Pannarin jäähdytysneste

Aloittaja kaipaa, 01.05.11 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miten olette vaihtaneet jäähdytysnesteitä ja mitä jäähdytysnestettä olette käyttäneet?? Minun pannariin vaihdettiin juuri puhtaat jäähdytysnesteet koneeseen ja samalla huuhdeltiin jäörjestelmä. Aiemmin koneessa oli ollut vihreät nesteet josta huoltomies sanoi ettei ne ole välttämättä parhaat, mutta nyt laitettiin sisään punaiset nesteen jotka ovat ns. silikaattivapaat jäähdytysnesteet. Jossakin keskustelussa olin lukevinani että jos nesteitä ei vaihda säännöllisesti ja kohtuullisen usein, seurauksena voi olla nestevuotoja ja noiden hyvin ohuiden jäähdytysnesteletkujen tukkeentumisia.

Vaikka nesteen vaihtoa en itse tehnytkään, niin hommaan ei mennyt pitkään ja kustannukset oli sitä tasoa ettei tämän asian suhteen liene hirveästi tarvettä tinkiä jos tällä hommalla säästyy monelta harmilta (olisiko hommaan mennyt n. tunti tai jotain)

Myös kytkinnesteen vaihdon yhteydessä oli pakko todeta että neste muuttuu ajan myötä ja tummemmaksi joten kytkin- ja jarrunesteiden vaihdonkin suhteen liene hyvä noudattaa tuota 2 vuoden vaihtoväliä, minulla kytkinneste oli ainakin muuttunut selvästi uutta tummemmaksi jo itse tangon säiliössäkin.

Joka toinen vuosi jäähdytysnesteet, joka toinen vuosi jarru-/kytkinnesteet. En ole ihan varmaan mutta taitaa olla siniset ...
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Itse asiassa aika hyvä toimintamalli kunhan vain muistaa mitenpäin järjestys menee. Mites tänä keväänä, pitikö lisätä jäähdytysnestettä ennen ajoon lähtöä??

Kyllä puoli litraa meni. Tarkemmin ajatellen olen aina keväällä lisännyt nestettä 0.5 - 1 litran. Ei se minusta alleen pissi, mutta jonnekin sitä häipyy. Ehkä kuumalla kelillä tulee paisuntasäiliön huohotinputkesta ulos ?  Liitosten vuotaminen on Pannarin tyyppivika, mutta suoraan en ole vuotamista huomannut.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: hondamania - 02.05.11 - klo:12:38
Kyllä puoli litraa meni. Tarkemmin ajatellen olen aina keväällä lisännyt nestettä 0.5 - 1 litran. Ei se minusta alleen pissi, mutta jonnekin sitä häipyy. Ehkä kuumalla kelillä tulee paisuntasäiliön huohotinputkesta ulos ?  Liitosten vuotaminen on Pannarin tyyppivika, mutta suoraan en ole vuotamista huomannut.

Jos jäähdytysjärjestelmä on tiivis, paisuntasäiliö ei vuodessa haihtumalla tyhjene. Pannarin tyyppivikoihin laskettavat lekuliitosten vuodot ovat yleensä termostaatin ja paisuntasäiliön välissä, eikä ne sieltä mihinkään näy. Onneksi letkut ovat niin ylhäällä, ettei kone tyhjene kokonaan. Tosin onhan se litran vaje 3,5 litran kokonaistilavuudesta on aika paljon.

Powered by EzPortal