1300 öljynvaihto

Aloittaja Markku 43, 24.03.10 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Sitä sitten oppii uutta kokoajan. Minusta vaan öljyfiltteriä ei saannut pois ilman
sivukatteen irrotusta. Pannari oli keskituella.


Mähän sulle jo Ähtärissä viime keväänä kerroin ettei sitä sivukatetta tarvii irrottaa suodattimen vaihrossa  ja mies eikun vänkää vastaan. :compress:

Hommatkaa sellainen hylsy avain mikä menee suodattimen päähän,saa räikkäavaimella auki. Maksaa varmaan alle 5 €.   thumbsup1
Elä kuin viimeistä päivää!

Pitää vängätä että saa keskustelua aikaiseksi... redtan
Filtterinavaimena on semmoinen "hylsy" , joten siitä se ei ole kiinni. Pitää katsoa seuraavan kerran
vaihtaessa miksi purin sen alakatteen. Pikku arvaus voisi olla momenttiavaimen käyttö.
Toiseksi oli keskituella nosturin päällä, oli mukavampi työasento.
Tässä talven aikana tuli päivitettyä työkaluja, nyt po kunnolliset käsityökalut.

ST1300 Öljyn vaihdosta ohje kuvien kera

vinkkinä näytti olevan lisäksi filtterin vaihdossa, sivuseisontatuella ei keskituella


http://www.thefairchilds.org/bikes/st-oilchange.html

Lainaus käyttäjältä: "hondamania"En ihan ymmärrä mistä "isosta huollosta" tässä puhutaan.
- öljyn vaihto + suodatin
- ilmansuodattimen vaihto
- jäähdytysnesteen vaihto
- perän öljyn vaihto
- jarrunesteiden vaihto
- kytkinnesteen vaihto

Muut on lähinnä I = inspection -sarjaa

Alkuperäiseen topiciin: jos noiden töiden tekeminen maksaa 550 eur, niin jokin kyllä pissii. (osat max 100,-)
Olen itse tehnyt noista töistä öljyn ja jarrunesteiden vaihdon. Viimeksi olen ropannut alle kakskymppisenä
autoa; ja nyt on "opeteltava" noita hommia. Öljyhommaan meni 30min, jarru/kytkinnesteet 40min, molemmat siis ensimmäistä kertaa elämässäni. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Apuna korjaamokäsikirja (jenkeistä 32 eur) ja pientä (taikka isompaa) innostusta.
Perän öljyt vaihdan varmasti itse, kuten jarrupalatkin.
Hry:n lista oli aika hyvä, mutta kyllä siinä saisi mukana olla kaljakin.

Alunperin puhuinkin juuri tästä 35tkm huollosta josa vaohdetaan peräöljyt ja jarru sekä kytkinesteet ym. eli periaatteessa hieman reilumpi perushuolto.
Nyt kun keskustelu eteni..alkoi tulla kuvia ym. ohjeita tästä asiasta...ei koneremontista. Loistavaa.. tuo 550,- on ryöstöä mutta se johtuu siitä että moni pyöräilijä ei halua tehdä niitä itse ja rahaa on:) ja ehkä isompi syy on uskalluksen puute jos ei ole huoltoja ikinä tehnyt...pyörä on sentään kallis vehje.

Mutta..kiitoksia kuitenkin kaikille vastanneille ja tuollaisia vinkkejä kuten tässä keskustelussa jopa kuvien kera tuli on erittäin hyvää Panfun porukan huoltooppien jakamista.

Vielä kun saatas edullisten huoltopaikkojen listaa tänne näkyville. Kokemuksi?

Lainaus käyttäjältä: "Markku 43"Vielä kun saatas edullisten huoltopaikkojen listaa tänne näkyville. Kokemuksi?
ja vielä kun saisi tietoa mitä laskutetuista töistä myös tehtiin.
TM 3/2010:ssä oli testi mp-huolloista, huonoimmat: tarkistetuista töistä paljon tekemättä.
http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksipyo ... orahuollot
Oli vaan todella hyvin masentavaa luettavaa. Hyvä syy tehdä itse, ainakin osa tulee oikeasti tehdyksi.

Siksi huoltajat ei tykkää kun seisoo vieressä.Autonkin keväthuoltotarjousta oikein istun aina lukemaan on se niin kivaa viihdettä.Hintaan oikein sisältyy:öljyt suodatin ja tulpat, myös liraus tuulilasinpesunestettä jos sopii säiliöön. Melkein loput on silmämääräisiä tarkistuksia ja jos vikaa on , maksaa erikseen. Onhan siinä huollossa nyt tietysti se etu ettei pudota vaihteistosta öljyjä ja lisää koneeseen. :compress:

Öjynvaihto ohjeet oli hyvät. Tämmönen vähemmän innokas huoltajakin sai öljyt vaihdettua. Suodatinavaimen jouduin ostamaan, mut sitte ei ongelmia ollukkaan. Eniten työllisti se suoja kansi täyttöaukon päällä. Kantta piti peräpäästä nostaa melko pajon, ennenkuin sitä pystyi vetämään eteenpäin.No seuraavalla kerralla homma käy helposti.

