Matkakertomus eteläiseen Norjaan 2007

Aloittaja PANNARI1300, 02.04.10 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

02.04.10 - klo:17:51 Viimeisin muokkaus: 08.09.10 - klo:11:16 käyttäjältä Timppa
Tässä on lyhyt kertomus eteläiseen Norjaan suuntautuneelta reissulta 2007.  


Oululaisten motoristien matkamuistoja eteläisestä Norjasta 4-11.2007.

Neljä moottoripyöräilyä harrastavaa "herrasmiestä" päättivät talven -06 – -07 aikana kartoittaa tulevaa kesää varten eteläisen Norjan valloitusta moottoripyörillä.
Alustava matkasuunnitelma kypsyi pikku hiljaa parin pidetyn palaverin jälkeen ja ajomatkaksi arvioitiin n. 4000 km. Ainoa varma asia suunnitelmassa oli kesäkuun 4 päivänä illalla lähtevään SeaWindin laivaan ehtiminen, koska liput ostettiin jo keväällä, muuta aikataulua ei ollut ja matkaan käytettäväksi ajaksi sovimme 7 – 9 päivää. Päätimme kuitenkin likimain noudatella laadittua matkasuunnitelmaa, johon oli eri motoristien matkakertomuksista noukittu kiinnostavimmat kohteet
Ajokalusto koostui kolmesta Hondasta, ST 1100 Pan European, ST 1300 Pan European, Shadow 600 ja BMW K 1100 LT.

Ensimmäinen etappi: 04.06
Maanantaiaamuna 4.6 joukko kokoontui lähtöä varten  ja keulat suuntautuivat kohti Ylivieskaa, jossa oli tarkoitus käydä  moikkaamassa tuttuja.
Mutta eteenpäin, seuraava tavoite oli Tuuri ja Keskisen kyläkauppa, jossa oli tarkoitus tankata miehet ja pyörät, Keskisen ruoka oli hyvää ja riittävästi.
Matka jatkui kohti Turkua, josta illalla on tarkoitus ajaa SeaWind laivaan ja navigoida sillä yön aikana Tukholmaan.
Turun satamassa odottelimme hetken aikaa ennen laivaan ajoa ja autokannella sidoimme pyörät liinoilla kiinni kaiken varalta, vaikkakin säätiedot lupailivat tyyntä keliä.
Majoituimme neljän hengen hyttiin ja kävimme saunomassa joka kuului matkan hintaan, tämän jälkeen iltapalalle ja nukkumaan, olihan seuraavana päivänä pitkähkö etappi tiedossa.
Loistava aurinkoinen ajosää koko matkalla, lämpöä +24º

Toinen etappi: 05.06
Tiistaiaamuna laiva oli hyvissä ajoin Tukholmassa ja suunnaksi me otimme matkan Ruotsin poikki kohti Norjaa ja Oslon seutua. Laivamatka yövuorolla oli järkevä ratkaisu kahdestakin syystä, saatiin aamulla lähteä liikkeelle hyvin nukutun yön jälkeen ja säästimme yhden ajopäivän. Jo suunnittelu vaiheessa päätimme suoriutua Ruotsista mahdollisimman nopeasti Norjan puolelle, koska varsinaiset maisemalliset nautinnot alkavat rajan takana.
Matka taittui suurelta osin moottoriteitä kulkenutta reittiä joutuisasti ja niinpä saavuimme Osloon alku illasta. Kaupungin sisääntulotiellä oli tietulliasema, joka kylläkin oli maksuton moottoripyörille. Pieni kierros Oslossa, mutta päätimme kuitenkin jatkaa matkaa Drammeniin ja käydä ajamassa kuuluisa spiraali näköalapaikalle. Onneksemme spiraali oli vielä auki (suljetaan yöksi)ja pääsimme ajamaan tunneliin joka kiertää tiukahkoa spiraalia 7 kierrosta ylöspäin reilut 100 metriä korkealle näköalapaikalle, hieno kokemus.
Päivä olikin jo vierähtänyt illaksi ja yöpaikan haku oli edessä, navigaattorilta etsimme lähimmän leirialueen, joka löytyikin Drammenista josta saimme 4 hengen mökin käyttöömme.
Mökki naapureina sattui olemaan motoristeja Nurmosta, joiden kanssa vaihdettiin kuulumiset ja reitti suunnitelmamme.
Päivä olikin jo täynnä joten osa kylmään suihkuun ja osa vuonoon uimaan, oli muuten molemmissa tosi kylmä vesi ja nukkumaan.
Ajomatkaa kertyi reiluhkosti. Sää suosi edelleen matkalaisia, edelleen aurinkoa ja lämpöä yli +20º.

