Etuteleskooppien öljynvaihto ja stefat

Aloittaja niksu, 02.09.10 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oman kokemukseni mukaan (ei vielä pannarilla) stefojen vuotaminen johtuu enemmänkin käytön (ja huollon) puutteesta. Takavuosina vfr:ssä stefat kesti 5 v ja yli 100 tkm. Mukana oli myös talviajoa muutama tonni. Öljyt vaihdoin vuosittain. Vähemmän ajavat vaihtoivat stefoja vuosittain.
Vuodon syynä ei liene kuluminen vaan epäpuhtaudet stefan huulissa, koska vuotavan stefan sai pitämään puhdistamalla.


Luin vielä noita tämän viestiketjun keskusteluja ja jäin vielä ihmettelemään tuota "helppoa öljynvaihtoa", koska olen luullut sen olevan ainoa oikea tapa. Ei kai toimivaa laitetta kannata purkaa...
Toinen ihmettelyni aihe oli liuottimien lutraaminen teleskooppeihin. Nehän syövät öljykalvon pois liukuholkeilta ja liuotinjäämät laimentavat uuden öljyn.
Kunhan saan korjaamokäsikirjan tms käsiini, saatan muuttaa mielipidettäni.

Vaihdan öljyt etupäähän muutaman vuoden välein ajopyörään, laskemalla öljyt  tyhjennyspropusta ja täyttämällä yläpäästä.
Mitään puhdistuksia en ole tehnyt ja stefat on kestäneet. Sen sijaan (museo)harrastelupyöriin, jotka olen projektina ostanut, olen
purkanut etupäät kokonaan ja puhdistanut. Öljynä käytän vain automaattivaihteistoöljyä.
Harrastelupyörillä, kun ajan vähemmän, joskus seisovat useammankin ajokauden, alkavat etupään stefat vuotaa. Olen huomannut,
että välillä kun käy vähän suhuttelemassa stefoihin ulkopuolelta silikoniöljyä ja pumppaamalla keulaa muutaman kerran, kestävät
stefat myös pidempiä seisokkeja.

Tänään (jeps, tänään 1.5.) kävin hakemassa pyörän pois huollosta ja kylläpä yllätyin. Huoltomies oli jättänyt etupään öljyt näytille minkälaista paskaa (anteeksi...) etupäässä oli ollut. Öljy mikä oli tullut vaihdossa putkista oli aivan kuin diesel-koneen öljyn vaihdosta, aivan mustaa ja prätkällä ei ole ajettu mittarin mukaan kuin alle 30000 km (mikä on sitten todeelinen km-määrä?). Mutta öljy oli pikimustaa ja kaveri epäili ettei öljyjä oltu vaihdettu milloinkaan aiemmin kuin nyt. Samalla vaihdettiin molemmat stefat kun toinen alkoi vuotamaan kunnolla.
Kaveri oli pessyt etupäätä, mutta sanoi öljyjen muuttuneen suoraan tummemmiksi, joten sovittiin että syksyllä tehdään etupään öljyjen vaihto uudestaan, että saadaan hommat kuntoon. Voisinpa väitttää, että reilun 20 km matkalla kotiin sain sellaisen tuntuman prätkästä että olisi kannattanut vaihtaa muutenkin, etupää oli heti paremman tuntuinen.

Muuten, mites tuo Pannarin etupään paineilman käyttö etupäässä, oliko siinä paineilmakäyttöinen esijännityksen säätö, vai muistanko väärin, ei ole tullut selattua tuota huoltomanuskaa niin tarkkaan??

Samassa huollossa vaihdettiin perän öljyt (10000km ajettu), kytkinnesteet (kuka tietää milloin vaihdettu viimeksi jos on edes vaihdettu), jarrupalat (menivät öljyiseksi iskariöljystä, jarrunesteet vaihdettu toissa vuonna, menevät vaihtoon syksyllä), ja jäähdytysnesteet. Heinäkuun alussa odottaa reissu Eurooppaan, joten prätkän puolesta alkaisi näyttämään hyvältä.

Olen ajanyt 152.000 km ja en ole tehnyt etupäälle mitään => pitäisköhän vaihtaa öljyt ?  Ei taida nyt jaksaa, mutta otetaan syksyn huollon yhteyteen.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Ehkäpä se etupää onkin toiminut noiden kilometrien vuoksi noin hyvin  thumbsup1

Mutta voisin melkein kuvitella että etupään huolto olisi hyvä tehdä jos öljyt noin menevät huonoksi.

