Etuteleskooppien öljynvaihto ja stefat

Aloittaja niksu, 02.09.10 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Minkälaisia suorituksia ja millä aikavälillä/kilometreillä olette kyseisen homman hoitaneet? Edelliseen 1100 vaihdettiin öljyt pariin kertaan metodilla vanhat öljyt pumpattu pois,putkien pesu jollain liuottimella ja uudet öljyt sisään. Kun vaihdoin pyörää mittarissa oli 165000 km eikä putkissa öljyvuotoa siihen mennessä. Tämä nykyinen 1300 on vm.2005 ja ajettu 57000km. Ammattimies kertoi että öljynvaihto kannattaa suorittaa ottamalla putket kokonaan irti ja vaihtaa samalla stefat ja uudet öljyt sisään. Kysymys kuuluukin koska tämä olisi aiheellista teettää,hyvissä ajoin vaikkapa varoiksi ja yöunien takuuna vai vasta kun havaitsee joustossa muutoksia tai öljyfilmi muodostuu putkien pintaan!? Pyöräni näyttää "hyvähoitoiselta" ja säilytys lämpimässä (ei kondenssivettä öljyn sekaan!?)

Ostin kesällä 2006 mallin vehkeen jolla ajettu oli 14500 km. Vaihdoin piruuttani öljyt helpolla tavalla, eli purkamatta ja pesemättä sisuskaluja. Öljy oli mustaa ja purkin pohjalle erottui aikas törky. Meinaan talvella ottaa uusiksi ja purkaa/pestä iskarit kunnolla. Väittäisin että aika vanhentaa öljyä vähintään yhtä paljon kuin kilometrit.

Kertokaas nyt te jotka olette vaihtaneet öljyjä noihin etuputkiin, onko ajotuntuma erilainen sen jälkeen. Itte ajanu vuodesta 2000 -92:lla eikä ikinä oo vaihettu. En tiiä pitäskö ku ei ainakaan vuoda mutta toisko perstuntumaan mitään muutosta?

Kertoisitko Huttma miten suoritit sen helpon öljynvaihdon. Katselin manuaalista että putkien "propu" olis etuakselin alla eli helppoonkin vaihtoon liittynee eturenkaan poisotto!? Saitko mielestäsi putket kunnolla tyhjiksi vanhoista öljyistä? Mitä öljyä laitoit tilalle? Huomasitko joustossa ja ajossa eroavaisuuksia vaihdon jälkeen? Kyselee Niksu.

Tästä on keskusteltu aiemminkin.
Jos joku ei tunne takapäänsäädöissäkään mitään muutosta niin kuinka sitten etupään öljyissä. Öljyn määrä kyllä vaikuttaa, mikäli sitä on vuotanut.Auton iskareissa saattaa olla 15 vuotta vanhat litkut ja menee katsastuksesta läpi. Tuolla aiemmin kerroin, että ajelin 70000km ja kun vaihdoin öljy oli aivan puhdasta eikä mitään sakkaa pohjalla. Mistä sitä tuliskaan, liukuholkeista? ainakaan sataantuhanteen ei niitä holkkeja kulumisentakia vaihdeta. Voiko pyörät olla niin erilaisia? Silti kehoitan vaihtamaan ohjeen mukaisesti. :compress:

Nuo keulaöljyt ovat siitä ikäviä -kuten seokset ja kaasarien synkkaukset- että ne muuttuvat pikku hiljaa eikä mitään dramaattista muutosta tunne ellei jotain mene kerralla pahasti pieleen. Öljy emulsoituu pikku hiljaa veden kanssa mikäli vesi pääsee sekaan ja menettää iskunvaimennus-, voitelu- ja suojausominaisuutensa. Siksi niitä kannattaa vaihdella ohjekirjan antaman välin mukaan. ST1100:ssa vaihtoväli on kaksi vuotta.
Itse vaihdoin öljyt ensimmäisen kesän jälkeen vaikka vuotoja ei ollut ja tein sen pikkemminkin asian harrastuksesta. Se kuvottava litku joka valui ulos ei ollut öljyä nähnytkään ja pestyäni osat sekä vaihdettuani liuku- ja ohjausholkit ja kaadettuani uuden kirkkaan öljyn putkiin pyöräni käytös muuttui aikalailla. No okei, vaihdoin samalla öljyn viskositeettia hakiessani jämäkämpää jousitusta enkä pettynyt!