Kolmas etappi: 06.06
Hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen suuntasimme pyörät kohti Seljordia, Vallea, Sirdalia ja sieltä Lysebotnin serpentiini tielle ja edelleen kohti Stavangeria
Ja kyllähän Norjan maaston muoto on Oululaiselle tasasen laakeille aakeille tottuneelle todella ihmetystä herättävä, jota ihmetellessä matka taittui huomaamatta.
Sirdalista käännyimme kohti Lysebotnia, tie muuttui "miellyttävän" mutkaiseksi ja maisema kallioiseksi. Lysebotnia lähestyttäessä on pysäköinti- ja näköalapaikka josta aukeaa mahtava näkymä alas Lysebotniin. Tästä alkaa serpentiini tieosuus sisältäen 30 jyrkkää mutkaa ja joka putoaa n. 700 metriä alas, tie on todella mahtava ajaa niin ylös kuin alaspäinkin, moni matkalainen autoineen ei uskaltautunut serpentiineille ollenkaan, vaan palasi takaisin.
Vuonon pohjalta ajelimme takaisin Sirdaliin ja kohti Stavangeria, jossa oli taas moottoripyörille maksuton tietulli ennen keskustaa.  Jälleen oli ilta käsillä ja ei muuta kuin navigaattori etsimään leirialuetta. Stavangerin laitamilta löytyikin mökkikylä, josta saimme I luokan mökin, jossa oli lämmin suihku ja jopa televisio, joten nyt asuimmekin herroiksi. Ei muuta kuin iltapalalle ja nukkumaan, taas tuli aikamoinen ajopäivä.
Motoristeille sateeton ja lämmin päivä taas kerran ja porukka innoissaan.


Neljäs etappi: 07.06
Ja eteenpäin, sano mummu hangessa. Pienen Stavangeriin tutustumisen jälkeen ajoimme lauttarantaan ihmettelemään käytäntöä miten lauttajonossa toimitaan. Pienen ihmettelyn jälkeen paikallinen taksimies neuvoi meitä ajamaan jonon keulille ja lupasi vielä äänimerkillä ilmoitta milloin lautalle voi ajaa, hienoa toimintaa. Samoin lautalle meno toimi jatkossakin lautoille ajettaessa, ei muuta kuin jonon viereen keulille ja lautan miehistö ottaa sopivassa vaiheessa lautalle. Lauttamaksujen suorittamisessa lautoilla oli useita käytäntöjä, joissakin maksu perittiin ennen lautalle menoa, toisissa lautalla rahastettiin ajoneuvossa olevilta ja joskus piti käydä lautan kahviossa itse hoitamassa maksu.
Lautta rantautui Tauhun, josta jatkoimme kohti Saudaa ja Oddaa maisemien aina vaan parantuessa. Seuraavana olikin Eidfjord, josta lyhyen taipaleen jälkeen saavuimme tunnelissa pyörimisen jälkeen Voringfossiin näköalapaikalle, jossa on Norjan korkein vesiputous, korkeutta 145 m.
Täältä jatkoimme matkaa Geiloon, joka on tunnettu laskettelukeskus. Leirialue löytyi kohtuudella ja hyvätasoinen mökki joen rannalta.
Pieni kävelyretki kylän keskustassa, josta iltatoimiin ja nukkumaan.
Kohtuullisesti ajettiin taas kilometrejä, mutta taas kerran kaikki matkalaiset innoissaan retkestä ja reittivalinnoista.
Ilman sateita ajeltiin tämäkin päivä .  

