mittarilukemat

Aloittaja niksu, 12.08.09 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pyöriä tuodaan maasta jos toisestakin. Joskus Saksan tuonnin alussa kuului "epäilevien Tuomasten" kommentteina rukatut mittarit,väärennetyt huoltokirjat ja jälleenmyynnin vaikeus Suomessa. Onko Pannaristiporukalla mitään asiaan liittyviä omia-tai toisia kohdanneita huijaustietoja tai huijausyrityksiä? Aihe tuli mieleeni vaihtaessani akun 1300:seen. Kaikki lukemat nollautuvat totaalilaskuria lukuunottamatta. Onkohan siinä joku oma pieni paristo pitämässä lukemaa yllä ( kuin esim. kameroissa pvm:n takia)? Jos näin olisi , poistaa pariston ja vasta ennen myyntiä asentaa sen takaisin "vähänajettuun" Pannariin!? Pois se itse minusta mutta olisi kiva tietää muidenkin luottamustason näissä mittari-ja huoltokirja asioissa. Pähkäilee Niksu.

Työkaverini osti Saksasta tuodun japanilaisen kustomin johon oli viidessä vuodessa tullut vain 5000 km. mittariin. Kun sitten vaihteensiirtäjäsysteemi hajosi laatikosta epäilimme että taisi olla nolla otettu pois. Yllätys oli suuri kun maahantuoja vaihtoi osat takuutyönä ja vahvisti että mittarilukema todennäköisesti pitää paikkansa. Oli materiaalivirhe.

Tämä minun tuontikappaleeni (Alkuperäinen käyttöönotto Italiassa -91, sittemmin Eestissä ja nyt toin kesällä -09 Suomeen) on selkeä esimerkki mittarin rukkaamisesta. Ostaessani mittarilukema oli 47 tkm, ja sehän nyt on jopa 2600 km/vuosi. Uskottava kuin mikä  reps1 . Löytyipä vielä pienellä kaivelulla katteista tarra, jonka mukaan öljynvaihto oli tehty 66 tkm:n kohdalla vuonna 2000.
Ostin silti. Hinta auttoi ymmärtämään, eikä pyörä tuntunut teknisesti mitenkään loppuunajetulta.
Tässä rukatussa mittarissa ja huoltokirjan puutteessa on nyt vaan se huono puoli, ettei ole mitään aavistusta oikeasti tehdyistä huolloista eikä muista ropauksista. Pitää talvella purkaa ja koota mopoa sen verran, että sisuskalujen kunto selviää. Kun tuon vielä omaksi ilokseen osti eikä kauppatavaraksi, niin eiköhän tämän jotenkin kestä.
Edellinen pyöräni, Yamaha Tenere, tuli myös haettua Eestinmaalta, eikä siinä taas ollut ollenkaan kilometrihuijauksen makua. Siinä oli mukana huoltokirjakin, eikä se näyttänyt ollenkaan baijerilaiselta satukirjalta. Oli sen verran huolettomasti huolleltu.

Oma Pannari (ST 1100) on myös tuotu Saksasta. Vuosimalli on 2000 ja mittarissa viime kesänä kun sen ostin oli 33400 km. eli reilut 4000 km. / vuosi. Euroopassa ei välttämättä ajeta yhtä paljon kuin täällä. Minun pyörä on ollut vain yhdellä ennen minua ja huoltokirja on asianmukaisesti leimattu joten oletan että kaikki on kunnossa.