Pannari -03/04, vajaat 29000 km taulussa

Kannataa ilman muuta tehdä öljynvaihto. Omassani oli kilometrejä muistaakseni 20 000 paikkeilla 06-mallissa kun vaihdoin. Öljy oli mustaa kakkelia. Öljyn vanheneminen iskareissa ei ole pelkästään kilometreistä kiinni, koska sinne kondensoituu vettä ja kaippa stefojen ohikin saattaa mennä jotakin epäpuhtautta.

Olisi kiva tietää kuinka pitkään pannarissa yleensä etupään stefat kestää ennekun alkaa vuotamaan (km) normaali ajossa? Itelläni 11000km ajettu vm2012 pannari ja jo etustefa vuotaa. Onneksi huomasivat huollossa ja antoivat stefojen vaihdolle n.170 € kustannusarvion.

Lainaus käyttäjältä: jatuurila - 30.05.13 - klo:17:40
Olisi kiva tietää kuinka pitkään pannarissa yleensä etupään stefat kestää ennekun alkaa vuotamaan (km) normaali ajossa? Itelläni 11000km ajettu vm2012 pannari ja jo etustefa vuotaa. Onneksi huomasivat huollossa ja antoivat stefojen vaihdolle n.170 € kustannusarvion.

Eikö stefat kuulu takuuseen noin uudessa pyörässä?
Itsellä -08 mallia ja ajettu nyt vajaa 60tkm, alkuperäiset tiivisteet.

30.05.13 - klo:18:03 #24 Viimeisin muokkaus: 30.05.13 - klo:18:07 käyttäjältä FF1pan
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 30.05.13 - klo:17:53
Lainaus käyttäjältä: jatuurila - 30.05.13 - klo:17:40
Olisi kiva tietää kuinka pitkään pannarissa yleensä etupään stefat kestää ennekun alkaa vuotamaan (km) normaali ajossa? Itelläni 11000km ajettu vm2012 pannari ja jo etustefa vuotaa. Onneksi huomasivat huollossa ja antoivat stefojen vaihdolle n.170 € kustannusarvion.

Eikö stefat kuulu takuuseen noin uudessa pyörässä?
Itsellä -08 mallia ja ajettu nyt vajaa 60tkm, alkuperäiset tiivisteet.

Kyllä tuo pitää mennä takuun piikkiin,ole tiukkana asiassa!   thumbsup1 Siis täytyy mennä valtuutetulle Honda korjaamolle!

FF1pan

Takuuseen meni stefojen vaihto. Kiitos, Moto-Seinäjoki. Siellä tuntuu homma toimivan hienosti. Kysyin siellä että missä kilometreissä suurin piirtein stefat menee, niin sanoivat että n.30tkm jälkeen yleensä joutuu vaihtamaan riippuen siitä minkälaisilla teillä on ajellut.

Lainaus käyttäjältä: jatuurila - 01.06.13 - klo:00:10
Takuuseen meni stefojen vaihto. Kiitos, Moto-Seinäjoki. Siellä tuntuu homma toimivan hienosti. Kysyin siellä että missä kilometreissä suurin piirtein stefat menee, niin sanoivat että n.30tkm jälkeen yleensä joutuu vaihtamaan riippuen siitä minkälaisilla teillä on ajellut.

Hienoa että meni takuuseen, niinkuin pitikin, mutta aika pessimistiseltä tuntuu tuo 30000 km stefojenvaihtoväli. Edellisellä pannarilla mittarissa yli 80000 eikä tietääkseni vaihdettu, nykyisellä yli 40000 ja vaihtamatta toistaiseksi.

Sensijaan takavuosina onnistuin yhden pyöräni etustefat telomaan nolouttani kun irrotin etupyörän, vaihdatin siihen uuden renkaan ja kasasin huolimattomasti niin että jäi jotenkin panttaamaan tekeskoopit ja silloin meni stefat kyllä tosi nopeesti. Se oli aika opettavaista...

En usko että renkaan vaihdolla mitään tekemistä tämän asian kanssa. aikaisemmin olen vaihtanut eturenkaita eikä mitään ongelmaa stefojen kanssa. Loppu hyvin kaikki hyvin. nyt eiku rd11

Lainaus käyttäjältä: jatuurila - 01.06.13 - klo:09:26
En usko että renkaan vaihdolla mitään tekemistä tämän asian kanssa. aikaisemmin olen vaihtanut eturenkaita eikä mitään ongelmaa stefojen kanssa. Loppu hyvin kaikki hyvin. nyt eiku rd11

Joo, en todellakaan usko, että muut kämmäilisivät samalla tavalla kuin itse olen tehnyt :-)
Pääasia, että pyörä on kunnossa ja voi antaa palaa!
Terv. Eki

Aika huonoksi ovat stefat meneet , mulla 42tkm ja molemmat vuoti. Nyt taas kunnossa , mutta kuinka kauan ?

Powered by EzPortal