Viides etappi: 08.06
Aamutoimet ja baanalle. Keula kohti Lomia, josta käännyimme kohti Aurlandia, korkeus merenpinnasta alkoi olla jo 1500 m, paljaita ja lumisia vuorenhuippuja alkoi tulla lisää.
Aurlandissa oli mahdollisuus valita tie Laerdalsöyriin joko 24 km pitkää tunnelia pitkin (Norjan pisin) tai vuorten yli maisematietä. Matkaa suunnitellessamme lueskelimme motoristien matkakertomuksia, joissa suositeltiin vuorten ylittämistä maisemien vuoksi ja niin mekin päätimme tehdä.
Lämpötila oli reilut +20 astetta kun lähdettiin nousemaan vuorille mahtavaa serpentiini tietä, jonka yläosasta avautuu Norjan kansallismaisemaksikin mainittu näkymä alhaalla olevalle Aurlandfjord vuonolle.
Nousua jatkui 1500 metrin korkeuteen ja järvet olivat paksussa jäässä. Tiet olivat sulat, mutta aikaisemmin ihmettelimme tien laidoissa olleita n. 5 metrin korkuisia keppejä, mutta nyt se selvisi, lunta alkoi olla tien reunoissa useita metrejä korkeasti ja kepit olivat aurauskeppejä!!! Ajaminen lumirännissä oli mahtava kokemus. Lämpötila oli laskenut +5 asteen tienoille, kahvanlämmittimet tuntuivat mahtaville.
Matka jatkui lautalla vuonon yli ja kohti Lusteria ja Lomia, taas olimme välillä 1500 metrin korkeudessa ja korkeimmat huiput tällä ylängöllä ulottuvat yli 2000 metrin korkeuteen. Lomista käännyimme vasemmalle kohti Grotlia, josta oli tarkoitus kääntyä jälleen vasemmalle kohti kesälaskettelu paikkaa, mutta tie oli suljettu jostakin syystä. Niinpä jouduimme jatkamaan matkaa kohti Geirangeria, jonka eteläpuolelta alkaa taas mahtava serpentiini tie alas vuonon pohjalle, ylhäältä todella mahtavat maisemat vesiputouksineen.
Taas oli ilta tulossa ja päätimme katsella mökkiä ennen Geirangeria, koska hinnat olivat korkeampia asutuskeskuksissa ja niinpä muutama kilometri keskustasta löytyi mökkikylä uusine mökkeineen ja taas oli ruhtinaalliset tilat kaikkine mukavuuksineen käytössä.
Naapuri mökissä yöpyi kaksi Hollantilaista enduro kaveria, Hollantilaisia pyöriä näkyi paljon muuallakin Norjassa.
Matkaa taas mukavasti ja mahtavia maisemia ja kaikki tyytyväisiä näkemäänsä ja kokemaansa.
Aurinko paistoi edelleen matkalaisille, joskin lämpötila vaihteli +5 - +22º välillä korkeus eroista johtuen.

Kuudes etappi: 09.06
Aamulla kaikki pirteänä ja menohaluja uhkuen aamutoimille ja pyörän selkään ja suunta alaspäin Geirangeriin. Pikainen silmäys kylään ja taas kerran mahtavaa serpentiiniä pitkin n. 500m ylöspäin, josta mahtava näköala Geirangerin vuonolle. Vuonolla voi hyvällä tuurilla nähdä valtameriristeilijöitäkin, vaikka Atlantin valtamerelle on matkaa yli 100 km.
Matka jatkui Eidsdaleniin, josta lautalla vuonon yli ja käännös oikealle kohti kuuluisaa Trollstigeniä (peikkotietä). Tie on todella näkemisen arvoinen, välillä tie nousee n. 800 m korkeuteen ja olipa peikkomyymälän viereisellä rinteellä lautailijoita kiipeämässä jalkaisin lumipeitteiselle alueelle laskettelemaan. Tälle tielle sopi mäkiä, mutkia ja serpentiinejä, eli kaikkea mitä motoristi kaipaa.
Peikkotien jälkeen saavuimme Åndalsnesiin, josta jatkoimme Eresfjordin ja Sunndalsöran kautta Oppdaliin.
Seuraava kohde olikin Trondheim, johon teimme pikaisen tutustumisajelun. Ilta oli taas vastassa, joten navigaattoriin taas haku päälle majapaikasta ja löytyihän se Malvikin leirintäalueelta, samantasoinen neljän hengen mökki kuin aikaisemmatkin. Pieni kävelyretki Atlantin rannalla vapakalastajien puuhia seuraamaan, saalistakin näytti tulevan, sitten iltatoimiin ja nukkumaan.
Trondheimiin oli tietulli, joka ei kuitenkaan koskenut moottoripyöriä.
Kohtalaisen pitkä, mutta antoisa ajopäivä jälleen takana, sää edelleen matkalaisten mieleen, aurinkoa ja lämpöä.