jeee

Minulla ei ole mitään tekemistä auto- eikä pyöräkaupan kanssa, enkä kovin helposti vähän asioita nähtyäni koskisi tuonti-
ajoneuvoon. Mutta uskokoon kuka uskoo, tämä on vain minun mielipiteeni. Kilometrilukemagalluppi olisi ihan mielenkiintoinen ja kommentit että uskooko #-o  lukemaa vai ei.
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Kuinkamoni teistä on "käsitellyt" mittaria? En minä ainakaan edes viitsisi.Ostan minä ainakin monta tonnia halvemman ulkomaanpyörän.Syyllinen olen minä,ellei lukema pidä paikkaansa.En usko,että he kaikkia paikkoja viitsii kunnostaa, jos nyt vähän viitsii perehtyä mitkä paikat kuluu käytössä.Ei sillä, etteikö hekin tiedä mistä kuluu.Vertaa varmaan suomipyörään kuluvia kohteita.Jarrulevyt paljastaa paljon,polvien hankauskohdat,tuulilasin kuluneisuus,jalkatappien kuluneisuus,ruuvien kantoja voi katsoa onko avattu,käynnistysavaimen reiät,istuimen pinta,renkaiden vuosiluku,jne.Tietenkin yleinen kunto ratkaisee minkälainen ajuri on ollut.Huoltokirjakin jotain paljastaa.Kannattaa panna paperille mitä kohteita katsoo, muuten unohtuu kun kuume nousee.Tietysti ostaa sitten vain sen pyörän mihin on juurten jaksain valmistautunut.On myös hyvä tutustua erittäin paljon ajettuun samanlaiseen pyörään.

Hei
On  ollut useampia kulkuneuvoja Saksasta hankittuna, yksi Italiasta ja pari Ruotsistakin. Oma näkemys autojen/pyörien kuntoon on  ollut, että km-lukemat ovat täsmänneet. Kuten arvaattekin myös Pannari on Saksanmaalta kotoisin. Yhden kerran olen törmännyt viritettyihin lukemiin. Kyse oli asuntoautosta, jonka ostin. Siinä oli mittarissa huomattavasti pienemmät lukemat, kuin oli edellisessä katsastuksessa kirjattu. Kyseessä oli autoliikkeestä ostamani luotettava Suomi-auto.

Lainaus käyttäjältä: "haleh99"Hei
On  ollut useampia kulkuneuvoja Saksasta hankittuna, yksi Italiasta ja pari Ruotsistakin. Oma näkemys autojen/pyörien kuntoon on  ollut, että km-lukemat ovat täsmänneet. Kuten arvaattekin myös Pannari on Saksanmaalta kotoisin. Yhden kerran olen törmännyt viritettyihin lukemiin. Kyse oli asuntoautosta, jonka ostin. Siinä oli mittarissa huomattavasti pienemmät lukemat, kuin oli edellisessä katsastuksessa kirjattu. Kyseessä oli autoliikkeestä ostamani luotettava Suomi-auto.
Samansuuntaisia kokemuksia on mullakin. Pannari on tosin Suomesta, johtuu laiskuudesta ja aikapulasta. Reilu 20% tuli maksettua Suomi-lisää. Saksassa ihmisillä on usein monta ajopeliä tallissaan, cabrio, maasturi, motskari ja henkilöauto, esimerkiksi. Ja töissäkin käyvät. Ei niitä kilsoja kerkee ajaa. Tosin kusettajat on asia erikseen. Mutta jos ostat Vertragshändler-kaupasta (valtuutettu merkkiliike) et joudu kusetetuksi. Jos ne jää kusetuksesta kiinni, menee kauppa myös kiinni. Kauppalaki on kova heille. Mielummin ostan jostain sakemannikylästä kuin Suomi-jobbarilta.

Kyllä suomalainenkin kauppias osaa, tällä kertaa auton kanssa:

Työkaverini osti ajamansa työsuhdeauton itselleen, sillä oli tuolloin ajettu 160.000. Ajeli sillä sitten runsaan 100.000 ja möi sen mittarilukemalla 265.000 yhdelle liikkeelle.  Etsiessäni pojalle autoa, törmäsin tuohon samaiseen autoon Tampereella ja siellähän se oli myynnissä: mittarissa 165.000.
Otinpa asian esille myyjän kanssa. Sen keskustelun aikana meistä toiselta paloi käämit. Arvatkaa kummalta...  redtan