Ajattele kuinka monta viestiä tarvittiin että jotain konkreettista ilmeni...lisää hyviä ohjeita.
Seuraava voisi olla peräöljyt ja jarru sekä kytkinesteet..onko kenelläkään samanlaisia kuvitettuja ohjeit akuten täällä aikaisemmin
t.M

Joo ny tuli asiaa !!! huollot on mun mielestä rahastusta kun ne täytyy pannaris jossa on tonki kokonen
masiina tehdä 6000 km välein ! Ei nyky autoissakaan ole noin usein esim. öljyn vaihtoja ! 15000-30000 km.
No onhan se tietysti turvallisuuden kannalta hyvä et tarkastetaan ruuvit, pulttien kiinnitys y.m.
Kävin tilaamas 72000 huollon ja kysyin paljonko ? vastaus 420 e ja perustelu oli et pyörä täytyy tuoda
edellisenä päivänä et kerkii kone jäähtymään ennen venttiilien säätöä ?
Mulla on kaveri joka on ainakin 25 v huoltanu kuormureita,autoja ,moottoripyöriä y.m.
Tekke myös noita Prätkän peräkärryjä.
Hän sano et hänen Jammussa on 168000 km eikä hän oo säätäny kertaakaan ventiileitä.
Onko Pannun venttiileissä jotain erikoista et niitä täytyy säädellä ja jos sen jättää tekemättä niin
hajooko se mylly vai eikö se muuten vaan käy ?
Takuuhuollot loppu 4 v täynnä, meinaan ruveta itse huoltamaan pannua. jeee

Ei niissä Pannarin venttiileissä mitään erikosita ole. Omalla 1300:lla ajettu 130.000 eikä kertaakaan ole säädetty vielä. Olen itsekin ihmetellyt ettei pitkistä huoltoväleistä ole moottoripyörämaailmassa tehty myyntivalttia vaan melkein voisi sanoa päinvastoin. Varsinkin tuo että 6.000 välein tehdään jotain tarkistelua => ihan huuhaa hommaa. Jotenkin tässä maahantuoja/korjaamot hakevat liikervaihtoa sillä että huolletaan usein. Itsekin tästä taas lähdössä parin viikon / 12 tkm lenkille => puolivälissä jossain päin Eurooppaa pitäisi katsella pyörälle huoltoa => no ei.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Ei niissä Pannarin venttiileissä mitään erikosita ole. Omalla 1300:lla ajettu 130.000 eikä kertaakaan ole säädetty vielä. Olen itsekin ihmetellyt ettei pitkistä huoltoväleistä ole moottoripyörämaailmassa tehty myyntivalttia vaan melkein voisi sanoa päinvastoin. Varsinkin tuo että 6.000 välein tehdään jotain tarkistelua => ihan huuhaa hommaa. Jotenkin tässä maahantuoja/korjaamot hakevat liikervaihtoa sillä että huolletaan usein. Itsekin tästä taas lähdössä parin viikon / 12 tkm lenkille => puolivälissä jossain päin Eurooppaa pitäisi katsella pyörälle huoltoa => no ei.


on totta mitä mitä yllä olevaa kertoo
ei niitä venttiileitä rassata edestakaisin (hei tuo on v4 kone,,kestää ikuisesti)
öljynvaihdon/filtterin voit tehdä itsekkin gn/delvac ilmoitat vaan huollossa säästyy pitkä €
perä/huolto yksinkertaista
eipä niitä muita vakavia huoltoja olekaan,,,liikaaa hysteriaa,,kestää paremmin kuin volvosi
takuu aikainen ohjelma on eri /jos haluat  pitää kuponkisi kunnossa
(vaihdossa ei suurtakaan merkitystä onko vai ei,rahallisesti puhutaan mummon karkeista)

Vaihdoin öljyt eilen ja vasen sivukate oli parempi ottaa irti.
Pyörä oli nostopöydällä keskituen varassa. Syy tähän oli oma mukavuus, näki mitä tekee
ja toiseksi pääsi sitten hyvin käyttämään momenttiavainta. Filterin olisi saanut irti ilman
katteen irrottamista, mutta sitten momenttiavaimen käyttö olisi ollut melkoista akrobatiaa.

Powered by EzPortal