Seitsemäs etappi: 10.06
Päivä valkeni taas aurinkoisena ja aamupalan jälkeen suunta otettiin kohti pohjoista. Levangerissa tankattiin pyörät ja jaloiteltiin hetki. Matka jatkui kohti Troforsia, mutta tässä vaiheessa huomasi maisemallisen muutoksen ja täytyi todeta parhaiden näköalojen jääneen taakse. Troforsista käännyimme itään kohti Kaarle Kustaan maata. Rajan ylityksen jälkeen pysähdyimme järven rannalle ottamaan välipalaa ja pohdimme seuraavaa yöpymiskohdetta, päätimme jatkaa matkaa ja katsoa jos vaikka ajettaisiin Ouluun saakka. Tärnabyssä tankkasimme miehet ja pyörät ja kaikilla tuntui olevan virtaa ja ajohaluja, joten matka jatkui kohti Sorselea ja Arvidsjauria. Gardjönasista käännyimme oikotielle kohti Sorselea, koska matka lyheni 60 km ja tie oli rauhallinen, hyväkuntoinen ja mukava motoristille. Arvidsjaurissa totesimme olevamme jo niin lähellä Luleån kaupunkia, että ajamme sinne tankkaamaan. Tankatessa ja jutellessamme tulimme siihen tulokseen, että kellon ollessa yli 23 ja Oulun ollessa jo niin lähellä ettei yöpymistä kannata harkita. Kaikki olivat valmiita jatkamaan ja tulisipa samalla kokeiltua miltä tuntuisi jossakin vaiheessa ajaa Iron Butt ajo, suomeksi rautaperse ajo, jossa vuorokauden aikana on ajettava todistetusti 1000 mailia.
Matka jatkui kohti Haaparantaa ja Suomea, rajan ylitys sujui kättä nostamalla, niin kuin oli tapahtunut kaikki muutkin ylitykset reissun aikana.
Kemin ohituksen jälkeen pysähdyimme vielä tankkaamaan ja munkki kahville, samalla lisäsimme vaatetta päälle, koska lämpötila oli laskenut +3 asteeseen.
Ouluun saavuimme kolmen seutuvilla yöllä väsyneinä mutta onnistuneeseen reissuun tyytyväisinä. Matkalaiset erkanivat koteihinsa ansaituille unille, olihan päivän saaliina komeat 1119 km 18 tunnin aikana. Kokonaiskilometreiksi reissulla kertyi 4135 kilometriä.
Keskikulutus pyörillä oli n. 5 l/100.
Matkan onnistumiseen vaikutti ilmojen, oikein valitun reitin ja porukkahengen toimivuus reissun aikana, siitä kiitos koko sakille.

Lopuksi huomioita matkan aina

■ matkalla kannattaa käyttää hyvin erottuvaa turvaliiviä, halpa henkivakuutus. Me kaikki matkalaiset ostimme pelastushelikopteri SEPEn markkinoimat liivit, jotka on tehty vahvasta kankaasta (ei lepata) ja on nimenomaan tarkoitettu motoristeille ja moottorikelkkailuun.
Matkan aikana näimme ainoastaan yhdellä Norjalaisella motoristijoukolla vastaavan tyyppiset liivit

■ huoltoasemia on aika harvassa, joten tankata kannattaa tehdä aika tiheään, myöskään asemien taso ei vastaa suomalaista "tavaratalo huoltsikkaa" harvassa sai edes kahvia

■ teillä kannattaa varautua kohtaamaan vapaana olevia lammas- ja lehmälaumoja, samoin eläinten jätöksiä voi olla tiellä ja ne ovat todella liukkaita

