1300 öljynvaihto

Aloittaja Markku 43, 24.03.10 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

12.05.10 - klo:20:31 #30 Viimeisin muokkaus: 13.05.10 - klo:05:57 käyttäjältä Obelixxx
Tänään vaan olin juttusilla paikallisen Honda korjaajan kun vaihto mulle etusen.
Öljyä pitää laittaa 4 litraa ja sit käynnistää kone, sen jälkeen vasta tulee "silmään" öljynpinta näkyville!
Hesassa jossakin puljussa tuli pyörä öljyn vaihtoon/huoltoon nii pyörästä lorotettiin öljyä melkein ämpärillinen pois!
Munkin pyörässä oli liikaa öljyä edellisen huollon jäljiltä, ottivat muutaman desin sitä pois!

Taas aika hyvä syy tehdä ihan itse. Ölppää meni yksi GN-4 gallona plus vähän toisesta purnukasta.
mittaikkunan mukaan ylärajalla.
Vielä ihmetyttää kuinka homma hoituu ilman katteen purkamista, kun käytetään momenttiavainta tai
ei ei ole kuminivel kädet? Lyhyellä nivelvääntimellä onnaa kyllä, mutta kun yrittää tehdä oiken ja käyttää
momenttia niin miten oikein mahtuu.

Juttelin tuosta momentista suodattimen suhteen valtuutetun huoltoliikkeen asentajan kanssa ja hän sanoi että maalaisjärki ja käsituntumalla riittää..he ainakin tekevät niin..hmm mitähän pitäisi sitten taas uskoa

On tullut luettua esim .orgin palstaa jonniverran. Siellä aina välillä on keskustelua "kuinka teen kierteet alumiiniin"
kun propun kierre tms on mennyt yli. Huoltokirjassa on ohjeet momenteista, miksi en luottaisi niihin?
Suomessa on aika yleinen "käsivara-momentti". Saksassa ollessani jouduin kääntymään paikalliseen autohuoltoon,
jossa renkaat irrotettiin ja sitten kiristettiin loppu momenttiavaimella. Suomessa tälläistä ei tehdä missään.
Kysyin siellä syytä moiseen ja sain vastauksesi vähintäänkin säällittävin katsein varustettua ohjetta, näin
se pitää tehdä. No jokainen voi tehdä niinkuin haluaa, mutta oman moponi huollossa pyrin tarkkuuteen jotta
lopputulos olisi ainakin kohtuullinen kun asentajakoulutus puuttuu.

Maalaisjärkeä hmm :-k

Joskus oli h.autossa ohjeina laittaa tippa uutta öljyä O-renkaaseen ja kiristetään tiivistepinnat yhteen ja vartti päälle ja ihan pelkällä kädellä...ei työkaluja
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Minä kanssa yli 30 vuotta kiristelin "rannemomentilla". Kun ostin Pannarin, ostin momenttiavaimen. Jotenkin se vaan oli sellaista tunaamista ahtaassa paikassa => viime aikoina olen taas vedellyt vaan käsimomenttiin.
Kyllä se tietysti varmempaa on varmaan momenttiavaimella, mutta ei se minusta paha rasti ole käsinkään vetää. Siinä on kuitenkin se kumitiiviste auttamassa siihen että jenkat ei lähde ja se pitää sen myös kiinni vaikka ei ihan tarpeeksi momentissa olisikaan. Lyhytvartinen väännin on tässä kohtaa hyvä.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

jos propun kierteet on kunnossa tuntuu oudolta ettei kädessä tunnu koska kiinni,onkohan turhan järeät jatkovarret käytössä.

TM:ssä oli hiljattain juttu autorenkaiden vaihdosta. Suurin osa vanteiden muttereista/pulteista oli väärässä momentissa.
Onko tämä sitä maalaisjärkeä? Sakemanniassa on erityisen tärkeää, että renkaat pysyvät mukana myös suurissa nopeuksissa. Siksi siellä käytetäänkin aina momenttiavainta. Miksi ottaisin maalaisjärkiriskiä, ja laittaisin jotain omaan
turvallisuuteen liittyvää kiinni ilman oikeaa tietoa? Mp-huolloista on ollut testiä alan lehdistössä, surullista luettavaa.
Hommasin pari momenttiavainta, niiden tarkkuus lienee alle 10% kieppeillä, vrt ammattiasennukset heheheh
nim. "yritän pysyä hengissä"

Tuo momenttiavain puoltaa kyllä paikkaansa jos ei muutoin osaa annostella voimiaan. :-$

Tosin joskus saattaa jäädä "löysälle", mutta yleensä nuo pultit tuppaa olemaan liian kireällä.
Vanhan ajan rannemomentti = sitten kun naksahtaa pikkasen takasin. (tosin silloin pultti on jo poikki) thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Tuo momenttiavain puoltaa kyllä paikkaansa jos ei muutoin osaa annostella voimiaan. :compress:
yritäppä vetää ranteella esim 10Nm momenttiin, melkein sanoisin että vituiks menee.
monesti tosiaan napsahduksesta vartti takaisin.
Suodattimen kanssa toki on helppo kumitiivisteen vuoksi laittaa liki oikeaan käsivaraltakin, mutta ei kuitenkaan
onnistu. Pitääkin joskus pitää pieni kisa aiheesta vaikkapa syysmeetissä.

