanin geeliakku ollut jo pari vuotta.Ei mitään ongelmia,eikä maksa kun vajaa 60 kymppiä jumpie

Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä.  

Hinta ei välttämättä korreloi laatua. Meidän kerhossa on "akkumestari"
joka maahantuo akkuja ja niiden kylmäkäynnistysominaisuudet ovat parhaasta päästä.
Ja ovat erityisen edullisia. Häneltä kuulin tänään, Yuasa on se paras ja kallein.
Tietty voi laskea jos Yuasan hinnalla saa useamman akun, niin mikä onkaan käyttöikä.

lainattua: Suljettu akku YTX JA SLA ,YTZ ja geeliakut napajännite 12.6-12.8 niin on akut hyvässä kunnossa, korkeampi napajännite näissä akkutyypeissä johtuu käytettävästä akkuhaposta, joka on 1.32 kun normaali on 1.26. Tällä vahvemmalla hapolla saadaan akusta irti parempi käynnistysvirta. Napajännitehän ei kerro kuin vain jännitteen ei käynnistyvirtaa. On sattunut montaketaa,että napajännite on ok mutta akussa ei ole kuin 10-15% käynnistysvirtaa.

Olen kysynyt meille myös PanFun hintaa. Hyvä tarvikeakku kohtuuhinnalla.
Tulee sitten aikanaan tuonne kimppaostospuolelle.

Oliko ST1100 sama akku kuin ST1300, eli YTZ14S

mun kaveri 2000vuonna uuden pyörän osti ja sama alkuperäinen yasan akku edelleen sillä käytössä mikä minusta aika uskomatonta nyt rupeaa hiipumisen merkkiä näkymään.ite kerran jonku turbo merkkisen halpisakun ostin yhden kauden pelitti ne riitti mulle,yasan akuilla 4-5ajokautta aina päässyt.

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"
Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä.  

Hinta ei välttämättä korreloi laatua. Meidän kerhossa on "akkumestari"
joka maahantuo akkuja ja niiden kylmäkäynnistysominaisuudet ovat parhaasta päästä.
Ja ovat erityisen edullisia. Häneltä kuulin tänään, Yuasa on se paras ja kallein.
Tietty voi laskea jos Yuasan hinnalla saa useamman akun, niin mikä onkaan käyttöikä.

lainattua: Suljettu akku YTX JA SLA ,YTZ ja geeliakut napajännite 12.6-12.8 niin on akut hyvässä kunnossa, korkeampi napajännite näissä akkutyypeissä johtuu käytettävästä akkuhaposta, joka on 1.32 kun normaali on 1.26. Tällä vahvemmalla hapolla saadaan akusta irti parempi käynnistysvirta. Napajännitehän ei kerro kuin vain jännitteen ei käynnistyvirtaa. On sattunut montaketaa,että napajännite on ok mutta akussa ei ole kuin 10-15% käynnistysvirtaa.

Olen kysynyt meille myös PanFun hintaa. Hyvä tarvikeakku kohtuuhinnalla.
Tulee sitten aikanaan tuonne kimppaostospuolelle.


Kyselepä Kake Sipoon Akkukellarista  akun ylläpidosta  ja  Pannarin ST1100/1300 akkutarjouksista.

Täyteen ladatun akun paras säilytyspaikka on pakastin. On monen vuoden omakohtainen kokemus. Pari - kolme muovipussia ympärille, varoitukset ja suuntanuolet, niin emäntäkään ei sitä pakastinta myllätessään kaada.

Lainaus käyttäjältä: "Pannukakku"Tuosta kalliista Yuasasta: pyörässäni oli ostettaessa kiinni ties kuinka vanha Yuasan alkuperäisakku ja nyt olen veivannut sillä neljä vuottailman ongelmia. En aio ostaa minkään muun merkkistä akkua ikinä.

Se akku onkin Varta. Pitäisiköhän lopettaa tämä juovuksissa tietokoneella nakuttelu. Samassa pöhnässä tilasin näet renkaat jotka eivät sovi Pannuuni ja kauppa on purettu. Voivoivoi...

Vielä akkuasiaa, vaikka siitä on väännetty juttua aika paljon.
Yuasan orggisakku sanoi kuitenkin sopimuksen irti, vaikka ensin näytti lupaavalta, mutta ei pidä latausta kuin 1-2 päivää.
Menen viikolla akkukauppaan ja mietin vielä sitä, kumpi kannattaa ostaa perint. happoakku vaiko geeliakku.  Ovatko Stormin MGM-geeliakut kestäneet vai kannattaako harkita jotakin muuta.

Se mitä olen kuullut akuista, niin sanoisin että paras on tietty Yuasa, maksaa vaan ihan liikaa (~130eur)
PanFun kimppatarjouksena on tarvikeakku, po noista tarvikeakuista melkoisen laadukas.
(Kerhollamme HMPK noita on käytössä paljon, ja kokemukset hyviä)
Se, onko akku perinteinen, huoltovapaa tai geeli, ei juurikaan ole väliä. Geeli on vaan kaikista herkin
menemään kerralla valmiiksi jos pääsee tyhjentymään. Pannariin voi laittaa minkä vaan, akku on pystyssä.

Lainaus käyttäjältä: "Olli"Toivottavasti te vitsailette  :albino:

Kävimpä ostamassa juuri tuollaisen Varta akun 512 014 010. Oli samanlainen entinen, joka kesti 6 vuotta ilman minkäänlaista talvihuoltoa. Akku maksoi 55 ekeä. Minusta tässä akussa hinta/laatu onkohdallaan. Lisäksi akku on ulkomitoiltaan kuin tehty pannarin( ST 1100) akkukoteloon. Täyttää kotelon millilleen,joten ei pääse liikkumaan minnekkään päin.

Näin keväällä on hyvä aloittaa taas akkukeskustelu, kun taitaa olla uuden osto edessä.  Vaikka on ollut koko talven ylläpitolaturissa, niin osoittaa hiipumisen merkkejä.  On tosin viime kesänä ostettu halpisakku.  Muistelen, että Landport-akusta olisi ollut joko Pannari-tarjous.  Onko se vielä voimassa ja onko kellään kokemuksia ko. akkumerkistä?   horisko

Mulla ollut MGM-akku kaksi ajokautta ja toiminut hyvin . Nyt hankin kelkkaan " jasan " tilalle vastaavan halpisakun . Minkä olen käytössä huomannut niin hereästi ei kyllä pyöritä kun " jasa " , tämä  käynnistysteho on erilainen olkoon sitten terminä mikä onkaan. Kyllä se välillä hymyillyttää mikä  kymppitonnin koneisiin akun ostossa panee säästämään  muutaman kympin , kuitenkin tehdas ei  pannariin ole laittanyt kun oletettavasti parhaan akun

02.03.11 - klo:22:22 #44 Viimeisin muokkaus: 03.03.11 - klo:00:34 käyttäjältä serekki
mun mielest halvimman ostaminen ei ole ollenkaan huono asia tietys paikassa. onko kuitenkin järkevämpää ostaa kerran laadukas "kallis" vai vähän väliä "halpa" harakiri?

esim: ostin vanhaan eskorttiini raidetangonpään jonka uusein noin vuoden päästä. (n20000 ajettuna) jälleen vuoden päästä uusein saman harakiriosan "merkkiosaan" jolla ajelin loput kolme vuotta.

hinnaneroo näillä n.35mk. nuf said

muoksis: joo, anteeks, tää vuodatus meni taas lujasti ohi aiheen, yritin selittää kantani.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Powered by EzPortal