Jaahas. Kun 2006 toin Saksasta tuo -91 mallisen Panin oli mittariin kerääntynyt n.54tkm. Kun pyörä oli tuolloin 15 vuotta vanha, niin se tekisi kai sitten n.3600km/vuosi. Saksassa 91-vuonna tuollainen Honda ei ehkä ollut sellainen "ylellisyysturhake" kuin meillä vastaavaan aikaan (vrt, Suomen autovero ja maiden väliset elintasoerot). Senhän pystyi siellä normaali duunarikin hankkimaan varmasti pienemmällä työllä kuin meillä Suomessa vastaavaan aikaan. Kun vielä muistetaan että Germaaneilla tosiaan samassa taloudessa ehkä juuri em.syistä johtuen on noita kulkupelejä  eri tarkoituksia varten useampia, niin voihan tuo kilometri lukema ehkä pitää kutinsakin. Pyörän ostoa suunnitellessani tuolloin 2006 kävin täällä kotimaassakin paria kolmeakin samanikäistä Pania katsomassa, mutta niiden hinnat oli silloin 6,5-8 k€.n tuntumassa. Vertailua tehdessä tuli muuten sekin selväksi että useimmat noista vanhemmista Paneista oli ensimmäiset vuotensa viettäneeet Saksan autobaanoilla, alkuperäiset Suomiyksilöt oli harvemmassa. Syksyllä oli Saksan reissu tiedossa ja mobile.de oli iltaisin kovassa käytössä. Valituksi tuli tämä Weiterstadtissa kaupan oleva yksilö ja hinta oli muistaakseni 3500€ johonka sitten lisättiin tullinpuolesta 1404€ ja sitten jotain rekisteröintikuluja tuli vielä n.150€, eli pyörän hinnaksi Suomeen rekisteröitynä tuli kaikiaan n.5100€. Pyörä oli ja on edelleenkin ihan siistissä kunnossa. Normaali käytönjälkiä näkyy laukkujen kansissa (ja niissä harmaissa sivuposkissa) kertomassa lievistä karille ajoista, mutta mitään pilalle kalvettuja ruuvin kantoja kertomassa taitamattomista korjauksista ei löytynyt.
Koska kuitenkaan täyttä varmuutta ei tuosta pyörän huoltohistoriasta ollut, niin pistin sen talvella 2006/2007 leikkauspöydälle ja vaihdoin nokkahihnan ja ne kiristysrullat. Samalla tietenkin uudet jarrupalat, jarrusylinterienkorjaussarjat ja -nesteet, isot pojat oli nimittäin eri foorumeilla pelotelleet jumiutuvalla takajarrulla. Takahaarukan käytin myöskin irti kun jenkkifoorumeilla varottelivat sen ruostumisella. Onneksi siinäkään ei ollut kuin pintaruostetta, hyvä maali pintaan ja sisäpuolelle ohutta Dinitrolia niin pitäisi kyllä kestää. Koska takapää oli näin purettuna niin samalla oli helppo rasvata kaikki kardaanin spooreista lähtien ja uusia ne peräspoorien yhteydessä olevat O-renkaatkin. Etupään huoltoon kuului em. jarruhuollon lisäksi emäputken laakereiden tarkistus ja rasvaus sekä telareiden öljyjen vaihto. Omalle työlle kun ei paljoa kannata tässä laskea niin noihin osiin meni ehkä 300-400€, mutta eipä ole Honda sen jälkeen pyytänyt kuin bensaa tankkiin ja uudet öljyt ajokm:stä riippuen joko kerran tai kaksi vuodessa.
Kuuluuko tämä nyt sitten just tämän otsikon alle vai ei, enpä tiedä, mutta onko se nyt sitten niin tarkkaa tuon ikäisessä Hondassa paljonko sillä on ajettu. Vaihtaa sen nokkaremmin, tekee vähän huoltoa ja ei kun keula kohti uusia seikkailuja.

