Alustan säädöt st1300/st1100

Aloittaja jarska, 10.03.09 - klo:22:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Olen myös sitä mieltä että takalaukut ei ole oikeasti tarkoitettu ajettavaksi yli 150-160 km/h. Tähän Bemarin Gt miehet sanoo että on ne, mutta ei anneta niille puheenvuoroa  headbang
Itse ajan aina ilman takalaukkua kun mahdollista. Firman kannettava ei ole peijakas mahtunut muuhun kuin takalaukkuun => pitää varmaan vaihtaa se sellaiseen "executive" malliin, se mahtuu sivulaukkuun. Joku ehdotti että tee oma takalaukku sellaisesta Pelikan-laukusta, joita myydään jossain Claes Ohlssonilla. Sopivan matala ettei varmaan ota niin tuuleen. Olisiko joku Pannariin tehnhyt ko. virityksen ?  Gessu-miehillä olen ko. virityksen nähnyt.

Sinällään tuohon levottomuuteen: hieman jäykempi alusta, tukevammat renkaat ja enemmän painetta auttaa, mutta ei kokonaan poista ongelmaa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Olen minä nähnyt jossain testissä bemarin GT 1200:n arvostelussakin maininnan "hieman levoton suurissa nopeuksissa" redtan

En ole noita napsautuksia koskaan laskellut kun olen säätänyt takajousen esijännitystä mutta jostain on tarttunut semmoinen tieto että kun siitä säätö systeemistä olevista viivoista on näkyvissä enää kolme niin on sopiva kakspäälle kamojen kanssa. Onko muilla asiasta parempaa tietoa ?

Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Olen myös sitä mieltä että takalaukut ei ole oikeasti tarkoitettu ajettavaksi yli 150-160 km/h. Tähän Bemarin Gt miehet sanoo että on ne, mutta ei anneta niille puheenvuoroa  =D>

Tuo Ibari on silti vielä näppäimistöltään oikea PC eikä miniläppäri, eli minusta sitä on kiva käyttääkin. Näyttö tietysti on mitä on, eli pitää vain miettiä kuinka tärkeää sen PC:n sovittaminen sivulaukkuun on.

Ai niin lisätäsmennys siihen BMW-kritiikilleni on siinä, että vaikka alusta muuten toimiikin, ei vaimennus tunnu aivan riittävän isolle pyörälle ja sen seurauksena hyvän mukavuuden tarjoava alusta jää heitoissa vellomaan vaikka vaimennuksen vetäisi tappiin ja esijännitystäkin hieman enemmän kuin painon vuoksi olisi tarpeen.

Huojunnasta hämmentyneenä kun menee sitten vähentämään kaasua, se Uralista kopioitu vaimitenseoli nyrkkeilymoottori keikauttaa mopoa seuraavaksi sivusuunnassa.

Eli vaikka R-sarjan Bemu kääntyy kokoisekseen todella ketterästi ja pitää suuntansa kohtuuhyvin, se huojuu häiritsevästi vähän joka suuntaan kaasun ja heittojen mukana. Vähän kuten Pannari suoralla tiellä sivutuulessa takalaukun kanssa.

Lainaus käyttäjältä: "jarska"Olen minä nähnyt jossain testissä bemarin GT 1200:n arvostelussakin maininnan "hieman levoton suurissa nopeuksissa" redtan

Jaaha, mie oon aina vaan vääntänny "näppi tuntumalla". No täytyy kokeilla tota "ohjetta" jos vaikka olis hyvä.

löysin tällaisen kommentinMP Maailma 7/07
takajousen säädöistä

"Säätöjen vaikutus pyörän käyttäytymiseen"

JOUSEN ESIJÄNNITYS
Liikaa
-helppo kääntyä mutkiin
-takapää tuntuu kovalta
-takarenkaan pito huono
Liian vähän
-etupää tuntuu kevyeltä
-hyvä pito kiihdyttäessä
-aliohjautuu mutkaan mentäessä

PURISTUSVAIMENNUS
Liikaa
-takarengas liukuu kiihdytettäessä
-tuntuu kovalta tienpinnan epätasaisuuksissa
Liian vähän
-kaksin ajettaessa takapää on liian alhaalla,etupää menettää pitoaan