Siiskö vuoden vanhassa pyörässä öljytöntä litkua???

Lainaus käyttäjältä: "uusipanisti05"Siiskö vuoden vanhassa pyörässä öljytöntä litkua???

Siis fillari oli ollut vuoden minulla ja 13v Belgiassa.

Ensin etupyörä irti. Yläpäästä pitää löysätä yläkolmion "putken puristimet" ja sitten korkit pois 17mm kuusiokolohylsyllä. Alapäästä 8mm kuusiokolopultit auki alakautta etuakselin irroituksen jälkeen. Itse päräytin pulttiyssyllä sen auki, muuten saattaa pyöriä läpi.  Sitten jo öljy valuu. Ota puoli kerrallaan auki niin ei putket valahda alas. Yläkautta voi iskaria huuhdella vaikka bensalla tai jarrukliinerillä. Paineilmaa yläkautta pillillä perään niin varmaan tulevat tyhjäksi. Sitten alapään pultti uuden tiivisteen kera kiinni. Yläpäästä kaadetaan oikea määrä uutta öljyä putkeen. Omaani ostin Honda-öljyä. Korkin o-rengas kannattaa voidella niin menee paremmin ehjänä sisään kun kiristää korkin kiinni.

Pitäis tehdä tuo, jos noin simppeliä.
Maksaako vaivan purkaa koko hoito, jos ei stefat vuoda?
You Only Live Twise

Enpä menis purkamaan jos on oletettavaa että liukuholkit eivät ole vielä kuluneet. Alkaa pirulainen pian vuotamaan jos menee pitelemään. On tuo huuli stefassa vähän varovaisemmin hiplattava kuin jossakin muualla. elina

Vielä muutama lisäkysymys (ehkä vähän tyhmätkin sellaiset) kun yläkannet avaa sillä 17 mm niin sieltä ei siis lennä jouset silmille? Jos ei omista pulttipyssyä niin eikö muuten lähde 8mm auki? Onko koko projektin ajan esim.tunkki alla ettei tule nokalleen kun etuakselin ottaa pois?Miksi siis vain putki kerrallaan? Mitään pumppausliikettä ei siis tarvita kun antaa vuotaa rauhassa ja käyttää paineilmaa lisäksi. Ohjeen mukaan molempiin putkiin  638 cm3 Honda ultra 10W. Eiks niin?

Kyllä siellä taitaa vähäsen olla puristusta jousilla. Senverran, että juuri käsin puristamalla saa takaisin.
Minä ainakin otin molemmat putket irti. Ilman pulttipyssyä mielestäni ei onnistu, koska sisäkalut pyörii mukana.
Sen alapultinkanssa pitää olla huolellinen, siinä on matala kanta ja senkun nuljaat, on sorvaamolle asiaa. Munmielestä pitää pumppailla
Voithan ottaa putket irti, kaataa öljyt pois, takaisin ja pois uusienkanssa ja kiinni. En kuitenkaan anna tätä ohjeeksi, mutta itse teen seuraavalla kerralla niin. Kun purkaat, pitää iskeä holkitkin irti ja rohkeus voi pettää.

Taitaapa olla niin että noudatan erästä ohjenuoraani eli "vitosen asentaja tekee äkkiä kympin vahingon" Annan ammattimiehen tehdä homman ja selviän murheesta ja vastuusta rahalla. Kiitos kuitenkin kannanotoista ja vinkeistä. Onhan niistä ollut apua muillekkin pannaristeille joilla on välineistöä,uskallusta ja jopa taitoa suoriutua kunnialla ko. hommasta.

No joo, tänä keväänä 200 km sain lasiin, ja oikeasta etuputkesta öljyt pihalle sellaisella vauhdilla, että oikea etujarrusatula öljyiseksi ja jarrupalat/levy myös. Prätkällä ajettu mittarin mukaan vajaa 29000 km, mutta nöin kävi. Nyt prätkä huollossa stefojen ja öljyn vaihdossa, samalla laitetaan uudet jäähdytysnesteet koneeseen. Tämän mukaan jos kilometrit pitää paikkaansa, niin ne ei näytä hirveästi merkitsevän, prätkä on 03/04 vuosimallia.

Powered by EzPortal