Ei muuta kun turvallisia kilometrejä koko sakille rd11.gif

MakePan

PS. Renkaita tietysti on tarvinnu vaihdella, kyllä ne kuluu (uudemmissakin)
PPS. Nythän muuten näyttäisi siltä että tuosta tullin perimästä 1404€.sta pitäisi saada alv-osuus (245,82) takaisin, lieneekö foorumilaisista monella sama tilanne?

bowdown ) paikallisia
derrickejä vastaan, naureskelivat vain.
Tässä nyt vain yksi esimerkki, saksalaisten kanssa olen jutellut muutenkin auto- ja mopokaupoista.
Ihan mielenkiintoista, sanoisin...

Mikäs siinä, jos löytää mummon vain saaressa ja kesällä ajetun pyörän ja voi ajaa sillä loppuikänsä. Voi tulla
halvaksi. Sitten kun vaihtaa tai myy realisoituu hyöty tai sitten ei, välirahahan ratkaisee.

Suomipyörän kun ostaa niin ainakin jää jotakin kotimaahan, jos kaikki ruvetaan ostamaan kaikki pyörät ja tarvikkeet
ulkomailta niin katoavat loputkin työpaikat alalta kun "rosvofirmat" lakkaavat olemasta.

Edelleenkin Suomessa on vähän myynnissä yli 100000 km ajettuja pyöriä, minunkin pyörässä varmaan 15 vuoden päästä
alle 100000, vaikka nyt on jo 82000 (vm.20005).

Tämä nyt on vain minun mielipiteeni, kullakin olkoon omansa. jeee
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Itse tuotin vähän ajetun pannarin saksasta -05 ABS jolla ajettu 12 000km
noin vähän ajetussa pyörässä pitäisi olla orginaalit ensiasennus renkaat (bridgestonet) ja olihan ne Valmistettu -04
takakumissa hiukan pintaa vielä jäljellä sekä etusessa enenpi pintaa.
paperit oli kaikki kunnossa sekä kaksi katsastus todistusta jossa oli kilometrilukemat.
sekä pyörä täysin virheetön, tokaisi huoltomieskin suomessa kun noudin huollosta että onpa sulla hyväkuntoinen ja virheetön pyörä.

mutta paras peruste erittäin vähän ajetun kilometrilukemien toteamiseksi on tarkistaa onko pyörässä oginaalit ensiasennus renkaat sekä niiden valmistusvuosi.
kait joku sanoo että noitakin juttuja voi fixata mutta siinä tapauksessa kannattaa mennä ostamaan "aito suomi pyörä" :compress:

Oma kohtaista kokemusta tuottamastani ST 1100 abs-97 mallista.
2003 ks. pyörällä ajettu 48 tkm./6v. eli noin 8 tkm./vuosi eli ihan uskottava
lukema. Alkuperäinen rekisteriote kertoi, että aiemmat omistajat vm.1942 molemmat.
Mukana alkuperäinen (tai todella hyvä väärennös) huoltokirja ja katsastustodistus
väliltä, joka täsmää huoltokirjan merkintöihin. Myöhemmät huoltotoimet
eivät ole antaneet aihetta epäillä km-lukeman paikkansa pitävyydestä....
Itse olen sen verran helppo uskoinen, että jos löytyy huoltokirja +katsastustodistus+
ajankohdat täsmää ja kunto on "uskottava", uskon km-lukemiin.
Jos joku näistä puuttuu tai mättää niin olen epäileväinen....
Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

Itsellä on tallissa 7 pyörää ja autot + muut kulkupelit päälle, pisimpään tallissa seissyt pyörä ollut minulla 12 vuotta, tuona aikana on kertnyt kilometrejä n 2,5 tuhatta . On uskottavaa että laitteisiin ei tule kilometrejä?
Kuvitelkaa Saksalaisten tilannetta,  rahaa on kuin roskaa ja kulkupelit lähes ilmaisia, kun ei valtio rahasta. Montako ajopelia on keskimäärin taloudessa?

Olen tuonut käytössäni olevat kulkupelit ulkoa  (jenkeistä, belgiasta, saksasta, ruotsista, hollannista ja italiasta), enkä ole törmännyt ongelmiin jotka johtuisivat vääristä mittarilukemista.

pyöräharrastelija

Powered by EzPortal