PALUUVAIMENNUS
Liikaa
-takapää on liian kova,"hyppii" tienpinnan epätasaisuuksissa
-takapää aliohjautuu mutkissa
Liian vähän
-pyörä tuntuu liian epävakaalta

Lainaus käyttäjältä: "wage"löysin tällaisen kommentinMP Maailma 7/07
takajousen säädöistä

"Säätöjen vaikutus pyörän käyttäytymiseen"

JOUSEN ESIJÄNNITYS
Liikaa
-helppo kääntyä mutkiin
-takapää tuntuu kovalta
-takarenkaan pito huono
Liian vähän
-etupää tuntuu kevyeltä
-hyvä pito kiihdyttäessä
-aliohjautuu mutkaan mentäessä

PURISTUSVAIMENNUS
Liikaa
-takarengas liukuu kiihdytettäessä
-tuntuu kovalta tienpinnan epätasaisuuksissa
Liian vähän
-kaksin ajettaessa takapää on liian alhaalla,etupää menettää pitoaan

PALUUVAIMENNUS
Liikaa
-takapää on liian kova,"hyppii" tienpinnan epätasaisuuksissa
-takapää aliohjautuu mutkissa
Liian vähän
-pyörä tuntuu liian epävakaalta


Tää ei nyt ihan avautunut mulle  hat1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

tämä oli kait yleismaininta kaikille pyörille säätöjen vaikutuksista pyörän käyttäytymseen
eli rivien välistä,tulkitsemme,mikä mikäkin,voisi olla syy,jos tuntuu ettei ihan kaikki ole ok käyttäytymisessä
hakemallahan se selviää(onkohan itselläkään kaikki kohdalla???heh heh)
siis onko 50 tai 150kg kaveri,boxien sisältö kg,kaksin vai yksin
on totta että ajo/ jousitus mukavuus muuttuu heti kun painoissa on eroa
kirjoitin tän suoraan MP Maailman lehdestä 7/07 sivu 92-93

Jousituksen säätö merkkien perusteella on arviokauppaa, mutta tuolla on asiantuntevia ohjeita homman perusteista, ratakäyttöön tosin eikä puoliakaan tuossa tarvittavista säätönippeleistä löydy Pannarista: http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm

Ja sitten tietysti tämä klassikko: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.2

Itse mittasin pyörät vapaana roikkuvaan jousitukseen nähden että pelkän pyörän paino upottaa jousitusta edessä ehkä 2-3 senttiä ja takana 1-2 senttiä. Pelkän pyörän painosta etujousitus siis vajoaa hieman enemmän. Kuskin istuessa satulaan vajoaa etupää sentin lisää ja takapää kaksi, eli pyörä on taas vaaterissa.

Ellei ole, niin säädetään. Sitten vain lisätään standardimatkustaja sekä standardikuorma erikseen ja yhdessä ja kirjoitetaan esijännityksen säädön napsut muistiin tulevaa käyttöä varten.

Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"Jousituksen säätö merkkien perusteella on arviokauppaa, mutta tuolla on asiantuntevia ohjeita homman perusteista, ratakäyttöön tosin eikä puoliakaan tuossa tarvittavista säätönippeleistä löydy Pannarista: http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm

Ja sitten tietysti tämä klassikko: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.2

Itse mittasin pyörät vapaana roikkuvaan jousitukseen nähden että pelkän pyörän paino upottaa jousitusta edessä ehkä 2-3 senttiä ja takana 1-2 senttiä. Pelkän pyörän painosta etujousitus siis vajoaa hieman enemmän. Kuskin istuessa satulaan vajoaa etupää sentin lisää ja takapää kaksi, eli pyörä on taas vaaterissa.

Ellei ole, niin säädetään. Sitten vain lisätään standardimatkustaja sekä standardikuorma erikseen ja yhdessä ja kirjoitetaan esijännityksen säädön napsut muistiin tulevaa käyttöä varten.

