Tarvittavat työkalut itsehuoltamiseen

Aloittaja Kauko, 20.10.09 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mitä (erikois)työkaluja olet joutunut hankkimaan pannarin huoltoon?
Omaan pakkiin on tullut täydennystä:
momenttiavain 5-30Nm 1/4" ja 19-110Nm 3/8"
jarrunesteen vaihtoventtiili letkusydeemi
T-kahvainen 4mm,5mm ja 6mm koloavain
kiintolenkki räikällä 12, 13, 14mm
öljynsuodattimen hylsyavain

On vanhastaan melkein kaikki. Tähän uudempaan paniin pitää hankkia vielä tuo öljynsuodattimen avausholkki, ei vaan muista koskaan mitata minkä kokoinen pitää olla.

Sitten tässä aika monipuolinen työkalukauppa
http://www.axminster.co.uk/
toimitus tulee muutamassa päivässä ja rahdit kohtuulliset
Punta näyttää menevän taas alaspäin... (mm. edullisia momenttiavaimia, Proxxon)

Momenttiavain tuli hankittua ja samoin kookkaat kuusiokolohylsyt esimerkiksi akselien irrotteluun. Yksi työkalu, joka oli toki kallis, mutta todella hyvä asiassaan on Hondan oma takahaarukan lukitusholkin avain. Sama palikka sopii muihinkin 90 -luvun Hondiin. Lisäksi minulla on ruma ruosteinen rautakanki johon olen hitsannut kaksi M10 -koon pulttia vierekkäin. Sillä saa hyvin kytkimen auki, sen momentti kun on 130 Nm niin on hyvä että väännintä piisaa. Olisitte nähneet tallikaverini ilmeen kun äijä löysi tämän puolitoistametrisen vääntyneen "instrumentin" nurkastani... Sitten mulla on Toyotan tunkki, puolimetrinen kakkosnelosen pätkä, moottorinosturi, kakkosneloskehikko koneen alle kun sen ottaa pois jne.  Noh, logistik sano slaavi kottikärryä...

Niin muuten, Kamasa Toolsin noin sadan euron perustyökalusetti vahvistettuna momenttiavaimella on paketti jota voin suositella. Paketin laajus (kaksi eri koon hylsysarjaa ja kiintolenkit) on käypä useimpaan perushommaan ja 1/2'' jaolla oleva momenttiavain käy isompaan hylsysarjaan, toki adapterilla pienempäänkin. Kamasat ovat minusta hyviä kilkkeitä kun harrastellaan koska laatu on käypää ja hinta on kohdallaan. Biltemoilla olen rystyseni rikkonut ja rensselini pilannut, Stahlvillet ja IKH:t ovat paikallaan jos työkalun rikkoutuminen maksaa tekijälle tonnista ylöspäin pieleenmenneen urakan muodossa ja kalujen hankintahinta on hyvitettävissä veropuolella. Eli ammattilaisille siis, koska ainakaan itselläni ei ole varaa moisiin.

Oletko uskaltanut avata kytkimen tuolla vääntämismetoodilla?Siis vaihde päälläkö?
Paineilmavääntimellä aukee hienosti ei tietysti kovin pienellä.Merkkaan ensin mutteriin missä kireydessä se oli, tietää kiristettäessä paineilmalla koska on sopiva.Kertoisitko kuinka avasit sen mutterin, olko rautakanki takapyörän 'pinnojen' välissä?