Tarkinmomenttirannekisa. reps1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

no mutta huh huh
öljynvaihto on salatiedettä
mutta...
tehkää isin ohjeitten mukaan
kaikki ennakolta valmiiksi,,filtterit,,öljyt,,avaimet,,astiat ym
menkää pikku lenkille niin että moott.on lämmin
talliin ja öljyroppu auki->astiaan->,,pieni odotus,,öljyfiltteripois->kahville->uusi cu/al tiivisterengas ,uusi filtteri
filtteriin keskiöön öljyntäyttö(voitelee heti,ei pumpun ilma/kuivavoitelua),,pieni sipaisu sormenpäällä öljyä
kumitiivisteen päälle (ns"O-rengas),-Kiristys käsivoimin tai momenttiin(neideille),,,mitä enemmän kirraat niin sen v--mäisempi on saada auki seuraavalla kerralla
ja eikun DELVACIa konhheeseen sanoi loi...isäntä
(provosoituna:mie oon vaihtanut öljyjä enemmän kui sie oot kerennyt aijjaa kilometrejä,,,heh,,,,heh)
vanhat öljyt pänikkään ja toimitus kierrätyspisteeseen,,siitä tuloo teräketjuöljyä josta maksat taas mukavasti 10€/pänikkä K-raudasta,,,hieno nimi tuotteella,,joku refrigr......hmmmmmm
(siis öljynvaihto on salatiedettä,,mitä kaikki siihen sisältyy,,saati kansallisesti,,hmm,,,filtterit/öljyt/kierrätys/huoltotyöt /rahdit /alv/tuonti/,,,joten vie huoltoon

Minä olen varmaan vaihtanut öljyt ihan väärin... tallin lattialla, keskituella ja katteet paikallaan ja ilman momenttiavaimia... Valotkin on pahus kehnonlaiset, aina ei tule kaivettua lediroikkaa lisävaloksi.

Se kuppimallinen filtteriavain on hyvä. Vielä kun silmälasit pysyisivät paremmin päässä lattialla könytessä.

Tuo filtterin täyttö on hyvä pointti, sinne menee aika paljon öljyä. Sitten pitää varoa ylitäyttöä, kun liruttaa öljyt ylhäältä sisään.

Ja ei sitten delvakkia, vaikka se tuntuu ehtoollisviinistä seuraava ihmeaine olevankin.

Lainaus käyttäjältä: "jiikoo"Minä olen varmaan vaihtanut öljyt ihan väärin... tallin lattialla, keskituella ja katteet paikallaan ja ilman momenttiavaimia... Valotkin on pahus kehnonlaiset, aina ei tule kaivettua lediroikkaa lisävaloksi.

Se kuppimallinen filtteriavain on hyvä. Vielä kun silmälasit pysyisivät paremmin päässä lattialla könytessä.

Tuo filtterin täyttö on hyvä pointti, sinne menee aika paljon öljyä. Sitten pitää varoa ylitäyttöä, kun liruttaa öljyt ylhäältä sisään.

Ja ei sitten delvakkia, vaikka se tuntuu ehtoollisviinistä seuraava ihmeaine olevankin.



AI AI AI AI TSOT TSOT
JIIKOO,ME HÄMEEN POJAT,KUI SÄ MENIT NOIN TEKEE (mokasit)
ENS VKOLLA KUN AJAN YLÖJÄRVEN KAUTTA,,EN LAUSU YIHAA,,,VAAN JIIIIIIKOOO
(matkalla haaparanda/sundsvall/umeå/vaaaaasa/häme)
(ADV rider lainatakseni:
you can go fast....
i can go everywhere)
provo????

Lainaus käyttäjältä: "wage"
Lainaus käyttäjältä: "jiikoo"Minä olen varmaan vaihtanut öljyt ihan väärin... tallin lattialla, keskituella ja katteet paikallaan ja ilman momenttiavaimia... Valotkin on pahus kehnonlaiset, aina ei tule kaivettua lediroikkaa lisävaloksi.

Se kuppimallinen filtteriavain on hyvä. Vielä kun silmälasit pysyisivät paremmin päässä lattialla könytessä.

Tuo filtterin täyttö on hyvä pointti, sinne menee aika paljon öljyä. Sitten pitää varoa ylitäyttöä, kun liruttaa öljyt ylhäältä sisään.

Ja ei sitten delvakkia, vaikka se tuntuu ehtoollisviinistä seuraava ihmeaine olevankin.



AI AI AI AI TSOT TSOT
JIIKOO,ME HÄMEEN POJAT,KUI SÄ MENIT NOIN TEKEE (mokasit)
ENS VKOLLA KUN AJAN YLÖJÄRVEN KAUTTA,,EN LAUSU YIHAA,,,VAAN JIIIIIIKOOO
(matkalla haaparanda/sundsvall/umeå/vaaaaasa/häme)
(ADV rider lainatakseni:
you can go fast....
i can go everywhere)
provo????

Ai hitto,meinaatko sinä laivalla yli tulla...  Minäkin olin porukalla viime kesänä Uumajassa ja liput oli jo laivaankin, mutta sitten hokattiin, että meillähän on mopot alla. Joten revittiin liput ja ajettiin Haaparannan kautta kotio. Tosin, se oli uuden Bussin kuskille aika kova paikka, sillä ajaminen kun ei ole yhtä juhlaa (ellei mene paikalliselle ärrälle).
Jos laivalla tulet, propsit menee...

Ja minä en ole Hämeen poikia, vaikka täällä asunkin :)

Powered by EzPortal