Jos tätä vertaa hondamanian ST-foorumilta linkitettyyn ohjeeseen missä tiukka rata-asetus kun istuu mopon päällä on 3cm laskua ja tässä taas käsittääkseni moppe laskeutuu 2cm kun istahtaa satulaan vai? withstupid

Mistäs tuo tarkalleen sitten kannattee mitata?

noh mutta huh huh tuota hannu59
sinut pitäisi kyllä panna disponibiliteettiin
tuollaisia linkkejä tuot tänne,,,,ilonpilaaja
minä kun luulin että säädöt on omalla kohdalleen ok
istuin ,mittasin,,,ei hyvä,ei sinnepäinkään
yöunet menee
vai pitäiskö ottaa taas maalaisjärki esiin

Lainaus käyttäjältä: "jarska"Jos tätä vertaa hondamanian ST-foorumilta linkitettyyn ohjeeseen missä tiukka rata-asetus kun istuu mopon päällä on 3cm laskua ja tässä taas käsittääkseni moppe laskeutuu 2cm kun istahtaa satulaan vai? withstupid

Mistäs tuo tarkalleen sitten kannattee mitata?

En käynyt vertaamassa noita, muttaa lukemat kuulostavat sellaisilta, että nuo eivät välttämättä ole edes eri asia.

Nimittäin JOS 3 cm ero on mitattu keskituella jousitus kokonaan kuormittamattomana ja sitten pyörillään kuski satulassa, niin vain 3 cm uppouma on aika tiukka. Se voi silti olla sama asia kuin 2 sentin ero pyörillään seisovan vain pyörän painon kuormittaman jousituksen ja pyörän + kuskin painolla mitatun välillä.

Ilman muuta maalais- tai kaupunkilaisjärkeä saa ja pitää soveltaa. Ohjelukemat ovat viitteellisiä ja mitattujen painumien lisäksi mopon pitää tietysti olla ajettavissa ja käyttäytyä kunnolla. Mutta noista ohjelukemista on hyvä aloittaa säätäminen.

Yksinkertaistetaanpa näille meidän mopoille joista suurin osa tarvittavista säädöistä valitettavasti puuttuu. Omat lukemani ajovarusteissa 75 kg kuskille ja 52 kg matkustajalle ovat seuraavat:

Keskituella jousitus täysin kuormittamattomana mitattuun 0-tasoon verraten jousitus painuu:
pyörä:                                  etu 42 mm             taka 10 mm
pyörä + kuski:                        etu 46 mm            taka 33 mm (*1)
pyörä + kuski + vakiokaveri       etu 47 mm            taka 43 mm (*2)

*1) esijännitys täysin auki, sitten kiinni päin kunnes "kierre" alkaa ja siitä 4 kierrosta = 8 napsausta kiristettynä
*2) esijännitys kohtaan *1) nähden lisää 8 kierrosta = 16 napsausta

Jos mukana on kaverin lisäksi vielä tavaraakin, niin sitten vedän vielä kierroksen = 2 napsausta lisää esijännitystä.

Yksin ajaessa vaimennuksen säätö tehtaan asetuksessa eli puoli kierrosta lopusta takaisinpäin.
Kaksin ja kuorman kanssa ajaessa vaimennuksen säätö pohjaan.

Älkää nyt vain noita mittoja ja kierroksia lähtekö sellaisenaan kopioimaan, sillä pyörät (tässä iässä) ja kuljettajat (tässä iässä) ovat yksilöitä. Mutta periaatteen kopioinnista voi olla apuakin?

Ylläoleva ei omassa pyörässäni mene aivan ortodoksisesti, koska kuski on mopon painoon nähden erittäin kevyt ja ehkäpä viiden kauden ja noin 50.000 km matkalla etujouset ovat jo hieman kuoleentuneet ja niiaavat melkein koko hieman turhankin pitkän matkan pelkällä pyörän painolla?

Katupyörän nyrkkisääntönä voisi ajatella (don't quote me on this, please) karkeasti vaikkapa 4 cm jousto kummassakin päässä. Se voi jakaantua vaikkapa siten, että etupää painuu pelkän pyörän painosta vaikkapa 2.5 cm ja kuskin kanssa sitten 1.5 cm lisää. Takapäässä sen sijaan kuskin paino tuntuu enemmän ja pelkällä pyörän painolla takapää voisi joustaa vaikkapa 1.5 cm ja kuskin kanssa 2.5 cm lisää. Ajokunnossa siis kumpikin pää on painunut yhtä paljon ja pyörä on vaaterissa.

Mutta kuten sanottu, karkeita nyrkkisääntöjä joiden asettaminen ei ole tavoite, vaan karkea ohje mistä aloittaa säätäminen.

No hitto, tästähän saatais oikeesti kunnon sessio tuonne miitinkiin, alustat jokaiselle soppeleihin säätöihin :compress:

Powered by EzPortal