Momenttiavaimen ja öljynsuodatinavaimen olen hankkinut Pannarin aikana. Peruskamaa on ollut hyllyllä jo aiemmin.
Täytyy todeta että momenttiavainta on tulut käytettyä aika vähän, rannemomentilla on tullut pelattua vanhasta tottumuksesta.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Noista työkaluista sen verran, että ns halpis työkalut ovat niitä kalleimpia, työstä ei tule mitään tai sitten niillä rikkoo korjattavan tai itsensä.
Työkaluissa on nyt Gedore hylsyjä, pikkuinen Kamasa hylsysarja, pari SnapOn räikkää ja nyt viimeisenä hankin Jetech räikkäkiintoavaimet (axminster). Nuo Axminsterin avaimet näyttävät vähintään yhtä hyviltä kuin Bilteman 10v takuulla olevat.  Sanoisin, että kaikki "merkilliset" ovat tarpeeksi hyviä harrastuskäyttöön ja halpis hylsysatsikin 70-luvulta palvelee vielä. Pari hylsyä hajonnut, ne korvattu parempilaatuisilla, samoin räikkä.
Ehkä eräs tärkeimmistä työkaluista on kunnollinen ja oikeankokoinen ruuvimeisseli. Ristipäitä kun on montaa kokoa ja kahta eri mallia. Hyväksi on osoittautunut Fiskarsin palavarsi ja siihen sitten sopivat terät. Rikoin jo pari ruuvinkantaa mp-kerholla, kun siellä oli kuluneet ruuvarit.

Vastaus uusipanisti05:n kysymykseen: Minulla ei ollut paineilmaväänintä ja moottori oli irti joten en voinut käyttää "normaalia" kytkimenpurkamismetodia eli pitää suurinta vaihdetta päällä ja lukita takajarrua. Tein niin, että irroitin kytkimen kopan ja "työntötangon" painelaakerin välistä. Sitten purin paineasetelman pois ja sen alta paljastui kykimen "kruunu" joka pitää levyt kiinni kytkinasetelmassa ja joka on lukittu yhdellä isolla mutterilla. Hitsasin rautakankeeni pultit poikittain eli suoraan kulmaan sopivalle etäisyydelle joten sain haarukan jolla sain lukittua kytkimen paikalleen. Sitten otin pisimmän räikkäkampeni ja siihen jatkovarren sekä muistaakseni 24 -millisen voimahylsyn joka sopi mutteriin. Nyt pystyin pitämään vasemmalla kädellä rautakangen sekä kytkimen paikoillaan ja oikealla vääntämään kytkimen auki. Ilman kankea kytkinhän pyörii vallattomasti ympäri. Sitten vaan vanhat lasittuneet levyt pois ja uudet tilalle. Sitten kangella taas kytkin paikalleen ja mutteri momenttiavaimella 130 Nm kireyteen, momentin hain korjaamomanuaalista. Lopuksi lyöntilukitus piikillä ja vasaralla mutterin kaulukseen ja a' vot! Kytkin piti metelittä. Konettahan ei kannata käsittääkseni missään nimessä ottaa pois tätä varten mutta kiuas oli muista syistä pöydällä ja runko oli polttomaalauksessa joten piti olla luova.
Pyörähän oli ST1100, en tiedä miten homma eroaa tuoreemman keksinnön kanssa. Pahoittelen, että puhun "työntötangoista" ja "kruunuista" koska en tunne termejä suomeksi. Mulla on vain Haynesin manuaali ja nelitahtikoneen männän näin ensi kertaa kun kaivoin sellaisen pyörästäni esiin. Että sellanen mekaanikko...

Kyllä ymmärsin ja selitys kelpaa.Itse avasin joskus st1100:sen kytkimen, yritin ensin vaihdepäällä ja en uskaltanut vääntää niin lujaa, koska koko välitysketju tuntui joustavan ja olin varma, että jostain repee. Tuo sun idea on varmaan toiseksiparas, paineilman jälkeen.

Tässä lumien aikana on pannaria ruuvattu jonkunverran ja täytyy sanoa että kunnon työkalut tekevät
hommasta paljon mukavamman. Ehkä eniten helpottanut on 3/8 neliöväännin, on siis melkoisen paksu
ja ruuvit alle 5mm aukeaa tulla helposti. Erityisen kätevä ja nopea katteiden purussa (+5mm kolobitti).
vääntimen pinta on pehmeää joten saa hyvän otteen. Siis oleellisesti isompi kuin vastaavat 1/4 vääntiöllä.

Powered by EzPortal