■ ylinopeutta Norjan poliisi ei salli ollenkaan ja sakot ovat tuntuvia, on hyvä muista, että nykyään kaikenlaiset Norjassa ja Ruotsissa saadut sakot peritään myös Suomesta

■ sateenpitävä asu kannattaa olla matkassa, kaikilla ei voi olla meidän tuuria, koska Norjassahan tunnetusti sataa huomattavasti enemmän kuin meillä kotona

■ pyörät kannatta huoltaa ennen matkaa, samoin huonoilla renkailla ei kannata lähteä, kuluminen on Norjan teillä yllättävän nopeaa

■ GPS on hyvä matka kumppani ja iso apu, mutta kokonaisuuden hahmottamiseen on hyvä olla matkassa perinteinen Skandinavian tiekartta

■ tunneleissa on yleensä aika pimeää ja märkää, joten vauhtia kannatta hiljentää jo sen vuoksi, että silmät ehtii tottua pimeään

■ muista käyttää alamäessä moottorijarrutusta, mäet ovat pitkiä ja jyrkkiä, jarrut kuumenevat aika nopeasti ja saman tien jarrut voivat jopa kadota kokonaan, hyvä ohje on, millä vaihteella ajaisit ylös aja samalla alas

■ serpentiinimutkat ovat todella tiukkoja, älä oikaise mutkissa vaikka mieli tekisi

■ päällystetyt tie ovat yleensä hyväkuntoisia

■ ainakaan meidän kohdalle ei sattunut yhtään tietullia, joka olisi koskenut moottoripyöriä  

■ jos ylität laivalla isompia selkosia, ota omat liinat pyörän kiinnitystä varten, joissakin laivoissa on, mutta ne ovat yleensä likaisia ja rasvaisia

Tässä lyhyesti kertomus poikien Norjan reissulta, paljon olisi ollut lisää kerrottavaa antoisalta reissulta.

Paljon turvallisia ajokilometrejä motoristeille tulevalle ajokaudelle

tv Oulun pojat



Tässä vielä lopuksi muistilista mukaan otettavista tavaroista, jokainen voi näistä valita omaan matkaansa parhaiten sopivat, lähtipä sitten yksin tai kumppanin kera  

         
           
                                               Matkatavaraluettelo

Passi
Luottokortit
Rahat/valuutta
Matkaliput
Puhelinnumerot (vakuutusyhtiö, visa jne)
Kartat
Huoltokirja
Matkavakuutuskortti
Green Card
Rekisteriote
Ajokortti
Työkalut
Kiinnitysliinat
Vara-avaimet/hälytinavain
Lukot/vaijerit
Aurinkolasit/kotelo
Silmälasit (vara)
Pieni sateenvarjo
Kengät
Sukkia
Alushousut
T-paidat
Lämpöalusasu
Väliasu
Pitkähihainen paita
Farkut
Vyö
Pusero
Lippis
Uimahousut
Shortsit

Pyörän suojapeite
Ajotakki/housut
Ajosaappaat
Kaulasuoja/kypärähuppu




Hanskat x 2
Saippua
Y3-pesujauhepussi
Partakone
Hammasharja/tahna
Sääskivoide
Pyyhe
Nenäliinat
Deodorantti




Kamera/laturi/akut
Puhelin/laturi
GPS / laturi
Tavaraverkko
Sanakirja
Minigrip-pusseja
Roskapusseja
Hakaneuloja
Jeesusteippiä
Kynä
Laastaria
Sveitsinlinkkari
Lääkkeet  
Huurtumisenestoaine
Visiirinpuhdistuaine
Renkaan paikkausvaahto

Tyhjennä lompakosta ylimääräiset kamat
Tarkista moottoripyörä ja varusteet



Suomen numerotiedustelu ulkomailla             + 358 20 205

Kiitos entisen kotikylän pojat hyvästä reissukertomuksesta. bowdown .

Kiitos kertomuksesta kyllä on hieno lukea.On se hieno hetki, kun pyörä on pakattu, rouva istahtaa peräpenkille, laivaliput taskussa ja loma edessä. \:D/

Powered by EzPortal